Carcom Oy  Elekma

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 138740 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #135 : 18.02.2013, 21:35:54 »
En nyt muusta tiedä mutta Vadis tarjoaa 700/900-sarjoihin samaa anturia (1362645) 8V ja 16V -moottoreihin, paitsi B200K ja B230K on eri anturi.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #136 : 19.02.2013, 09:08:34 »
No sitten! Itsehän selasin motonetistä antureita ja siellä tarjottiin eri kierteellä olevaa. Luotetaan vadikseen.  ;)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #137 : 19.02.2013, 11:28:23 »
Mulla on ihan vuosimalliheiton takia vaihtunut tuo 1-nastainen 2-nastaiseen, vedin vaan toisen piikin maihin ja futaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #138 : 21.02.2013, 01:52:37 »
Oikeassa olitte, sama anturi passaa eri kansiin. Motonetistä hain vitosella uuden anturin ja pyörittelin paikalleen.  :)



Mutta tuo ecun lämpöanturin ja nakutusanturin johdotus aiheuttaa vieläkin harmaita hiuksia! Vihreässä kirjassa lukee taas uusi versio liittimistä, mutta sähkökaaviossa on sitten ihan eri väriset johdot. Pitänee luntata 940:n sähkökaaviota, sieltähän tuo johtosarja on peräisin...



Ongelmia tuli myös flektin anturin tiiviyden kanssa, sehän tippasi jäähdytysnestettä. Olin tiivistänyt sen harmaalla permatexin silikonilla, nyt laitoin siihen mustaa wurthin RTV-silikonia, jää nähtäväksi pitääkö se paremmin.

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #139 : 14.03.2013, 01:03:39 »
Taas on muu elämä pitänyt kiireisenä joten ei ole juuri talliin kerennyt, mutta osia olen kuitenkin tilannut. Finjector.com toimitti bensapumppuihin uudet takaiskuventtiilit banjoliittimillä, näihin saa letkutkin kiinni.  :)



Ahtoputkiakin pitäisi alkaa rakentamaan. Letkujen väriksi valikoitui punainen ja kokeilumielessä tilasin ne ulkomailta apmotorstore.co.uk nimisestä paikasta. Hinnat oli edukkaat ja valikoima hyvä, lisäksi kaikkea oli valmiina varastossa. Kun postimaksu oli vain reilu parikymppiä ja paketti oli oven takana alle viikossa tilauksesta niin voin lämpimästi suositella paikkaa muillekkin. Letkut on laadukkaita brittivalmisteita.

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #140 : 14.03.2013, 09:20:31 »
mistä tuollainen säiliö on kotoisin missä noi bensapumput on?? hyvältä näyttää
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #141 : 14.03.2013, 11:38:37 »
mistä tuollainen säiliö on kotoisin missä noi bensapumput on?? hyvältä näyttää
http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoaineensyotto/keruutankit

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #142 : 14.03.2013, 15:08:53 »
Joo sieltähän se. On hieno ja hyvä. Ja kallis ja kapasiteettia aivan turhan paljon minun tehotavoitteelle!  ;D Mutta eipähän jää ainakaan polttoaineensaannista kiinni mahdolliset tulevaisuuden tehonlisäykset...
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #143 : 14.03.2013, 15:10:28 »
nojoo on kyllä aivan älytön hinta pumppujen kanssa  :o :o
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #144 : 15.03.2013, 00:39:04 »
Joo mutta mulla onkin kiinapumput, joten pumpuilla on vähemmän hintaa kuin itse säiliöllä.  :D
Pumput on täsmälleen saman kokoiset kuin alkuperäiset -044:t joten sopivat säiliöön.
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #145 : 15.03.2013, 00:41:40 »
Joo mutta mulla onkin kiinapumput, joten pumpuilla on vähemmän hintaa kuin itse säiliöllä.  :D
Pumput on täsmälleen saman kokoiset kuin alkuperäiset -044:t joten sopivat säiliöön.

mitenkäs noi pumput on tiivistetty tuohon säiliöön? tuollaisenhan voisi tehdä itsellekin.. ;D
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #146 : 15.03.2013, 05:10:38 »
mitenkäs noi pumput on tiivistetty tuohon säiliöön? tuollaisenhan voisi tehdä itsellekin.. ;D

Pumpun kyljessä on semmonen pieni pykälä joka estää pumppua "tippumasta" säiliöön, siihen päälle tulee iso o-rengas ja sitä puristaa tuo punainen laippa (vai tulikohan se o-rengas sen pykälän alle). Saa nähdä onko tiivis, en oo vielä testannu.
Kyllähän tuommosen säiliön vääntäis itsekkin, vaan just tuo kansi pitää koneistaa tarkasti että pumput saa tiiviisti kiinni.
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #147 : 22.03.2013, 00:59:05 »
KKD:lta saapui paketti, nyt on kaikki osat ahtoputkien tekemiseen. Ilmansuodatin on pestävä BMC kaksoiskartio. Putket on 75 millisiä, tarkoitus olisi askarrella ilmamassamittari alumiiniputkeen kiinni...

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #148 : 15.01.2014, 19:09:14 »
Eiköhän se ole taas aika päivittää projektin kuulumisia kun on jo 10 kuukautta kulunut viime kerrasta. :D Volvoon on jotain pientä tullut tehtyä, valmis se ei kuitenkaan vielä ole. Projektiin ei ole löytynyt oikein aikaa, osan ajasta on vienyt muut autot. Nimittäin jenkit ja tarkemmin sanottuna Moparit on vieneet osan vannoutuneen Volvomiehen sydämestä. S*
Viime talveksi ostin työn alle Plymouth Belvedere -67:n ilman tekniikkaa, siihen löytyi kiihdytyskäytössä ollut 440 kuutiotuumainen mylly jonka voimin tuli viime kesä ajeltua.



Nyt vuodenvaihteessa kaveri tarjosi pitkän ajan haaveautoa Dodge Challengeria, parasta '70 vuosikertaa. :) Vaikka hinta oli kohdillaan piti hakea rahoitusta pankista ja möin Plymouthin pois. Näissähän on hinnat nousseet jo niin korkeaksi että olin jo luopunut toivosta, mutta niin se vain tuli sittenkin ostettua, ja tässähän ei ole raha hukassa kun hinta vain nousee. Tämä Challenger on siitä harvinainen yksilö että siinä on vieläkin matching numbers 225cid slant six tekniikka paikallaan, mutta Plymouthin isolohko jäi minulle tulevaa tekniikan vaihtoa varten.



Sitten takaisin Volvon kimppuun! Pakoputken tein 3" rosteritavarasta. Putken pätkät hain paikalliselta romuttamolta, ne on peräisin entisestä Lapin Kullan tehtaasta joten työstettäessä oli ilmassa kevyttä oluen käryä. ;D Liitoskappale ja alkupätkän supistus on motonetistä, turbon laippa KKD:ltä. Loppupätkä putkesta on sama mikä oli autossa jo aikaisemman tekniikan kanssa. Leikkasin ja heppailin putken itse kasaan ja vein ammattilaiselle sen tig-hitsattavaksi.



Downpipeen tuli paikat kahdelle lambda-anturille. Toinen ECUlle ja toinen mittarille.



Lasikuitunauha päälle ettei moottoritilaan jää ylimääräistä lämpöä.





Putki on kannakoitu liitoskohdasta, kannake on vaihdelaatikon pultissa kiinni.

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #149 : 15.01.2014, 19:32:46 »
Ahtoputket päätin tehdä alumiinista ja 3" paksuisiksi koska coolerin lähdöt on sen kokoiset. Ilmamassamittari on alkujaan 960:stä ja siirsin sen suoraan ahtoputkeen siten, että irrotin alumiiniosan muoviputkesta ja hitsautin sen suoraan isompaan alumiiniputkeen. Tietenkin elektroniikka piti purkaa mittarista hitsauksen ajaksi mutta se kävi helposti. Tilansäästömielessä samassa putkessa on myös dumppi ja letkulähtö tyhjäkäyntimoottorille.



Pinnit piti kolvata takaisin.



Valmis tuote.  :)





Siinäpä tämänhetkinen tilanne.

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

 

Samppasport  Futurez