RallyBaron  Samppasport

Luotettavia ohjelmanlaittajia?

  • 435 Vastauksia
  • 165190 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #315 : 21.12.2020, 12:12:50 »
Ilkka Ateholta vastasikin saman tien. Nuo DPF/EGR-deletet eivät ole tässä autossa järkeviä ennen kuin tietää että sellaista varmasti tarvitsee. Stage1+Stage2+iSoftLoader on yleisin paketti, kun silloin tosiaan voi valita itse kumman noista laittaa autoon.

Stage ykköstä olin ajatellut auton tekniikan kestävyyden kannalta ajateltuna, mutta nälkä kasvaa syödessä. :D

Ota nyt se EGR vaan pois käytöstä samalla. Kunnon ohjelmoija ottaa sen pois jo ilman pyyntöäkin jos vaan vähänkään tajuaa tekniikasta mitään.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #316 : 21.12.2020, 14:17:49 »
Meillä on ollut useammassa nelivetoisessa viisisylinterisessä D5:ssa tuo Rican Stage 2 ja sitä voi todellakin suositella lämpimästi, ei mitään ongelmia ohjelmoinnin jälkeen - päin vastoin autot toimivat paljon paremmin. EGR delete on otettu viimeisimpään kun heti kun se tuli Ricalta tarjolle, säästää varmasti murheita jos autoa pitää vähänkään pidempään. Vaihteistoon kannattaa kyllä ottaa Volvolta uusin päivitys, tuolla kombolla toimii kuin unelma  :smitten:
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #317 : 21.12.2020, 22:13:55 »
Neljästoista vuosi Ricalla ja kaikki saastevehkeet kuolemaa uhmaten on ja ovat olleet käytössä...  VEA koneesta ei ole vielä juurikaan kokemusta, mutta 5 sylinterisissä, ainakin rican softilla, poistamiset oli tarpeettomia.. Custom säätäjillä varmaan tarpeellinenkin toimi.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #318 : 22.12.2020, 09:34:14 »
Neljästoista vuosi Ricalla ja kaikki saastevehkeet kuolemaa uhmaten on ja ovat olleet käytössä...  VEA koneesta ei ole vielä juurikaan kokemusta, mutta 5 sylinterisissä, ainakin rican softilla, poistamiset oli tarpeettomia.. Custom säätäjillä varmaan tarpeellinenkin toimi.

Parikin asiaa pitää avata.

Ensinnäkin EGR poisto, kuten jo aiemmin kirjoitin, ohjelmoija, joka tietää tekniikasta jotain poistaa sen käytöstä ilman erillistä pyyntöä. Siitä on vain positiivisia vaikutuksia. Rican pojat tietää tämän ja hyvä markkinarako pyytää extraa sen poistosta, kuten Rica tekee, mutta minusta se on epäammattimaista, mutta tyypillistä bulkkisoftalle. Rican sivuilta voit ihan itsekin lukea mitä kirjoittavat EGR poistosta ja sen hyödyistä. Eli custom säätäjillä ei ole tarpeellinen toimi poistaa EGR:ää vaan se kuuluu siihen hyvään ohjelmaan tehdä ilman erillistä maksua. Samoin ohjelmaan kuuluu automaatin karttojen muokkaus, Rica ei tätäkään tee, edes pyynnöstä, miksi? No tänä vuonna kymmenkunta VEA EGR poistoa Ricalle korjanneena niin ymmärrän hyvin, ei olla perillä ohjelman toimivuudesta.

Toiseksi monta Rican 280hv versiota mitannut Dynolla ja oikeasti ne on 250-260hv. Ohjelman kun tekee uusiksi niin väkisinkin näkee miten ovat ne tehneet ja se tukee mittaustulosta. Ehkä heillä eri säädöt dynossa tai sitten minulla väärät...

Kolmanneksi, Rica on ihan samanlainen virityspaja kuin muut ulkomaiset, ovat vain toimineet hyvin kauan ja saaneet siksi mainetta ja hintakin on sen mukainen. Kuitenkin siellä kaverit rakentavat ohjelman ihan perinteiseen tapaan ja käyttäen mm. harmiksi suuttimien kalibroinnin huijausta, miksi? Saadaakseen 260hv ei tarvitse huijata yhtään. Syy tuohon taas on se ohjelman rakenteen tuntemus, suutinkartan huijaus on helppo ja varma konsti saada voimaa ja kulutuskin (mittariston) pienenee ja tuskin tulee vikatiloja kun auto luulee kulkevansa vakiotehoilla. Jos rehellisiä ollaan niin samaan lopputulokseen pääsee puolet halvemmalla jollain muulla bulkkisoftalla, valitettavasti.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #319 : 22.12.2020, 12:07:43 »
Parikin asiaa pitää avata.

Ensinnäkin EGR poisto, kuten jo aiemmin kirjoitin, ohjelmoija, joka tietää tekniikasta jotain poistaa sen käytöstä ilman erillistä pyyntöä. Siitä on vain positiivisia vaikutuksia. Rican pojat tietää tämän ja hyvä markkinarako pyytää extraa sen poistosta, kuten Rica tekee, mutta minusta se on epäammattimaista, mutta tyypillistä bulkkisoftalle. Rican sivuilta voit ihan itsekin lukea mitä kirjoittavat EGR poistosta ja sen hyödyistä. Eli custom säätäjillä ei ole tarpeellinen toimi poistaa EGR:ää vaan se kuuluu siihen hyvään ohjelmaan tehdä ilman erillistä maksua. Samoin ohjelmaan kuuluu automaatin karttojen muokkaus, Rica ei tätäkään tee, edes pyynnöstä, miksi? No tänä vuonna kymmenkunta VEA EGR poistoa Ricalle korjanneena niin ymmärrän hyvin, ei olla perillä ohjelman toimivuudesta.

Toiseksi monta Rican 280hv versiota mitannut Dynolla ja oikeasti ne on 250-260hv. Ohjelman kun tekee uusiksi niin väkisinkin näkee miten ovat ne tehneet ja se tukee mittaustulosta. Ehkä heillä eri säädöt dynossa tai sitten minulla väärät...

Kolmanneksi, Rica on ihan samanlainen virityspaja kuin muut ulkomaiset, ovat vain toimineet hyvin kauan ja saaneet siksi mainetta ja hintakin on sen mukainen. Kuitenkin siellä kaverit rakentavat ohjelman ihan perinteiseen tapaan ja käyttäen mm. harmiksi suuttimien kalibroinnin huijausta, miksi? Saadaakseen 260hv ei tarvitse huijata yhtään. Syy tuohon taas on se ohjelman rakenteen tuntemus, suutinkartan huijaus on helppo ja varma konsti saada voimaa ja kulutuskin (mittariston) pienenee ja tuskin tulee vikatiloja kun auto luulee kulkevansa vakiotehoilla. Jos rehellisiä ollaan niin samaan lopputulokseen pääsee puolet halvemmalla jollain muulla bulkkisoftalla, valitettavasti.
Minulla ei ole riittävästi asiantuntemusta väittää vastaan, mutta muita oikeita asiantuntijoita kuunnelleena se EGR:n poisto ei taida olla aina ihan noin yksiselitteinen asia, varsinkaan jos sitä ei tehdä autoon uudesta lähtien. Lisäksi se vaikuttaa käsittääkseni miinusmerkkisesti myös DPF:n regeneroinnin aktivoitumiseen. DPF:n poistoa ei taida suositella ilman putken fyysistä muuttamista kukaan.

Rican yksi merkittävä hienous on iSoftloader, jonka avulla auton omistaja voi itse palauttaa softat vakioksi vaikkapa asennuttaakseen huollossa autoon uudemmat viralliset softat ja sitten päälle taas uudestaan Rican kautta pyöräyttäen iSoftLoaderilla halutut optimoinnit. Se on nykyaikaa.

Sitä en tiedä millä tavalla Rica teknisesti tekee softansa, mutta aika hurjalta kuulostavat väitteet siitä että tulokset perustuisivat joihinkin pielavetisiin.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2020, 18:55:38 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa mikkkis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • Volvo R Owners Finland
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #320 : 22.12.2020, 12:21:47 »
Volvo 850 M4.3 custom-ohjelmaa EPROM-piirille?
855 T-5R CREAM YELLOW

EX: 855 2.4 10V -97

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #321 : 22.12.2020, 12:47:38 »
Minulla ei ole riittävästi asiantuntemusta väittää vastaan, mutta muita oikeita asiantuntijoita kuunnelleena se EGR:n poisto ei taida olla aina ihan noin yksiselitteinen asia, varsinkaan jos sitä ei tehdä autoon uudesta lähtien. Lisäksi se vaikuttaa käsittääkseni miinusmerkkisesti myös DPF:n regeneroinnin aktivoitumiseen. DPF:n poistoa ei taida suositella ilman putken fyysistä muuttamista kukaan.


