Kulkukoira  Proturbo

Poistoon.....

  • 22 Vastauksia
  • 10562 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Poistoon.....
« : 07.03.2016, 22:50:42 »
Pitipä tämäkin aloittaa jo viimeviikonlopulla mutta "jostain" kumman syystä ei nämä sivut sitten enää auenneetkaan ;) mutta nyt sitten asiaan.

ELI
Tulipa haettua tuolta Seinäjoelta tämmöinen 240GL Vm:85 volsu B200 Koneella, muuten toimiva vekoitin oli, ja edellis marraskuus vielä leimattu! Mutta 1-sylinteristä oli mäntä sulanut, kun oli nuo pakkasnesteet unohtuneet kuulmma tarkistaa..
Noh itse aloitin 240-volvon metsästämisen jo viimekesänä mutta nyt tuli sellainen tarjous että ei voinut painaa villasella hinnan nähdessään mailissa varsinkaan kun näki paljonko kopalla oli ajettu ja "silmämääräiset ruostevauriot" (totuushan piilee aina silmän näkymättömissä) :)

Tässä muutama kuva ostohetken jälkeen kun sain auton halliin trailerilta.. (eikös se niin ole että kuvia on kiva tuijottaa)





Harmi vaan etten ehtinyt/tullut mieleen sisustasta ottaa yhtään kuvaa mutta perus sininen plyyssisiustahan tässä oli alkuperäisessä loistossa kuljettajan penkin repeymää moittimatta..

Selvä näkemys siintää mielessäni mitä tälle autolle tehdään mutta suunnitelmilla on aina tapana muuttua.. :) Moottorin purkamisen aloitin heti seuraavana aamuna 09.00 ja koko motti olikin pois jo parissa tunnissa.. :)









Seuraavaksi saikin siirtyä sisustan purkamiseen sekä vanhojen johtojen merkkaamiseen "varalta" jos sinne nyt vanhoista sähköistä jotain jääkin, niin ei mene heti ekana peukku suuhun.. :)







En kyllä ymmärrä miksi tässä volvossa oli tuo ratti-akseli noin pirun pitkä ettei mikään hylsy ylettynyt pulttiin että olisi saanut ratin irti. Akseli oli ainakin ja on edelleen tuollaiset 25mm lukitus pultista ulompana, täytyy varmaan tehdä erikoishylsy että sen saa irti.
Olisi helpottanut kovasti hommaa tuo ratin pois saanti mutta hyvinhän se loppujen lopuksi kävi sekin paikallaan. Noh nyt kun sisusta on purettu niin päästiin tarkistamaan pohjaa tarkemmin josta ilmestyi "RUOSTETTA!!!"  ;D Mutta mitäs noista, nehän saa aina korjattua pois. ;) Motonetistä sattui löytymään ihan hyvin noita korjauspeltejä joten tilasin kaikki mitä tarvitsi hintaakaan ei tullut kuin reipas 300€ niitä odotellessa otin mitat Korista turvakaaria ajatellen sekä AKK:n sääntökirjaa kädessä pidellen ja tulin siihen tulokseen että tuo 3x6m putkea riittää sääntöjen mukaiseen kehikkoon. teräsputket päädyin tänään tilaamaan tuolta : http://www.vs-market.fi/fi/saumattomat-terasputket-normaaliseinamainen/1139-saumaton-terasputki.html  ja kyseistä putkea kun kyseinen putki piisaa vetolujuudeltaan turvakaarien tekoon.. No täytyihän tässä tietysti Putkentaivutinkin hommata ja ajattelin koittaa tollasta halppista joten tilasin senkin tänään tuolta: http://www.rautajatti.fi/p564-hbm-putkentaivutin-12-tonnia-fi.html

Noh tässä nyt taas muutama kuva noista ruostekohdista..

kulj.penkin alta.


sama paikka.


apparin jalkatila.


