Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: HP - 24.11.2010, 12:37:16

Otsikko: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: HP - 24.11.2010, 12:37:16
Mikäli suunnittelet asentavasi autoosi jälkikäteen xenon-valot, huomioi seuraavat asiat:

"2.1 Kaasupurkausvalaisimen vaatimukset

Valaisimen täytyy olla kokonaisuudessaan hyväksytty siinä käytettävälle polttimolle. Normaaliin halogeenivalonlähteelle tarkoitettuun umpioon ei saa asentaa kaasupurkausvalonlähdettä.

Pesulaitteet   

Kaasupurkausvalonlähteellä varustettujen lähivalaisimien yhteydessä tulee olla myös E-säännön n:o 45 mukaiset ajovalaisimien puhdistuslaitteet, jos ajoneuvo on käyttöönotettu 1.10.2000 tai sen jälkeen, tai jos kaasupurkausvalaisimet ovat jälkiasenteiset.

Suuntauksensäätölaite

• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT hyväksytyillä ajovaloilla (esim. muuttotavara) ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta. Myöskään moottoripyörissä ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."

Tuollaisen xenon-valoille hyväksytyn umpion tunnistaa siitä, että siinä on lasissa merkittynä kirjan D.

DC= xenon-valoille hyväksytty lähivaloumpio
DR= xenon-valoille hyväksytty kaukovaloumpio
DCR= xenon-valoille hyväksytty lähi- ja kaukovaloumpio
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: weisto - 27.11.2010, 12:45:08
Alotetaas keskustelu jälkiasennus ksenoneista. Eli omasta Volgasta on nyt pimentynyt toinen polttimo tyystin. Taitaa siis olla tullut tiensä päähän.. Yritin tossa pikaisesti netistä katsella uusia, pelkkiä, polttimoita, mutta ovat aika hinnoissaan. Kappalehinta 25€.  :o Olisko klubilaisilla jotakin suositeltavaa paikkaa ostaa netistä polttimot tai tarjota edukasta koko settiä sisältäen uudet ballastit. 2 vuotta sitten tilasin reilulla 40€:lla uuden setin Aasiasta, mutta en muista enää linkkiä ko. kauppaan.

Eli edukkaita muutossarjoja / vaihtopolttimoita voisi listata alle.
 8)

E: Löytykin osoite. http://pc-link.biz/catalog/index.php
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Ribbe - 27.11.2010, 16:48:37
Itse olen noissa huomannu että halvalla ei saa hyvää. Varsinkin H7 kantaisissa halvat on muovikantaisia ja kalliit metallikantaisia. Yhdet muoviset omistanu ja ne näytti puiden latvaan  :idiot2:
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: weisto - 28.11.2010, 22:54:23
Itse olen noissa huomannu että halvalla ei saa hyvää. Varsinkin H7 kantaisissa halvat on muovikantaisia ja kalliit metallikantaisia. Yhdet muoviset omistanu ja ne näytti puiden latvaan  :idiot2:

Mulla on muovikantaiset nyt ja todennut ne kyllä hyviksi.

Taidan tosin tilata uuden koko setin tuolta pc-linkistä.  :)
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.11.2010, 23:04:42
Tänään joku apina ajoi perässäni primeralla, jossa oli xenon valot. Teki mieli pysäyttää ja hakata tunkin varrella nuo tuikut paskaks. Ei nuo tarvike asennus xenonit normilyhdyissä ole, kuin kanssaautoilijoiden kiusaamista.

Kun posliiniylijohtaja kaikenlaisia aivopieruja suoltaa, sieltä voisi tulla myös ohje kentälle ottaa kilvet pois joka autosta, joissa on laittomat xenonit.

Myös sumuvalojen aiheettomasta käytöstä voisi kävellä konttorille.

sori lievä OT. Mutta oli pakko laueta  :pomo:
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: TomppaT4 - 28.11.2010, 23:38:15
Tänään joku apina ajoi perässäni primeralla, jossa oli xenon valot. Teki mieli pysäyttää ja hakata tunkin varrella nuo tuikut paskaks. Ei nuo tarvike asennus xenonit ole rihlatuilla tai hiekkapuhalletuilla umpionlaseilla ja väärinsuunnatuissa normilyhdyissä, kuin kanssaautoilijoiden kiusaamista.

Pieni tarkennus  ;) Esim tänään tuli vastaan poliisi-octavia minkä orkkisxenonit häikäs ihan huolella.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.11.2010, 23:43:43
Pieni tarkennus  ;) Esim tänään tuli vastaan poliisi-octavia minkä orkkisxenonit häikäs ihan huolella.

Skeidoissa on joku valmistevika, xenonit häikäisee aina  :knuppel2:
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: VäLKKy - 29.11.2010, 00:30:32
Skeidoissa on joku valmistevika, xenonit häikäisee aina  :knuppel2:

Hyvinkin pitkälti kyllä, samaa kiroillu uudestaan ja uudestaan...
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Ribbe - 29.11.2010, 07:22:36
Skeidoissa on joku valmistevika, xenonit häikäisee aina  :knuppel2:
Ne häikäisee kun ovat helkkarin hyvät. Uudemmat ei enää häikäise kun valoteho putosi puoleen faceliftissä. Ennen faceliftiä olevissa malleissa alenema on pieni ja kun se yhdistetään hyvään kuvioon niin saadaan iso valaistualue. Se haittapuoli siinä on että sopivasti ajettaessa ne häikäisevät.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: VäLKKy - 29.11.2010, 09:00:23
Ne häikäisee kun ovat helkkarin hyvät. Uudemmat ei enää häikäise kun valoteho putosi puoleen faceliftissä. Ennen faceliftiä olevissa malleissa alenema on pieni ja kun se yhdistetään hyvään kuvioon niin saadaan iso valaistualue. Se haittapuoli siinä on että sopivasti ajettaessa ne häikäisevät.

Eipä nuo S40/V50-sarjan xenonit häikäise silleen vaikka hyviksi on niitäkin haukuttu. Skeidasta tulee mielestäni paljon enemmän hajavaloa...
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Teutori - 29.11.2010, 16:42:27
Tänään joku apina ajoi perässäni primeralla, jossa oli xenon valot. Teki mieli pysäyttää ja hakata tunkin varrella nuo tuikut paskaks. Ei nuo tarvike asennus xenonit normilyhdyissä ole, kuin kanssaautoilijoiden kiusaamista.


sori lievä OT. Mutta oli pakko laueta  :pomo:
Riippuu pitkälti millaiset sinne jälkiasennuksena laittaa  ;) jos heijastinumpioon laittaa H7 Xenonin, niin häikäisee varmaan, mutta jos sinne laittaa ( niinkuin omassani on ) H7R polttimon, niin eipä häikäsekkään.
Nuo pelkät H7 polttimot on ainoastaan linssiumpioon sopivat.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: weisto - 29.11.2010, 17:50:05
Mulla on muovikantaiset nyt ja todennut ne kyllä hyviksi.

Taidan tosin tilata uuden koko setin tuolta pc-linkistä.  :)

Tänään tutkailin asiaa ja ballasti on sanonut työsopimuksen irti.Onneksi oli varaballasti, joten nyt taas toimii...

(voitte jatkaa spekulointianne näistä)
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: D5GT - 04.01.2011, 11:43:12
Riippuu pitkälti millaiset sinne jälkiasennuksena laittaa  ;)

Eikös ole "totta" että 99,5% itseasentajista ei tiedä mitä tekee ja laittaa "vääriä kilkkeitä" , jos ei tietämättömyyttään niin sitten pihiyttään.

Harvoin ne jälkiasennus xenonit käyttäjäänsä häiritsee. Sama koskee kyllä orggislamppujakin, joiden suuntaus/polttimon asennus on mennyt metsään.

(OT: Yksi hemmetin "hieno" viritys on asentaa 80-luvun Nissaaniin tms. uudet ledivalot, jotka on ajovaloja kirkkaammat :D)
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: skebazu - 04.01.2011, 12:01:36
Tänään tutkailin asiaa ja ballasti on sanonut työsopimuksen irti.Onneksi oli varaballasti, joten nyt taas toimii...

