Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: Xtr - 30.07.2017, 17:02:53

Otsikko: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: Xtr - 30.07.2017, 17:02:53
945:n kallistelua olisi syytä saada vähemmäksi ja Botniaringillä asia viimeistään kävi selväksi. Metallityöt kyllä onnistuu ammatin puolesta monella tapaa ja ajattelin itse vääntää jousiteräksestä vakaajatangot ja tehdä ne simppelisti käyttämällä vanhaa tankoa mallina. Sopivasti lämpöä sekä voimaa ja kyllä teräs taipuu. Millaisia ainevahvuuksia eteen ja taakse olisi hyvä kokeilla ja millaisia yhdistelmiä? Ettei tule ihan hullua yhdistelmää ja balanssi säilyy. Ajattelin käyttää lähtökohtana yksinkertaisesti poikkipinta-alojen suhdetta kun skaalaa vahvuuksia ylöspäin.
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: Lankku - 30.07.2017, 20:42:29
Itse sanoisin 24-25mm eteen ja 21-22mm taakse. Paksuudet keskenään suhteessa. IPD myy 25/25 vakaajasettiä, mutta mun mielestä 25 on jo turhan paksu taakse ja yliohjaa liikaa. Jäykemmät jouset on hyvä päivittää jos ei ole jo, vaikka ei mitään katuajoon liian jäykkiä laitakaan.

Vaikka 240 alusta, käyttäytyminen ja painojakauma on hieman erilainen, niin 25/22 toimii radalla hienosti painavassa 240 farkussa(~1500-1520kg plus kuski). 24/19 oli tasapainoinen, mutta liian mieto setti samassa autossa. Noin 130kg kevyemmässä lievästi keulapainoisessa 242:ssa 24/19 on juuri sopiva.
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: Jambo - 30.07.2017, 21:13:43
Aihetta liipaten mutta mitä ottaa Vallilan takomo vakaajan teosta mallin mukaan? Kellään mitään haisua asiasta?

Xtr et varmaan ihan kaupalliseksi asti ala noita vakaajia tekemään?
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: puppet - 30.07.2017, 21:15:24
200€ oli viimeksi, kun tiedustelin
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: Xtr - 31.07.2017, 00:31:44
Teetin vuosia sitten yhteen Toyotaan Vallilan takomossa mittatilausjouset ja hintaa niille kertyi noin 380 € jos en aivan väärin muista. Silloin piti autoa nostaa metsäteillä rymyämistä varten. Lankulla oli heittää hyvät arviot jousien paksuuksista ja voi olla, että lähden liikkeelle 25/22 tai 24/21 setillä liikkeelle. Pelkkää rata-autoa tuosta ei tule, vaan sillä könytään arkiajossa täyttä päätä, enkä ole sitä siten näillä näkymin laskemassa. Takana on jo aiempi omistaja laittanut jäykempää jousta paikalle.

Rautaahan on tilattava vähintään 6 m:n kanki kerrallaan kutakin paksuutta, joten eiköhän niistä muutamat kappaleet tule ylimääräisiä. Kunhan ehtii perehtyä asiaan tarkemmin ja testaamaan omassa autossa. Yhdet vääntää ihan jämerässä penkissä käsipelilläkin, mutta useampiin olisi tehtävä kunnon jigi. Työkalun suunnittelu ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla. Näyttää nuo IPD:n setti olevan hinnoissaan: https://www.ipdusa.com/products/4862/100993-anti-sway-bar-kit-700-900-sedan-models
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: Jambo - 31.07.2017, 05:19:07
Juu ja kun IPD:ltä tilatessa rahdit on aika järjettömät. Jostain päin Eurooppaa tais saaha IPD:n kamaa  ???
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: J2K - 31.07.2017, 06:49:40
Juu ja kun IPD:ltä tilatessa rahdit on aika järjettömät. Jostain päin Eurooppaa tais saaha IPD:n kamaa  ???
Täältä: http://europeantuning.luondo.nl/en/c-325580/v-o-l-v-o
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: Xtr - 31.07.2017, 21:57:31
Selvittelin tänään vakaajatankojen materiaalivalintoja ja valmistusmenetelmä. Jousiteräs vaatii oikeanlaisen lämpökäsittelyn väännön jälkeen, jotta ominaisuudet saadaan kohdalleen kun ne autoon laitetaan. Paikkakunnalla on karkaisimo, jonne ajattelin soitella vielä asiasta. Laskeskelin tuossa päivällä pinta-alojen suhteita annetuille ainevahvuuksille ja yhteneväiseltä näyttää, että etummaisen vakaajatangon pinta-ala tulisi olla n. 130 - 140 % suurempi, kuin takavakaajan pinta-ala. Suunnilleen noin se oli Lankun kokeiluissa ja turbo Volvon vakiotangoissakin. Jos vakiossa oli (mikäli oikein muistan) 21 mm edessä ja takana 19 mm, niin silloin olisi tuota 140 % luokkaa. Saisi vissiin hyvän drifterin, jos laittaa samaa kankea eteen ja taakse vai tuleeko siitä liian vikuri ajettava radalle. Mitähän vahvistetut tehdastekoiset vakaajatangot halvimmillaan ovat, jotta kannattaako niitä taloudellisessa mielessä vääntää? Harrastaminen on sitten eri asia.
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: Lankku - 31.07.2017, 23:00:16
Tuossa ylempänähän Vallilan takomon hinta on johon verrata. Sitten kun muistaa sen, että IPD:n vakaajat ovat (muistaakseni) pulverimaalatut ja niissä on asennustarvikkeet mukana, alkaakin Vallilan pohjamaalattu vakaaja tuntumaan kalliilta. Kovin paljoa Europeantuningin hintaa halvemmalla ei taida saada 700/900 vakaajia.
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: puliukk0 - 20.08.2017, 12:32:14
Se IPD:n 25/25 setti on tosi hyvä. Muuttaa sen volvon ankean puskemisen oikean auton tasolle. Ei syytä pelätä että tulisi vikuri.
Otsikko: Vs: Vakaajatankojen teko jousiteräksestä.
Kirjoitti: Xtr - 30.08.2017, 11:04:50
Sopivaa terästä on jo tilauksessa. Katsotaan ensin omalla rassilla, kumpi kombinaatio toimii 25/25 vai 25/22. Suunnitteluun ja tekemiseen menee hiukan aikaa. Katsotaan myöhemmin miten onnistui.