Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Luotettavia ohjelmanlaittajia?

  • 435 Vastauksia
  • 165176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #360 : 24.12.2020, 15:13:00 »
Ei kai kukaan ole täällä vetänyt herneitä nokkaan asiasta, vaan pikemminkin siitä miten se asia on tuotu ilmi. Se on vaan hyvä että on valinnanvaraa sekä niille jotka haluavat sen viimeisekin piirun jotta "voi käyttää aktiivisemmin voimavaroja", että myös niille joille helposti saatava tehonlisäys on kiva lisä normaalille kauppareissulle.

On aika myrkyllistä koko alalle, jos yksi toimija syyttää julkisesti muita huijaamisesta ja ylihinnoittelusta ja on itse olevinaan suunnilleen ainoa ja lopullinen totuus koko asiassa.
No ehkä vahva ilmaisu mutta vähän sille vaikutti. Kysymyshän ei ole olleenkaan siitä että otetaan se viimeinen piiru irti kun monestihan teholupaukset on aikalailla samoja. Vaan siitä että esim DPF poltot ei lisäänny suhteessa vakioon ja auto tuntuu  "tehtaan virittämältä" käytökseltään.
Itselle ei nyt tuollaista tuntumaa tullut mutta voi johtua siitä että olen useampaa keskustelua aiheesta seurannut pitempään.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #361 : 24.12.2020, 15:38:16 »
Huijausta tai ei, mutta Rican tekemä tehon lisäys on toteutettu "karttaa" huijaamalla. Asia on varmistettu usean alan ihmisen toimesta ja Rica itse on sen myös myöntänyt.
Tapa on ilmeisen toimiva koska tyytyväisiä asiakkaita riittää.
Minulla ei ole tällä hetkellä Ricaa eikä Lisää tehoa softaa.

Ottakaahan iisisti ja hyvää joulua!

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #362 : 24.12.2020, 16:28:16 »
Ilmeisesti jotkut karsastavat termiä "huijaaminen". Jos tekninen toteutus on että huijataan jotain anturia tms. niin se ei automaattisesti ole asiakkaan huijaamista. Toki teknisessä ratkaisussa voi olla heikkouksia, mutta ehkä jotkut ottivat irti asiayhteydestään kun sanotaan "Tekijä X huijaa anturia" ja lukija kiireissään näki siinä vain "Tekijä X huijaa" olettaen että sen väitettiin olevan "kusetusbisnestä" mitä alkup. sanoja ei itseasiassa väittänyt?
« Viimeksi muokattu: 24.12.2020, 16:29:54 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #363 : 24.12.2020, 16:37:41 »
Ilmeisesti jotkut karsastavat termiä "huijaaminen". Jos tekninen toteutus on että huijataan jotain anturia tms. niin se ei automaattisesti ole asiakkaan huijaamista. Toki teknisessä ratkaisussa voi olla heikkouksia, mutta ehkä jotkut ottivat irti asiayhteydestään kun sanotaan "Tekijä X huijaa anturia" ja lukija kiireissään näki siinä vain "Tekijä X huijaa" olettaen että sen väitettiin olevan "kusetusbisnestä" mitä alkup. sanoja ei itseasiassa väittänyt?
Oma kokemus asiasta niin 2008 mallinen D5 oli ilman DPF:ää.  Tehoa oli ohjelmoinnin jälkeen mutta savua tuli "peilistä nähtävästi" ja katsastus meni päästöarvojen suhteen nippa nappa läpi. Tässä kohdin DPF:n omaava autoilija olisi tyytyväinen mutta totuus olisi toinen.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #364 : 24.12.2020, 19:36:03 »
Oma kokemus asiasta niin 2008 mallinen D5 oli ilman DPF:ää.  Tehoa oli ohjelmoinnin jälkeen mutta savua tuli "peilistä nähtävästi" ja katsastus meni päästöarvojen suhteen nippa nappa läpi. Tässä kohdin DPF:n omaava autoilija olisi tyytyväinen mutta totuus olisi toinen.
Ohjelma ei ole hyvä, jos pukkaa savua reippaammin.
Ei se palamaton nafta tehoa tuo.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #365 : 24.12.2020, 21:40:19 »
Ilmeisesti jotkut karsastavat termiä "huijaaminen". Jos tekninen toteutus on että huijataan jotain anturia tms. niin se ei automaattisesti ole asiakkaan huijaamista. Toki teknisessä ratkaisussa voi olla heikkouksia, mutta ehkä jotkut ottivat irti asiayhteydestään kun sanotaan "Tekijä X huijaa anturia" ja lukija kiireissään näki siinä vain "Tekijä X huijaa" olettaen että sen väitettiin olevan "kusetusbisnestä" mitä alkup. sanoja ei itseasiassa väittänyt?
Kannattaa itse lukea ne volvotdi:n viestit väitteineen, niin ei tarvitse arvailla mitä on sanottu ja mitä niistä on kukakin päätellyt.