(voitte jatkaa spekulointianne näistä)

samma på här, (ppp) pallastit paukku pakkasessa
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: zuki - 13.01.2011, 19:48:36
Tänään käytin omaa kulkinetta konttorilla katsastuksessa. Kysäisin samalla katsastusmieheltä Hid-kiteistä. Autossani (V70 vm-08) on bixenonumpiot höystettynä lisäpitkä H7 polttimolla. Kysyin tuon H7 korvaamisesta hid-kit sarjalla. Sanoi ettei ainakaan hänellä olisi sen suhteen huomauttamista, koska umpio on luonnollisesti xenon hyväksytty.
Täytyypä varmaan alkaa tuumasta toimeen.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: pptalo - 16.01.2011, 20:56:28
Lainaus
DC= xenon-valoille hyväksytty lähivaloumpio
DR= xenon-valoille hyväksytty kaukovaloumpio
DCR= xenon-valoille hyväksytty lähi- ja kaukovaloumpio

Tänään käytin omaa kulkinetta konttorilla katsastuksessa. Kysäisin samalla katsastusmieheltä Hid-kiteistä. Autossani (V70 vm-08) on bixenonumpiot höystettynä lisäpitkä H7 polttimolla. Kysyin tuon H7 korvaamisesta hid-kit sarjalla. Sanoi ettei ainakaan hänellä olisi sen suhteen huomauttamista, koska umpio on luonnollisesti xenon hyväksytty.
Täytyypä varmaan alkaa tuumasta toimeen.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: kifi - 23.01.2011, 21:44:40
Autossani v70r on alunperin bixenon ajovalot. Jälkiasennin H7 kaukovalojen tilalle cobra xenon muunnossarjan. Asennus oli kohtalaisen helppo ja valot toimivat :). Asentamani sarja on canbus ballasteilla. Vikakoodeja ei ilmennyt. Ainut  "ominaisuus" mikä ilmeni oli se, kun vaihdan takaisin lähivaloille bixenon umpio kääntyy alas noin kolmen sekunnin viiveellä. Testasin tätä vielä asentamalla H7 halogeenit takaisin, niin näillä ei viivettä esiinny. Onko kukaan törmännyt samaan? Bixenonin umpion käännön ohjaus täytyy olla jotenkin yhteydessä H7 lisäkaukovaloon luulisin.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Silverfang - 30.01.2011, 02:28:22
Onhan se "hiukan" huonoa esimerkkiä, että poliisiautoissa on häikäisevät valot. Noloa ajaa ojaan kun poliisisetä sokaisi. No eihän ne ole laittomat, todella häiritsevät vaan. Vois melkeen tehdä sen päätelmän kirjotusten perusteella että jos valot on hyvät niin ne häikäsee... tuskin niin tarvis olla?
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Juzi - 30.01.2011, 05:39:58
Jos xenonit ketuttaa nii paras tapahan on laittaa vaan vahinko kiertämään ja asentaa myös itsellle sellaset  :D
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: D5GT - 01.02.2011, 16:51:40
Jos xenonit ketuttaa nii paras tapahan on laittaa vaan vahinko kiertämään ja asentaa myös itsellle sellaset  :D
Aika ontuvaa -tuuninki Nissanit nyppii, "tehoputkineen" osta itsellesi..

Pois vaan liikenteestä.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: HembalanD - 01.02.2011, 16:59:43
Alotetaas keskustelu jälkiasennus ksenoneista. Eli omasta Volgasta on nyt pimentynyt toinen polttimo tyystin. Taitaa siis olla tullut tiensä päähän.. Yritin tossa pikaisesti netistä katsella uusia, pelkkiä, polttimoita, mutta ovat aika hinnoissaan. Kappalehinta 25€.  :o Olisko klubilaisilla jotakin suositeltavaa paikkaa ostaa netistä polttimot tai tarjota edukasta koko settiä sisältäen uudet ballastit. 2 vuotta sitten tilasin reilulla 40€:lla uuden setin Aasiasta, mutta en muista enää linkkiä ko. kauppaan.