Helmakotelot tulee myös kokopitkänä uudet olivat aivan läpimädät. Joku ne oli joskus jo vaihtanutkin mutta huonot olivat pohjatyöt olleet kun kaikki nämäkin kuvissa näkyvät Ruosteet ovat saaneet alkunsa vanhoista hitsaus-saumoista jotka ovat jääneet hiomatta saati massaamatta.. Noh seuraavaksi täytyy näyttää autolle hiekkapuhallinta.. :)
Onhan tässä ihan kivasti viimeviikonloppu taas mennyt vaikka foorumi suljettuna olikin, kun on ollut tuota puuhasteltavaa,, onneksi ei ole morsianta joka nalkuttaisi varmasti vieressä..  :D

Tekniikan suhteen olen vielä täysin avoin, koska olen aika Newbie näiden volvojen kanssa. Joten kysynkin kumpi on parempi aihio kestävyydeltään kun lähtee hakemaan 500-600hp koneesta.. Eli B234 (16v) vai B230 (8v) tuollaista olisi tyrkyllä.
 
Yksi b234 16v tuossa hallissa onkin vaparina mutta lienee aika kallis minun budjetille koska konehan on rakenettu ammattilaisen toimesta kilpakäyttöön rahaa säästelemättä. kuulemma joku 400hp pitäisi koneesta irrota ilman turboa.. :o
Voisin ottaa kuvan kys. motista huomenna.. :)
« Viimeksi muokattu: 13.02.2017, 21:39:24 kirjoittanut Styroxi »

Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #1 : 07.03.2016, 23:08:51 »
Värityksestä sen verran että sisusta tulee kiiltävän mustaksi ja ulkokuori sekä turvakaaret kyseisen kuvan Opelin oransilla. Maalaus tapahtuu samoissa tiloissa kun maalauskammiokin löytyy.. Aluksi Rakastuin täällä foorumillakin olleeseen Coca-Colan punaiseen 240-Turbon väriin kunnes löytyi tämä...

[/URL]

Väri koodi jos joku muukin rakastuu niin on : Opel 529 orange

Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #2 : 08.03.2016, 21:40:28 »
Mitäs tänään.. Muutakuin että sytytin volvon liekkeihin, no onneks ei mennyt muuta kuin se ns.kallein-lasi eli pikkulasi takaa sekä kattoverhoilu, ja jotain muoviposkia mut ei mitään tärkeää..
Kaikkihana sai alkunsa näistä..

Oikean-puolen varapyöräkotelo
[/URL]

Vasemman-puolen kotelo


Aloitin tänään työstämään tuota oikean puolen koteloa jolloin myös päätin että kotelot saavat luvan väistyä tieltä. jolloin tulos oli tämä.


Tuohon leikatun sauman kohdalle leikkasin saman muotoisen mutta suoran pellin ja hitsasin sen kiinni. Seuraavaks Ajattelin että tuleva alustasarja ja iso,leveä renngastus saattaa raapia lokasuojiin jolloin leikkasin ensimmäisessä kuvassa näkyvän viiston pokkauspellin joka tulee toisesta reunasta kiinni lokasuojan kaareen ja kiertää koko lokasuojan matkalta aina etuhelmalle asti, niin suoraan rälläkällä noin 10cm levyisen kaistaleen sisälokarista auki sekä puukkosahalla ajoin lokasuojan pokkauksen pois. vanhat massat hioin rälläkällä sisälokareista pois tulevan hitsaus sauman kohdalta.
No sen jälkeen alkoikin uuden pellin asennus ja  leikkasin n. 13cm levyisiä paloja joilla pituutta 10cm ja pala kerrallaan takaisin jossa tämä revitty pelti oli ollutkin, kunnes kaikki pellit oli heftattu kiinni aloin tihentelemään pistehitsauksia välttääkseni venymistä.. kunnes SE Perskalses tapahtui!..
Tukkeessa ollut hitsaus-suuttimen pää aihetti sen ikävän kivuliaan sulan klöntin tipahtamisen sormien väliin, jota vessaan hoitamaan juoksiessani en huomannut puhaltaa kuumaa peltiä ilma-pillillä, joka tietysti sytytti auton sisältä vanhan bitumimassan palamaan.. No sillävälin minä vessassa tätä tietämättä jäähdyttelin sormea kunnes nenääni pistäytyi se kitkerä tuoksu..! Ja kun satuin vilkaisemaan olkani yli niin P.E.K.E...! sehän oli ilmiliekeissä auton sisusta.. No onneksi olin varustautunut kuten yleensä "vesiletkulla" näissä hitsaus hommissa joten pienen taistelun jälkeen palo oli sammutettu.. mutta ei tuolla hallissa kyl pystynyt ilman tuuletusta olemaan..




