Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: Jorgelii - 16.11.2014, 14:49:49

Otsikko: 850 TDI
Kirjoitti: Jorgelii - 16.11.2014, 14:49:49
Kertokaas te viisaammat ja kokeneemmat volvomiehet että mistä johtuu kun ei nouse ahtopaineet ollenkaan??

Eli aluksi oli volvon vakio ahdin (KKK) joka ahtoi 0,9 mutta se tuli tiensä päähän joten uutta tilalle.

Uuden hommasin ja askartelin paikalleen (Garrett t25) mutta nyt ei ahtopaineet nouse ollenkaan.
 
Ahtovuotojakaan ei ole ja hukkaportti on kokoajan kiinni jonka takia pitäisi vain ahtojen nousta.

Aaapuva! Kiitos jo valmiiksi vastauksista.
Otsikko: Vs: 850 TDI
Kirjoitti: Joona.S - 16.11.2014, 17:34:46
Mites ja mistä siula on siihen kytketty hukkaportin ohjaus?
Otsikko: Vs: 850 TDI
Kirjoitti: Jorgelii - 16.11.2014, 18:09:11
Kaikki on kytketty niinku vanhassa turbossa oli  ???
Otsikko: Vs: 850 TDI
Kirjoitti: HenkkaR1 - 16.11.2014, 18:17:41
Vanhan turbon ohjaus oli nurinkurinen. Siinä tuli kahesta suunnasta sama paine ja toista rajotettiin tavotepaineen täytyttyä.. En usko että muissa ahtimissa on yhtä hämärää toteutusta.
Otsikko: Vs: 850 TDI
Kirjoitti: Jorgelii - 26.11.2014, 13:29:46
Jaa-a nyt en kyllä ymmärrä :D mutta niin ei vieläkään nosta ollenkaan ahtoja. Mutta mitä tapahtuu jos ohittaa sen palikan joka on ilmanputsarin  päällä josta lähtee putket ahtimelle (hukkaportille) ja ilmanputsarin putkeen.. Kyllä osaa olla hankalaa. Kaipaan Volvolla ajoa, alkaa kyllästyttämään mitsulla ajelu.  :(
Otsikko: Vs: 850 TDI
Kirjoitti: jaippi - 26.11.2014, 15:01:32
Alkuperäisessä kokoonpanossa hukkikseen vaikuttaa sama paine kalvon molemmille puolille.
Kun tavoiteahdot on saavutettu, päästää magneettiventtiili kalvon toiselta puolelta painetta pois.

Testaa varovaisesti miten nykyisellä ahtimella käy jos et kytke hukkikselle letkua lainkaan.
Otsikko: Vs: 850 TDI
Kirjoitti: ntoivola - 27.11.2014, 18:10:43
Volvossahan toi hukkiksen toiminta on suht tyhmästi toteutettu.
Eli kompuralta tulee putki hukkaportin kellolle. Tämä paine painaa hukkista kokoajan auki! Koneen edessä olevasta ahtoputkesta lähtee letku mikä menee ilmasudin päällä olevan venttiilin kautta hukkiksen kellolle. Tämän paineen on tarkoitus painaa/pitää hukkista kiinni! Silloin kun ecun mielestä tavoite paine on saavutettu tämä venttiili aukeaa jolloin hukkista kiinni pitävä paine pienenee ja hukkis aukeaa. Laittamalla ahtoputkelta letkun suoraan sinne kellolle saat selvitettyä onko ahtamattomuus sähköinen vai mekaaninen vika. Muistat vaan olla tarkkana ettei ahdot karkaa.
Jos et laita siihen hukkiksen letkulähtöön mitään mikä tuottaa sinne vasta painetta niin kompuralta tuleva paine painaa hukkiksen sepposen selälleen. Silloin niitä ahtoja saa ettiä vaikka kissojen ja koirien kanssa. Ne letkut mitkä lähtee sinne ilman putsarin putkeen ei vaikuta mitään itse ahtamiseen.
Otsikko: Vs: 850 TDI
Kirjoitti: Kojontti - 11.12.2014, 13:08:16
Volvossahan toi hukkiksen toiminta on suht tyhmästi toteutettu.
Eli kompuralta tulee putki hukkaportin kellolle. Tämä paine painaa hukkista kokoajan auki! Koneen edessä olevasta ahtoputkesta lähtee letku mikä menee ilmasudin päällä olevan venttiilin kautta hukkiksen kellolle. Tämän paineen on tarkoitus painaa/pitää hukkista kiinni! Silloin kun ecun mielestä tavoite paine on saavutettu tämä venttiili aukeaa jolloin hukkista kiinni pitävä paine pienenee ja hukkis aukeaa.

Toisaalta tuo on suht fiksu, ei tule ongelmaa että pakopaine puskee hukkiksen auki kun jousivoima ei riitä vastustamaan. Tämä on kuitenkin aika yleinen murhe kovilla ahtopaineilla perinteistä ohjausta käytettäessä. Kalvolle tuleva jatkuva paine avauspuolella taas varmistaa että portti aukeaa silloin kun sen pitääkin.
Otsikko: Vs: 850 TDI
Kirjoitti: HenkkaR1 - 11.12.2014, 13:20:16
Pienemmillä paineilla todella tarkka ja fiksu ratkasu. Ongelmia tulee vasta yli 1,8barin paineilla ja sillonki vasta jos yrittää edes jotenki järkevästi saada pelaamaan.