Eli edukkaita muutossarjoja / vaihtopolttimoita voisi listata alle.
 8)

E: Löytykin osoite. http://pc-link.biz/catalog/index.php
Tilasikko jo tuolta nuo mitä meinasit?
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Mattson - 09.09.2012, 16:00:18
Mulla olis tarkoituksena rakentaa CBR:ään talven aikana projektorioptiikka ja olen tässä lueskellut juttuja ja säädöksiä pitkin nettiä. Tarkkaa vastausta en ole saanut, mutta jos siis vaihdan alkuperäisen valaisinumpion Xenon-hyväksyttyihin projektoreihin on lopputulos siis lain ja pykälän mukainen siitäkin huolimatta ettei tuollaista pakettia ole voinut tehtaalta koskaan ostaa F2:seen? Automaattista korkeudensäätöähän eikä pesureita pyörässä tarvii olla.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: MJS35 - 13.09.2012, 14:43:08
Autossani v70r on alunperin bixenon ajovalot. Jälkiasennin H7 kaukovalojen tilalle cobra xenon muunnossarjan. Asennus oli kohtalaisen helppo ja valot toimivat :). Asentamani sarja on canbus ballasteilla. Vikakoodeja ei ilmennyt. Ainut  "ominaisuus" mikä ilmeni oli se, kun vaihdan takaisin lähivaloille bixenon umpio kääntyy alas noin kolmen sekunnin viiveellä. Testasin tätä vielä asentamalla H7 halogeenit takaisin, niin näillä ei viivettä esiinny. Onko kukaan törmännyt samaan? Bixenonin umpion käännön ohjaus täytyy olla jotenkin yhteydessä H7 lisäkaukovaloon luulisin.

Itselläni on sama setti omassa autossa ja ei ole ollut mitään ongelmia..paitsi etten ole ihan varma olikohan H7 canbus mallia..jotkut lisävastukset sinne oli laitettu kun ostin umpiot reilu vuosi sitten.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: pptalo - 14.09.2012, 22:54:24
Mitenkäs kun DOT valoihin tuli jokin muutos helpotus. Voiko nyt asentaa -01 vuotiseen xenon jenkkivalot laillisesti? Nehän on aivan samat kuin euroopassa, mutta hyväksyntä vain on DOT.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Ribbe - 16.09.2012, 18:34:24
Mitenkäs kun DOT valoihin tuli jokin muutos helpotus. Voiko nyt asentaa -01 vuotiseen xenon jenkkivalot laillisesti? Nehän on aivan samat kuin euroopassa, mutta hyväksyntä vain on DOT.
Ainakin Volvon DOT-umpioissa on erilainen valokuvia kuin E-valoissa, eli ei ne aina ole samat ;)

Edit: DOT-valoissa kuvio on siis huonompi :-\
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: jaskajokunen - 16.03.2016, 20:51:21
Hommasin v40 valoiksi uudemman mallin H7+H7 lyhdyt ja ilokseni lasissa on merkinnät HC DC eli lähivaloihin saisi laillisesti laittaa xenonit häikimään. Tuohan on niin vanhaa vuosikertaa, jottei automaattista tason säätöä tarvitse. Olenko taas väärässä ?
Edit: katsastusmieheltä kysyttyä: eivät oo kaikkiaan, kun heijastimet ei oo DC  eli sama lasi käy myös xenonin kanssa,  mutta heijastin ei oo laillinen. Ja nuo jälkiasennus Xenonit , niistä puuttuu kuulemma E-hyväksyntä.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Volin - 25.03.2016, 06:11:40
Joo, eikös kaikki jälkiasennusxenonit ole laittomia.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Ribbe - 25.03.2016, 14:23:55
Joo, eikös kaikki jälkiasennusxenonit ole laittomia.
noup. Jos laittaa hyväksytyt umpiot :)
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Volin - 25.03.2016, 22:57:33
noup. Jos laittaa hyväksytyt umpiot :)

Kyllä ne nyt vain on laittomia.  Ei auta vaikka olisi kuinka hyväksytyt umpiot, jälkiasennus xenonsarjat eivät ole e-hyväksyttyjä (kysytty useammalta konttorilta)  :)
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Ribbe - 28.03.2016, 12:59:43
Kyllä ne nyt vain on laittomia.  Ei auta vaikka olisi kuinka hyväksytyt umpiot, jälkiasennus xenonsarjat eivät ole e-hyväksyttyjä (kysytty useammalta konttorilta)  :)
kuka nyt xenon umpioihin mitään sarjoja laittaa. Niihin menee ihan oikealla kannalla oleva poltin. Ja se on kyllä sallittu.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Mattson - 28.03.2016, 14:01:55
Niin täsmennetään nyt terminologiaa hieman, korvauspolttimot eli xenon jossa on esim H7 eli halogeenipolttimon "kanta/asennuskaulus/mikäikinä" on laiton aina ja iänkaikkisesti aamen mutta luonnollisesti jälkiasenteiset xenon umpiot joihin tuollaiset ei luonnollisestikaan edes mene ovat kyllä lailliset olettaen että muut hilavitkuttimet eli pesurit ja tasosäätö löytyy myös.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Vulva man - 15.06.2016, 07:05:29
Minulla oli joskus USA tuontiauto jossa oli DOT umpiot. Selvitin xenon asiaa Trafin insinööriltä. Vastaus oli: jos autosi on hyväksytty Suomen tieliikenteeseen DOT umpioilla joissa ei ole pesuria/korkeudensäätöä ja on otettu käyttöön 1997 tai ennen sitä, ei tuolloin xenon valojen käyttöä ohjaavat määräykset koske sitä.

