voimalassa tuotetusta tehosta 50% menee sähköautossa pyörään
Voi hyvinkin pitää paikkansa. Sain joskus kopattua talteen laskukaavat normikokoisen henkilöauton ajovastuksille ja nehän kertovat, että 80 km/h marssinopeudella ajovastusten voittamiseen menee noin 10 kW teho. 100 km matkaa taitetaan tällä vauhdilla tunti ja vartti, joten kulutus teoriassa 12,5 kWh/100 km. Lehtien koeajoissa ja netissä näkyneiden käyttökokemusten mukaan 18-20 kWh/100 km ollut tyypillinen haarukka, minkä perusteella hyötysuhde olisi parempikin. Toisaalta sähköautoissa on usein pienen vierintävastuksen renkaat + ilmavastukseenkin on kiinnitetty normaalia enemmän huomioita plus koeajojen keskinopeuskin on varmaan ollut alempi kuin 80.
Ylipäätään päästöjen laskeminen on helppoa. Homman saa halutessaan tehtyä a) vaikeaksi b) saa todistettua mitä vaan haluaa, kun laskelmat tehdään yksittäisen voimalaitostyypin pohjalta. Esim. vanha lämpövoimalatoskanta (muualla maailmassa) tahkoaa sähköä hyvä jos 30 % hyötysuhteella ja sähkö on ainoa, mitä tuutista ulos tulee. Vielä kun polttoaine on kivi/ruskohiiltä, niin CO2 lukemat kovat. Toisaalta uusimmat laitokset pääsevät jo 50 % lukemiin sähköntuotannon hyötysuhteessa. Lisäksi on ne päästötttömät vesi-, ydin-, ja tuulivoimat. Ellei lähdetä laskemaan CO2 päästöjä patoaltaissa mätänevästä kasvillisuudesta...
Noh, sähköauton päästöihin pääsee aika hyvin käsiksi, kun vaan kertoo keskimääräisen kulutuksen ao. valtakunnan sähköntuotannon keskimääräisillä päästöillä. Suomessa lukema (ulkomuistista) jotain 160 g/kWh luokkaa, millä sähköauton päästöiksi tulee noin 30 g/km. Jos tästä välistä jäi vielä siirtoverkon häviöt (alle 10 %) uupumaan, niin eipä se marssijärjestystä muuta.
Vrt. tähän mennessä taloudelisimman autoni EU normihuijauslukema oli 121 g/km, mutta todellisesta kulutuksesta (7,0 l/100 km) laskettu päästö jotain 170-180 g/km. Tässäkin tulee hajontaa siitä, kuinka monta g CO2 yhdestä bensalitrasta tulee
- onko huomioitu se, että bensaa jatketaan biopolttoaineella (etanoli)?
- onko huomioitu vain palamisesta tuleva CO2
- vai myös tuotannon päästöt?
- ja päästöt öljykentiltä (ml. siinä sivussa taivaan tuuliin karkaava tai turhana sivutuotteena soihduissa poltettava metaani)?
- jakelun päästöt?
Sitten tämä vasta alkaa vaikeaksi mennä, kun mukaan otetaan myös valmistuksen päästöt. Passaan tällä kertaa...
Sähköauton voimalinjan hyötysuhde on korkeampikin kuin em. 50 %, mutta kuormasta syövät myös ajovalot, ohjaamon lämmitys/jäähdytys ym. Vaan päteehän sama polttomoottoriautoihin. Niinkuin jo edellä todettu,
polttomoottorin hyötysuhde ei ole mitenkään karmean huono ole matka-ajossa - samaa luokkaa tai jopa parempi kuin huonoilla sähkövoimaloilla! Mistä on helppo päätellä, että jos valtakunnassa X sähkö tuotetaan huonoilla voimalaitoksilla, ei sähköautoista saa mitään etua.
Suomessa sähköautot kyllä tiputtaisivat päästöjä ja suurin hyöty saataisiin nimeomaan kaupungissä, missä polttomoottorin hotkivat 10 l/100 km... vaan ne pitkät ajomatkat + se ongelma, että sähköautot kuuluisi ladata yöaikaan hidaslatauksella, mutta tämä ei toimi niillä onnettomilla, joilla on vain kadunvarsipysäköinti käytössä.
Edit: jos joku haluaa oman autonsa hyötysuhdetta laskea, niin bensassa on energiaa 9,5 ja dieselissä 10 kWh/l. Jos 80 km/h marssivauhdissa kuluu 6 l/100 km, niin hyötysuhde olisi 22 %. Polttomoottori on itsessään parempi, mutta kuormasta syövät myös voimansiirto, laturi, kylmästöinti ja ne satunnaiset ulkoilman lämmittämiset jarrulevyjen avulla.