Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: ainutoikea - 24.10.2019, 10:23:18

Otsikko: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 24.10.2019, 10:23:18
Joo nii tuota tässä ny alotetaan sitte projektikirjaa tänne. Projektihan tuo Volvo ollut siitä asti kun sen itselleni hankin kaverilta noin 5 vuotta sitten?  :D

Kuvia lisäilen jos sattuis jotaki kiinnostamaan kunhan opin senkin taidon.

Kyseessä siis Volvo 240 farkku -1993 Classic nykyään pilattu malli. Auto oli aluksi vapari moottorilla b230f jossa ne päästöhärpäkkeet ja muut ylimääräne krääsä.

(https://i.ibb.co/44Xb9v8/IMG-20190816-WA0038.jpg) (https://ibb.co/44Xb9v8)

Satuin kerran samoihin valoihin Volvolla Opel Kadetin kanssa joka siis ei ihan vakio Kadetti ollutkaan jolloin pauke kävi ja Kadetti häipyi maisemista mustaa rantua jättäen. Silloin innostus iski turbottamiseen jolla tavoitellaan ehkäpä myös parempaa kiihtyvyyttä. Tämä siis ensimmäinen kerta kun autoa alan turbottamaan.

Aluksi hommasin melkeempä "vakio" Volvo turbo kokoelman jossa siis oli turbotukseen vaadittava setti vinomoottoriin.

(https://i.ibb.co/N7JzxRh/IMG-20190122-000247-461.jpg) (https://ibb.co/N7JzxRh)

(https://i.ibb.co/7Sbchkz/IMG-20190120-153632.jpg) (https://ibb.co/7Sbchkz)

(https://i.ibb.co/R93KRQp/IMG-20190123-142211.jpg) (https://ibb.co/R93KRQp)

Vapari moottorin nostin keulilta pois ja moottori sai uudet tiivisteet joka koloon ja putsauksen vuosia kertyneestä öljystä sun muusta liasta. Vähän myös maalia sai lohko päälleensä. 530 Kansi kävi koneistamolla perus kunnostuksessa. Uus kansipaffi väliin ja pikku garretti kaveriksi. Uus jakopää. Vakio kuuleri keulille ja putket kiinni. Ruisku boxin vaihdoin jossa oli joku kusine lastu kiinni ja jotkut 450 kokoset suuttimet kiinni. Putkistokin pikasesti 2.5 tuumaa. Auto oli  kasassa turboineen, aivan liian hätäsesti tehtynä.

(https://i.ibb.co/XLLhKsc/IMG-20190204-211126.jpg) (https://ibb.co/XLLhKsc)

(https://i.ibb.co/QDs7JX6/IMG-20190123-134025.jpg) (https://ibb.co/QDs7JX6)

(https://i.ibb.co/ygmn44m/IMG-20190213-001258-579.jpg) (https://ibb.co/ygmn44m)


Aika koitti että Volvoa saisi pyöräyttää käyntiin. No eihän se heti lähtenyt, viaks paljastu että tulpanjohdot oli väärin jostain syystä  :idiot2: . Tämä ongelma kun ratkaistiin niin Volvohan hörähti käymään oikein kivasti. Kaikki näytti toimivan kivasti ja eimuutaku penkkiin hakeen tehomittaus lappua.

No joo tällä hyvällä valmis lastulla auto sai bensaa aivan liikaa jolloin yläkierroksilla penkissä pätkimistä ja mustaa putkesta. Kumminkin lappuun saatiin huikeat 163hp ja vääntöä oli jotain 320nm. Niin ja ahtopaineet oli 0.5-0.6bar jota ei voinut silloin säätää kun turbossa oli kiinteä hukkaportti. Säätöjä ei kerennyt hakea autoon jolloin jatkettiin reilulla bensamäärällä muutoskatsastukseen.

(https://i.ibb.co/LdZyWhm/IMG-20190226-142812.jpg) (https://ibb.co/LdZyWhm)


Leimasta meni suoraan läpi ja tyytyväisinä ajeleen. Kyllähän auton luonne muuttui jo tuolla pienellä kyhäämisellä. Näillä eväillä päästelin menee kuukausia kunnes jokin aivolohkon osa halusi jotain uutta ja kivaa värkkäämistä jolloin hommasin turbosmart ahtopainesäätime ja halusin ahtopaineet 1.0 bar. Entiiä oikein mitä tein ja ymmärsin väärin mutta sain paineet sillä johonki 1.6 bar. Eipä tarvinnu ku muutamat vedot vaikka miten säädin ahtopaineesäädintä ainavaan 1.6 ja sitte räjähti eikä auto enään suostunut oikein käymään kunnolla.

