Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: far960 - 04.03.2024, 01:01:30
-
Volvo XC 70 vm.1999 automaattiloota.
Oikeanpuoleinen vetari,sisempi haitarikumi halki.Huomasin jakopään purun yhteydessä kasan vaseliinia tulleen vetonivelestä.
Miten suojakumi vaihtuu?jotain erityistä,?
Akseli vedettävä ulos,iskaritolppa irti kokonaan,kun vaihdettava kääntölaakeri?
-
Ota ihmeessä sitten koko akseli pöydälle ja vaihda samalla lummatkin kumit ettei tartte heti purkaa uudelleen kun ulompikin hajoo. ;)
Elikkä se tukilaakeri vaan irti lohkon kylestä ja nyppäse pötkö pihalle.
-
Ok kiitos vastauksesta
-
Nyt sain jousitolpan pois.Kääntölaakeri varmaan alkuperäinen.
Tuo,Kaliforniassa ei menisi tuommoiseksi,paskana on.
Öljyiskari tuntuu aika pumpulta.Mitä vielä..
Pyöränlaakerit sentään vaihdettu lähiaikoina.
Joudun kyl taas kysymään,että vain vetämälläkö irtoavat molemmat päät vetarista?
pyörännavastakin?
Suojakumien vaihtoa varten haaveilen..
Auomaattivaihteisto mistä tulee akseli,sitten,vetari.Tai jotain
-
Laatikosta lähtee vetämällä, (voi olla joskus jumissa)...
sisemmän kumin kohdaltahan tuo lähtee välillä remonttien yhteydessäkin jopa vahingossakin irti ja tripodin kuulat lentelee pitkin maita ja mantuja.
Navastahan se lähtee vetonivelen kanssa. Vai tarkotitko että se on jumissa navassa?
Sen sisäpään kun purkaa, niin otat vaan sen tripodin keskiön akselilta irti, (seekerillä) ja pujottelet vetarinkumit sitä kautta niin ei tartte hakata ulompaa niveltä irti.
Lähinnä sen takia suosittelen ottaan koko vetarin pöydälle, että sen sisäpään kuulat on aivan perseestä ährytä paikalleen siä autossa kiinni ollessa.
-
Perseestä on joo jos se sisäpää leviää. Miettisin jopa liimattavan laittoa, olis ainakin helppo ilman purkamista.
Videolla juttua ja kokemuksesta voin suositella myös tuota hippo red kumia mitä motonet myy kahta kokoa.https://youtu.be/qEBFAKl6HMk?si=AiWtMzmFM8CKCrp3
https://youtu.be/iKILIVOB99I?si=_-UkK7HxcOaYgDkM
-
No kyllähän se nyt on mun mielestä melko älykästä jo tässä kohtaa tehdä homma kunnolla, eli pestä nivelet ja uudet kunnon vassut sisään.
-
Ulompi kumi on nyt ehjä,vielä.
Parasta olisi tietty vaihtaa molemmat kumit
-
Mä en oo niin älykäs ja hyvin on kestäny.
Eikä mitään tarvi purkaa. Sekin vähän ratkasee minkälainen paikka on tehä.
Mutta joo, jos on tarpeeks älliä niin ostaa uuden vetarin ja lykkää paikalleen. ELK
-
Tuokin on totta tuo koko paskan vaihtaminen. Ite oon tehny monasti ihan suoraan tuon tempun kun Ipartsilla koko keppi maksaa noin satkun verran.
-
Mitä?Satkun verran
-
97,70 näkyy olevan halvin. Kulut tietysti päälle.
86,68 näkyy olevan aeromotorsilla.
-
Okei.
Ite kattelin juttuja Sparetosta.
En akselitarjontaa.
Eteen jousi-
kupit,iskarit,jarrukilvet,paljekumeja??,
Jostain muusta kaupasta?
Kuten hespa sanoi,pestä tripodit,
sitten mainitsemastasi Motonetista päältä laitettavia paljekumejia?
-
Ei näyttänyt olevan paikkaa mihin kiinnittää liimattavan kumin.
Ei sitten ollut malli mukana,josta olisi nähty,minkälainen pinta on akselissa.
Se on voimakkaasti hammastettu.
On tämä outo kottero takaveto miehelle
-
Tripodi siis on.
Kuinka lähtisitte sisempää kumia apukuskin puolelle
asentamaan?
Irtoaako akseli jommasta kummasta päästä niveltä?
Kosla on lähellä maata,ei ole kohde ihanteellisessa korkeudessa.
Offtopic:Polveni sain kipeäksi v40:sen pelkästään koiranluiden vaihdossa,kun en suojannut jääpinnalta polviani
-
Edelleenkin: Vedä se koko jontka pihalle laatikosta asti.
Tukilaakerissa kaksi pulttia. Saat tehä koko vetoakselin rauhassa vaikka pöydällä.
-
Edelleenkin: Vedä se koko jontka pihalle laatikosta asti.
Tukilaakerissa kaksi pulttia. Saat tehä koko vetoakselin rauhassa vaikka pöydällä.
Tosiaan illalla selailin,että olitkin antanut jotain ohjeita jo,myös laatikkovika
-
Tosiaan illalla selailin,että olitkin antanut jotain ohjeita jo,myös laatikkovika
Vettä jäätä lunta,siinä tuo rotisko ruostuu lisää
-
Mä en oo niin älykäs ja hyvin on kestäny.
Eikä mitään tarvi purkaa. Sekin vähän ratkasee minkälainen paikka on tehä.
Mutta joo, jos on tarpeeks älliä niin ostaa uuden vetarin ja lykkää paikalleen. ELK
Tämän ratkaisun tein itsekin kun ulompi roiski vaseliinit ulos. Oli auto saman tien ajokäytössä ja uusilla nivelillä - silläkin kun oli kilometrejä takana.
-
Ok.
-
Tässä toimi sisälämppäri sukosta.
(vaihteeks puran lisää,:())
(hirveet märät saissee konehuoneessa.
Imurointia ensiksi.)
Mikä kuvissa? 3 pyöreää abikoa 1,5mm2 on myös:
(https://i.ibb.co/Gnb49z6/IMG-20240321-100120698.jpg) (https://ibb.co/Gnb49z6)
(https://i.ibb.co/d4nNRqp/IMG-20240321-100045285.jpg) (https://ibb.co/d4nNRqp)
Defa tosiaan ja lämppäripiuhana myös.
Menisi kabiiniin yksi noista?
Kojelaudassa kantikas pikkunen näyttö,Defa sekin.
Akun plusnavassa on kiinni ohut piuha,5amp johtosulakkeella,siihen ehjä sulake,nii näyttöön tuli valoa?!
Yrittäny roikka oven välistä kuivattaa,Tää haisee koiralle,onneksi on mustat nahkajakkarat.
-
Ei kuulu etuvetoakseliin :). Kuvassa lienee akkulaturi. Kabiinin näyttö on luultavasti ajastin.
Verkkojohtimista yksi on tulo, toinen oletettavasti menee lohkolle ja kolmas sisäpistorasialle. Myös akkulämmitin oli muistaakseni mahdollinen, mutta autostahan nuo näet.
-
Ei kuulu etuvetoakseliin :). Kuvassa lienee akkulaturi. Kabiinin näyttö on luultavasti ajastin.
Verkkojohtimista yksi on tulo, toinen oletettavasti menee lohkolle ja kolmas sisäpistorasialle. Myös akkulämmitin oli muistaakseni mahdollinen, mutta autostahan nuo näet.
Joo,tuli samaan topiccin laiteltua Sori.
Sisäpistorasiaan ei tule sähköä,oisi ollut tarvetta.
Kait sen saa ohitettua?Aivan outo systeemi mulle.
Joku haaroituskappale,ohittaa tuon kotelon?
-
Eiköhän sen syötön saa suoraan yhdistettyä sisäpistorasian johtoon?
Ilmeisesti muuten ajastin ohjaa lämmityksiä, ja laturi on aina päällä, kun verkkovirtaa on tarjolla.
-
Aha.Heti ajattelin että Defan boksi hajalla.
Siin on ledisilmä kuoressa?
Uros ja Naaras,katottava onko?
Myyjä ei kai viittynyt, tai ei ollut vikaa?muuta sanoa kuin että irroitti lohkarista--vastus nesteessä,vai säteilylämmitin?-->sijaitsee öljy ja hiekkakasassa--< töpselin,epävarmuuden takia.
Iskin kiinni,teippiä huolella,toimi,mutta nyt pudottaa sulakkeen,mikä ihme,ei,ymmärrän.
No kesä tulee
-
En lukenut loppuun asti mut teipoidista ei kuulat lentele.
-
Edelleenkin: Vedä se koko jontka pihalle laatikosta asti.
Tukilaakerissa kaksi pulttia. Saat tehä koko vetoakselin rauhassa vaikka pöydällä.
-
Eiköhän sen syötön saa suoraan yhdistettyä sisäpistorasian johtoon?
Ilmeisesti muuten ajastin ohjaa lämmityksiä, ja laturi on aina päällä, kun verkkovirtaa on tarjolla.
Juu,niin tein,ja sain sähköt sisäpistorasiaan.
Muuten nämä lämppäriasiat jos saisi siirrettyä oikeaan osioon?