Oikein tehdyllä EGR poistolla ei ole merkitystä DPF polttoihin. Poikkeuksena 1.6D joka tarvitsee kaiken lisälämmön, jotta moottori lämpenee riittävästi ja tämä on hieman ongelma pohjoisessa.

Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #322 : 22.12.2020, 16:33:56 »
Otsikon mukaan kyse on luotettavista ohjelmanlaittajista - oma luotto perustuu pitkään kokemukseen Ricasta ja viimevuosina Atehon luotettavasta kauppatavasta ja erinomaisesta palvelusta, sekä luotettavuudesta.

Carmanx toi esiin Rican edun iSofloaderin, joka on myöskin oma arvonsa, vaikka omalla kohdalla sen käyttö on jäänyt ja tuo lähinnä mielenrauhaa.

En tiedä, mutta tuskin nämä pienemmätkään mitään pyörää keksii kerta toisensa jälkeen uudestaan.. eiköhän hekin käytä samoja keinoja autosta toiseen.. Varsinkin, jos reseptin on pystynyt myymään eteenpäin jälleenmyyjille - korostan, ettei siinä ole mitään pahaa.

EDIT: jos kyseessä olisi arkikäytössä olevan kärryn sijaan kilpa tai harrasteauto menisin todennäköisesti myös custom-softien tekijöiden pakeille.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2020, 16:35:44 kirjoittanut D5GT »

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #323 : 22.12.2020, 19:33:20 »
Ensinnäkin EGR poisto, kuten jo aiemmin kirjoitin, ohjelmoija, joka tietää tekniikasta jotain poistaa sen käytöstä ilman erillistä pyyntöä. Siitä on vain positiivisia vaikutuksia.
Tuo aiempi kommenttini EGR:n poiston järkevyydestä, tai siis siitä että ei se ole aina niin yksiselitteistä oli peräisin Turbotecin Karalalta. Olen ymmärtänyt, että hän tietäisi tekniikasta jotain. Ehkä sitten ei kuitenkaan? :D

En sano ettetkö tietäisi mistä puhut, mutta kommentit ovat aika ylimielisiä.

Rican sivuilta voit ihan itsekin lukea mitä kirjoittavat EGR poistosta ja sen hyödyistä. Eli custom säätäjillä ei ole tarpeellinen toimi poistaa EGR:ää vaan se kuuluu siihen hyvään ohjelmaan tehdä ilman erillistä maksua.
Taitaa tulla optimoinnin lisäksi ihan eri tavalla laiton ajoneuvo EGR:n poistolla, joten en tiedä kuinka hyvää palvelua sitä on tehdä asiakkaan autoon ainakaan kysymättä ja kertomatta mihin se voi vaikuttaa nyt ja tulevaisuudessa.

Kolmanneksi, Rica on ihan samanlainen virityspaja kuin muut ulkomaiset, ovat vain toimineet hyvin kauan ja saaneet siksi mainetta ja hintakin on sen mukainen.
Jos Rican hinta on niin kova, niin avaisitko vertailun vuoksi, minkä verran teillä maksaisi teettää allekirjoituksessa mainitun XC60:n stage1/stage2-optimointi ja ehkä myös se EGR:n poisto (jos se nyt edes on teillä optio)? Sisältääkö teillä hinta aina myös tehomittauksen käytännössä? Jos hinta ei ole julkinen, niin voit laittaa myös privana, mutta ajattelin että muitakin kiinnostaisi tietää että kuinka paljon ylihintaa Rica ottaa noista softista verrattuna pienempään toimijaan Suomessa.

Kuitenkin siellä kaverit rakentavat ohjelman ihan perinteiseen tapaan ja käyttäen mm. harmiksi suuttimien kalibroinnin huijausta, miksi? Saadaakseen 260hv ei tarvitse huijata yhtään. Syy tuohon taas on se ohjelman rakenteen tuntemus, suutinkartan huijaus on helppo ja varma konsti saada voimaa ja kulutuskin (mittariston) pienenee ja tuskin tulee vikatiloja kun auto luulee kulkevansa vakiotehoilla. Jos rehellisiä ollaan niin samaan lopputulokseen pääsee puolet halvemmalla jollain muulla bulkkisoftalla, valitettavasti.
Niin no, minä ainakin haluan että auto nimenomaisesti kulkee mahdollisimman luotettavasti ilman vikatiloja.

Olisi muutenkin kiva saada tuosta Rican "huijauksesta" toinen mielipide. Nyt tämä ketju on vähän tällaista, että sanoo kuka nyt sitten lähes mitä tahansa tai kehuu jotain muuta kuin sinun firmaa, niin sinä tulet kertomaan miten se on paskaa ja miten vain sinä tiedät miten näitä hommia tehdään.

Veikkaan että saat pitkässä juoksussa parempaa mainosta itsellesi ja firmallesi, kun kerrot muita mollaamatta että mitä meni pieleen ja mitä kannattaisi tehdä ja miksi jne. Sekin on osa ammattitaitoa, että ei kuvittele osaavansa automaattisesti kaikkea muita paremmin ja vaikka kuvittelisikin, pitää sen mieluummin omana tietonaan.

Otsikon mukaan kyse on luotettavista ohjelmanlaittajista - oma luotto perustuu pitkään kokemukseen Ricasta ja viimevuosina Atehon luotettavasta kauppatavasta ja erinomaisesta palvelusta, sekä luotettavuudesta.

Carmanx toi esiin Rican edun iSofloaderin, joka on myöskin oma arvonsa, vaikka omalla kohdalla sen käyttö on jäänyt ja tuo lähinnä mielenrauhaa.

En tiedä, mutta tuskin nämä pienemmätkään mitään pyörää keksii kerta toisensa jälkeen uudestaan.. eiköhän hekin käytä samoja keinoja autosta toiseen.. Varsinkin, jos reseptin on pystynyt myymään eteenpäin jälleenmyyjille - korostan, ettei siinä ole mitään pahaa.

EDIT: jos kyseessä olisi arkikäytössä olevan kärryn sijaan kilpa tai harrasteauto menisin todennäköisesti myös custom-softien tekijöiden pakeille.
Niinpä. Harva on hakemassa arkikäyttöiseen kulkineeseensa sitä kaikkein kovinta ääripäätä. Ja jos Rica tekisi ylihinnoiteltua huijauspaskaa, kuten tuossa vähän vihjailtiin, niin tuskinpa olisivat pysyneet maineessaan niin pitkään.

Ja tuo iSoftloaderin tarjoama mielenrauha vakiosoftien palautuksesta on iso asia monelle. Jos laitan autoon jotain softaa, niin haluan sen olevan sellainen kokonaisuus, jonka voi palauttaa vakioksi (oli se tarve nyt sitten auton myynti, katsastus, tai virallinen päivitys valmistajalta).
« Viimeksi muokattu: 22.12.2020, 19:35:28 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #324 : 22.12.2020, 20:26:23 »
Tuossa jo kirjoituksessani kerroin, että suutinkartan huijaus ei ole hyvä tapa tehdä ohjelmaa, koska tällöin ohjelma huijaa itse itseään ja mm. automaatti saa väärän vääntötiedon.

Oletetaan ruiskutusmäärän olevan 80mg ja valmistaja on kalibroinut tuolle ruiskutusmäärälle 400Nm. Nyt jos kalibrointiarvoa huijataan 10% niin edelleen muu tekniikka on siinä oletuksessa, että 400Nm toimitetaan renkaille, mutta todellisuudessa lähes 90mg sinne syötetään ja se tarkoittaa valmistajan kartassa 450Nm + ahtopaineen noston vaikutus eli noin 500Nm. 100Nm tulee lisää ja tekniikka ei ole tästä tietoinen. Tämä taas saa aikaan automaatissa sen, että 400Nm ei ole pakoissa vielä täyttä painetta, mutta 500Nm kyllä sitä edellyttäisi keston kannalta, tapahtuu ennenaikaista kulumista. Tässä on se suurin syy miksi en hyväksy suutinkartan huijaamista lähes tyhjäkäynniltä saakka. Tuon väännön saa kerrottua oikein ilman huijaamistakin ja tällöin tekniikka on tyytyväisempi ja jo valmistajakin on rakentanut ohjelmaa vakiosta eteenpäin, se pitää vain osata ottaa käyttöön. Vaivaa on selkeästi enemmän, mutta minusta se kannattaa kun voin turvallisesti kertoa asiakkaalle, ettei tarvitse varoa painamasta kaasua pohjaan. Luotettavuutta siis jos haetaan niin suutinkartan huijaus ei sitä ainakaan edistä.

