KL-varaosat  Race.fi

V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä, ohjemien laittajat kommentoikaa

  • 32 Vastauksia
  • 2853 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Eli Ahtopaineet olivat tasaiset 0,2 ja joskus piikkasi 0,3 pienen hetken(ei aina) lappu lattiassa. Tänään ohjelmoitu eikä oikeastaan mitään eroa perstuntumalla aiempaan, testerillä katsottuna edelleen samat 0,2 bar tasaisesti koko ajan kuorma päällä. Vaihdoin uuden Bierburg vakio TCV-venttiilin ja samalla kiristin hukkaportin tankoa 1,5 kierrosta. Nyt rupesi eroa syntymään entiseen ja maksimissaan ahdot kävi 0,7bar pienen hetken ja asettui 0,6bar pitkässä vedossa. Ohjelmoijan mukaan maksimi raja olisi 0,3bar TCV-venttiilin säädölle ohjelmassa mutta bleedillä tai rajapaineventtiilillä voisi säätää enintään 0,5 bar jonka jälkeen ottaa vikakoodia yliahdosta eli ei voisi säätää korkeammalle. Ei kyllä nyt ottanut mitään häiriötä vaikka ahdot hieman korkeammalla, pitää kääntää puoli kierrosta tankoa takaisin jos rupeaa ahdoista valittamaan.

Kysymyksiä: Onko oikeasti niin että näissä on 0,3 bar vakio maksimi ahtopaine ja onko ECU sellainen ettei siihen voi laittaa karttaan isompaa säätöpainetta? Onko ahdot pikkuahtimella vielä järkirajoissa?

Auto siis muuten vakio V70 MK2 2003 2,4T 200hv alkuvuoden malli Bosch kaasuläpällä ja 13 ahtimella.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2023, 22:38:52 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 B5244T3 2,4T ohjelmoitu ja muuta pientä
« Vastaus #1 : 05.09.2023, 19:27:12 »
Vakiopaine on n. 0.4-0.5bar.

Ei siihen mitään bleedejä tai muita venttiilejä tarvii. Ohjelmalla tuosta otetaan yleensä n. 0.8-0.9bar.
Eikä mitään vikakoodeja tule jos on oikein tehty ohjelma.

Sulla voi olla nyt joku pilipali ohjelma jos tuollaisia puhutaan mutta kun ahdot oli alhaalla jo ennen tuota ohjelmaa niin hakisin vikaa nyt sieltä. Hukkaportin jousi kuoleentunut?

Tuntuu vähän siltä että ohjelman laittaja ei ole itse karttoja tehnyt ja ajanut jonkin valmiin halvan jutun sinne sisään. Siitä voi tulla ongelmia myöhemmin jos aukiolot sun muut on pielessä.
Saitko halvalla? :buck2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
X-paikassa tehty ja normaali hinta mitä muillakin. Ihan kuitilla tehty ja netissäkin on firman tiedot. Onkohan mitään tyytyväisyys takuuta tällä? Yritin soittaa jälkeen päin tänään mutta puhelu meni vastaajaan. Ihmetytti että kun luvattiin 40hv lisää vaikka ahtoja ei kuulema pysty nostamaan yli 0,3bar ohjelmalla? Miten sitä ilmamäärää saadaan silloin lisää ei minulle oikein avautunut.
Olisi kyllä kiva kuulla muiltakin softaajilta että onko tosiaan oikeanlainen tuote minulla kun vääntöjä ja tehoja luvattiin reilusti. Tapaus oli sellainen että etukäteen soitettuna luvattiin reilua muutosta mutta paikanpäällä huomasikin että ECU on vanhempaa mallia miksi oli sitä luullut ja ohjeman teossa meni puoli tuntia jonka jälkeen se ladattiin autoon mutta mitään ei muutosta ei ollut havaittavissa. Voi olla että hukkaportin kello oli väsähtänyt ja TCV-venttiilikin huono. Mietityttää että toimiiko auto nyt oikeilla säädöillä?

