Kulkukoira  Proturbo

Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen

  • 14 Vastauksia
  • 14671 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Mielenkiintoinen aihe josta löytyy jonkin verran tietoa ulkomaisilta foorumeilta, mutta onko kukaan toteuttanut tällaista swappia tai perehtynyt motikan säätämiseen täällä kotimaassa? Eduiksi 4.3:een verrattuna voitaneen lukea ainakin järeämpi prosessori ja isompi resoluutio kartoissa. Isompia suuttimiakin tuon 4.4:n pitäisi hallita paremmin. Itseä kiinnostaisi myös miten tuolla onnistuisi toteuttaa sytytys COP-puolilla esimerkiksi 850:ssä?

Tuolla on säätämisestä tarinaa:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/

Täällä myös jotain infoa 4.4:sta:
http://m44.wikia.com/wiki/M44_Wiki

Ajatuksia ja tietoa/linkkejä aiheeseen liittyen vaan rohkeasti ilmaan! :hello:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #1 : 18.11.2014, 17:16:48 »
Zulullahan on äRRässä 4.4  :) Kesämiitissä oli siitä juttua  :)

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #2 : 19.11.2015, 18:05:50 »
Oliko ZuluR -kyseessä? Itsellä olisi sama mietinnässä, josko tuo M44:n ohjelmoisi omaan 1996 850 T5 automaattiin. Suomesta vaan niin kovin vähän tuntuu olevan kokemuksia näistä. Jossain näin, että M44:sta riittää, että on Turbon ECU ja sitten softalla hoidettaisiin loput.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #3 : 16.12.2015, 08:09:36 »
1998 x70 T5:n ECU saapui ameriikasta (kun halvalla sai) ja nyt sitten pitäisi löytää aikaa sen modaamiseen. Kaikki muutokset ecuun tehdään pelkästään softaamalla, mitään ei kolvata ja M43 ECU jätetään paluusuunnitelmaksi. Optimoinnin suhteen pari tavoitetta: tehot nousee ja kulutus pienenee normaaliajossa. AW50-42 TCU:n modaaminen vaikuttaa nopealla surffaamisella haasteelliselle, enkä ole niin pitkälle ehtinyt kattella, että käskytetäänkö sitä ECU:lta vai toimiiko itsenäisesti.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #4 : 01.02.2016, 17:32:22 »
Noniin, nyt on M4.4 flashattu stock-binillä (jenkki x70 T5 automaatin binääriversio) ja auto käynnistyy / sammuu paremmin ja käy ihan nätisti. Jottei mikään onnistuisi ekalla kerralla, niin lambdavalo palaa jatkuvalla syötöllä. Tänään aamusella huomasin, että siinä mittaristossa on jääny teipistä tms. liimaa siihen mittariston lasiin just lambdan kohdalle :facepalm: Eli se on palanu ilmeisesti aiemminkin ja ilmeisen paljon, jos jotain tollasta on pitäny viritellä. Autossa on tarvikeimmu, mutta muuten esim. lambdasta ei ole tietoa, onko orggis.

Datalogging toimii ja tunerpron dashikin näyttää lukemia. En vielä tunerpro:sta saanu selville, että kuinka tuota dataa sais ihan sillä softalla semmoseen järkevään taulukkomuotoon ja vaikkapa viivadiagrammiksi. Mut jos ne vikakoodit yrittäis saada seuraavana ulos, niin tietäs vähän, että mitä se ECU on itsestään mieltä. Lambda-valo ei siis palanut M4.3:lla.

