Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: HJ - 22.07.2012, 21:31:29
-
Tervehdys,
Hankin viime viikolla ekan volvoni (vm. 2004 XC70) ja pienen maastotestailun jälkeen heräsi epäilys ettei neliveto toimi kunnolla. Mielestäni etupää sutii liikaa, enkä saa takapäätä sudittamaan ollenkaan. Olen testannut autoa siten että olen ajanut jyrkkään soratien rinteeseen soranottoalueella, pysäyttänyt auton ylämäkeen ja lähtenyt reippaasti liikkeelle. Auto kyllä lähtee mutta etupää sutii ja kaivaa joka kerta oikein kunnolla ja tuntuu ettei takapää potki ollenkaan. Täältä jostain lueskelin että nelarin ollessa kunnossa, etupää ei saisi sutia käytännössä juuri ollenkaan? Yhdessä paikassa jossa oli hienompaa hiekkaa, etupää kaivoi jopa kiinni enkä päässyt ylämäkeen liikkeelle siitä. Tässäkään kohtaa takapyörien alla ei mitään merkkiä että olisivat vetäneet. Lienee syytä olettaa että nelivedossa ei kaikki ole kunnossa vai onko tuollainen etupään sutiminen normaalia?
Muita hyviä keinoja testailla nelarin toimivuutta?
-
Ei toimi neliveto, et huomaa mitään etupään sutimista ennen kytkeytymistä, jos kaikki on kunnossa.
-
Jep, ensi viikolla menee testaukseen. Saas nähdä mitä sanovat... Booriholkki ja ilmeisesti kulmavaihde tms. tuohon on uusittu jo aiemman omistajan toimesta.
-
Kurkkaappa onko nelivedon sulake ehjä? jos palanut niin haldexin pumppu rikki. eipä tuonne muuta oikeen jää jos kerta kulmavaihde ja holkki vaihdettu. pumppu tai paineanturi
-
Sulakkeetkin on tarkistettu, ehjiä ovat. Jos nyt oikein käsitin että peräkontin sulakerasiasta löytyy tuo AWD:n sulake?
-
Noniin, Volvo kävi piuhan päässä ja vaihteistolta sinne oli tullut vikakoodia, eli: DTC: 0006 ja kuvauksena Pumpun moottori / jatkuva.
Kuulemma vika voi olla myös pumpun ohjausyksikössä, joka onkin sitten niin kallis tikki että... Onko kuinka yleistä että nuo ohjausyksiköt hajoaa? Wetterillä meinasi että melko varmasti selviää pumpun vaihdolla. Ensin pitää kuitenkin pumppu vaihtaa että voidaan katsoa selvitäänkö sillä vai pitääkö alkaa ohjausyksikköäkin roplaamaan.
-
Todennäköisempää on, että pumppu on rikki. 2004 mallissahan on vielä gen 2 haldex ja alimitoitettu pumppu. Lähtökohtaisesti jos merkkiliike lähtee hakemaaan vikaa osia vaihtamalla ja vika ei olekkkaan vaihdetussa osassa (pumppu), ei sen osasta tulisi veloittaa. (siis osa vaihdetaan takaisin)
-
Kävin merkkiliikkeessä vain kyselemässä että pystyvätkö selvittämään kummassa vika on, käytin Volvoa testerissä halvemmassa paikassa. Merkkiliikkeessä sitten kävin vain juttelemassa, sanoivat että ensin pitää vaihtaa pumppu ennen kuin mahdollinen ohjausyksikön vika selviää. Kuulemma millään testerillä ei asiaa voi selvittää. Auto menee korjaukseen ei-merkkiliikkeeseen kun homma oli siellä osineen "vain" noin 300€ halvempi kuin merkkiliikkeessä.
Auto on ostettu alle 2 viikkoa sitten niin luulisi että moinen vika menee takuun piiriin enkä joudu itse maksamaan laskua.
-
Auto on ostettu alle 2 viikkoa sitten niin luulisi että moinen vika menee takuun piiriin enkä joudu itse maksamaan laskua.
8 vuotta vanhassa autossa en laskisi täysin tämän varaan, toki kannattaa aina yrittää.
-
Auto menee korjaukseen ei-merkkiliikkeeseen kun homma oli siellä osineen "vain" noin 300€ halvempi kuin merkkiliikkeessä.
Auto on ostettu alle 2 viikkoa sitten niin luulisi että moinen vika menee takuun piiriin enkä joudu itse maksamaan laskua.
Ottaisin ensimmäisenä yhteyttä siihen myyjäliikkeeseen ja keskustelisin sen automyyjän kanssa. Myyjälle tulee antaa mahdollisuus hoitaa korjaus valitsemassaan paikassa.
Et siis voi viedä sitä minne itse lystäät ja mennä sen jälkeen myyjälle laskun kanssa, ellet ole etukäteen tällaisesta menettelystä sopinut (en toki näin oletakkaan)
PS: Jos muistan oikein niin työssä tarvitaan muutamaa erikoistyökalua. mm kardaanin takapään värinänvaimennin yms otetaan ulosvetäjällä pois. Toki sen saa hakkaamallakin pois, mutta rikkihän se menee...
-
Juu kyllä tässä myyjäliike on pidetty alusta asti mukana, tuntuivat olevan vain tyytyväisiä kun remppa onnistuu halvemmalla kun joutuvat kuluihin osallistumaan(tosin vielä epäselvää kuinka paljon).