Huijausta tai ei, mutta Rican tekemä tehon lisäys on toteutettu "karttaa" huijaamalla. Asia on varmistettu usean alan ihmisen toimesta ja Rica itse on sen myös myöntänyt.
Tapa on ilmeisen toimiva koska tyytyväisiä asiakkaita riittää.
Olisiko jotain lähteitä näihin? Sellaisia mielellään, jotka osoittavat että ensinnäkin toimivat näin ja toisekseen, että se aiheuttaa jotain merkittäviä ongelmia normaalissa käytössä.

En väitä etteikö näin voisi olla, kun en itse tiedä, mutta ennen rahojen tuhlaamista mihinkään puljuun haluaisin tietää että mikä on järkevää, jos ei ole hakemassa mitään ehdotonta rataviritystä.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2020, 21:47:55 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #366 : 24.12.2020, 22:30:14 »
Kannattaa itse lukea ne volvotdi:n viestit väitteineen, niin ei tarvitse arvailla mitä on sanottu ja mitä niistä on kukakin päätellyt.
Olisiko jotain lähteitä näihin? Sellaisia mielellään, jotka osoittavat että ensinnäkin toimivat näin ja toisekseen, että se aiheuttaa jotain merkittäviä ongelmia normaalissa käytössä.

En väitä etteikö näin voisi olla, kun en itse tiedä, mutta ennen rahojen tuhlaamista mihinkään puljuun haluaisin tietää että mikä on järkevää, jos ei ole hakemassa mitään ehdotonta rataviritystä.

Kyllä sinun nyt kannattaa itse lukea kirjoitukseni uudestaan ajatuksella. En ole kirjoittanut, että  ihmisiä huijataan vaan juuri ohjelman karttoja huijataan, siinä on vissi ero.

Tuossa jo joku mainitsi, että välttämättä tarkoitus ei ole ottaa voimaa yhtään enempää vaan samaan lopputulokseen (teho/vääntö) pääsee ihan ilman huijaamistakin ja tällöin vaihteisto jne saa oikeat tiedot toimiakseen oikein, tästä kirjoitin jo aikaisemmin. Jos oikeasti otetaan voimaa ulos tekniikan sallimissa rajoissa niin huijaamisella siihen pisteeseen ei pääse. Tämä on sitä customia, tehdään sellainen ohjelma kuin asiakas haluaa tekniikan sallimissa rajoissa. Meillä ei ole mitään stageja juuri tämän vuoksi. Jos joku pyytää stage1 niin tiedän mitä teen ja jätän löysäksi ohjelman, tarkoitus kun ei ole rajoille vetää. Eli aina ei oteta ”kaikki irti” softia.

Kaikista vaikein on saada sellainen softa tehtyä, että auto on luonteeltaan vakion kaltainen, mutta voimaa löytyy tekniikan maksimit. Tällöin pitää osata hallita kokonaisuus todella hyvin. Huijaamalla softaa ei tähän tilanteeseen pääse. Huijaus vain käy tekniikan päälle kun tekniikka on eri luulossa toteutuneen voiman kanssa, tästäkin kirjoitin aiemmin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #367 : 24.12.2020, 23:16:18 »
Kyllä sinun nyt kannattaa itse lukea kirjoitukseni uudestaan ajatuksella. En ole kirjoittanut, että  ihmisiä huijataan vaan juuri ohjelman karttoja huijataan, siinä on vissi ero.
Vähän sananhelinältä kuulostaa tuo ero. Sanotaan että huijataan, mutta ei sitten kuitenkaan huijata. Ehkä tämä on joku optimointiväen sisäinen termi mikä ei nyt tällä tavalla käytettynä oikein uppoa asiaan syvällisemmin perehtymättömään.

Kaikista vaikein on saada sellainen softa tehtyä, että auto on luonteeltaan vakion kaltainen, mutta voimaa löytyy tekniikan maksimit. Tällöin pitää osata hallita kokonaisuus todella hyvin. Huijaamalla softaa ei tähän tilanteeseen pääse. Huijaus vain käy tekniikan päälle kun tekniikka on eri luulossa toteutuneen voiman kanssa, tästäkin kirjoitin aiemmin.
Kyllä, tämän varmaan kaikki ymmärtävät. Mutta jos ei hae sitä absoluuttista maksimia, vaan riittää vaikkapa 60hp lisäyksen sijaan 45hp (ja vastaava ero väännölle), niin onko esim siitä Rican softasta mielestäsi jotain merkittävää haittaa moottorin/vaihdelaatikon toiminnalle? Minä ainakin olen valmis menettämään sen pienen eron, jos vastineeksi saa ne Rican muut edut mm. softan palautuksen ja tulevien softien tuen suhteen. Rata-autot erikseen, minä ainakin olen selvästi puhunut koko ajan normaalin kauppakassin tehojen/väännön lisäämisestä mukavuuden nimissä.

Alla pari poimintaa aiemmista kommenteistasi:

Ensinnäkin EGR poisto, kuten jo aiemmin kirjoitin, ohjelmoija, joka tietää tekniikasta jotain poistaa sen käytöstä ilman erillistä pyyntöä.
Eli jos näin ei tee, on tekniikasta mitään tietämätön? En tiedä muista, mutta kuulostaa minun korvaan aika putkikatseiselta lausunnolta, josta tosiaan kaikki asiantuntijatkaan eivät ole samaa mieltä riippuen aihiosta mitä ollaan optimoimassa. Voisiko olla, että on myös tilanteita, joissa se EGR kannattaa jättää käyttöön? Minä olen kuullut että se ei ole ihan noin mustavalkoista.

Siitä on vain positiivisia vaikutuksia. Rican pojat tietää tämän ja hyvä markkinarako pyytää extraa sen poistosta, kuten Rica tekee, mutta minusta se on epäammattimaista, mutta tyypillistä bulkkisoftalle. Rican sivuilta voit ihan itsekin lukea mitä kirjoittavat EGR poistosta ja sen hyödyistä. Eli custom säätäjillä ei ole tarpeellinen toimi poistaa EGR:ää vaan se kuuluu siihen hyvään ohjelmaan tehdä ilman erillistä maksua. Samoin ohjelmaan kuuluu automaatin karttojen muokkaus, Rica ei tätäkään tee, edes pyynnöstä, miksi? No tänä vuonna kymmenkunta VEA EGR poistoa Ricalle korjanneena niin ymmärrän hyvin, ei olla perillä ohjelman toimivuudesta.
Tässäkin annat olettaa että tiedät asian paremmin kuin mm. Rican insinöörit, jotka vaan rahastavat epäammattimaisesti bulkkisoftillaan. Ylimielisyys tulee terminä väkisinkin mieleen.

Toiseksi monta Rican 280hv versiota mitannut Dynolla ja oikeasti ne on 250-260hv. Ohjelman kun tekee uusiksi niin väkisinkin näkee miten ovat ne tehneet ja se tukee mittaustulosta. Ehkä heillä eri säädöt dynossa tai sitten minulla väärät...
Samaa kamaa jälleen. En tiedä kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä, ehkä jopa vähän molemmat, mutta eikö kannattaisi selvittää ne juurisyyt ensin?
Tuskin Rica lupaa jokaiseen autoon tiettyä absoluuttista hevosvoimamäärää, kun varmasti tietävät että pajalle tuodaan ympäri maapallon sekä uusia että käytettyjä autoja, eikä kaikissa voi mitenkään saavuttaa samaa tulosta. Voisin silti kuvitella, että prosentuaalisesti teho paranee likimain samassa suhteessa.

Kolmanneksi, Rica on ihan samanlainen virityspaja kuin muut ulkomaiset, ovat vain toimineet hyvin kauan ja saaneet siksi mainetta ja hintakin on sen mukainen. Kuitenkin siellä kaverit rakentavat ohjelman ihan perinteiseen tapaan ja käyttäen mm. harmiksi suuttimien kalibroinnin huijausta, miksi? Saadaakseen 260hv ei tarvitse huijata yhtään.
Jos tosiaan tuo huijaus-termi on joku softaväen oma nimitys, niin on mahdollista että käsitin sen väärin, mutta tuosta saa sellaisen käsityksen että mm. juuri Rica huijaa asiakkaita sillä varjolla, kun heillä on pitkä historia alalla (ja ilmeisen maineikas sellainen myös). Sinä ilmeisesti tarkoitat sillä jotain muuta.

Syy tuohon taas on se ohjelman rakenteen tuntemus, suutinkartan huijaus on helppo ja varma konsti saada voimaa ja kulutuskin (mittariston) pienenee ja tuskin tulee vikatiloja kun auto luulee kulkevansa vakiotehoilla. Jos rehellisiä ollaan niin samaan lopputulokseen pääsee puolet halvemmalla jollain muulla bulkkisoftalla, valitettavasti.
Tämä hämää edelleen. Eikö tuo lausahdus juuri tarkoita, että esim. Rican softalla ei tule helposti vikatiloja, mutta teidän softalla tulee?

Ja sitten tuo viimeinen lausahdus antaa olettaa, että Rica pyytää ylihintaa ja että saman "bulkkisoftan" saa jostakin puolet halvemmallakin.

Tässä on se suurin syy miksi en hyväksy suutinkartan huijaamista lähes tyhjäkäynniltä saakka. Tuon väännön saa kerrottua oikein ilman huijaamistakin ja tällöin tekniikka on tyytyväisempi ja jo valmistajakin on rakentanut ohjelmaa vakiosta eteenpäin, se pitää vain osata ottaa käyttöön.
Ja sinä osaat tämän, mutta muut eivät, niinkö?

Vaivaa on selkeästi enemmän, mutta minusta se kannattaa kun voin turvallisesti kertoa asiakkaalle, ettei tarvitse varoa painamasta kaasua pohjaan. Luotettavuutta siis jos haetaan niin suutinkartan huijaus ei sitä ainakaan edistä.
Tämä perustelu kuulostaa fiksulta.

Olisiko sinulla tarjota jotain faktaa, joka tukee väitettä siitä että kilpailijoiden softilla kone on merkittävästi kovemmalla rasituksella vaikka voiman ulostuotto olisi vähäisempää? Edelleen en väitä etteikö näin voisi olla, vaan yritän selventää tilannetta riittävällä tasolla itselleni oman päätöksenteon tueksi.

Rica tekee tietyt asiat hyvin ja samalla tavalla kuin itsekin, mutta sitten kesken ohjelmaa katoaa ”punainen lanka” ja kajotaan siihen suutinkarttaan ja muokataan karttoja mitkä ei ole edes käytössä, se ihmetyttää, tulee pannukakku vaikka alku näyttää lupaavalta.
Ok, kuulostaa tutulta. Kilpailijat eivät osaa, mutta sinä osaat. Huokaus.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Paron1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #368 : 25.12.2020, 00:26:18 »
Kylläpä nyt KartonkiX:ää ahistaa.. onko lääkkeet jääny ottamaatta?

Pitkän tovin jo näitä viri keskusteluita seuranneena, niin edelleenki taidan täältä itärajalta pulkkani luistella nääsvilleen volvotdi:lle kutiteltavaksi, kohan tämä korona sankkeri yleisesti laantus ja piste.
XC70 D5 AWD Aut. Business Summum MY14.2

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #369 : 25.12.2020, 00:26:56 »
Vähän sananhelinältä kuulostaa tuo ero. Sanotaan että huijataan, mutta ei sitten kuitenkaan huijata. Ehkä tämä on joku optimointiväen sisäinen termi mikä ei nyt tällä tavalla käytettynä oikein uppoa asiaan syvällisemmin perehtymättömään.
Kyllä, tämän varmaan kaikki ymmärtävät. Mutta jos ei hae sitä absoluuttista maksimia, vaan riittää vaikkapa 60hp lisäyksen sijaan 45hp (ja vastaava ero väännölle), niin onko esim siitä Rican softasta mielestäsi jotain merkittävää haittaa moottorin/vaihdelaatikon toiminnalle? Minä ainakin olen valmis menettämään sen pienen eron, jos vastineeksi saa ne Rican muut edut mm. softan palautuksen ja tulevien softien tuen suhteen. Rata-autot erikseen, minä ainakin olen selvästi puhunut koko ajan normaalin kauppakassin tehojen/väännön lisäämisestä mukavuuden nimissä.