Ja tähänkin threadiin vinkkinä, että virranrajoittimella varustettu virtalähde (itse ostin tommosen ja nyt voi helposti leikkiä muullakin elektroniikalla) on hyvä olla, jos sattuu johdin tai mittarin piikki vähän hipasemaan väärään pinniin asioita tutkiessa.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #5 : 01.02.2016, 19:16:53 »
Tätä joutunee nyt alkaa harjoittelemaan. Onkohan R ecussa eroa paljonkin tuohon T5 ecuun?
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #6 : 01.02.2016, 21:39:50 »
Se riippuu ärrästä. Olettaisin 850 T5R:n olevan vielä 4.3:lla ja 850R:stä en tiedä, josko 1997 olis ollu myös 4.4:lla. V70 R on sitten 4.4:lla. Mutta kuten mä vastasin siihen sun koneenvaihtotopicciin, niin volvospeed.com:n tuners rejoice threadissa on mainittu, että mikä tahansa turbon 4.4 ECU käy. Olen edelleen siinä käsityksessä, että se hardis noissa kaikissa 4.4:ssa on samaa ja niissä on vain eri softa sisällä. Siinä ärräkoneessasi lienee isommat suuttimet, joten kun olet saanut sen perusbinäärin (jenkkimallin x70 T5) sisään siihen ecuun, niin lokitus päälle ajon ajaksi ja sitten lokien perusteella uutta karttaa väsäämään niille binääreille.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #7 : 04.02.2016, 17:04:31 »
Siinä ärräkoneessasi lienee isommat suuttimet, joten kun olet saanut sen perusbinäärin (jenkkimallin x70 T5) sisään siihen ecuun, niin lokitus päälle ajon ajaksi ja sitten lokien perusteella uutta karttaa väsäämään niille binääreille.
Vai kannattaisiko tehdä muutoksia jo ennen ekaa ajoa? Calibrating for injectors requires setting the 'Injection Basic Adjustment Factor' and the 'Injector Opening Time by Voltage'.

Valmiita arvoja tuolta:
http://m44.wikia.com/wiki/Modified_Vehicles
« Viimeksi muokattu: 04.02.2016, 17:07:34 kirjoittanut hss »

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #8 : 04.02.2016, 17:42:31 »
850R 1997 on vielä 4.3

Tommi

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #9 : 04.02.2016, 21:05:52 »
Palasin 4.3:een. Jostain syystä söi akkua 4.4:n aikana, en tiedä onko ecu vai omaa säätöä. Noh, nyt ei jaksa leikkiä, kun auton pitää olla ajossa. Tosin nyt mulla olis elmi, joten ehkä sais noi vikakoodit oikeesti ulos.

Noista suuttimista kandee kysästä volvospeedissä, siellä lienee jo valmis vastaus perusarvoille.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Odemaster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #10 : 23.05.2017, 15:03:05 »
Tuo 4.4 on mahdollista vaihtaa 4.3:n tilalle. Muistaakseni siinä oli ilmastoinnin kanssa joku juttu että piti ohjelmoida että toimi eikä anna vikakoodia :). Tuner Pro:lla olen oman V70 M4.4:n ohjelmoinut kokonaan custom kokoonpanolle.
Ei mun auton hevoset oo hävinny mihinkää. Ne on vaa laitumella.

Poissa OR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #11 : 25.05.2017, 13:39:13 »
Minulla on V70 2.5T AWD Mk1, manuaali, -97 ja ajattelin hankkia toisen ECU:n johon tekisin oman viritysohjelman. Autossa on nyt ECU, 0 261 204 459 niin käykö siihen suoraan tämä:

http://www.ebay.com/itm/ECU-ECM-COMPUTER-Volvo-V70-1998-98-Auto-2-4-AWD-Turbo-ECU-72-P09155783-801103-/401314573069?hash=item5d70366b0d:g:wMAAAOSwRUhY~3hp&vxp=mtr 

tai tämä

http://www.ebay.com/itm/98-VOLVO-70-SERIES-2-4L-AT-TURBO-AWD-ENGINE-COMPUTER-ECU-ECM-0-261-204-460-OEM-/191984896655?hash=item2cb3310a8f:g:mKEAAOSwxp9W2bRJ&vxp=mtr

- Molemmat varmaan saa toimimaan, mutta jos moottori käynnistyisi jo ECU:n omalla ohjelmallaan niin tietäisi että ECU on ehjä.

