Samppasport  Futurez

Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset

  • 35 Vastauksia
  • 61936 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
« Vastaus #30 : 28.03.2016, 14:01:55 »
Niin täsmennetään nyt terminologiaa hieman, korvauspolttimot eli xenon jossa on esim H7 eli halogeenipolttimon "kanta/asennuskaulus/mikäikinä" on laiton aina ja iänkaikkisesti aamen mutta luonnollisesti jälkiasenteiset xenon umpiot joihin tuollaiset ei luonnollisestikaan edes mene ovat kyllä lailliset olettaen että muut hilavitkuttimet eli pesurit ja tasosäätö löytyy myös.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2016, 14:03:32 kirjoittanut Mattson »

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
« Vastaus #31 : 15.06.2016, 07:05:29 »
Minulla oli joskus USA tuontiauto jossa oli DOT umpiot. Selvitin xenon asiaa Trafin insinööriltä. Vastaus oli: jos autosi on hyväksytty Suomen tieliikenteeseen DOT umpioilla joissa ei ole pesuria/korkeudensäätöä ja on otettu käyttöön 1997 tai ennen sitä, ei tuolloin xenon valojen käyttöä ohjaavat määräykset koske sitä.

Eli sain asentaa jälkiasenteiset xenonit -97 malliin, minun ei tarvinnut asentaa pesureita eikä automaattista korkeudensäätöä. Eikä autoa tarvinnut muutoskatsastaa. Siinä on porsaanreikä jota kannattaa käyttää.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
« Vastaus #32 : 24.08.2016, 03:02:35 »
Minulla oli joskus USA tuontiauto jossa oli DOT umpiot. Selvitin xenon asiaa Trafin insinööriltä. Vastaus oli: jos autosi on hyväksytty Suomen tieliikenteeseen DOT umpioilla joissa ei ole pesuria/korkeudensäätöä ja on otettu käyttöön 1997 tai ennen sitä, ei tuolloin xenon valojen käyttöä ohjaavat määräykset koske sitä.

Eli sain asentaa jälkiasenteiset xenonit -97 malliin, minun ei tarvinnut asentaa pesureita eikä automaattista korkeudensäätöä. Eikä autoa tarvinnut muutoskatsastaa. Siinä on porsaanreikä jota kannattaa käyttää.
Porsaanreikä siis on: Osta USA-tuontiauto jossa on DOT-umpiot...

DOT-valoja ei saa vaihtaa E-hyväksyttyjen tilalle.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
« Vastaus #33 : 03.09.2016, 01:06:24 »
Porsaanreikä siis on: Osta USA-tuontiauto jossa on DOT-umpiot...

Ei siinä mitään porsaanreikää ole, yleinen väärä käsitys, sillä myös sen DOT-umpion pitää olla xenon hyväksytty. Merkintä DC, DR tai DCR pitää löytyä lasista.

 Mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta.” Myös umpion pitää olla hyväksytty xenoneille (merkintään DC lähivalo, DR kaukovalo, DCR lähivalo-kaukovalo).


Tuossa on ainakin yksi rehellinen xenon-kauppias -> http://www.xenone.fi/4
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
« Vastaus #34 : 03.09.2016, 02:33:58 »
Ei siinä mitään porsaanreikää ole, yleinen väärä käsitys, sillä myös sen DOT-umpion pitää olla xenon hyväksytty. Merkintä DC, DR tai DCR pitää löytyä lasista.
Itseltä tuo nyt olikin lähinnä sarkasmia...

Mutta jos jossain viitataan vielä AKEen, ottaisin kaiken tekstin aika varauksella ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa jm-team

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Jälkiasenteisten xenon-valojen lainmukaisuus ja vaatimukset
« Vastaus #35 : 14.03.2017, 19:22:13 »
Autossani v70r on alunperin bixenon ajovalot. Jälkiasennin H7 kaukovalojen tilalle cobra xenon muunnossarjan. Asennus oli kohtalaisen helppo ja valot toimivat :). Asentamani sarja on canbus ballasteilla. Vikakoodeja ei ilmennyt. Ainut  "ominaisuus" mikä ilmeni oli se, kun vaihdan takaisin lähivaloille bixenon umpio kääntyy alas noin kolmen sekunnin viiveellä. Testasin tätä vielä asentamalla H7 halogeenit takaisin, niin näillä ei viivettä esiinny. Onko kukaan törmännyt samaan? Bixenonin umpion käännön ohjaus täytyy olla jotenkin yhteydessä H7 lisäkaukovaloon luulisin.

Ite laitoin s80 04 pitkiin cobran 55w xenon muutossarjan ja ei tullut lähivanlon bi xenoniin mitään viivettä. Johtuuko sitte siitä kun on 55 wattinen ja mahtoi olla vielä canbus

 

Elekma  Autoracing