Todella vaikea löytää netistä mikä on tällaisen moottorin vakio ahtopaine ja mitä voi/kannattaa ohjelmoimalla saada/ottaa. Tälläkin palstalla on ristiriitaista tietoa näistä.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2023, 22:41:01 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa 531

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
En olisi valmiiksi "rikkinäistä" autoa lähtenyt ohjelmoimaan. Nyt koittaisin sopia ohjelmoijan kanssa että laittaa vakio softan sisään ja ohjelmoida vasta sitten kun auto kunnossa.

Tarkoittiko ohjelmoija ettei ahdot nouse vaikka laittaa pyyntiä lisää vai meinasiko tosissaan ettei ahtokarttaa pysty muokkaamaan? Jos väittää ettei ahtokarttaa pysty muokkaan kannattaa kääntyä osaavan ohjelmoitsian puoleen.
940 B230ft aw71l, 740 b200e m47, v70 d5244t aw55-50 awd

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
En ny viitti toistaa mitä jo sanoin mutta esim. BSR lupaa tuohon 252hp/410Nm.
Sitä en tiedä miten uskottavaa on.

Sano nyt vielä mikä firma, ei kai se salaisuus ole?
Mutta tosiaan niinkuin edellä sanottu, vakio-ohjelma sisään ja auto kuntoon ensin.
Vai ottiko edes vakiota talteen?  :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
No nythän siellä on uusi TCV-venttiili ja hieman ahtopaineensääimen tankoa kiristetty joten ahtoja saa nousemaan mutta en tiedä onko säädöt nyt oikeat kun tekijä väitti että 0,2-0,3bar on oikea alkuperäinen ahtopainearvo jota ei juurikaan voi nostaa. Tämän totesi vasta kun olin ajanut melkein 100km ohjelmointiin. Vikakoodeja tai häiriöitä ei ole ollut ennen ohjelmointia. Puhelimessa puhui etukäteen eri arvoista. Paikalla sanoi että tämä onkin sellainen matalapaineturbo malli jossa onkin niin pienet vakio paineet eikä niitä voi nostaa kuin 15% ohjelmasta tai täytyy tehdä koko ohjelma uusiksi. En ole ikinä aiemmin kuullut viriohjelmasta jossa paineet olisivat max 0,35bar. Lupasi silti tehojen ja vääntöjen nousevan huomattavasti. Nyt mietityttää uskaltaako hukkaporttia pitää tiukemmalla että älyääkö ohjelma sen oikein ja tuleeko jossain vaiheessa liiallisesta ahtopaineesta vikakoodia koska sanoi maksimirajan olevan 0,5bar bleedillä ohjattuna(ei kuulema ohjelmasta saa niin korkealle).
Yritän selvitellä ensin onko keneltäkään saatavissa ohjelmaa jolla voi ohjata paineita enemmän(jolloin luultavasti enemmän tehoa ja vääntöä) ja neuvotella sitten ohjelman tekijän kanssa voiko tuotteen "palauttaa". Tekijän kerron tai jätän kertomatta riippuen miten asia etenee.

Varmaa tietoa siitä millaisia paineita ohjelmilla voi ottaa kaipailisin ohjelmoijilta ja heiltä kenellä on vastaavassa moottorissa stage1. Googlaamalla löytyy ristiriitaista tietoa alkuperäisistäkin ahtopaineista.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2023, 22:47:12 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
0.55bar on vakiopaine psi:stä muutettuna, voi siis sanoa että 0.5bar on ok.
B5254T 190hp oli vakiopaine 0.3bar. Käytössä vuoteen 1999 asti. Tässä oli muistaakseni joku ahtopaineen rajoitus ohjelmassa. ???

Tää sun autos ei mitenkään ole tuolla moottorilla vaikka molemmista puhutaan matalapaineturbona.