- Onkohan näissä jotain ajonestoja?

Tämmöinen varmaan käy ohjelmointikaapeliksi:
http://www.ebay.com/itm/FTDI-FT232RL-VAG-COM-KKL-409-1-OBD2-K-Line-KWP2000-ISO9141-USB-FOR-VW-AUDI-SKODA-/172387472489?hash=item2823181469:g:JRwAAOSwMVdYEA4I


Poissa Odemaster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #12 : 22.06.2017, 20:56:57 »
- Onkohan näissä jotain ajonestoja?

Mun mielestä jos on ajonesto ni pitää ohittaa jotenkin tai käyttää auton omaa vakio ecua että ajonesto ei estä auton käynnistämistä.
Ei mun auton hevoset oo hävinny mihinkää. Ne on vaa laitumella.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #13 : 18.02.2018, 15:26:30 »
Moi!

Itseä kiinnostais kovastikkin kyseisen motikan säätö ja etenkin cop sytkän väsääminen.
Ajatuksena oli ensimmäinen kesä saada 242 t5 swappi käymään, jopa leimalle motikalla, mutta jo virranjakaja pistää vastaan, ottaen tulipeltiin kiinni. Silti motikan käyttö houkuttelee, koska lukemani perusteella pitäis jo lastulla päästä yli 300hp. Tietty vaadituilla tekniikkamuutoksilla.

Lh:n kanssa olen jo viimekesänä temppuillut ja toimivan kalun saanut ostrichin kanssa puljaamalla aikaiseksi. Ajatuksena tuntuu hyvältä että on sarjavalmisteiset osat ja johtosarja autossa, jolla ajettaisiin enemmänkin, tietty pieniä muutoksia lukuunottamatta.

Moottori ja ohjaus on 850 T5:stä ja näille etu- ja nelivetosille oon vähemmän aikaani uhrannu, joten en niistä mitään ymmärrä  :D

Ulkomaisilta sivuilta oon yrittäny asiasta lueskella, mutta aiheet alkaa olla niin vanhoja, ettei sivut toimi tai en muutenvaan saa kaivettua kovin paljoa infoa esille.

Poissa Haamu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Motronic 4.3 --> 4.4 konversio ja säätäminen
« Vastaus #14 : 13.03.2018, 11:59:24 »
Moi!

Itseä kiinnostais kovastikkin kyseisen motikan säätö ja etenkin cop sytkän väsääminen.
Ajatuksena oli ensimmäinen kesä saada 242 t5 swappi käymään, jopa leimalle motikalla, mutta jo virranjakaja pistää vastaan, ottaen tulipeltiin kiinni. Silti motikan käyttö houkuttelee, koska lukemani perusteella pitäis jo lastulla päästä yli 300hp. Tietty vaadituilla tekniikkamuutoksilla.

Lh:n kanssa olen jo viimekesänä temppuillut ja toimivan kalun saanut ostrichin kanssa puljaamalla aikaiseksi. Ajatuksena tuntuu hyvältä että on sarjavalmisteiset osat ja johtosarja autossa, jolla ajettaisiin enemmänkin, tietty pieniä muutoksia lukuunottamatta.

Moottori ja ohjaus on 850 T5:stä ja näille etu- ja nelivetosille oon vähemmän aikaani uhrannu, joten en niistä mitään ymmärrä  :D

Ulkomaisilta sivuilta oon yrittäny asiasta lueskella, mutta aiheet alkaa olla niin vanhoja, ettei sivut toimi tai en muutenvaan saa kaivettua kovin paljoa infoa esille.
laittele mulle yv:tä oman S70 T5 säädätelly itse missä oli motronic4.4
Volvo S70 T5

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo