Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006

  • 10 Vastauksia
  • 8130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jazari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« : 21.09.2012, 12:39:26 »
Jurraa, jurraa...ja tod.näk ääni tulee takapyörän laakereista.
Osaako kukaan kertoa laakereiden numerot suoriltaan?
Koodinlukua BSR PPC:llä (Imatran seutu)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #1 : 21.09.2012, 13:21:54 »
Itse juuri vähän aikaa sitten tein vastaavan homman vastaavaan autoon. Ensin tuntui tulevan vasemmalta, vaihdoin sen niin jurina hiljeni hieman ja siirtyi oikealle. Eli vasen piti sen verran kovaa ääntä että peitti oikean puolen metelin alleen. Tuntuvat olevan tasalaatuisia, kun yhtäaikaa menevät.

Mutta itse asiaan, pakko kysyä että mihin ne numerot tarvitset? Itse hain varaosaliikkeestä auton mallin perusteella. Muistaa vaan mainita että on neliveto, sillä laakeri on luonnollisesti eri awd mallissa, jonka varmaan jo tiesitkin. SKF laakerit sain fixus liikkeestä, hintaa en enää muista. Motonetissä näkyy olevan noin 145e, merkistä ei hajua. Mutta muistaakseni fixus hinta oli samaa luokkaa.

Niin vai oliko tarkoituksena vaihtaa pelkkä laakeri siihen napaosaan? Varaosaliikkeethän myy koko napaa pakettina, joka on 4:llä pultilla kiinni autossa. Siitä ei ole mitään hajua onnistuuko siihen pelkän laakerin vaihto ja onko se edes standardikokoinen. Eli oikeastaan tästä mun vastauksesta ei tainnut olla mitään hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012, 13:29:12 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa jazari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #2 : 21.09.2012, 14:40:30 »
Niin vai oliko tarkoituksena vaihtaa pelkkä laakeri siihen napaosaan? Varaosaliikkeethän myy koko napaa pakettina, joka on 4:llä pultilla kiinni autossa. Siitä ei ole mitään hajua onnistuuko siihen pelkän laakerin vaihto ja onko se edes standardikokoinen. Eli oikeastaan tästä mun vastauksesta ei tainnut olla mitään hyötyä.

Nimenomaan tarkoituksena oli vaihtaa pelkät laakerit - ja sellaisen kuvan olen saanut, että ko.operaatio onnistuu.
Eli tuota silmälläpitäen ne laakerinummerot olisi hyvä tietää etukäteen, niin voisin kysellä paikallisesta laakerikeskuksesta saatavuutta.

Koodinlukua BSR PPC:llä (Imatran seutu)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #3 : 21.09.2012, 20:42:53 »
Nimenomaan tarkoituksena oli vaihtaa pelkät laakerit - ja sellaisen kuvan olen saanut, että ko.operaatio onnistuu.
Eli tuota silmälläpitäen ne laakerinummerot olisi hyvä tietää etukäteen, niin voisin kysellä paikallisesta laakerikeskuksesta saatavuutta.

Joo ok, sitten mun viesti olikin ihan turha, pahoittelut. Itse tosiaan vaihdoin koko pakettina, kun oli vähän kiire tuolla asialla sillon, niin en edes selvittänyt pelkän laakerin vaihdon mahdollisuutta.
Kerkisin jo nakkaamaan rautaromuun nuo vanhatkin, niin ei niistäkään pääse tarkistamaan.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Terock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #4 : 21.09.2012, 20:52:26 »
Epäilen tuota pelkän laakerin vaihdon mahdollisuutta, koko napa noissa täytyy vaihtaa. Ja kieltämättä tasalaatuisia ovat laakerit, ostaessani oman vaihdatin takanavan (en muista kumpi) ja vuosi takaperin alkoi etupäästä kuulumaan jurinaa ja molemmat navat oli loppu. Sinisellä etunapojen uusinta taisi olla 700 €..  ???
Amazon -63, V70 D4 -16, 164 -70 (museorek.). (Inmemoriam 960 3.0 -91, V70 2.4t -01, V70 2.5T AWD -06, V70 D3 -13)

Poissa HV215

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #5 : 21.09.2012, 23:03:27 »
Sorry, ei liity laakereiden numeroihin, mutta laakereiden laatuun kyllä. Omalla V70 D5 AWD:llä karmeat kokemukset orkkis laakereiden kestosta: vas etunapa vaihdettiin jossain 60tkm tienoilla, jurina ja tärinä oli tuolloin jo aivan megalomaanista. Matka jatkuu ja sitten n. 80tkm kohdalla vaihdetaan vasen takanapa. Seuraavan laakerin vuoro tulee 148tkm kohdalla, nyt oikea takanapa. Ja tarina jatkuu - 162tkm vaihdetaan jälleen vasen takanapa, se sama laakeri mihin oli 80kympin kohdalla kertaalleen laitettu alkuperäisvaraosa. Kaikki nämä navan vaihdot teetetty sinisellä... Vanne ja rengaskoot ovat Volvon speksien mukaiset. Tasapainotukset ei muuten ongelma, mutta talvella kertyy jäätä ja lunta vanteisiin, mikä saa ajoittain tasapainon pieleen. Liekö se syynä noihin laakerivaurioihin, mutta ei todellakaan vakuuta tuo laatu. Muutenkin tässä ajopelissä on ollut kaikenlaista riesaa, esim. just hiljattain on setvitty etupään nivelten ja kulmien ongelmia, jarrut takana on kestoriesa, merkkiliike ei osaa edes vaihtaa automaattilaatikon öljyjä kerralla oikein jne. Juuri kun luulin kaiken olevan kunnossa, niin tänään sitten auto jättää tielle pe iltapäivän kaupunkiruuhkassa kahdesti keskelle vilkkaita risteyksiä: ajonvakautusjärjestelmä vaatii huollon kertoo infotaulu ja kone sammuu. Ei muuta kun suoraan pajalle, kun suostuu edes hiukan käymään ja kauhulla odotetaan että mitä nyt taas. Pienen haun jälkeen vrcf forumilta tulee vastaan haldexin pumpun tai kulmavaihteen boorien tai kulmavaihteen ongelmia, ja taas vilkkuu sataset ja jopa tonnit silmissä. Sinisen tiskillä tänään totesin, että minulla ei valitettavasti ole varaa tämmöistä autoa pitää. Jos se tuosta vielä liikkeelle saadaan, niin eikun kiertoon, ja halvalla lähtee...

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #6 : 22.09.2012, 09:27:24 »
Yleensänhän noihin valmiisiin napoihin ei pysty pelkkää lakrua vaihtamaan.
Sisä ja kautta ulkokooli on napaa.
Eli ei ole perus laakeria ollenkaan, vaan suoraan koneistettu laakeripinnat navan osiin.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa jazari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #7 : 22.09.2012, 12:36:19 »
No juu, tuli tongittua ebay:n ihmeellistä maailmaa - ja napapaketti irtoaa eu:n alueelta alle 100€/kpl (takanavat).
Rapakon takaa löytyisi vielä perhanan paljon halvemmallakin >:( - mutta ne tullit.... :'(
Koodinlukua BSR PPC:llä (Imatran seutu)

Poissa jazari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #8 : 26.09.2012, 10:11:26 »
Päivitetään sen verran: tuli tilattua Saksanmaalta takanavat - 200€ yhteensä, kotiovelle tuotuina. Ensiviikon lopulla pitäisi päästä asentelemaan paikoilleen. (ja samalla jarrulevyt paloineen joka nurkkaan)
Jospas tuo tuosta hiljenisi  :)
Koodinlukua BSR PPC:llä (Imatran seutu)

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #9 : 27.09.2012, 00:22:38 »
Alkuun noiden laakerien tiivistys oli ihan kuraa ja niitä sai vaihtaa aika tiheeseen
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jazari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakerit - V70 2.5T AWD 2006
« Vastaus #10 : 08.10.2012, 20:31:26 »
No nyt on navat vaihdettu taakse, levyt & palat ympäri lossia, koiranluut eteen ja eikö perkele asennusvaiheessa huomata että apparinpuoleinen raidetangonpää on pieraissut kylmän pierun...Kello oli tossakohden 17.50 -> puhelin käteen ja paikalliseen AD-varaosaan kontakti - "onko?-"on!". Tullaan kiitos. ;D
Saipahan senkin paikoilleen, ja nythän tuo auto hiljeni totaalisesti. Ei jurinoita yms kolinoita. Ja jarrut puree kuin tauti.
Taas runtua ja kunnolla. :idiot2: :pomo:
Koodinlukua BSR PPC:llä (Imatran seutu)

 

Elekma  Autoracing