Futurez  Kulkukoira

takavetoisten kääntyvyyttä lisää

  • 29 Vastauksia
  • 19416 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #15 : 31.08.2013, 15:47:49 »
Olipas koomisen näköstä menoa tuo bemari.  :2funny:

Mut kyllähän näissä 200/700/900-sarjalaisis kääntyy pyörät niin linkkuun että harvassa on tilanteet millon se ei riittäis.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #16 : 31.08.2013, 15:52:12 »
Kääntyykö näissä sitten renkaat vakionakin näin paljon :o
vai valehteleeko silmä. Onhan tuolle jotain tehty?

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Just tuli saman värinen ysi pihaan ja testasin kyllä kääntyy, se vaan tossa sitä alapallon paikkaa ulkoistettu sillä sarjalla ja casteria muutettu että pyörä kääntyy pystymmässä kuin vakiona. ;)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #17 : 31.08.2013, 16:13:48 »
Hetkinen, mihin kommentti hävisi? Eikös tässä puhuttu kääntyvyydestä...?  ???
a car you can believe in

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #18 : 31.08.2013, 16:33:49 »
Just tuli saman värinen ysi pihaan ja testasin kyllä kääntyy, se vaan tossa sitä alapallon paikkaa ulkoistettu sillä sarjalla ja casteria muutettu että pyörä kääntyy pystymmässä kuin vakiona. ;)

 Kyllähän tuota aika useen talvella nurkka-ajossa on ton vakioysin kanssa käynyt niin että ajolinja on päässyt leviämään suunnitellusta kun kierrokset loppuu ratista kesken. Ei toi niin paljoa ole häirinnyt että olisin vielä modausta ruvennut miettimään, mut voishan tossa kääntyvyyttä kieltämättä enemmänkin olla. Rajottaa jossain määrin lystinpithoa, meinaan.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2013, 16:35:45 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #19 : 31.08.2013, 18:54:11 »
Hetkinen, mihin kommentti hävisi? Eikös tässä puhuttu kääntyvyydestä...?  ???

Tässä käydään keskustelua takavetoisten muuttamisesta (tai sen tarpeesta) siten, etttä kääntyvyyttä saadaan vielä lisää driftingiä varten. Kommenttisi oli siksi ohi asian.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #20 : 31.08.2013, 22:54:54 »
Tässä käydään keskustelua takavetoisten muuttamisesta (tai sen tarpeesta) siten, etttä kääntyvyyttä saadaan vielä lisää driftingiä varten. Kommenttisi oli siksi ohi asian.

kiitos taavi 8)
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #21 : 02.09.2013, 08:55:08 »


Ei muutaku kanttilaatikko samaan kulmaan ja vielä vastaheitolla tuolta aidan vierestä poiskin, jos tuntuu että se oma kippo käänty jo vakiona ihan riittävästi ja vahva tunne on keijolla ettei sitä tarvi parantaa.  ;) Taitaa tuo ohjauskulma kuitenki olla hitusen yli 45 astetta ja veikkaan että teemu on kyllä ihan aiheesta auton rakentanu noin että sitä ohjauskulmaa tarvittaessa löytyy.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #22 : 06.09.2013, 22:15:41 »
Oon nyt kahdessa omassa autossa e30 ja 200sx nissani. Lisänny kääntyvyyttä prikoilla.

Tai no mä sorvautin kyllä prikat. Nissaniin 7mm paksut ja bemariin jotkut 3mm.

Ne asennetaan sisäpään ja hammastangon väliin -> sisäpää menee enemmän sisälle -> hammastanko menee enemmän sisään (renkaat kääntyy enemmän)

Tämä toimii kun hammastangossa hampaita jäljellä mutta sisäpäät stoppaa jo hyvissä ajoin ennen... Jos laittaa liikaa prikkoja loppuu aurauksen säätövara ja kierrä sisäpäissä. Tosin sisäpäistä voi sorvaa pois sitä "stopparia" saa samalla tavalla kääntyvyyttä.