EGR poistosta aina mainitsen ja kerron mikä se on ja mitä se tekee, kysymättä ei saa noita ottaa pois käytöstä se on selvä. Jotkut sen haluaa pitää toiminnassa etenkin hyvin pohjoisessa.

Tuo softloader on toisaalta hyvä juttu, mutta oikeasti käytännössä kuka veivaa vakion ja virin välillä ja miksi ihmeessä? En henkilökohtaisesti näe ideaa siinä ja sen vuoksi meiltä ei niitä saa. Riski jo siinä, että asiakas itse tuuppaa softaa sisään on jo suuri, pitää kuitenkin olla tehokas akkulaturi jne kiinni ja kuinka monella se sitten on? Menee muuten kivasti sekaisin jos kirjoitus keskeytyy, muutamia on noitakin tullut vastaan.

Rica tekee tietyt asiat hyvin ja samalla tavalla kuin itsekin, mutta sitten kesken ohjelmaa katoaa ”punainen lanka” ja kajotaan siihen suutinkarttaan ja muokataan karttoja mitkä ei ole edes käytössä, se ihmetyttää, tulee pannukakku vaikka alku näyttää lupaavalta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #325 : 22.12.2020, 21:20:42 »

Tuo softloader on toisaalta hyvä juttu, mutta oikeasti käytännössä kuka veivaa vakion ja virin välillä ja miksi ihmeessä? En henkilökohtaisesti näe ideaa siinä ja sen vuoksi meiltä ei niitä saa. Riski jo siinä, että asiakas itse tuuppaa softaa sisään on jo suuri, pitää kuitenkin olla tehokas akkulaturi jne kiinni ja kuinka monella se sitten on? Menee muuten kivasti sekaisin jos kirjoitus keskeytyy, muutamia on noitakin tullut vastaan.



ottamatta mitään kantaa muuhun keskusteluun tästä aiheesta niin ei siinä rican softloaderin käytössä kyllä mitään akkulaturia tarvii ellei nyt täysin virrattomaan autoon sitä yritä ladata,  softa kun menee sisään max. muutamassa minuutissa obd:een kautta ja samoinhan toimii esim. bsr:n kapulat.

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #326 : 22.12.2020, 22:24:55 »
Hmm, mitähän ohjelmistoa AJ- tech Seinäjoelta käyttää ? En löytänyt sivuilta mitään mainontaa tästä.
Ei kai sentään naputa jokaiselle autolle erikseen alusta asti customina ?
S80 Executive D5 AWD

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #327 : 22.12.2020, 22:48:50 »
Hmm, mitähän ohjelmistoa AJ- tech Seinäjoelta käyttää ? En löytänyt sivuilta mitään mainontaa tästä.
Ei kai sentään naputa jokaiselle autolle erikseen alusta asti customina ?

Kyllä Antti tekee kaikki itse.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #328 : 22.12.2020, 22:53:33 »
ottamatta mitään kantaa muuhun keskusteluun tästä aiheesta niin ei siinä rican softloaderin käytössä kyllä mitään akkulaturia tarvii ellei nyt täysin virrattomaan autoon sitä yritä ladata,  softa kun menee sisään max. muutamassa minuutissa obd:een kautta ja samoinhan toimii esim. bsr:n kapulat.

Kyllä ihmiset on välillä niin ajattelemattomia otuksia, että niinkin on päässyt käymään ja sitten jalka on osunut asentoa vaihtaessa porttiin ja yhteys poikki, jne jne. Noita tapauksia riittää   :D Onneksi mitään ei hajoa, mutta vaatii ecun pöydälle ja sieltä naputtelemaan softa taas ehjäksi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #329 : 22.12.2020, 22:58:32 »
Tuossa jo kirjoituksessani kerroin, että suutinkartan huijaus ei ole hyvä tapa tehdä ohjelmaa, koska tällöin ohjelma huijaa itse itseään ja mm. automaatti saa väärän vääntötiedon.

