Kyllä jokainen vastaantulija vilkuttaa valoja, jos lähivalot on suunnattu liian ylös. Oikein suunnatuilla joka viides. Jos kukaan vastaantulija ei vilkuta liian kirkkaista valoista, olet suunnannut valosi aivan liian alas.
Katsastusmies sanoo liian alas suunnatuista lähivaloista vasta sitten, jos ne näyttävät auton ali taaksepäin.
Ruuvataan säätöä puoli kierrosta ylöspäin, ja lähdetään koeajolle. Toistetaan niin monta kertaa, että puolet vastaantulijoista väläyttää valojaan. Sitten ruuvataan yksi kierros alaspäin, ja ajetaan katsastukseen.
Useimmiten vaot on suunnattu aivan liian alas. Minulla oli kerran vuokraamosta BMW, jonka lähivalot oli suunnattu niin alas, että lähivalojen valaisema alue ei ollenkaan näkynyt konepellin etureunan yli. "Aika" vaikea oli ajaa pimeässä, kun Bemarin kiilusilmävalot eivät anna yhtään hajavaloa. Kaikki valoteho meni auton edessä olevan 2 m matkan valaisemiseen. Siitä eteen- ja ylöspäin oli säkkipimeää. Pujottele siinä sitten hirvien seassa.
Jatkuvasti tulee vastaan autoja, joitten lähivalot valaisevat tienpintaa korkeintaan 10 m. Laki vaatii 30 m, halogeenilampuilla 40 m.
Sähkösäädön laittaisin säädön ajaksi niin, että jää vähän nostovaraa, ja paljon laskuvaraa. Asentoon 7 tai 8 asteikolla 1-10. Asento painetaan mieleen, ja pidetään ajaessa "aina" siinä.
Seinää vasten säädetään lähivalo niin, että kuvion vaakasuoran osan yläreuna on lampun keskipisteen korkeuden alapuolella yhtä monta senttiä kuin seinään on matkaa metrejä, eli valo "putoaa" yhden prosentin, eli sentin metrillä.
Suuntaus tehdään yhdelle lampulle, ja toinen (muut 3, pre-1971) lähivalo on pimeänä tai peitetty. Toinen (muut 3, pre-1971) lähivalo suunnataan seinää vasten samalle korkeudelle kuin suunnattu valo.