Tai kaikissahan se turvaraja on mutta tuossa koneessa jotenkin hankalampi homma kiertää.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2023, 23:02:42 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
0.55bar on vakiopaine psi:stä muutettuna, voi siis sanoa että 0.5bar on ok.
B5254T 190hp oli vakiopaine 0.3bar. Käytössä vuoteen 1999 asti. Tässä oli muistaakseni joku ahtopaineen rajoitus ohjelmassa. ???

Tää sun autos ei mitenkään ole tuolla moottorilla vaikka molemmista puhutaan matalapaineturbona.

Tai kaikissahan se turvaraja on mutta tuossa koneessa jotenkin hankalampi homma kiertää.

Onko mulla nyt sitten viriohjelma ollenkaan jos vasta vakio paineet? Jotain hämärää tässä nyt on?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
En osaa sanoa kun olis pitänyt ennen ohjelmaa saada toimimaan normaalisti.
Jos ohjelman laittanut sanoo ettei voi nostaa yli 0.3 bar niin siinä kyllä puhuu palturia tai ei vaan osaa.

Niin ja se 15% on se raja minkä sietää nostaa ilman mitään muutosta ohjelmaan, kyllähän sitä ohjelmaa muutenkin pitää käpälöidä eli tehdä uusiks.
Jos hänen virityksensä on vain nostaa ahtoja tuon mitä vakio sallii niin en sano mitään mutta outoa on...
Onhan noita ohjelmoitu vaikka kuinka paljon eikä muuta negatiivista ole sanottavaa kuin että sylinterit on kovilla kun on 83mm poraus.

Itellä nyt ei sama kone ole mutta tilasin BSR:ltä ohjelman ja lainasin niiltä kapulan jolla sen itse sai ajettua sisään. Asennus kesti noin 4 minuuttia. Ei ongelmia, ahdot barin luokkaa. :sundaydriver:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
En osaa sanoa kun olis pitänyt ennen ohjelmaa saada toimimaan normaalisti.
Jos ohjelman laittanut sanoo ettei voi nostaa yli 0.3 bar niin siinä kyllä puhuu palturia tai ei vaan osaa.

Niin ja se 15% on se raja minkä sietää nostaa ilman mitään muutosta ohjelmaan, kyllähän sitä ohjelmaa muutenkin pitää käpälöidä eli tehdä uusiks.
Jos hänen virityksensä on vain nostaa ahtoja tuon mitä vakio sallii niin en sano mitään mutta outoa on...
Onhan noita ohjelmoitu vaikka kuinka paljon eikä muuta negatiivista ole sanottavaa kuin että sylinterit on kovilla kun on 83mm poraus.

Itellä nyt ei sama kone ole mutta tilasin BSR:ltä ohjelman ja lainasin niiltä kapulan jolla sen itse sai ajettua sisään. Asennus kesti noin 4 minuuttia. Ei ongelmia, ahdot barin luokkaa. :sundaydriver:

Mistäpä sitä tietää onko kone toiminut normaalisti kun Volvoista ei aiempaa kokemusta eikä vikakoodeja eikä häiriövalojen palamisia ole ollut. Ahtopaineita rupesin katsomaan ennen ohjelmointia testerillä siksi että näen mikä on muutos, alhaisuus yllätti ja siksi tilasinkin uuden TCV-venttiilin. Muutenkin kuullut puhuttavan että ovat aika tehottomia vakioina. Softaajakin sanoi että 0,2-0,3bar on normaaliarvo vakiolle.

Joo, kone ei ole liian luja virityksille, siksipä ohjelman pitää olla kunnollinen, ajotyyli on pääasiassa rauhallinen mutta menon pitäisi olla tarvittaessa sellaista että että jos tarve on niin ei tarvitse ovenraosta potkia jalalla apuna vauhtia lisää.