Joo nii tuota nyt ollaanki siinä tilanteessa että otin moottorin irti keulilta ja purkamalla siis löysin kakkosen männän josta tipahti palasia irti ja silloin päätin samalla että tehdään nyt sitten kunnolla kerralla tai ainaki pyritään siihen. Moottoriremontti on jo siis tekeillä mutta vaiheessa ja laitan siittä lisää myöhemmin.

Tämmöstä suunnitteilla/toteutettuna jo

-b230f lohko öljysumuilla porattu 96.3
-uudet laakerit jopa väliakselille
-Mahle uuet turbo männät
-kiinaveivit
-uus turbo öljypumppu
-cometic kansipahvi
-kaikki tiivisteet uutta
-531 vakio huollettu kansi vx3 nokka
-Holset 40 superi
-vakio imusarja
-iso alukuuleri
-Alusta säädettäväksi ja jäykemmäksi
-maxxecu tai mega3

Kovaa tarvetta ois pakosarjalle niin jos jollaki semmone sattuis olemaan tai tekee niin viestiä tulemaan.

Jatketaan tästä  ELK
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 24.10.2019, 12:49:15
Jatketaa vielä kun töissä onkin aikaa kirjotella tätä päiväkirjaa ajantasalle.  :D

Kun olen uusi täällä foorumilla ja lisäilin puhelimella suoraan kuvia tänne niin voisko joku vinkata että näkyykö nuo kuvat edes täällä?  :D

Joo nii tuota purin siis moottorin ja konehuoneesta muuta härpäkettä pois kun mäntä meni. Nyt kun moottori oli pois ja ajattelin tehdä ajan kanssa niin otin painepesurin ja roiskin sillä konehuonetta puhtaammaksi.

(https://i.ibb.co/yQ0Wdpj/IMG-20191002-171856.jpg) (https://ibb.co/yQ0Wdpj)

Lohko jossa on siis öljysumut männille vaikka vapari olikin alunperin lähti koneistamolle jossa se porattiin 96.3 männille. Ruottista tuli uudet Mahle turbo männät. Kiinaveivit ja laakerit Suomesta. Eli siis kaikki uutta alakertaan. Väliakseliin vaihtui myös uudet laakerit. Kampiakseli oli priima. En uskaltanut heittää vanhaa öljypumppua "uuteen" moottoriin niin sekin tuli vaihdettua uuteen turbon malliseen. Tietysti taas uudet tiivisteet ja stefat joka paikkaan.

(https://i.ibb.co/sWXTsGL/IMG-20191012-163809.jpg) (https://ibb.co/sWXTsGL)

(https://i.ibb.co/SKb9Vmn/IMG-20191011-151904.jpg) (https://ibb.co/SKb9Vmn)

(https://i.ibb.co/WBz067b/IMG-20191011-150907.jpg) (https://ibb.co/WBz067b)

Uutta maalia lohko sai taas päälleensä. Öljypohja kiinni ja muuta pientä lohkoon. Hommasin aiemmin b230fb moottorin josta otin itelle ainakin 531 kannen ja sen veinkin jo hiomolle perushuoltoon. Ollaankin tässä tilanteessa tällä hetkellä joten päivittelen lisää kun edistytään.  :P
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: anssi68 - 24.10.2019, 14:32:37
Khyyl kuvat näkyy ja tervetuloa foorumille  -H-

Taitaa olla hyväkuntoinen kopaltaan ?
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 24.10.2019, 17:27:18
Khyyl kuvat näkyy ja tervetuloa foorumille  -H-

Taitaa olla hyväkuntoinen kopaltaan ?