No kaikki kuitenkin hyvin loppujen lopuksi js sain hitsattua kaaren uudelleen, hiottua saumat, pohjamaalattua, tiivisteliimattua, sekä sekä huomenna alusta massaa päälle.. Kuvia en viel ruvennut sen enempää lopputuloksesta ottamaan vaan huomenna niitä lisää, sitten kun on massa päällä ja jotta tätä tarinaa on taas josta jatkaa.. :D
« Viimeksi muokattu: 08.03.2016, 21:42:19 kirjoittanut Styroxi »

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #3 : 08.03.2016, 23:33:15 »
Lainaus
Tekniikan suhteen olen vielä täysin avoin, koska olen aika Newbie näiden volvojen kanssa. Joten kysynkin kumpi on parempi aihio kestävyydeltään kun lähtee hakemaan 500-600hp koneesta.. Eli B234 (16v) vai B230 (8v)

En mikään tekniikkavelho ole, mutta 16v noista parempi.
Itse kääntyisin varmaan 5-6syl tinalohkojen puoleen tuon tehotavoitteen kanssa.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #4 : 09.03.2016, 12:14:09 »
En mikään tekniikkavelho ole, mutta 16v noista parempi.
Itse kääntyisin varmaan 5-6syl tinalohkojen puoleen tuon tehotavoitteen kanssa.

No tuossa ois kyllä yksi M50B25 kone vanhasta benarista mut harmi vaan kun on vanoskone.. itsellä ollut toistakymmentä benaria ja tää on eka projekti volvo, vaikka v40 1.9T4 ajellaan tälläkin hetkellä.. :D Kesäkuus loppuu ajoaika v40 niin kävi jo sekin mielessä että ottais siitä toistaiseksi tuon koneen tohon 240 ja ajelis niin kauan sillä kunnes ois parempi kone laittaa paikalleen.. Oishan tuossa V40 myös BC-Racing Täys säädettävä alusta jonka vois hyväksikäyttää tähän..
Josta tulikin mieleen ETTÄ onkos kukaan Koittanut noita JOM Blueline Takajousisarjaa  240? Esim. Bmw E36:sen tms?
Onhan tuolla aivan oma topicci tuolle 200srj alusta höpinöille mut on vähän turhan kova lukeminen jos meinaa koko topicin lukea. Varsinkin kun siellä näyttäs olevan halpis-sarja, biltema-sarja, ja kalliit-sarjat "sekaisin" syynissä..
Eli nyt tarttis Vähän Faktaa Minkä automallin, Takapään säädettävä jousipaketti istuu tuonne suoraan? Budejetti.. Sanotaan nyt vaikka et toistaseksi ei väliä.. "Harrastus maksaa , Siinä missä kaikki muukin"  ::)
« Viimeksi muokattu: 09.03.2016, 12:15:52 kirjoittanut Styroxi »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #5 : 09.03.2016, 18:15:26 »
Tilaat vaan suoraan 240:n sopivan BC-racingin alustasarjan niin ei tarvitse kahteenkertaan tehdä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #6 : 09.03.2016, 18:53:27 »
Ole erilainen ja laita se tina4 keulalle. ::) Mulla on joku heikko kohta nimenomaan tuon nelosen laittamisessa takavetoon, olisin halunnut omaankin projektiin sellaisen tehdä mutta erinäiset syyt johtivat vinokoneen käyttämiseen. Jos vinokoneella tekee niin ei kai tuolla suurempaa väliä ole mitä lohkoa käyttää, ainoa että 16v lohkolle ei taida olla suoraan sopivia korvia kakssatkun koriin? Eli kymppi- tai satasarjan 8v alakerrasta lähtisin itse tekemään. Kymppisarjalaisessahan olis vielä teräsakseli mihin saa näppärästi hipaistua 5mm iskua lisää. Tuolle tehotavoitteelle voisi äkkiä ajatella että se desin-kahden tilavuuden nousu ei ole ainakaan pahitteeksi.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #7 : 13.03.2016, 00:32:02 »
Ole erilainen ja laita se tina4 keulalle. ::) Mulla on joku heikko kohta nimenomaan tuon nelosen laittamisessa takavetoon, olisin halunnut omaankin projektiin sellaisen tehdä mutta erinäiset syyt johtivat vinokoneen käyttämiseen. Jos vinokoneella tekee niin ei kai tuolla suurempaa väliä ole mitä lohkoa käyttää, ainoa että 16v lohkolle ei taida olla suoraan sopivia korvia kakssatkun koriin? Eli kymppi- tai satasarjan 8v alakerrasta lähtisin itse tekemään. Kymppisarjalaisessahan olis vielä teräsakseli mihin saa näppärästi hipaistua 5mm iskua lisää. Tuolle tehotavoitteelle voisi äkkiä ajatella että se desin-kahden tilavuuden nousu ei ole ainakaan pahitteeksi.

