Ihan peruasiaa näihin talvikäynnistyksiin, ja muutoinkin.
Jos sähkövehkeet on kunnossa, ei ongelmia tiedossa!
1. Ei vuotovirtaa!
2. Toimiva laturi!
3. Hyvä akku
Kun nuo 3 asiaa on kunnossa, 90% ongelmista on teillä tietymättömillä, eikä luulisi kaikkien uusiminenkaan maksavan liikaa siihen käyttövarmuuteen suhteutettuna.
Mulla esimerkiksi on ollut jo vuosia sellainen periaate, että toimivissa autoissa ei starttikaapeleita tarvitse, eikä tarvittu silloinkaan kun emännillä oli marjareissulla salamana kirkkaalta taivaalta 960:n lataussäätimestä hiilet loppu ja Skodan tupakansytyttimestä saatiin invertteriin virtaa johon oli kytketty 230VAC akkulaturi, eli kerran kuuteen vuoteen. Vuotovirta kannattaa mitata ennenkuin alkaa etsimään vikaa laturista tai akusta, sen tulisi olla alle 30mA kun auto on seisoksissa (~tunnin jälkeen kun viimeinen luukku on kiinni eikä mihinkään autossa ole koskettu (nämä BCM hirmut)).
Ja tuo kahden akun viritelmä, kerrotaan nyt vielä kerran,
et voi kytkeä kahta erilaista (myös eri käyttöikäiset vaikka muuten identtiset) akkua rinakkain!
Koska jos akut eivät ole identtiset, niiden nimellisjännite eivätkä myöskään sisäiset resistansst ole samoja, kun toisen jännite on korkeampi kuin toisen, se alkaa lataamaan sitä tyhjempää samalla kun se tyhjempi purkautuu itsensään (kuten myös se korkeamman jännitteen omaava) ja näin syntyy ilmiö nimeltä oikovirta.
Kahden akun yhdistelmä on ihan ok silloin, kun ne ovat irrallaan toisistaan silloin kun laturi ei lataa, kytkentä vain täytyy järjestää automaattisesti toimivaksi.
Yksi vaihtoehto ongelmaasi olisi kaukokäynnistys kytkettynä niin, että kun sisäpuhallin lähtee käyntiin (eli vesi on jo +60*C) auto käynnistyy samalla hetkellä ja jää käymään ennalta säädetyksi ajaksi, näin laturi ehtisi tehdä töitään ja akku latautua sopivasti jo ennen liikkeellelähtöä, pätkäajossa varsinkin olisi erittäin tärkeää hyödyntää kaikki mahdollinen latausaika joka on käytettävissä.
Mulla oli joskus Cedricissä lohkolämmittimen yhteyteen kytketty latausjärjestelmä.
VIrallisestihan niihin lohkolämmityskaapeleihin ei saa koskea (vaan niiden tulee olla alumiinivuorattuja kauttaaltaan), mutta laitoin konehuoneeseen tavallisen IP65 jakorasian jossa sitten haaroitin lohkolämpärille alumiinivuoratun ja tavallisella kumikaapelilla sähköt sisälämppärille sekä takakonttiin ihan tavallisena jatkoroikkana (hei hei palovakuutus), kontissa sitten oli akkulaturi joka syötti erinäisten kytkentöjen takaa latausjännitteen akulle.
Viime talvena en käyttänyt 307pösössä lohkolämmitintä kertaakaan (kuten en monissa muissakaan autoissani aiempina vuosina joista paras Felicia), kaukokäynnistyksellä tärähtää tulille vielä 24 pakkasella, käsistartilla ei ole rajaa tullut vastaan (34 maksimi viime talvena).