Noniin hyvä että kuvatkin näkyvät  8)

Kyllä tosta pientä ruostetta löytyy takakaarista ja takaluukusta mutta eipä kyllä mitään isompaa. Ajatuksena on käyttää maalattavana tulevaisuudessa kun lakkavikaa löytyy mutta laitetaan ensiksi tekniikkaa ja alustaa kuntoon  :P
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: hukka - 24.10.2019, 17:49:25
Hieno projekti paikallisella harrastajalla.  ELK
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: bolinder - 24.10.2019, 20:16:43
Tervetuloa forumiin
Hieno classikki, onko tämä se mikä on pyöriny kokkolassa pitkään? Itseki haavellu classic mallista sitten joskus kun rikastuu :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: Juho_ - 24.10.2019, 21:08:23
Hieno classic tosiaan.  O0
Maxxecusta (street) hyvät kokemukset tullut, ja tarjoaa todella paljon säätömahdollisuuksia.
 Purkki itsessään tosi laadukkaan oloinen ja säätöohjelma erittäin helppo.

Tekee kerralla hyvän, laadukkaan johtosarjan johtosarja -aihiosta (+75€ muistaakseni), niin ei tule ongelmia senkään puolesta.

Ms3 ei kokemuksia, niin en pysty oikein vertailuna heittämään siitä mitään..kelpo purkkeja nekin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 25.10.2019, 17:14:54
Tervetuloa forumiin
Hieno classikki, onko tämä se mikä on pyöriny kokkolassa pitkään? Itseki haavellu classic mallista sitten joskus kun rikastuu :)

Joo kyllä tää on ollu varmaan 10 vuotta Kokkolassa ja itseasiassa ollut uutenakin täällä rannikolla päin huoltokuittien mukaan  8)

Hieno classic tosiaan.  O0
Maxxecusta (street) hyvät kokemukset tullut, ja tarjoaa todella paljon säätömahdollisuuksia.
 Purkki itsessään tosi laadukkaan oloinen ja säätöohjelma erittäin helppo.

Tekee kerralla hyvän, laadukkaan johtosarjan johtosarja -aihiosta (+75€ muistaakseni), niin ei tule ongelmia senkään puolesta.

Ms3 ei kokemuksia, niin en pysty oikein vertailuna heittämään siitä mitään..kelpo purkkeja nekin.

Joo itse oon kallistunut maxxecun suuntaan mutta saa ny nähä mihin päätyy kun se aika onkaan  :o

Edistystä tosiaan tapahtunu projektissa eli 531 kannen hain hiomolta ja Cometic peltitiiviste tuli postiin. Tutkailin sitä hiukan ja näytti hurjalta kun päädyt oli auki eli eri tiiviste kerrokset repsotti irti toisistaan mutta eipä tolla varmaan mitään merkitystä ole kun sen linttaa pulteilla läjään. Tosiaan löytyy 12.9 kovat kannenpultit jotka kerkes hetken olemaan kiinni aikasemmin joten uudestaan näillä kansi kiinni.

Onko poruukka laittanu mitään rasvaa tai öljyä noihin 12.9 koviin kannenpultteihin? Momentti käsittääkseni on vanhan pulttien mukaan.

Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: Jambo - 25.10.2019, 18:42:03
Ite käyttäny sitä ARP-rasvaa kun sitä aina jää ylitte  :)
Ja vanhanmallin pulttien kiristysohjeella menty noilla kovilla pulteilla
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 18.11.2019, 04:25:32
Okkei jatketaan vähän kirjotteluja tännekkin. Tosiaan nyt siis 531 kansi paikallaan huollettuna cometic 1.15 tiivisteellä. Joutu  odotella Ruotsista tilattuja osia joten tuli ruiskittua muutamiin osiin vähän maalia päälle.

(https://i.ibb.co/dQfTsCS/IMG-20191105-132852.jpg) (https://ibb.co/dQfTsCS)

Ruotsista saapuikin sitten muutama paketillinen osaa Kl-racing puljusta.

Pakosarja t3 extreme
Cooleri 400x350x102
Säädettävä nokkapyörä
Termostaatti 82 astetta
Jakoremmi ja muuta pientä

(https://i.ibb.co/MZ48J14/IMG-20191114-222021.jpg) (https://ibb.co/MZ48J14)

Saa nähdä miten tämä pakosarja toimii mutta mennään tällä ainakin aluks ja testataan. Pitihän se testata miten holsetti istuu siihen. Tuli myös vaihdettua uus tukivarsi kuskinpuolelle kun vanha oli aika karun näkönen.

(https://i.ibb.co/hCK8snm/IMG-20191114-133850.jpg) (https://ibb.co/hCK8snm)

(https://i.ibb.co/p4DjByh/IMG-20191114-230209.jpg) (https://ibb.co/p4DjByh)

Nyt sitte ootellaankin pakettia Californiasta Yoshifab nimisestä puljusta. Toivottavasti saapuu kaikki tilatut osat perille kun joutu jo pariin otteeseen laittaan sähköpostia että paketti lähti loppujenlopuks liikkeelle.

Seuraavaan jaksoon!
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 23.12.2019, 07:51:25
Noniin pitemmän aikaa oli hiljaista kun paketin saapuminen Usasta suomen päässä kesti odotettua kauemmin, Posti  :nohnoh

Yoshifabilta saapui sit viimein paremmat moottoritukikumet, tps anturin pidike, huohotukseen An liittimillä systeemit(säiliö suoraan kiinasta) ja sit se mielenkiintosin eli haluan koittaa triggeröityä DSM CAS laitteella. Tää laite pitäis antaa tietoa myös nokalta  :o

Työkaveri tulosti 3D tulostimella kellolle uuen kehyksen ja kytkimelle kohistimen ja pari muuta juttua tulossa myöhemmi. Kiitos hänelle!

(https://i.ibb.co/nf4G3v3/IMG-20191222-170958.jpg) (https://ibb.co/nf4G3v3)

Pitihän se jo koittaa paikalleen ja ihmetellä että tuleekoha tästä mitään  ;D

(https://i.ibb.co/stGvJYV/IMG-20191222-181920.jpg) (https://ibb.co/stGvJYV)

Sain nopeesti vilkasemalla semmosen käsityksen ulkomaan foorumilta että 1ykk ja tuo nokan "ikkuna" puoleenväliin oikeelle puolelle lukijaa  :idiot2:

Tuli vielä tehtyä turbon öljynpaluu An12 liittimillä kun ei riittänyt edelline reikä enää tolle holsetille ja tulo An6.

(https://i.ibb.co/pwrXqDb/IMG-20191222-171154.jpg) (https://ibb.co/pwrXqDb)

(https://i.ibb.co/PCms1BM/IMG-20191222-171141.jpg) (https://ibb.co/PCms1BM)

Coolerikin löysi oman paikkansa keulalla.

(https://i.ibb.co/2NP0MkV/IMG-20191210-165154.jpg) (https://ibb.co/2NP0MkV)

Joulun jälkeen vissiin pitäis koittaa nostella sitten moottoria keulille  ELK

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: TVS - 23.12.2019, 14:26:48
Ootkos sovittanu, mahtuuko tuo murikka olemaan kannen takapäässä? On kakkosnelosessa kone niin turkasen lähellä tulipeltiä...
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: puliukk0 - 23.12.2019, 14:52:54
Ilmottele mielenkiinnosta miten toi mitsun(?) cassi toimii, ainakin nissaneissa tuppaa olemaan aika kuraa.
Lähinnä vaan jos on tarkka niin vois mahdollisesti saada muutaman nissanin ajoon ensi kesäksi.  :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 23.12.2019, 18:38:49
Ootkos sovittanu, mahtuuko tuo murikka olemaan kannen takapäässä? On kakkosnelosessa kone niin turkasen lähellä tulipeltiä...

Tuo Mitsubishin CAS on tarkotettu tohon lohkojakajan tilalle joten siihen se sopii tällä yoshifabin kiinnikkeellä jossa on ratas apuakselille. Eli pyörii apuakselin voimin. Ei taida sopia kannen päähän 240.

Ilmottele mielenkiinnosta miten toi mitsun(?) cassi toimii, ainakin nissaneissa tuppaa olemaan aika kuraa.
Lähinnä vaan jos on tarkka niin vois mahdollisesti saada muutaman nissanin ajoon ensi kesäksi.  :D

Joo saa nähä miten tuo toimii. Luin jostain kans että Nissanin CAS ollu huono mutta moni on kehunut nuita mitsun kasseja  ;D vinolohkossa todella toimivaks ja antais vakaan signaalin jo matalilla kierroksilla. Koittamalla selviää.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: puliukk0 - 23.12.2019, 19:17:17
Tuo Mitsubishin CAS on tarkotettu tohon lohkojakajan tilalle joten siihen se sopii tällä yoshifabin kiinnikkeellä jossa on ratas apuakselille. Eli pyörii apuakselin voimin. Ei taida sopia kannen päähän 240.

Joo saa nähä miten tuo toimii. Luin jostain kans että Nissanin CAS ollu huono mutta moni on kehunut nuita mitsun kasseja  ;D vinolohkossa todella toimivaks ja antais vakaan signaalin jo matalilla kierroksilla. Koittamalla selviää.

No ideana en pidä siitä, että yritetään mittaa kampuran nopeutta nokalta, outo ratkasu. Tosin ketjukoneisessa SR20 en huomannut mitään, kait se kumihihnan väpätys on myös myrkkyä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: Juike - 24.12.2019, 15:20:18
Täältä kans suositukset maxxeculle, sairaan hyvä softa, b230 basemap maxxecun sivuilta sisään, suuttimien koko softaan, tarvittaessa triggeriasetuksien muokkaus ja avaimesta käyntiin :sundaydriver:
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: bolinder - 26.12.2019, 12:26:13
Turhaan ahdasta siellä kakkosnelosen koneen takana joo. Nähny että joku joskus askarellu koneen etupuolelle jakajan, oisko siinä idea jos meinaa tuota triggeriä käyttää, tosin silloin on väärinpäin voiko sillai käyttää tuota cas tiedä en
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 07.01.2020, 00:28:06
Joulu lusittu ja kerkes kiireen keskeltä tallille häärään ja tässä on tulos  :)

(https://i.ibb.co/2j9c0gM/IMG-20191229-205151.jpg) (https://ibb.co/2j9c0gM)

Siellä se moottori ny lepäilee. Joutu vähän tappeleen että sai meneen noilla jäykemmillä tyynyillä mutta osu ja uppos parilla kirosanalla ja selkäjumilla. Tuli tilattua sit ölppäsuojattimeen ryöstölaippa termarilla nii saa veettyä siittä sit öljyjäähyjä. Nyt vaa pitäis häärätä pientä osaa moottorin ympärille tietysti jossakin järkevässä järjestyksessä.

Mulla löytyis semmone apulaite kannakerunko missä kahdelle apulaitteelle paikat niin onko kukaan laittanut laturin ja ohjaustehostimen siihe kuskin puolelle? Ois kiva saaja molemmat sinne kuskin puolelle pois pakosarjan alta.

Jos ny jollai sattuu löytyy ylimääräne mega3 tai maxxecu johtosarjoineen niin voi kaupitella.

Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 31.01.2020, 10:04:21
Vähän unohtunu päivitellä tänne päiväkirjaa mutta jatketaan nyt. Tosiaan Moottori paikallaan ja siihen tuli osaa käytettyä ja uutta ympärille.

Tappelin laturin ja ohjaustehostajan kanssa kun halusin ne aluksi kuskinpuolelle molemmat, jotenkin en vain saanut niitä istumaan hyvin sinne tuplakannakkeella joten päätin että siirrän ohjaustehostajan sitten pakosarjan puolelle. Hyvin se sinne meni mutta kyllä pakosarja otti kiinni eikä se sinne mahtunutkaan joten alotin taas kaikki alusta ja rupesin suunnitteleen niitä kuskinpuolelle. Lopulta sain tehostajan ja laturin kiinni suhkot hyvin molemmat kuskinpuolelle muokatuilla kannakkeilla, laturin kannake on leikattu pala tuplakannakkeesta ja tehostajalla oma kannake.  :D


(https://i.ibb.co/fDQKPRj/IMG-20200117-232146.jpg) (https://ibb.co/fDQKPRj)

Öljysuojattimen ryöstölaipassa tuli vain kaksi kertaa väärällä kierteellä oleva jatkonippa, hyvä asiakaspalvelu pelasti tilanteen ja kolmas jatkonippa olikin sitten volvon öljysuodattimeen sopivalla kierteellä.  :D

Löyty tallista myös hieno Nokian hihna pyörittään pelkkää vesipumppua  ELK


(https://i.ibb.co/kSjxNVn/IMG-20200126-183704-159.jpg) (https://ibb.co/kSjxNVn)


Turbon öljynpaluu letku on siis An12 toteutettu. Suora An12 lähtö turbolta alaspäin mutta biltema 50mm hukkaportin takia letku käy alhaalla ennenkuin tulee takasin ylöspäin 90 asteen an12 liittimeen lohkoon vakio öljynpaluu paikalle joten eikai tämmöinen pieni ylöspäin nousu öljynpaluussa nyt vaarallista ole?

Biltema 50mm hukkaportti tuli pakosarjaan kiinni ja siitä putki alaspäin joka ei yhdy putkkstoon. Mitäänhän tietoa itsellä ei ole kyseisestä vekottimesta muutakuin kuullut että ihan toimiva kampe vissiin mutta mikäs jousi siellä hukkaportissa on vakiona paikallaan?


(https://i.ibb.co/W0S4SVk/IMG-20200122-WA0025.jpg) (https://ibb.co/W0S4SVk)


Imusarjaan tuli tietty 850 kaasuläpän asentotunnistin. Huohotuksen totetutan hienolla kiinanpöntöllä. Eli öljytäyttökorkista ja vakio huohotinpöntön tilalle tulleesta adapterilevystä jossa an10 liitos. Paluuta en laita näin alkuun takaisin adapterilevystä öljypohjaan. Saa kakka jäädä kiinapönttöön.


(https://i.ibb.co/RPTvwTP/IMG-20191222-172549.jpg) (https://ibb.co/RPTvwTP)


Hitsaushommiakin tuli tehtyä ja jopa onnistuneesti vaikka sauma onkin aika kuraa, mutta pysyy. Eli kuulerille tuli alas tukiraudat lattaraudasta eli sekin on nyt paikallaan ja öljynlauhuttimellekkin tuli oma tukirautapala jolloin sen sai siihen kuulerin etupuolelle kivasti hyvälle paikalle. Öljyjäähy tuli hommattua myös biltemasta.


(https://i.ibb.co/2dkZHJC/IMG-20200123-174021-130.jpg) (https://ibb.co/2dkZHJC)


Ahtoputket meni suhkot pienellä värkkäämisellä paikalleen. Jotain bilteman moottorimaalia tuli niihin laitettua kun tuo ahtoputki kuskinpuolella oli musta ja se onkin vissiin jostain vakioturbo Volvosta. Dumpin kävin hitsauttaa ammattilaisella siihen kiinni. Siinä vakioahtoputkessa on myös paikka imuilman lämpöanturille ja meinasin laittaa siihen Boschin avoimen 0280130085 numerolla olevan anturin kun lueskelin että sen pitäisi mennä pulttikiinnityksellä suoraan siihen ahtoputkeen mutta jos laitan ton anturin siihen pultilla kiinni suoraan niin tuohan anturi on sitten sivuttain ahtoputkessa  :idiot2: miten poruukka on sitten toteuttanut ton imuilman lämpöanturin kiinnityksen tohon vakio paikalle suoraan?


(https://i.ibb.co/5v8DM78/IMG-20200128-WA0011.jpg) (https://ibb.co/5v8DM78)


(https://i.ibb.co/bJDZTRw/IMG-20200129-WA0002.jpg) (https://ibb.co/bJDZTRw)

Päädyin ostamaan Megasquirt 3 V3.0+MS3X. Tämän siksi kun työkaverini osaa kasata ton sarjan ja auttaa sitten sen kytkemisessä jos tulee ongelmia joka on erittäin todennäköistä. Megalla oli myös hyvät ohjeet tohon Mitsun dsm cas triggeripyörään. Megan manuaali kohta luettu läpi niin ymmärtää jo vähän paremmin koko systeemistä.


(https://i.ibb.co/rk83rYY/IMG-20200127-200255.jpg) (https://ibb.co/rk83rYY)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: bolinder - 31.01.2020, 11:55:04
Muistaakseni ei merkitystä vaikka toi anturi om sivuttain. Toi öljypalu pitää olla suora tai mahdollisimman jouheva, kun öljy pitää päästä valumaan omalla voimalla takaisin. Muuten sulla tulvii turbo öljyllä
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: [Max] - 02.02.2020, 14:11:37
Useimmat vian megassa välttää kun ostaa valmiiksi kasatun version :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 19.02.2020, 00:25:58
Tämä ei ole suoraan sinulle, mutta kirjoitan sen silti tänne.

Miksi ihmeessä kaikki jopa 500hv:n vinolohkot käyttää yleensä volvon kirjainnokkia, kun jos vedot alkaa 3800 ja loppuu 5800rpm kohdille, niin sehän on vähän niin kuin dieselkone eli lyhyellä vääntöalueella, sen sijaan jos käyttäisi kanteen jonkun verran rahaa ja iskisi vähän kireämmän nokan niin kone alkaisi vetää ihan yhtä ylhäältä, mutta jos vetoja olisi vaikka 6800rpm kohdille olisi käyttökelpoista tehoaluetta tuhannen kierroksen verran enemmän.

Tätä olen ihmetellyt kun olen ihmisten projekteja lukenut.

Kunnon profiililla olevan nokan ja sen asentaminen kanteen ei kuitenkaan niin paljoa maksa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -93 Classic
Kirjoitti: ainutoikea - 01.03.2020, 06:47:00
Tovi tässä onki jo vierähtäny ja paljon on saanu aikaan mutta tänne ei oo tullu paljoa kirjoteltua.

Mega oli työkaverilla kasattavana ja sieltähän se todella nopeasti saapuki sitte valmiina pakettina ja testattuna.  ELK

(https://i.ibb.co/zF65yC2/IMG-20200222-WA0018.jpg) (https://ibb.co/zF65yC2)

Ite tuli tehtyä puolille jonkinlainen teline venttiilikopan päälle. Letkut vedin öljyjäähylle ja takas. Uus akku ja uudet akunnavat. Startille ja laturille uuet johot. Sit rupesin johtoja veteleen valmiiks tehdystä johtosarjasta ja katteleen megalle paikkaa ja relesulake hässäkälle vänkärin jalkatilasta. Oikeestaan jokapaikkaan tuli uus liitin ja uutta johtoa. Olihan siinä hommaa ja saa nähä onko johot paikallaan vielä startissakin.


(https://i.ibb.co/Z627jvN/IMG-20200217-111755.jpg) (https://ibb.co/Z627jvN)


(https://i.ibb.co/TgJkHp7/IMG-20200218-WA0013.jpg) (https://ibb.co/TgJkHp7)

Sitte tuli värkättyä bensapumpun kans eli aloin irrottaan bensapumpun telinettä tankista irti niin bensalinjan letkulähdöt oli kuin paperia ja halkes poikki. Ei muutaku tilaan uutta bensapumppu teline hässäkkää tankkiin. Itsellehän tuli bensasysteemi niin että tankissa aem 320lph e85 pumppu ja siittä sit uuden suodattimen kautta moottorille. Uus tankkilaite saapu ja uus bensapumppu löys paikkansa tankista vaikka kerran se pumpun suodatinki tipahtu tankin pohjalle  :2funny:

(https://i.ibb.co/bWK09Q0/IMG-20200217-205906.jpg) (https://ibb.co/bWK09Q0)

Sitte löyty netistä uudet ajovalotki keulalle suhkot halvalla niin olihan ne pakko hommata koska oli toisesta valosta koko säätötanko poikki.


(https://i.ibb.co/m9RSYBj/IMG-20200224-131936.jpg) (https://ibb.co/m9RSYBj)

Kesää pukkaa pikkuhiljaa ja nyt ollaanki siinä tilanteessa että kaikki tärkeimmät johdot pitäis olla kytkettynä. Mielestäni johdot tuli vedettyä vähän huonosti mutta menkööt nyt näin miten ovat. Moottoriin lorautin öljyt sisään ja venttiilikopan tiiviste meni samalla paikalleen. Virtoja tuli koitettua päälle ja pumppuki nähtävästi pelas kun ääni kuulu 2 sekuntia ja paluu linjasta lorautti bensaa jerrykannuun. Nyt sais koittaa yhistää läppäriä vielä megaan johdolla tai bluetoothilla ja kahtella vähän asetuksia. Downpipen tekoa alotin eli alku tulee 3" ja pohjassa mennään sit 2,5". Eipä tässä paljon hommaa enään ole kun saa alkaa koittaa starttailemaan.