Tästä desin-kahden nostosta olenkin miettinyt vaihtoehtoa 2.5l tai 2.8l, mutta ketjullisesta koneesta eli silloin täytyisi kääntyä tuonne BMW linjalle josta itsellä on enemmän tietämystä.. yhden E34 525 turbon raketaneena.. ja varsinkin kun kyseisen merkin koneisiin tietää mistä saa mitäkin ja mitä koneeseen saa lisättyä ja millätavalla se tehdään.. Tässä ollaan vielä ihan oppipoikana näiden volvojen suhteeen.. Mutta parempi se nyt varmaan on sitten pysyä tässä volvo leikissä kun tähän on alkanut.. ;) PS. en ole enää millekkään merkille uskollinen. :D

Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #8 : 13.03.2016, 01:10:49 »
No mutta onhan tässä taas kokoviikko puherrettu korin-ruosteiden kanssa aikamoista painia. Ja voinen sanoa että peltiä on leikattu ja hitsattu aikamoinen määrä.. :D

Eli Lokasuojaa lähdettiin levittämään sisä kaarista tällätavoin:




Eli kaari osa leikattiin kokonaan pois ja tilalle hitasttiin lapuista suora pelti jolloin saadaan pyörälle lisää tilaa.. aivan kuten "Bamse" on autoonsa tehnyt.. Mutta itse poistan vielä lokasuojan kaaren kokonaan koska posti-setä oli eräänä aamuna kiikuttanut ovelleni tälläiset..




tuossa nyt kuva oikeanpuoleisesta kaaresta, (sisältä) pahoittelen huonoa kuvaa kun tuli heitettyä vielä alustamassa niin sisäpuolellekkin jotta ei varmasti pääse kosteus läpi..



Lattiaa kuljettajan puolelta saikin leikata sitten raakalla kädellä.. sekä helmat kokonaan pois, sekä helman alimmainen kiinnitys pelti. Sillä joku ********* oli aikoinaan "vaihtanut" helmat tähän, eli Jättänyt rusteisen vanhan helman alle ja liimannut Sikafleksillä uuden päälle sekä kitillä peittänyt reunat ja maalit huitaistu päälle..

Tässä taas muutama kuva:





sitten vielä kuvia hieman kun ruvettiin hitsilemaan uutta takaisin..




Tämäpäivä menikin sitten uuden helman asennuksissa sekä pohjan hitsausten siistimiseen sekä pohjamaalaukseen.. huomenna liimaa ja massaa pohjaan. Sekä jos ehtis vähän vielä siistimään helmojen saumoja.



Sitten voikin jätttää volvon paiksiviikoksi ja lähteä hakemaan motivaatiota ja rahaa laivalta.. :)
Lupasin jossain välissä kuvaa siitä hallissa lepäävästä 16v koneesta.. No ei toi häävikuva ole mutta kuva nyt kuitenkin Moottorin ohjauksesta kuulemma tulee vastaamaan Tatech..





Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #9 : 14.03.2016, 10:50:17 »
Mitäs levyjarrua ja satulaa väki on asennellut näihin 200:iin taka-akselille, Eli siis mistä mallista? Sekä oletteko toteuttaneet käsijarrun nesteellä vai vajerilla? Eli jos nesteellä niin silloinhan satulassa pitää olla käsijarrun liitäntä. Mitäs malleja niitä on muita kuin subaru jotkin mallit missä tämä on toteutettu edestä ottavalla "levykäsijarrulla" tarkoitus ois saada tohon volvon taka-akseliin helposti sovitettava levy sekä satula. :)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #10 : 14.03.2016, 11:00:00 »
Mitäs levyjarrua ja satulaa väki on asennellut näihin 200:iin taka-akselille, Eli siis mistä mallista? Sekä oletteko toteuttaneet käsijarrun nesteellä vai vajerilla? Eli jos nesteellä niin silloinhan satulassa pitää olla käsijarrun liitäntä. Mitäs malleja niitä on muita kuin subaru jotkin mallit missä tämä on toteutettu edestä ottavalla "levykäsijarrulla" tarkoitus ois saada tohon volvon taka-akseliin helposti sovitettava levy sekä satula. :)
Nimim. sjos ainakin on tekemässä sinne R-volvon jarruja siten, että orkkis levystä leikataan se rumpu sinne isomman levyn sisään. Orkkis käsijarru jää siis käyttöön.
No kun halvalla sai.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #11 : 14.03.2016, 11:03:10 »
Ihan auton omat levyjarrut kelpaa leimalle. Eteen turbo/glt mallin elikkäs jäähdytetyt levyt/satulat. Mutta jos noita 500-600hp tehoja havittelet, niin suosittelen isompaa jarrua. http://www.davebarton.com/volvo240bigbrakes.html tuossa linkki mitä kannattaa lukea.

Ja leimapelihän siis tulossa? Alusta pitäisi siis vastata turbo/glt mallia. Elikkäs etuvakaaja 23mm ja taka 21mm tai paksummat mm. IPD 25/25MM vakaajat.Jäähdytetyt etujarrut ja 1031 perä. Onhan noita 1030 katsastettu kun eroahan ei ihan jokainen huomaa.

Käsijarrusta sen verran että vaggilaisissahan ainakin on käsijarru satulassa itsessään ja vaijerilla. Subarun jarruihin en ole perehtynyt sen enempää paitsi tuttavan imprezassa ihan vaijerilla. (01vm) Mutta jälkiasennetut hydrauliset käsijarruthan ei leimasta mene läpi. Tai sekin riippuu katsurista.

Tulipas tekstiä...  ::)
Volvo 242DL -79

Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #12 : 15.03.2016, 20:37:29 »
Kiitoksia tiedoista.. ostoslista kasvoi taas pikkasen.. Tänään tarttuikin tukholmasta haaviin tuo b234f 16v apulaitteineen ja johtosarjoineen.. :)

Poissa Styroxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #13 : 16.03.2016, 17:40:41 »
No niin kones lähtee huomenna kohti suomea, Seuraavat Ostokset:
 
-Volvo pentan kiertokanki jossa iskunpituus 86mm, tällähän siis saadaan koneesta 2.5-litranen.
-1030 taka-akselistoa. - Ostettu
-Bemarin zf:ää.
-Alusta sarjaa. (luultavasti kuitenkin tulee tuo BC-racing kun nyörit antaa myöden)
-Sekä nopeaa ohjausta + Tehostettu ohjaus.

Saa tarjota jos löytyy..

Koneeseen keskitytään enemmän vasta kun pääsee töistä pois. :)
Mutta tarvetta ainakin..

-Pakosarjan laipalle sekä ruiskun imusarjarjalle (16v) voi myös tarjota koko Plemua
-Männät mallia Wiseco Tai Ross-pistons
-Lohkon vahvistus levyä
-Kuivasumpun osia...
« Viimeksi muokattu: 18.03.2016, 04:33:33 kirjoittanut Styroxi »

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Styroxi-Volle 240GL Vm:85 puhaltimella?
« Vastaus #14 : 16.03.2016, 19:35:21 »
80mm iskunpituudella olevia kampuroita on käytetty Pentan koneissakin, mutta ne 86mm iskunpituudella olevat ovat niitä, millä tilavuudeksi tulee se vajaa 2,5 litraa.

Mielenkiintoinen tuo tallin nurkassa oleva 16v kone, millähän spekseillä tollasia lukemia on saatu?

 

Samppasport  Futurez