Tuo ”asenne”-kysymys oli vastaus sille jos julkisesti kusipääksi haukutaan. Olisin voinut pahemminkin vastata.
En tiedä mihin viittaat ja ketä on haukuttu kusipääksi ja missä?
Sinun ylimielinen asenne ja kilpailijoiden ja muiden asiantuntijoiden nälviminen haisee kilometrin päähän melkein joka kirjoituksestasi. Oli osaaminen nyt sitten teknisesti mitä tasoa tahansa, niin käytöstavoissa on parantamisen varaa. Tiedä sitten, ehkä moottorien optimointi on joidenkin mielestä niin miehekästä hommaa, ettei tarvitse sellaisista pikkuasioista huolehtia?
Ei oikein auennut tuo bulkkijuttu mitä kirjoitit?
En tiedä mikä kohta siinä jäi epäselväksi, mutta yritän muotoilla toisin:
Ricallahan homma menee käsittääkseni niin, että ladataan autosta nykyinen softa lukijaan ja se sitten lähetetään tietokoneen kautta erillisellä Sync-sovelluksella Ricalle. Siellä tekevät siihen tarvittavat muutokset ja jonkin ajan päästä tulee ilmoitus että nyt olisi softa valmiina ladattavaksi ja asennettavaksi autoon. En tiedä kuinka bulkkia se siinä vaiheessa on ja tapahtuuko tuo Ricalla manuaalisesti vai täysin automatisoidusti, mutta jos nyt oletetaan että se on juuri sitä mitä nyt ikinä bulkilla tarkoitatkaan. Jos auto on uusi, niin tuo vastannee kuitenkin aika hyvin sitä tilannetta mihin softa on suunniteltu alunperinkin. Jos taas auto on vanha ja osat kuluneita jne, niin sitten se Rican ko. automalliin tekemä softa ei välttämättä toimi täysin optimisti, mutta käyttäjien kokemusten mukaan silti hyvin pitkälti toivotulla tavalla. Jos autoa huoltaa ja vaihtaa uusia osia, niin softan toiminta on koko ajan lähempänä sitä optimia.
Vastaavasti jos teillä teettää softan autoon ja toteutatte sen "yksilöllisesti", niin voi olla että tehoa irtoaa tosiaan sillä hetkellä enemmän ja ehkä joku muukin toiminnallisuus on parempi. Mutta entäs sitten kun käyttäjä tekee autoonsa huoltoja ja vaihtaa uusia osia? Eikös tuo tarkoita samalla että softa jää koko ajan enemmän jälkeen siitä mitä se oli, eli päinvastainen tilanne kuin tuossa Rica-esimerkissä. Ei välttämättä yhtään sen huonompi tai parempi tilanne, mutta kunhan halusin tuoda tämänkin mahdollisuuden ilmi.
Ja sitten tosiaan ne auton omat softapäivitykset, jotka runnovat asennettujen softien päälle. Jos ei halua maksaa optimoinnista uudestaan, niin sitten pitää joka huollossa muistaa vannottaa, että autoon ei saa asentaa uusia päivityksiä, vaikka niissä olisi mitä mannaa mukana. Rican tapauksessa tämä on hoidossa kun sieltä saa aina uuden softan, mutta teidän kohdalla pitää optimoida auto uudestaan ja maksaa puolet hinnasta joka kerta. Eikä siinäkään mitään kun sen tietää, mutta omalla kohdalla tuo Rican vaihtoehto vaikuttaa silti paremmalta. Valintojen maailma ja silleen.
Sitten tuo mollaaminen, avasin vain miten monta tapaa on tehdä ohjelma, toiset huijaa ja toiset ei.
Meillä on vähän erilainen käsitys siitä mitä on "asioiden avaaminen" ja huijaamisenkin osalta käsite hieman poikkeaa. On mielestäni ihan eri asia huijataanko asiakasta jollakin tavalla, vai polttoainesuuttimien lukemia.
Nämä keskustelut on hyviä, itsellä on ehkä kieltämättä aika kärkäs suhtautuminen asiaan kun näin jälkikäteen lukee omia kirjoituksia, mutta tuntuu sekin saavan hyvin keskustelua aikaiseksi. Teen minäkin virheitä, viikottain, kävelen peilin eteen ja syyllinen löytyy sieltä. Korjataan tilanne ja kaikki on taas hyvin, se on sellaista.
Hienoa. Ongelman myöntäminen on ensimmäinen askel kohti sen korjaamista.
Kuten sanoin, sinulla on varmasti osaamista työssäsi, eikä kukaan ole sitä kiistämässä. Enemmän saat silti arvostusta, kun jätät kilpailijoiden tekemisten haukkumisen vähemmälle.