Eli sain asentaa jälkiasenteiset xenonit -97 malliin, minun ei tarvinnut asentaa pesureita eikä automaattista korkeudensäätöä. Eikä autoa tarvinnut muutoskatsastaa. Siinä on porsaanreikä jota kannattaa käyttää.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Hurm0s - 24.08.2016, 03:02:35
Minulla oli joskus USA tuontiauto jossa oli DOT umpiot. Selvitin xenon asiaa Trafin insinööriltä. Vastaus oli: jos autosi on hyväksytty Suomen tieliikenteeseen DOT umpioilla joissa ei ole pesuria/korkeudensäätöä ja on otettu käyttöön 1997 tai ennen sitä, ei tuolloin xenon valojen käyttöä ohjaavat määräykset koske sitä.

Eli sain asentaa jälkiasenteiset xenonit -97 malliin, minun ei tarvinnut asentaa pesureita eikä automaattista korkeudensäätöä. Eikä autoa tarvinnut muutoskatsastaa. Siinä on porsaanreikä jota kannattaa käyttää.
Porsaanreikä siis on: Osta USA-tuontiauto jossa on DOT-umpiot...

DOT-valoja ei saa vaihtaa E-hyväksyttyjen tilalle.
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: R70AWD - 03.09.2016, 01:06:24
Porsaanreikä siis on: Osta USA-tuontiauto jossa on DOT-umpiot...

Ei siinä mitään porsaanreikää ole, yleinen väärä käsitys, sillä myös sen DOT-umpion pitää olla xenon hyväksytty. Merkintä DC, DR tai DCR pitää löytyä lasista.

 Mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta.” Myös umpion pitää olla hyväksytty xenoneille (merkintään DC lähivalo, DR kaukovalo, DCR lähivalo-kaukovalo).


Tuossa on ainakin yksi rehellinen xenon-kauppias -> http://www.xenone.fi/4
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: Hurm0s - 03.09.2016, 02:33:58
Ei siinä mitään porsaanreikää ole, yleinen väärä käsitys, sillä myös sen DOT-umpion pitää olla xenon hyväksytty. Merkintä DC, DR tai DCR pitää löytyä lasista.
Itseltä tuo nyt olikin lähinnä sarkasmia...

Mutta jos jossain viitataan vielä AKEen, ottaisin kaiken tekstin aika varauksella ;)
Otsikko: Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
Kirjoitti: jm-team - 14.03.2017, 19:22:13
Autossani v70r on alunperin bixenon ajovalot. Jälkiasennin H7 kaukovalojen tilalle cobra xenon muunnossarjan. Asennus oli kohtalaisen helppo ja valot toimivat :). Asentamani sarja on canbus ballasteilla. Vikakoodeja ei ilmennyt. Ainut  "ominaisuus" mikä ilmeni oli se, kun vaihdan takaisin lähivaloille bixenon umpio kääntyy alas noin kolmen sekunnin viiveellä. Testasin tätä vielä asentamalla H7 halogeenit takaisin, niin näillä ei viivettä esiinny. Onko kukaan törmännyt samaan? Bixenonin umpion käännön ohjaus täytyy olla jotenkin yhteydessä H7 lisäkaukovaloon luulisin.

Ite laitoin s80 04 pitkiin cobran 55w xenon muutossarjan ja ei tullut lähivanlon bi xenoniin mitään viivettä. Johtuuko sitte siitä kun on 55 wattinen ja mahtoi olla vielä canbus