Kysymyksiä "optimoi autosi" guruille.
Esimerkkiauto v70 2.4d autom.-08 163hp
1. Nettisivu antaa optimoinnille 200hp/420nm tasolla1=kuulostaa maltilliselta.
2. Taso 2 mitä siihen tehdään/kuuluu ? Teho/vääntö/Hinta?
3. Taso 3 samat kysymykset.
4. Laatikko. Te ohjelmoitte samalla myös laatikon, onko kyse vaihtokierroksista/turbiinin lukkiutumisesta vai mihin vaikuttaa? Onko tuosta jotain mustaa valkoisella vai kenties persdynolla todettu?
5. Miksei muut "merkki" lastuttajat ohjelmoi myös laatikon toimintaa, vain ns. nollaavat(eli ajaako tuo nollaus saman asian?)
6. Pääkaupunkiseudulla paikkaa, missä olisi ohjelmoinnin lisäksi mahdollisuus samalla kertaa rullilla varmistaa lisähummat?
Jos jaksaisitte vastata, niin pääsisi asiassa eteenpäin.
Yst.terv. Keijo
1. Nettisivuilla on mainitsemasi 163hp versio (D5) on vanhempaa moottorityyppiä. Nettisivuilla on myös muita "hassuja" näppäilyvirheitä liittyen juuri näihin muutoksiin. Autossasi on uudempi versio Volvon omasta dieselistä (hopeakantinen) ja on siis sama moottori kuin 185hp D5 ohjelmaerolla.
2. Taso1 antaa 217hv ja 450Nm ja Taso2 antaa 230hv ja 480Nm. Kumpaankin kuuluu ecun uudelleen ohjelmointi auton omaa ohjelmaa muokkaamalla, mutta ecua avaamatta. Lisäksi tarvittaessa vikakoodien luku ja poisto. Automaattivaihteinen jos on niin se ohjelmoidaan samalla.
3. Taso3 edellyttää hiukkassuodattimen poistoa ja tehot tulevat olemaan noin 5-10% enemmän mitä Taso2:ssa. Muuten samat toimenpiteet, kuten yllä.
4. Laatikko ohjelmoidaan tehon ja väännön suuruudesta riipuen eri tavalla. Vaihtokierroksia emme muuta, koska vääntö kasvaa muutenkin ja yleensä porukka haluaa vaihdot alemmaksi niin se kävisi liiaksi vaihteiston päälle, joten sen vuoksi Volvon määrittelemät vaihtotapahtumat riittävät. Turbiinin lukitusta ja pakkojen painetta muuttamalla saadaan kuitenkin lähes sama vaikutus aikaiseksi eli pidetään turbiini lukittuna aiemmin ja suuremmalla kaasun käytöllä, joten vääntöä alemmalla kierrosluvulla saadaan näin käyttöön, kuitenkaan rasittamatta vaihteistoa. Vaihtotapahtumaa hieman myös nopeutetaan. Mitä tarkoitat mustaa valkoisella laatikon osalta? Vakion ja ohjelmoidun laatikon osalta ero on kuitenkin selkeästi havaittavissa, kuten moni on täällä foorumillakin todennut.
5. Kaikki ohjelmoijat eivät tosiaan muuta laatikon toimintoja ja yksinkertaisesti sen vuoksi, koska eivät osaa! Nollauksella tarkoitetaan automaattivaihteiston oppimisarvojen (vaihtotapahtumat, turbiinin lukitus, luistoajat, jne) nollausta. Tällöin laatikko alkaa oppimaan alusta, ikään kuin "puhtaalta pöydältä" uusia tehoja ja vääntöjä, mutta Volvon määrittelemien ehtojen puitteissa. Nollauksella päästään nopeammin samaan lopputulokseen kuin jos laatikkoa ei nollata, sillä pidemmällä aikavälillä laatikko oppii myös ilman nollausta uudet tehot. Nollauksella ja laatikon ohjelmoinnilla on siis suuri ero ja lopputulos on aina eri.
6. Tällä hetkellä meillä ei ole paikkaa penkitykselle, mutta mainitut tehot toteutuvat jos autosi on kunnossa. Rikkinäisestä autosta saattaa saada väkisin mainitut tehot kun hiotaan penkissä, mutta silloin mennään metsään, koska kun sitten rikkinäinen osat/osat vaihdetaan uuteen niin ohjelma ei toimi niiden kanssa välttämättä oikein vaan saattaa jopa huonontaa ja jopa rikkoa paikkoja.
Laitan hinnat sinulle yksityisviestillä, koska kaupankäynti ei kuuluu foorumille.