Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: samppasetä - 10.05.2020, 20:32:49
-
Morjens,
Mikähän aiheuttaa moisen äänen: https://www.youtube.com/watch?v=HrICHQoSnpM Ääni kuuluu n.2500-3500RPM välillä. Matalemmilla ja korkeemmilla kierroksilla ääntä ei kuulu. Onkohan venttiilinnostin mennyt?
EDIT: Muutama kuukausi takaperin vielä lumien aikaan tuli kikkailtua tyhjällä parkkipaikalla ja moottori alkoi käymään epätasaisesti sekä öljykannun kuva syttyi ja tietokone ilmoitti "öljynpaine matala, pysäytä auto heti". Onkohan tällä mitään tekemistä asian kanssa?
-
Tai yksi mahdollisuus voi huonolla tuurilla olla kiertokangen laakeri..
Yhdessä toisenmerkkisessä 3000rpm ylöspäin nakutti niin altapäin keppi ja korva yhdistelmällä löytyi sylinterikin missä kiertokangen laakeri äänsi.
-
Tai yksi mahdollisuus voi huonolla tuurilla olla kiertokangen laakeri..
Yhdessä toisenmerkkisessä 3000rpm ylöspäin nakutti niin altapäin keppi ja korva yhdistelmällä löytyi sylinterikin missä kiertokangen laakeri äänsi.
Jos kk-laakeri mennyt niin luulisi että ääni kovenisi kovemmilla kierroksilla? Mitenkähän tuon kk-laakerin vaihto onnistuu alakautta?
-
Kk-laakerilta tuo kuulostaa omaan korvaan.
-
Hahmotusta mistäpäin edes noin arvioiden koneesta ääni tulisi?
Jos selvästi jakopään puolelta niin ainakin apulaitteet laturi, kompura jne tulevat kolinat saa eliminoitua pois ottamalla apulaitehihnan irti ja kone käyntiin käyttäen paikoillaan ihan pikaisesti kiekkoja sen äänialueen verran.
Jos selvästi keskemmältä niin ei montaa paikkaa voi olla.
Väljät nostajat yleensä naputtaa tyhjäkäynnillä etenkin kylmällä koneella
-
Kk-laakerilta tuo kuulostaa omaan korvaan.
Niin minustakin. Etenkin kun ääni muuttuu riippuen nouseeko vai laskeeko kierrokset.
-
Kuinka surullista se onkin mutta kk-lakru sieltä on mennyt 99% varmuudella.
-
Hahmotusta mistäpäin edes noin arvioiden koneesta ääni tulisi?
Jos selvästi jakopään puolelta niin ainakin apulaitteet laturi, kompura jne tulevat kolinat saa eliminoitua pois ottamalla apulaitehihnan irti ja kone käyntiin käyttäen paikoillaan ihan pikaisesti kiekkoja sen äänialueen verran.
Jos selvästi keskemmältä niin ei montaa paikkaa voi olla.
Väljät nostajat yleensä naputtaa tyhjäkäynnillä etenkin kylmällä koneella
Kuuluu kuskin puoleisen moottorin päädystä
-
Sitten minunkin veikkaus on kk- laakeri.
5 pyttysestä en ole katsonut miten paljon purattaa jotta öljypohjan saa edestä pois, joku fiksumpi osaa vinkata siitä.
Ei kannata ainakaan kovin paljoa tuolla nakutuksella ajella ennen tutkimista.
-
Öljypohja tulee paikoiltaan minun käsityksen mukaan melko helposti kunhan vain saa ensin pultit irti erinäisillä työkaluilla.
Siinähän sitä sitten samalla puhdistaa öljysihdin jne..
-
Jos laakeri nakuttaa ja konetta käyttää niin menee kampiakseli ja kiertokanki pilalle. Sit ei selviä muutenkuin koko moottorin purkamalla jos haluaa kunnostaa.
-
Toivottavasti kiertokanki ei ole ottanut kipeetä, jos laakeri on mennyt..
-
Jos laakeri nakuttaa ja konetta käyttää niin menee kampiakseli ja kiertokanki pilalle. Sit ei selviä muutenkuin koko moottorin purkamalla jos haluaa kunnostaa.
Näin on. Vain katsomalla tietää.
Öljypohja on aika suoraviivainen juttu irrottaa, tietysti senkin tekee mieluiten nosturilla.
-
Siinä vaiheessa kun ekan kerran öljy kannun valo vilahti olisi mahdollisesti voinut vielä päästä laakerien vaihdolla.
Tässä vaiheessa on laakeri on pyörähtänyt ja sulannut kiinni...
Mutta kannattaa kuitenkin avata ja katsoa, se on lopuksi ainoa tapa varmistua.
Jos päätät korjata niin suosittelen selvittämään rikon aiheuttajan...
-
Minullakin kk-laakeri 2 pytystä päällekkäin. Laakerissa numero 30637235. Volvo ei tunne sillä numerolla. Onko kenelläkään tietoa mistä tällä numerolla olevia laakereita voi hankkia?
-
Minullakin kk-laakeri 2 pytystä päällekkäin. Laakerissa numero 30637235. Volvo ei tunne sillä numerolla. Onko kenelläkään tietoa mistä tällä numerolla olevia laakereita voi hankkia?
Eiköhän oleva sama laakeri kuin kaikissa muissakin tinakoneissa eli löytyy tarvikeliikkeistä. Monesti voi joutua kysymään esim. 850 tiedoilla.
Nollaa näyttää Motonetissa joka paikassa sarjalle, kysymällä tietää saako tilattua: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/656/390172/autot/volvo/850-s70-v70-mk1-91-00
Siitä yksittäinen: https://aeromotors.fi/kataloog/article/2823695/71-3926-std-glyco
Jos laakerit on menneet päällekäin, kiertokangen pesä ei todennäköisesti ole enää muodossaan ja olisi vähintään mitattava. Vaarana on uusi laakerivaurio koska pesä ei ole pyöreä.