Oletetaan ruiskutusmäärän olevan 80mg ja valmistaja on kalibroinut tuolle ruiskutusmäärälle 400Nm. Nyt jos kalibrointiarvoa huijataan 10% niin edelleen muu tekniikka on siinä oletuksessa, että 400Nm toimitetaan renkaille, mutta todellisuudessa lähes 90mg sinne syötetään ja se tarkoittaa valmistajan kartassa 450Nm + ahtopaineen noston vaikutus eli noin 500Nm. 100Nm tulee lisää ja tekniikka ei ole tästä tietoinen. Tämä taas saa aikaan automaatissa sen, että 400Nm ei ole pakoissa vielä täyttä painetta, mutta 500Nm kyllä sitä edellyttäisi keston kannalta, tapahtuu ennenaikaista kulumista. Tässä on se suurin syy miksi en hyväksy suutinkartan huijaamista lähes tyhjäkäynniltä saakka. Tuon väännön saa kerrottua oikein ilman huijaamistakin ja tällöin tekniikka on tyytyväisempi ja jo valmistajakin on rakentanut ohjelmaa vakiosta eteenpäin, se pitää vain osata ottaa käyttöön. Vaivaa on selkeästi enemmän, mutta minusta se kannattaa kun voin turvallisesti kertoa asiakkaalle, ettei tarvitse varoa painamasta kaasua pohjaan. Luotettavuutta siis jos haetaan niin suutinkartan huijaus ei sitä ainakaan edistä.

EGR poistosta aina mainitsen ja kerron mikä se on ja mitä se tekee, kysymättä ei saa noita ottaa pois käytöstä se on selvä. Jotkut sen haluaa pitää toiminnassa etenkin hyvin pohjoisessa.

Tuo softloader on toisaalta hyvä juttu, mutta oikeasti käytännössä kuka veivaa vakion ja virin välillä ja miksi ihmeessä? En henkilökohtaisesti näe ideaa siinä ja sen vuoksi meiltä ei niitä saa. Riski jo siinä, että asiakas itse tuuppaa softaa sisään on jo suuri, pitää kuitenkin olla tehokas akkulaturi jne kiinni ja kuinka monella se sitten on? Menee muuten kivasti sekaisin jos kirjoitus keskeytyy, muutamia on noitakin tullut vastaan.

Rica tekee tietyt asiat hyvin ja samalla tavalla kuin itsekin, mutta sitten kesken ohjelmaa katoaa ”punainen lanka” ja kajotaan siihen suutinkarttaan ja muokataan karttoja mitkä ei ole edes käytössä, se ihmetyttää, tulee pannukakku vaikka alku näyttää lupaavalta.
Ok, kiitos selvennyksestä.

Ei sitä Rican iSoftloaderia kukaan käytä siihen että edestakaisin vaihtelisi softia, eikä sellaista ole täällä kukaan vihjaillutkaan. Se on olemassa esim. sitä varten, että voi viedä auton merkkihuoltoon, jossa päivitetään siihen viralliset uudet softat ja sitten laittaa kotona optimoinnit päälle sen uuden softan kanssa. Tai sitten että voi myydä auton edelleen vakiona. Tai vaikka laittaa vakioksi katsastukseen, jos sellaista tarvetta jossakin vaiheessa ilmenisi. Onhan näitä skenaarioita ja noissa kaikissa tuo Rican menetelmä on aivan huippu.

Ja tosiaan kuten jo mainittiin, tuo "pitää olla tehokas akkulaturi kiinni softia asennettaessa" ei pidä paikkaansa. Virtojen pitää olla päällä ja toki akkulaturi on hyvä olla backuppina, mutta ei siinä välttämättä mitään erikoisjärjestelyitä tarvita. Jos joku huolimattomuuttaan repaisee piuhan irti siirron aikana tai sählää jotain muuta, niin se on sitten voi voi, mutta sehän tuo vaan lisää töitä pajalle. Ei tuosta syystä kannata jättää optiota tarjoamatta, mutta se on kyllä ihan ymmärrettävää, että ei se ole ihan simppeli kokonaisuus rakennettavaksi, kun pitää olla myös mahdollisuus tarjota työasemasovelluksen kautta päivitykset aina uusille virallisille softille jne.

Tiedätkö muuten varmuudella, että Rica harrastaa tuota mainitsemaasi "suutinkartan huijaamista lähes tyhjäkäynniltä saakka"? Tämä ei ollut siis mikään epäluottamuslause, vaan ihan vilpitön kysymys.

Niin, ja saisiko tosiaan jotain suuntaa antavia hintatietoja teiltä, niin voisi vähän verrata? Rican hinnat löytyvät hinnastosta, onko teillä vastaavaa?
« Viimeksi muokattu: 22.12.2020, 23:00:59 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

 

Ateho  Elekma