Nyt kun soittelin ohjelmoijalle niin on muutettu muutakin kuin pieni ahtopaineen nosto mutta vaikea ymmärtää miten tehot voisivat olla samaa tasoa kuin ohjelmalla jossa on enemmän ahtopainetta ja säädöt sen mukaan. Lupasi että voin palauttaa alkuperäisen ohjelman takaisin ja saan myöskin rahat takaisin tai tekee sittenkin toisenlaisen ohjelman? Ohjelmointipaikkoihin on matkaa kuitenki 100km suuntaansa ja vain tällä viikolla arkena vapaata.  :-\
« Viimeksi muokattu: 06.09.2023, 09:54:57 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Jos et halua kertoa missä ohjelmoitiin niin kerro edes paljonko maksoi? :)

Toivotaan että joku roti tulee tähän hommaan. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Jos et halua kertoa missä ohjelmoitiin niin kerro edes paljonko maksoi? :)

Toivotaan että joku roti tulee tähän hommaan. :o

Sanotaan että neljänsadan kantturoissa.

Nyt olen yrittänyt miettiä mikä ohjelma olisi paras, äärimmäinen huipputeho riskirajoilla ei ole tavoite mutta viriohjelma josta maksan pitäisi olla sellainen että siihen voi luottaa ja teho sekä vääntö on parempi kuin alkuperäisellä ohjelmalla.
Aika isoja eroja myös ahtopainelukemissa eri virisoftissa mitä olen nyt kysellyt, silti samoja moottorin suoritusarvoja kerrotaan. Liekö tehokäyrän muoto sitten erilainen, kenpä tietää? Auto on jokapäiväisessä ajossa kuitenkin ja vaivaton kulku päätavoite.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2023, 14:26:48 kirjoittanut KartanoVole »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Olenko ymmärtänyt kirjoittamasi oikein?
Eli viritys tehty lähinnä vain ahtopainepyyntiä nostamalla kun muuten vaatisi koko ohjelman ruuvaamista?

Viritys yleensä tehdään juurikin kokonaisvaltaisesti koko ohjelmaan eli suutinkartat, sytytys, väännöt jne huomioidaan myös siinä. 400€ tuosta koko softan puukottamisesta olisi volvoissa halvahkoa hintatasoa, pelkkä ahtopaineen joku lievä nosto taas ei.

Rajoittavat tekijät vakiokoneella otetuille max tehoille ahtimen koko sekä suuttimet, tuon alle jääville saa erilaisia ohjelmia tehtyä.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2023, 16:17:46 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa KartanoVole

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Olenko ymmärtänyt kirjoittamasi oikein?
Eli viritys tehty lähinnä vain ahtopainepyyntiä nostamalla kun muuten vaatisi koko ohjelman ruuvaamista?

Viritys yleensä tehdään juurikin kokonaisvaltaisesti koko ohjelmaan eli suutinkartat, sytytys, väännöt jne huomioidaan myös siinä. 400€ tuosta koko softan puukottamisesta olisi volvoissa halvahkoa hintatasoa, pelkkä ahtopaineen joku lievä nosto taas ei.

Rajoittavat tekijät vakiokoneella otetuillammax tehoille ahtimen koko sekä suuttimet.

Ei kun juuri päinvastoin, eli kaikkea muuta(en tiedä mitä) on muutettu paitsi ei ahtopainetta vaan ohjelmaan on jäänyt max 0,35bar jota ylemmäs ei kuulema voinut ohjelmasta nostaa kun kartta loppuu ja ahtopaineraja jonka jälkeen ottaa vikakoodia on 0,5bar jota sitäkään ei saa isommaksi. 0,5bar pääsemiseksi pitää lisäksi ottaa bleed ja/tai rajapaineventtiili jolloin voi saavuttaa sen 0,5bar maksimissaan.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Enpä tuollaisesta vaikeudesta rajan noston suhteen ole kuullutkaan. Eli tekijä siis puukottanut auton omasta ecusta ohjelmaa eikä ajanut jotain erilaista jo valmiiksi tehtyä sisään?

Siinä ilmeisesti siis myös fuelcut tulee peliin jos ahtopaineraja on vastassa 0,5bar ja siksi ei sitä tasoa ylitetä.



Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Samppasport  Futurez