Elikkäs kyseessä on mun pojalla käyttiksenä oleva 1990 Volvo 740 kahen litran ruiskukoneella. Hyytyi ajosta eikä lähtenyt enää käyntiin. Tämän jälkeen vaihdettiin virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat, tulpanjohdot, puola, sytytyksen ohjausyksikkö, kampiakselin asentoanturi, ruiskun/suuttimien rele ja bensapumpun rele. Virtalukon pohja on vaihdettu myös. Kaikki sytkän ja ruiskun toimintaan vaikuttavat sulakkeet on tarkastettu. Jako on myös tarkastettu ja puristukset mitattu. Jako oli paikallaan ja puristukset ok tasolla ja tasaiset sylinterien välillä, arvoa en enää muista kun ei sitä tullut kirjattua ylös, mutta joka tapauksessa pitäisi kyllä noilla puristuksilla käydä. Kaikkien osien vaihdon jälkeen auto lähti käymään kun antoi käynnissä olevasta toisesta autosta apuvirtaa, mutta ei lähtenyt jos antaa apuvirtaa irtoakusta, eikä tietenkään auton omalla akulla ilman apuvirtaa. Tämä ratkesi, kun vaihdettiin oikean kokoinen akku, poika oli vaihtanut autoon pienemmän akun, en tosin itsekään uskonut, että tuo olisi voinut vaikuttaa, koska startti pyöritti normaalin kuuloisesti pienemmälläkin akulla.
Sitten kun auton sai käyntiin, oli käynti hiukan onnahtelevaa, ja ajotuslampulla kun katsoo kipinän paikkaa, niin kipinä seilasi muutaman asteen sisällä mutta kuitenkin ajotusmerkkien aluella.
Bensanpaineita ei päästy mittaamaan, koska ei saatu bensan tulolinjaa raililta irti, vaan alko tuntumaan, että joku hajoaa ennemmin kuin avautuu. Bensan paluulinjasta saimme vastakarvaan paineilmalla puhaltamalla lievähkön tukoksen irti (paluulinja oli siis luonnollisesti molemmista päistä irti) ja saimme auton käymään kohtalaisen tasaiseen, mutta nyt puskee mustaa sauhua pakoputkesta eli ikäänkuin moottori saisi liikaa bensaa. Vikakoodeja ei aiemmin ollut muistissa, mutta nyt viimeksi oli koodi tyyliin kuormitustieto puuttuu osakaasu alueella tms.
Nämä kaikki on siis tämnä kevään aikana tehtyjä, kun vikaa on koitettu hakea, eli vikaa on nyt haettu jo pitkään ja hartaasti, aina kun on joutilasta aikaa osunut kohdalle, ei siis joka päivä eikä aina edes joka viikko.
Olisikos jotakin hyviä vinkkejä mitä tässä nyt vielä kannattaisi tehdä kun ei tuota nyt romuttaakaan kehtaisi, muuten ehjää autoa.