Vien korjaamolle jota täälläkin tuolla jossain ketjussa suositeltiin, tuntui olevan tuttua hommaa volvon pumpun vaihto:)
-
Myyjä on vastuussa nelivedon toimivuudesta kokonaisuudessa eikä vain osittain. Kuluttaja-asiamies auttaa mielellään jos ryhtyvät hankalaksi. Eli itse olisin vienyt auton siniselle.
-
Myyjälle on annettava mahdollisuus korjata vika. Asiat ei aina ole niin yksinkertaisia. Jos paljon ajettuun autoon vaihdetaan uusia osia niin täyttä korvausta ei saa kuin poikkeustapauksissa.
-
Kyllä itsekin oletin että neliveto tulee myyjän ilman muuta korjata, maalaisjärki sanoo että jos myyvät autoa mainostamalla että se on neliveto niin se todellakin tulisi olla neliveto. No, intin aikani myyjän kanssa joka tarjoutui korvaamaan puolet korjauskuluista, ei kelvannut mulle joten laitoin kuluttaja-asiamiehen asialle. Kappas vain, lopputulema oli se että kuluttaja-asiamies sanoi että hyväksy tarjous.
Eli asiat ei ole niin yksinkertaisia kun on kyseessä vanha auto. Mitä tästä opimme? Tarkastakaa se neliveto perinpohjaisesti ennen kuin teette kaupat.
-
Ilmeisesti tapauskohtainen, mutta suosittelisin vielä kysymään toisen asiamiehen näkemystä. Itse ostin auton siniseltä pari vuotta aikaa ja noin 3 viikkoa ostoksesta 4-veto katosi. Pumppuhan se oli paskana ja en joutunut edes keskustelemaan maksajasta ku ilmoitin auton hajonneen. Nelivetoautossa kuuluu toimia neliveto. Käytetyssä autossa on AINA vähintään 6 KUUKAUTTA takuu vaikka väittäisivät jotain muuta.
-
Käytetyssä autossa ei ole takuuta, ellei liike sellaista myönnä. Sen sijaan myyjää sitoo virhevastuu ja jos ei muuta osoiteta, myyjällä on vastuu autossa ilmenneistä vioista kuuden kuukauden ajan ostohetkestä. (=oletetaan, että 6kk aikana ilmenneet viat ovat olleet jo ostohetkellä). Tuo 6kk ei tosin ole mitenkään ehdoton sääntö, käytännössä näissä käytetyissä mennään aina tapauskohtaisesti. Myös alle 6kk ilmenneet viat voidaan tulkita normaaliksi kulumiseksi sekä myös tuon 6kk:n jälkeen voidaan tulkita että myyjäliikkeellä on vastuu.
Sen sijaan myyjäliikkeellä ei ole velvollisuutta korjata jotain osaa uuden veroiseksi. Tällöin jos nelivedon komponentit uusitaan 8 vuotta vanhaan autoon, autosta tulee parempi kuin myyntihetkellä. Tuo puolet kustannuksista on varsin hyvä diili minustakin tässä tapauksessa.
Tässä muutamia ratkaisuja Kuluttajaviraston sivulta, jotka jossain määrin soveltuvat tähän:
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=826fe03a-4bf6-4dbc-82a3-c596d33751c0
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=792417d5-cc1c-4930-95ee-8ee22d96a3a6
-
Ja ainahan on vaihtoehtona kaupan purku jossei kompromissi miellytä
-
Ilmeisesti tapauskohtainen, mutta suosittelisin vielä kysymään toisen asiamiehen näkemystä. Itse ostin auton siniseltä pari vuotta aikaa ja noin 3 viikkoa ostoksesta 4-veto katosi. Pumppuhan se oli paskana ja en joutunut edes keskustelemaan maksajasta ku ilmoitin auton hajonneen. Nelivetoautossa kuuluu toimia neliveto. Käytetyssä autossa on AINA vähintään 6 KUUKAUTTA takuu vaikka väittäisivät jotain muuta.
Kysyin kahdelta eri asiamieheltä ja molemmat olivat samaa mieltä. Sanoivat että seuraava vaihtoehto on lähteä asioimaan kuluttajariitatoimistoon, eikä mulla ole virtaa alkaa tappelemaan tästä asiasta. Oliko sinulla kuinka vanha tuo auto johon sait nelarin korjautettua?
Liike josta auton ostin oli mielestäni asiakaspalvelultaan aika onneton tapaus joten jos joku haluaa välttää ko. liikettä niin laittakaa yv:tä niin voin kertoa nimen. En kehtaa alkaa huutelemaan julkisesti.
-
Auto on 2006 mallinen. Mutta jos olet jo 2 asiamieheltä kysyny ni sit sul on todella huono tuuri. Itse olen kyllä aika kovaääninen tarvittaessa niin sekin saattaa vaikuttaa asiaan. Emännän 04 malliseen transittiin saatiin alkukesästä takuuna kokonaan uusi puhaltimen moottori, eberin vesipumppu, eberin joku "lämpöpuhallin, cd-soitin ja starttimoottori. Myyjä yritti puolittaa korvauksen mutta sanoin, että en maksa lanttiakaan ja sillä siisti. Lähettivät laskun suoraan korjaamolta myyjälle ja ei ole mitään äijästä kuulunu..... :D
-
Pumppu vaihtui perjantaina ja tänään kerkesin testaamaan, ja nyt Volvo ampuu jyrkästä hiekkamäestä kuin tykki liikkeelle, ei enää sudi!
460€ osineen kaikkineen kustansi remontti, josta siis puolet meni autoliikkeelle.