Nukkunut viime yönä 1.5h jotenka jos tekstistä ei saa selvää korjailen myöhemmin...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #23 : 06.09.2013, 22:48:25 »
Mun mielestä 960 volvossa kääntyy pyörät eniten vrt. Muihin takavetovolvoihin. Voi olla että kuvittelen vaan mut saisko esim sellasen osilla hieman lisää kääntyvyyttä vai haetaanko tässä nyt sitä lähes 90° kääntyvyyttä?
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #24 : 07.09.2013, 19:13:41 »
Mun mielestä 960 volvossa kääntyy pyörät eniten vrt. Muihin takavetovolvoihin. Voi olla että kuvittelen vaan mut saisko esim sellasen osilla hieman lisää kääntyvyyttä vai haetaanko tässä nyt sitä lähes 90° kääntyvyyttä?

Kyllä tässä varmaan haetaan ihan drifting käyttöön sitä kääntyvyyttä eikä "kääntyvyyttä", mitä vakiona on.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #25 : 08.09.2013, 01:40:13 »
Edelleen, jo aikasemmalla sivulla sanottu, että 700/900 kääntyvyyden lisäämistä rajoittaa kallistuksenvakaaja ja taaksepäin lähtevä alatukivarsi, eka poistoon ja oma patentti alatukivarreks jos haluaa lisää kulmaa.

Ihan sama vaikka muuten seisois päällänsä kun noihin ottaa ekana rengas kiinni, jos vähänkin lisää raidetangon liikettä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #26 : 08.09.2013, 02:21:02 »
Juu sori
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #27 : 18.04.2017, 17:56:06 »
Nostellaas vanhaa topikkia, kun nykyään tuntuis olevan enemmän drifting porukkaa volvo piireissä.

Pitäskö tää topikki muuttaa drifting ohjaus geometria / alustamuutos topikiksi?

Itelle suunnitteilla 245 seuraavat setit:

Rt pää siirto ja rtpääksi uniball. Tämä myös korjaamaan ackermania.
Rt sisäpäähän prikkoja ja ehkä myös täytyy vähän sorvia näyttää.

Noilla pitäis saada kyllä kääntyvyyttä ihan riittävästi, ainakin näille käsille. Enemmän mua huolettaa caster ja ackermani.

Nissanista säädettävät iskarin yläpäät, jolla päästään toivottavasti muuttamaan casteria riittävästi.

Alaturkivarret tulee omatekeleet tai vakiot muokattuina. Niillä saadaat pyörää ulospäin eli mahtuu kääntymään ja saa myös casteria pelattua parempaan suuntaan.

Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Mitään ei ole vielä hakattu kiveen, eikä nyt kesäksi tule todennäköisesti kun rtpää siirto, prikat sisäpäähän ja jokku leepulätyt eteen että mahtuu kääntyyn



Volvoilusta parantunut

Poissa Akaan tuunauspaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #28 : 05.07.2020, 08:30:35 »
Talvella laitoin pajan 940 muistaakseni 2mm prikat sisäpäihin niin kääntyvyys lisäänty suunnilleen kolme astetta. Ihan tarkkaa en päässy mittaan kun astelevyt renkaan alla ei ollu kovin hyvät. http://www.retroturbo.com/?product=volvo-740-940-parallel-steering-angle-kit-mkm tuommoisia katellu, mutta onko tuossa missä kohtaa raidepää vakioon nähden.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: takavetoisten kääntyvyyttä lisää
« Vastaus #29 : 19.11.2020, 21:05:13 »







Tossa mun omas talvipulkas on melki samanlaiset hilut ku edellises viestis, mutta tilattu lmr.se sivulta.  Ja toki oon tossa jatkanu alatukivarsia muistaakseni 3,5cm ja jouduin laittaan raidetangon sisempään päähän toppari prikat, jotta hammastanko ei mene pohjaan asti. Tämä siitä syystä, että ohjaus jäi jumiin ääriasennossa johon myös helpottaa hammastangon siirto taakse päin. Tolla setupilla mahtuu pyörä kääntyyn ja ajamisen ilo on suuri
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron