Samppasport  Futurez

Volvo 240 -93 Classic

  • 22 Vastauksia
  • 9776 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #15 : 24.12.2019, 15:20:18 »
Täältä kans suositukset maxxeculle, sairaan hyvä softa, b230 basemap maxxecun sivuilta sisään, suuttimien koko softaan, tarvittaessa triggeriasetuksien muokkaus ja avaimesta käyntiin :sundaydriver:

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #16 : 26.12.2019, 12:26:13 »
Turhaan ahdasta siellä kakkosnelosen koneen takana joo. Nähny että joku joskus askarellu koneen etupuolelle jakajan, oisko siinä idea jos meinaa tuota triggeriä käyttää, tosin silloin on väärinpäin voiko sillai käyttää tuota cas tiedä en

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #17 : 07.01.2020, 00:28:06 »
Joulu lusittu ja kerkes kiireen keskeltä tallille häärään ja tässä on tulos  :)



Siellä se moottori ny lepäilee. Joutu vähän tappeleen että sai meneen noilla jäykemmillä tyynyillä mutta osu ja uppos parilla kirosanalla ja selkäjumilla. Tuli tilattua sit ölppäsuojattimeen ryöstölaippa termarilla nii saa veettyä siittä sit öljyjäähyjä. Nyt vaa pitäis häärätä pientä osaa moottorin ympärille tietysti jossakin järkevässä järjestyksessä.

Mulla löytyis semmone apulaite kannakerunko missä kahdelle apulaitteelle paikat niin onko kukaan laittanut laturin ja ohjaustehostimen siihe kuskin puolelle? Ois kiva saaja molemmat sinne kuskin puolelle pois pakosarjan alta.

Jos ny jollai sattuu löytyy ylimääräne mega3 tai maxxecu johtosarjoineen niin voi kaupitella.


Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #18 : 31.01.2020, 10:04:21 »
Vähän unohtunu päivitellä tänne päiväkirjaa mutta jatketaan nyt. Tosiaan Moottori paikallaan ja siihen tuli osaa käytettyä ja uutta ympärille.

Tappelin laturin ja ohjaustehostajan kanssa kun halusin ne aluksi kuskinpuolelle molemmat, jotenkin en vain saanut niitä istumaan hyvin sinne tuplakannakkeella joten päätin että siirrän ohjaustehostajan sitten pakosarjan puolelle. Hyvin se sinne meni mutta kyllä pakosarja otti kiinni eikä se sinne mahtunutkaan joten alotin taas kaikki alusta ja rupesin suunnitteleen niitä kuskinpuolelle. Lopulta sain tehostajan ja laturin kiinni suhkot hyvin molemmat kuskinpuolelle muokatuilla kannakkeilla, laturin kannake on leikattu pala tuplakannakkeesta ja tehostajalla oma kannake.  :D




Öljysuojattimen ryöstölaipassa tuli vain kaksi kertaa väärällä kierteellä oleva jatkonippa, hyvä asiakaspalvelu pelasti tilanteen ja kolmas jatkonippa olikin sitten volvon öljysuodattimeen sopivalla kierteellä.  :D

Löyty tallista myös hieno Nokian hihna pyörittään pelkkää vesipumppua  ELK





Turbon öljynpaluu letku on siis An12 toteutettu. Suora An12 lähtö turbolta alaspäin mutta biltema 50mm hukkaportin takia letku käy alhaalla ennenkuin tulee takasin ylöspäin 90 asteen an12 liittimeen lohkoon vakio öljynpaluu paikalle joten eikai tämmöinen pieni ylöspäin nousu öljynpaluussa nyt vaarallista ole?

Biltema 50mm hukkaportti tuli pakosarjaan kiinni ja siitä putki alaspäin joka ei yhdy putkkstoon. Mitäänhän tietoa itsellä ei ole kyseisestä vekottimesta muutakuin kuullut että ihan toimiva kampe vissiin mutta mikäs jousi siellä hukkaportissa on vakiona paikallaan?





Imusarjaan tuli tietty 850 kaasuläpän asentotunnistin. Huohotuksen totetutan hienolla kiinanpöntöllä. Eli öljytäyttökorkista ja vakio huohotinpöntön tilalle tulleesta adapterilevystä jossa an10 liitos. Paluuta en laita näin alkuun takaisin adapterilevystä öljypohjaan. Saa kakka jäädä kiinapönttöön.





Hitsaushommiakin tuli tehtyä ja jopa onnistuneesti vaikka sauma onkin aika kuraa, mutta pysyy. Eli kuulerille tuli alas tukiraudat lattaraudasta eli sekin on nyt paikallaan ja öljynlauhuttimellekkin tuli oma tukirautapala jolloin sen sai siihen kuulerin etupuolelle kivasti hyvälle paikalle. Öljyjäähy tuli hommattua myös biltemasta.





Ahtoputket meni suhkot pienellä värkkäämisellä paikalleen. Jotain bilteman moottorimaalia tuli niihin laitettua kun tuo ahtoputki kuskinpuolella oli musta ja se onkin vissiin jostain vakioturbo Volvosta. Dumpin kävin hitsauttaa ammattilaisella siihen kiinni. Siinä vakioahtoputkessa on myös paikka imuilman lämpöanturille ja meinasin laittaa siihen Boschin avoimen 0280130085 numerolla olevan anturin kun lueskelin että sen pitäisi mennä pulttikiinnityksellä suoraan siihen ahtoputkeen mutta jos laitan ton anturin siihen pultilla kiinni suoraan niin tuohan anturi on sitten sivuttain ahtoputkessa  :idiot2: miten poruukka on sitten toteuttanut ton imuilman lämpöanturin kiinnityksen tohon vakio paikalle suoraan?







Päädyin ostamaan Megasquirt 3 V3.0+MS3X. Tämän siksi kun työkaverini osaa kasata ton sarjan ja auttaa sitten sen kytkemisessä jos tulee ongelmia joka on erittäin todennäköistä. Megalla oli myös hyvät ohjeet tohon Mitsun dsm cas triggeripyörään. Megan manuaali kohta luettu läpi niin ymmärtää jo vähän paremmin koko systeemistä.




Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #19 : 31.01.2020, 11:55:04 »
Muistaakseni ei merkitystä vaikka toi anturi om sivuttain. Toi öljypalu pitää olla suora tai mahdollisimman jouheva, kun öljy pitää päästä valumaan omalla voimalla takaisin. Muuten sulla tulvii turbo öljyllä

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #20 : 02.02.2020, 14:11:37 »
Useimmat vian megassa välttää kun ostaa valmiiksi kasatun version :)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #21 : 19.02.2020, 00:25:58 »
Tämä ei ole suoraan sinulle, mutta kirjoitan sen silti tänne.

Miksi ihmeessä kaikki jopa 500hv:n vinolohkot käyttää yleensä volvon kirjainnokkia, kun jos vedot alkaa 3800 ja loppuu 5800rpm kohdille, niin sehän on vähän niin kuin dieselkone eli lyhyellä vääntöalueella, sen sijaan jos käyttäisi kanteen jonkun verran rahaa ja iskisi vähän kireämmän nokan niin kone alkaisi vetää ihan yhtä ylhäältä, mutta jos vetoja olisi vaikka 6800rpm kohdille olisi käyttökelpoista tehoaluetta tuhannen kierroksen verran enemmän.

Tätä olen ihmetellyt kun olen ihmisten projekteja lukenut.

Kunnon profiililla olevan nokan ja sen asentaminen kanteen ei kuitenkaan niin paljoa maksa.

Poissa ainutoikea

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -93 Classic
« Vastaus #22 : 01.03.2020, 06:47:00 »
Tovi tässä onki jo vierähtäny ja paljon on saanu aikaan mutta tänne ei oo tullu paljoa kirjoteltua.

Mega oli työkaverilla kasattavana ja sieltähän se todella nopeasti saapuki sitte valmiina pakettina ja testattuna.  ELK



Ite tuli tehtyä puolille jonkinlainen teline venttiilikopan päälle. Letkut vedin öljyjäähylle ja takas. Uus akku ja uudet akunnavat. Startille ja laturille uuet johot. Sit rupesin johtoja veteleen valmiiks tehdystä johtosarjasta ja katteleen megalle paikkaa ja relesulake hässäkälle vänkärin jalkatilasta. Oikeestaan jokapaikkaan tuli uus liitin ja uutta johtoa. Olihan siinä hommaa ja saa nähä onko johot paikallaan vielä startissakin.







Sitte tuli värkättyä bensapumpun kans eli aloin irrottaan bensapumpun telinettä tankista irti niin bensalinjan letkulähdöt oli kuin paperia ja halkes poikki. Ei muutaku tilaan uutta bensapumppu teline hässäkkää tankkiin. Itsellehän tuli bensasysteemi niin että tankissa aem 320lph e85 pumppu ja siittä sit uuden suodattimen kautta moottorille. Uus tankkilaite saapu ja uus bensapumppu löys paikkansa tankista vaikka kerran se pumpun suodatinki tipahtu tankin pohjalle  :2funny:



Sitte löyty netistä uudet ajovalotki keulalle suhkot halvalla niin olihan ne pakko hommata koska oli toisesta valosta koko säätötanko poikki.




Kesää pukkaa pikkuhiljaa ja nyt ollaanki siinä tilanteessa että kaikki tärkeimmät johdot pitäis olla kytkettynä. Mielestäni johdot tuli vedettyä vähän huonosti mutta menkööt nyt näin miten ovat. Moottoriin lorautin öljyt sisään ja venttiilikopan tiiviste meni samalla paikalleen. Virtoja tuli koitettua päälle ja pumppuki nähtävästi pelas kun ääni kuulu 2 sekuntia ja paluu linjasta lorautti bensaa jerrykannuun. Nyt sais koittaa yhistää läppäriä vielä megaan johdolla tai bluetoothilla ja kahtella vähän asetuksia. Downpipen tekoa alotin eli alku tulee 3" ja pohjassa mennään sit 2,5". Eipä tässä paljon hommaa enään ole kun saa alkaa koittaa starttailemaan.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2020, 09:23:07 kirjoittanut ainutoikea »

 

Carcom Oy  Ateho