Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?

  • 13 Vastauksia
  • 3605 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Potilas allekirjoituksen -05 S60, B5244S2-koneella. Pintakaasun tuntumassa tuntuisi olevan polkimessa kuollut kohta, jossa veto ei ihan katkea, mutta notkahtaa kuitenkin.
Oire tulee ärsyttävästi juuri sillä kohtaa, kun lähtee paikaltaan ja kytkin alkaa ottaa tuntumalle. Ensin lähtee normaalisti vetämään, sitten veto hiipuu hieman, ja jos painaa poljinta hieman enemmän, niin nykäisee jo reippaasti.
Kovin paha oire ei ole, mutta ärsyttävä.
Paikallaan käytellessäkin tuon huomaa jokseenkin. Pikkuhiljaa kun alkaa painaa poljinta, kierrokset nousevat, kunnes tulee tuohon kuolleeseen pisteeseen....siinä kierrokset pysyvät samana vaikka poljinta hitaasti painaisi syvemmällekin. Tämän kohdan jälkeen taas pelaa normaalisti.

Kaasuläppä on puhdistettu huolellisesti. Toki siinäkin vika voi olla, tai jossain muualla, mutta itseä mietityttää ensimmäisenä polkimen asentotunnistin. Onko vaihdettavissa? puhdistettavissa? Keltään hajonnut koskaan?

Vikakoodeja ei anna, ja ajossa pelaa muuten ok. Päästöarvot oli hyvät. Semmonen toinen silmäänpistävä seikka on, että varsinkin kylmänä käynnistettäessä kierrokset pomppaa sinne 1500rpm paikkeille, ja laskee sieltä normaali tyhjäkäyntikierroksille melko hitaasti. Lämpöisenäkin on havaittavissa, mutta ei läheskään niin selkeästi. Onko ominaisuus? Ahdetuissa (vanhemmissa) ainakaan en ole moiseen ominaisuuteen törmännyt. Tulee ihan joku japsikippo mieleen, kun niissä olen havainnut moisen ominaisuuden kylmänä.

Maxidiagilla koitin lueskella kaasun asentoon liittyviä arvoja :

Nämä otettu virrat päällä , polkimeen koskematta :


Nämä virrat päällä, poljin pohjaan painettuna :



Kovin kauaa en asian kanssa pelannut, kun piti ruveta vahvistinta yms. asentamaan. Joku varmaan osaa paremmin kertoa, että mitä noista mikäkin arvo tarkoitaa ja mitä kannattaisi seurata?  ::)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #1 : 12.10.2017, 22:51:58 »
Löysin tälläisen jenkkitekstin jossa ohjeet kaasupolkimen vaihtamiseen : LINKKI

Tuolla sanotaan viimeisenä näin : "After replacing the accelerator pedal sensor, allow the engine to idle for a couple of minutes before driving. This is to allow the system to adapt to the new sensor and to compensate for any differences between the components. If this is not carried out there will be a dead point in the sensor."

Voisikohan tuo toimia? ::) Mulla oli tuosta akku irti jossain vaiheessa vähän pidemmän aikaa, mutta ei kai se voi mitään dataa tuolta hävittää.
Kokeilenpa tuota kuitenkin kun on sen verran helppo juttu.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #2 : 13.10.2017, 16:17:39 »
Mulla on myös kylmäkäynnistyksessä tuo 1500rpm ja siitä tipahtaa sitten normaaliin lukemaan. S60 2001 ja samalla koneella. Ilmeisesti ominaisuus?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #3 : 13.10.2017, 16:21:59 »
Mulla on myös kylmäkäynnistyksessä tuo 1500rpm ja siitä tipahtaa sitten normaaliin lukemaan. S60 2001 ja samalla koneella. Ilmeisesti ominaisuus?


Kuinka pitkään suunnilleen käy korotettua tyhjäkäyntiä?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #4 : 13.10.2017, 16:36:41 »
Tuo korotettu tyhjäkäynti on kylmällä koneella ihan normaali ominaisuus. Korotetun tyhjäkäynnin pituus riippuu koneen lämpötilasta. Eli esim. kesällä kylmän koneen korotettu tyhjäkäynti kestää about 10sek, mutta paukkupakkasilla voi käydä tuota korotettu tyhjäkäyntiä helposti puoli minuuttia tai enemmänkin.

s73

  • Vieras
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #5 : 13.10.2017, 16:57:32 »
Puolat ja tulpat vaihtoon jos vikoodeista ei viisastu.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #6 : 14.10.2017, 09:33:13 »
Puolat ja tulpat vaihtoon jos vikoodeista ei viisastu.

Tulpat vaihdettu, ei vikakoodeja.

Tuo korotettu tyhjäkäynti on kylmällä koneella ihan normaali ominaisuus. Korotetun tyhjäkäynnin pituus riippuu koneen lämpötilasta. Eli esim. kesällä kylmän koneen korotettu tyhjäkäynti kestää about 10sek, mutta paukkupakkasilla voi käydä tuota korotettu tyhjäkäyntiä helposti puoli minuuttia tai enemmänkin.

Onko todella. Ei yksikään mun aiemmista Volvoista ole noin korkeilla käynyt.  Kokemuksia ainakin viidellä eri moottorinohjauksella olevista. Tämä on ollut ainoa joka käy kylmänä kuin 90-luvun ruiskukorolla. No muut on mielestäni käyneet kylmänäkin 1100-1200rpm korkeintaan.

Tämäkin kyllä pudottaa kierrokset alemmas, jos tuikkaa kaasuun. Ikäänkuin vanhanaikainen "automaattiryypyllä" oleva kaasutinpeli :D


Eilen irrotin kaasupolkimen ja avasin päällimmäisen kannenkin. Kaikki näytti kuin uudelta. Asensin polkimen takaisin, mutta jätin liittimen vielä irti, laitoin virrat päälle ja löin käymään. Käy näköjään ilman poljintakin ihan normaalisti tyhjäkäyntiä.
Sen jälkeen poistin vikakoodit, laitoin liittimen kiinni ja uudelleen käymään. Annoin tuon em. ohjeen mukaan käydä tyhjäkäyntiä tovin.

Väittäisin että ongelma ainakin pieneni. Täytyy käydä töiden jälkeen keskustassa ajelemassa, niin siinä sen selkeiten huomaa. Tuntuisi jopa kaasuunvastaavuus olevan parempi. 

Sen verran täytyy vielä tutkia, että aukeaako kaasuläppä täysin. Normaali pohjaanpolkaisulla menee absolute throttle position sinne 78% tuntumaan, ja kun oikein runttaa niin n. 85%. Voihan se toki olla, että läppä on silti täysin selällään. Kaikki mahdolliset saatavat hevoset olis hyvä olla tallessa, kun ei niitä muutenkaan ole tarpeeksi  ;D

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #7 : 14.10.2017, 09:51:47 »
Isän S60 myös kävi kierokset korkeammalla hetken aikaa kylmänä.

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #8 : 14.10.2017, 10:47:54 »
Vm. 2005 V70 2.5T kierrokset käy kylmänä startatessa 1500 ja pysyy sielä ärsyttävän pitkään.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #9 : 14.10.2017, 10:57:04 »
Vm. 2005 V70 2.5T kierrokset käy kylmänä startatessa 1500 ja pysyy sielä ärsyttävän pitkään.

Tämä kiteyttää juuri sen tunteen, vähempikin riittäisi  :idiot2:

Mä jo aattelin, että vaihto ahdettuun auttaisi, mutta ilmeisesti ei. Miksi on tarvinnut tässä(kin) asiassa mennä takapakkia vanhempiin verrattuna. Koskakohan moinen ominaisuus on tullut. -99 mallinen RN-kone magnetimarellin läpällä ei käyttäydy noin, vaan käy kylmänäkin hillityn korostettua.
Onkohan tullut samassa päivityksessä kun on siirrytty uudemmanmalliseen kaasuläppään  ::)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #10 : 15.10.2017, 10:18:57 »
Mulla on saman tyyppinen "ongelma" V70:ssa (2.4 140hv). Liikkeellelähdöt on todella hankalia kaasupolkimen epämääräisyyden vuoksi. Jos annostelet liian vähän kaasua ja nostat kytkintä, auto tärisee. Nyt kun annat lisää kaasua, täytyy olla todella tarkkana. Kaasua on annettava lisää tasaisesti, muuten koko auto hyppii kuin jänis. Muutenkin ykkösvaihteella kiihdyttäminen heti kytkimen nostamisen jälkeen on yhtä pomppimista. Käytännössä tasaisimmin pääsee liikkeelle vähän reippaammalla kaasulla ja kytkimen luistatuksella, ja heti kun auto on liikkeellä vaihdetaan kakkoselle. En tiedä missä vika voi olla, kytkimessä vai tuossa kaasupolkimessa.

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #11 : 15.10.2017, 18:23:14 »
Tuo sama kierosten nousu on startin jälkeen vm2006 S40 2.4i, jossa on sama vitoskone. Näissä se on selitetty sillä, että se lämmittää katalysaattoria ja on siten ympäristöystävällinen.. ;D Eli ilmeisesti 2004 jälkeen on vaan pitänyt saada jollakin tuo konemalli hieman päästöttömämmäksi..

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #12 : 16.10.2017, 10:26:23 »
Tuo sama kierosten nousu on startin jälkeen vm2006 S40 2.4i, jossa on sama vitoskone. Näissä se on selitetty sillä, että se lämmittää katalysaattoria ja on siten ympäristöystävällinen.. ;D Eli ilmeisesti 2004 jälkeen on vaan pitänyt saada jollakin tuo konemalli hieman päästöttömämmäksi..


Paljon mahdollista....missä tälläinen tieto on mainittu?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Bensakoneen (vapari) kaasupolkimessa "kuollut" kohta?
« Vastaus #13 : 16.10.2017, 12:24:32 »
Tämä ominaisuushan löytyy kaikista Volvon vitoskoneista. Tieto löytyy käyttöohjekirjasta.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

 

Kulkukoira  Proturbo