Alla pari poimintaa aiemmista kommenteistasi:
Eli jos näin ei tee, on tekniikasta mitään tietämätön? En tiedä muista, mutta kuulostaa minun korvaan aika putkikatseiselta lausunnolta, josta tosiaan kaikki asiantuntijatkaan eivät ole samaa mieltä riippuen aihiosta mitä ollaan optimoimassa. Voisiko olla, että on myös tilanteita, joissa se EGR kannattaa jättää käyttöön? Minä olen kuullut että se ei ole ihan noin mustavalkoista.
Tässäkin annat olettaa että tiedät asian paremmin kuin mm. Rican insinöörit, jotka vaan rahastavat epäammattimaisesti bulkkisoftillaan. Ylimielisyys tulee terminä väkisinkin mieleen.
Samaa kamaa jälleen. En tiedä kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä, ehkä jopa vähän molemmat, mutta eikö kannattaisi selvittää ne juurisyyt ensin?
Tuskin Rica lupaa jokaiseen autoon tiettyä absoluuttista hevosvoimamäärää, kun varmasti tietävät että pajalle tuodaan ympäri maapallon sekä uusia että käytettyjä autoja, eikä kaikissa voi mitenkään saavuttaa samaa tulosta. Voisin silti kuvitella, että prosentuaalisesti teho paranee likimain samassa suhteessa.
Jos tosiaan tuo huijaus-termi on joku softaväen oma nimitys, niin on mahdollista että käsitin sen väärin, mutta tuosta saa sellaisen käsityksen että mm. juuri Rica huijaa asiakkaita sillä varjolla, kun heillä on pitkä historia alalla (ja ilmeisen maineikas sellainen myös). Sinä ilmeisesti tarkoitat sillä jotain muuta.
Tämä hämää edelleen. Eikö tuo lausahdus juuri tarkoita, että esim. Rican softalla ei tule helposti vikatiloja, mutta teidän softalla tulee?

Ja sitten tuo viimeinen lausahdus antaa olettaa, että Rica pyytää ylihintaa ja että saman "bulkkisoftan" saa jostakin puolet halvemmallakin.
Ja sinä osaat tämän, mutta muut eivät, niinkö?
Tämä perustelu kuulostaa fiksulta.

Olisiko sinulla tarjota jotain faktaa, joka tukee väitettä siitä että kilpailijoiden softilla kone on merkittävästi kovemmalla rasituksella vaikka voiman ulostuotto olisi vähäisempää? Edelleen en väitä etteikö näin voisi olla, vaan yritän selventää tilannetta riittävällä tasolla itselleni oman päätöksenteon tueksi.
Ok, kuulostaa tutulta. Kilpailijat eivät osaa, mutta sinä osaat. Huokaus.

Ihan nyt väkisin alkaa tuntumaan, että tahallaan ymmärrät asiat juuri päinvastoin mitä ajan takaa. LUE KAIKKI aiemmat kirjoitukseni AJATUKSELLA niin saat jo yli puoleen vastauksen mitä tuossa lainasit. Lauseen tai lauseiden irroittaminen asian yhteydestä saa koko jutun näyttämään juuri siltä miltä sen haluat näyttävän. Ehkä sinun kannattaa hakea se softa Ricalta tai joltain muulta kuin meiltä niin saat sen mitä ikinä haluat. Näistä asioista vänkääminen ja  kyseenalaistaminen vaikka on perustellut asian ei johda mihinkään kanssasi. Vastasi joku muu mitä tahansa niin kyseenalaistat senkin. Hyvää jatkoa Sinulle kuitenkin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #370 : 25.12.2020, 01:03:26 »
Ihan nyt väkisin alkaa tuntumaan, että tahallaan ymmärrät asiat juuri päinvastoin mitä ajan takaa. LUE KAIKKI aiemmat kirjoitukseni AJATUKSELLA niin saat jo yli puoleen vastauksen mitä tuossa lainasit. Lauseen tai lauseiden irroittaminen asian yhteydestä saa koko jutun näyttämään juuri siltä miltä sen haluat näyttävän. Ehkä sinun kannattaa hakea se softa Ricalta tai joltain muulta kuin meiltä niin saat sen mitä ikinä haluat. Näistä asioista vänkääminen ja  kyseenalaistaminen vaikka on perustellut asian ei johda mihinkään kanssasi. Vastasi joku muu mitä tahansa niin kyseenalaistat senkin. Hyvää jatkoa Sinulle kuitenkin.
No jopas nyt. En halua softaa nimenomaisesti juuri Ricalta. Haluan sen jostakin mistä se on järkevintä hankkia ja sitä tässä olen pyrkinyt selvittämään. Enkä missään nimessä yritä väitellä kanssasi, kun ei ole siihen edes riittävästi teknistä osaamista. Lähinnä ihmettelen kirjoitustesi asennetta ja yritän kysellä tarkennuksia. Mitään ennakkoluulojakaan minulla ei ole mitään tiettyä toimintamallia kohtaan.

Jos puoleen lainauksista saa vastaukset kaivelemalla jotain aiempia viestejä, niin voisitko vastata edes siihen toiseen puoleen mitä jäi jäljelle.

Edit.
Tämä kiinnostaa vilpittömästi eniten:
"Mutta jos ei hae sitä absoluuttista maksimia, vaan riittää vaikkapa 60hp lisäyksen sijaan 45hp (ja vastaava ero väännölle), niin onko esim siitä Rican softasta mielestäsi jotain merkittävää haittaa moottorin/vaihdelaatikon toiminnalle? Minä ainakin olen valmis menettämään sen pienen eron, jos vastineeksi saa ne Rican muut edut mm. softan palautuksen ja tulevien softien tuen suhteen. Rata-autot erikseen, minä ainakin olen selvästi puhunut koko ajan normaalin kauppakassin tehojen/väännön lisäämisestä mukavuuden nimissä."
« Viimeksi muokattu: 25.12.2020, 01:50:31 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Paron1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #371 : 25.12.2020, 03:05:39 »
Joha tuosa lukiessaki pitäs ymmärtää, jos volvotd:in ohjelmoinnilla tulee vaihteistollekkin tieto suhteessa tehon ja väännön lisäyksestä, niin ollaan oikealla tiellä.

Ihteeni ei kyllä kiinnosta vittuakaan ruveta momentinmuunninta vaihtamaan huvikseen, jos kitkapinnat häviää ennen aikojaan paskan virin myötä. Vaihtaaha sen yön selekää, jos ois uus jemmassa :idiot2:.

Vaa ei kyllä nykyää ennee kiinosta öitä myöte toskata, jos ei pakko oo. :-\ Silti on joka aamu autoje oltava ajettavana.
XC70 D5 AWD Aut. Business Summum MY14.2

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #372 : 25.12.2020, 03:12:29 »
Joha tuosa lukiessaki pitäs ymmärtää, jos volvotd:in ohjelmoinnilla tulee vaihteistollekkin tieto suhteessa tehon ja väännön lisäyksestä, niin ollaan oikealla tiellä.
Kyllä, ollaan oikealla tiellä. Kysymys kuitenkin oli, että onko sillä todellisuudessa mitään merkitystä ja jos on, nin missä vaiheessa ja millä tavalla?
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Paron1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #373 : 25.12.2020, 03:26:29 »
Jaa-a..  kaikki on suhteellista.  momentinmuuntajan tappaja on liika luisto/vääntö/lämpö.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2020, 03:37:28 kirjoittanut Paron1 »
XC70 D5 AWD Aut. Business Summum MY14.2

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2897
Vs: Luotettavia ohjelmanlaittajia?
« Vastaus #374 : 25.12.2020, 03:43:30 »
Kyllä, ollaan oikealla tiellä. Kysymys kuitenkin oli, että onko sillä todellisuudessa mitään merkitystä ja jos on, nin missä vaiheessa ja millä tavalla?
Mitään en mistään tiedä, mutta pakko tulla esittämään viisasta ihmistä tähän. Luulisi, että sillä todellakin on merkitystä että se vaihteisto tietää todellisen tehomäärän, joka sen läpi viedään. Käsittääkseni vaihteiston kytkinpakoille kohdistuu hyvin erilaiset paineet eri ajotilanteissa. Jos vaihteiston läpi menee 500nm, vaikka vaihteisto kuvittelee että läpi meneekin 400nm, niin helpomminhan siellä paikat luistaa ja lopulta antautuu. Nuo vaihteiston kytkinpakat ei ole luistettavaksi tehtyä, joten varinaista kitkamateriaalia niissä ei ihan liikaa ole. Sitä en tiedä, että miten vaihteiston softa reagoi, jos tuota luistoa havaitaan "bulkkisoftassa". Vissiin ainakin Volvoissa vaihteisto menee vikatilaan ja silloin taitaa olla vain yksi vaihde käytössä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy