Proturbo  Autodiagnoosi

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 135001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
16V kansi meni paikalleen sellaisenaan, toki käytin sen osina ja tarkistin että kaikki on kunnossa. Venttiilikoppaan jyrsin dremelillä hieman lisää tilaa volkkarin COP-puolille, mutta siitä lisää myöhemmin... :)
Hihnapyörät käytin pulverimaalauksessa Haaparannan Corrotechilla, samalla kun käytin siellä kasan Challengerin osia.



Tuossa pari kuvaa kun moottori on menossa paikoilleen.





Tuo 16V/getrag-paketti ei mahdu menemään yhdessä nipussa konetilaan muuten kuin moottorin tukipalkkia pari senttiä laskemalla. Moottorin tukikumit on samat scan techit kuin viimeksi, ne saisi joskus päivittää parempiin.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2016, 22:13:11 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Jakopäähän tuli pieni muutos, siinä on nyt 147 hampainen hihna ja yksi ylimääräinen ohjainrulla.



Ohjainrulla on KL-racingistä, se on B234F-moottoriin tarkoitettu ja 8mm pultin reiällä.



Jakohihna on motonetistä. Myös tämä 147 hampainen on diesel ooppelin remmi.



Vaihdoin downpipen valkoisen lämpönauhan tilalle mustan. Valkoisesta tuli aika karun näköinen kun se sotkeentui konerikon aiheuttaman öljysumun takia.



Moottoriöljyksi tuli Castrol 10W-60 johon on sekoitettu puoli pulloa Red Linen sisäänajo-lisäainetta. Jäähdytysnesteen (50% seos) sekaan kaadoin pullollisen Red Linen water wetteriä, sen pitäisi parantaa nesteen lämmönsiirtokykyä. Lisäaineet tilasin race.fi sivulta, kaupan päälle tuli sisu-rasia. :)



Moottoritilan bensaletkut päivitin teflon-teräspunosletkuihin tulevaa E85-muutosta varten.



Ahtopaineen ohjauksen muutin niin, että hukkaportin kalvon aukaisupuolelle menee paine suoraan kompressorikotelolta ja kalvon vastapuolelle tulee paine imusarjalta, jonka letkussa on paineensäätöventtiili. Venttiili on tämmöinen Specmalta ostettu, varmasti toimii kesäajossa mutta asennuksen jälkeen tutkin että tämä ei ole pakkasen kestävä. ::) No pärjää tämän kanssa niin kauan kunnes laitan sähköisen ahtopaineen ohjauksen...



Paineensäätimelle löytyi valmiina juuri sopivan kokoinen reikä syylärin tuulitunnelista. Siinä se on helposti käsillä mutta suht huomaamattomassa paikassa.



Moottorin yleisilme parani maalausten takia huomattavasti. 8)

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vaihdekepin päivitin bemariin tarkoitettuun quick shifteriin. Volvossahan on ennestään bemarin getrag ja vaihdevivusto, joten uusi keppi meni heittämällä paikoilleen. Se on halpa kiinalainen ebay-ostos, mutta kyllä hintansa haukkuu: http://www.ebay.co.uk/itm/280809820656

Vaihdekepin nupiksi tuli alkuperäinen M47 nuppi jonka sisään piti tehdä adapteri jotta sen sai bemarin ohueen keppiin kiinni. Vaihdekepissä oli jo valmiiksi kierre, adapteriin tein kierteen sisä ja ulkopuolelle ja vaihdekeppiin tein sisäkierteen. Liitokset varmistin liimalla. Kierteiden mittoja en tietenkään enää muista. :P



Krominen keppi näyttää hyvältä ja äkkiseltään katsottuna alkuperäiseltä. Vaihdevälit on nyt lyhyet ja jämäkät, tuntuma on jotain aivan muuta kuin satoja tuhansia ajetun M47:n puurokauha. S*


Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Komiaa :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Niko_S

  • Vieras
On se kaunis, tuo konehuone.  S*

Oletko ajatellut tätä jossain näyttelyissä/tapahtumissa käyttää näytillä?
Sen takia mietin, kun tuo konehuone, ja loppu autokin, on ns. viimeisen päälle komea (näin siis henkilökohtaisena näkemyksenäni, kuvista katsottuna).  :)

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Kiitos kehuista! :)
En mie tuota varmaan näyttelyyn vie ainakaan lähitulevaisuudessa, ei oo ihan näyttelytasoa mun mielestä. Omaan silmään löytyy virheitä vaikka kuinka. ::)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
"Yksinkertainen" ja siisti on aina kivaa katottavaa. :) Etenkin cleani konehuone  S*
Täällä muutenkin aikas viimeisenpäälle työskentelyä. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Miten tuon Water Wetterin laita, onko siitä hyötyä glykoliseoksen kanssa?
Olen käyttänyt sitä kilpurissani aina, mutta nyt tuli puhetta veljen kanssa että se pitäisi laittaa puhtaan veden, mielellään tislatun veden kanssa.
Olisi hyvä tietää tosi faktat jolloin osaisi itsekin käyttää "oikein"...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Waterwetteri tosiaan on parasta sekoittaa  puhtaaseen veteen, akkuvesikö se oli, jäähdytysnestettä voi vielä laittaa noin 25 prossaa. Tämä ei huononna aineen vaikutusta mutta syksyn kylmät yöt ei yllätä. Tämä siis kesäkäytössä. Wetterissä korroosioesto mukana.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Hei mites tässä toimii kuvien laitto?
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Oscar Bärnlund

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #220 : 26.03.2020, 03:04:35 »
Joo ajamalla toin, mutta siihen se on sitten jäänyt odottamaan penkitystä ja muutoskatsastusta. Piti tuoda jo auto pois kimppatallista josta loppuu vuokrasopimus kohta. Eilen tuli postissa Volvo Auton "turbolupa" ja penkitysaikaa alan varailemaan kun vaan töistä joutaa...
Kyllähän tuo liikahtikin ihan kivasti niin kauan että yksi ahtoletku irtosi. Siinä oli klemmarista kiristysvara loppunut ja se oli siihen unohtunut, uus klemmari pitää vielä hommata ennen penkitystä. :)

Kiitos! Joo kivasti sopii korisarja paikalleen ja onhan se Volvon omaa designia. Taakse pitää joskus laittaa spacerit ja tilaakin olis sen verran että sais samalle kohdalle etuvanteiden kanssa..
Hetken säikähdin että olis mun nykynen auto kyseessä mutta rekkari ja vm pielessä omaan verrattuna mutta ihan saman värisiä ovat onko tietoa kuka maalannut itsellä ihan identtinen mutta ilman korisarjaa ja us keulaa

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo