Carcom Oy  Ateho

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1401 Vastauksia
  • 465252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Tässä mitään oo ehtiny tallille tehdä. Yllättyneitä ovat? Hiljaista...

Mutta sain ajatuksen!



Jos poistaisin väliseinän tallin ja varaston väliltä. Nyt on kaksi epäkäytännöllistä ja pientä tilaa. Tuollein saisi yhden ison tilan joka olisi monintavoin järkevämpi.

Jos oletetaan että kyseinen seinä ei ole kantava niin miten tuo virallisesti tehtäisiin?Luvat ja tuleeko jotain muita vaatimuksia kuin jatkaa paloluokituksen mukaiset pinnat varaston puolelle?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Ja paloluokitusten pitää olla koko tilassa tämän päivän määräysten mukaisia, eli ei välttämättä riitä, että pelkkään laajennusosaan kosketaan - jos määräykset on muuttuneet.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Aivan. Mikä olisi oikea taktiikka lähteä selvittämään asiaa? Rakennusvalvonta, insinööritoimisto tmv?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Kyllä kun riittävästi asiaan perehtyy niin asiat selviää.

Talli on nyt paloluokitukseltaan B30. Nykyään pitää olla EI30. Seinien ja katon lisäksi ovet, ikkunat, ja ilmanvaihtoaukot pitäisi päivittää mikäli eivät ole riittäviä. Nämä ei olisi kummoisia juttuja.

Mutta yhtenä isona erona taitaisi tulla yläpohjan palo-osastointi kattopeltiin asti. Täysin faktaa en löytänyt että vaaditaanko tuollainen. Mutta monesti tuosta löysin mainintaa. Pomppas hinta... Kele


242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Mutulta sanoisin että ihme jos ei vaadita, kun autokatoksiakin pitää tehdä palon kestäväksi, ettei leviä rakennuksiin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Juu mikäli on 4m tai lähempänä (voi olla paikallisia eroja) niin EI30 vaatimukset tulee voimaan. Käytännössä tuplakyprok pinnat siis. Nämähän on ihan järkeviä säädöksiä. Mielellään se auto palaa hetken vain tuolla seinän takana kuin herää ensin siihen että makuuhuoneen katto on tulessa ::).

Tuossa olisi 4m päässä talosta oiva paikka kahden auton katokselle niin olen sen säännöksiä tutkinutkin.

Mutta joo, ei tuota tallia siis laajenneta helpolla. Ja isojen summien sijoittaminen on vähän hölmöä kun leveys on silti vain 3m. Ja sitä mittaa ei kasvateta enää nelinumeroisellakaan summalla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Palokatko ullakolle tarvitaan vain, jos sisäkatto ei ole EI30. Autokatoksessa on usein joku harvalaudotus ja siksi vaaditaan tuollainen palokatko kuin kuvassa. Jos tallista tulee umpinainen tila, niin 2 gyprocia kattoon ja seiniin pitäisi olla asianmukainen ratkaisu. Toki vaaditaan erillisilmanvaihto myös.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
No-joo, maksaako noi muutokset loppupeleissä niin mahdottomasti? Vaihtoehto on muuttaa johonkin missä tilat on valmiina..

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Eihän ne ny mitään älyttömiä mutta tallin laajennusta ajattelin enemmänkin sillä rahalla mitä on lompakossa.

Silloin esim 100€ lisää suunniteltuun budjettiin olisi jo paljon.

Enkä minä toista torppaa osta kun alle 3kk sitten tää tuli ostettua.

Ensi vuonna pitää pankissa käydä jos kaikki menee ajatusten mukaan. Olisi tarkoitus laittaa salaojat, sadevesiviemärit ja sokkeli & tiiliseinät kuntoon. Samalla kertaa ei paljoa lisää vaadi autokatoksen perustusten tekeminen. Puolisen vuotta aikaa suunnitella ja ottaa selvää asioista.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2020, 20:37:58 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3079
Lastulevyseinän tapetointi. Onko mitään muuta tapaa saada tapetti hyväksi ajan saatossa kuin saneerauskipsilevy alle. Ettei se repeä ja kupruile parin vuoden päästä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Lastulevyseinän tapetointi. Onko mitään muuta tapaa saada tapetti hyväksi ajan saatossa kuin saneerauskipsilevy alle. Ettei se repeä ja kupruile parin vuoden päästä.

Ainakin meillä reilun 20 vuotta asettuneessa tönössä toimi ihan hyvin kun kittasi vaan lastulevyjen raot umpeen ja tapetoi yli. Epäilin kyllä menetelmää mutta ei se ratkeillut. Toki "tapetti" taitaa olla aika monitulkintainen termi, varmaan jotkut materiaalit kestää venytystä paremmin kuin toiset. Meillä käytössä oli Ässätex.

Toisessa talossa on lastulevyt asennettu puskuun ilman rakoa ja maalattu yli. Minimaalista ja selvemmin näkyvää maalin ratkeilua näkyy nyt 40 vuotta myöhemmin joitamissa levysaumoissa. Ei ole silmää haitannut, ehkä siksi että tämä läävä on muutenkin mitä on...

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Ainakin meillä reilun 20 vuotta asettuneessa tönössä toimi ihan hyvin kun kittasi vaan lastulevyjen raot umpeen ja tapetoi yli. Epäilin kyllä menetelmää mutta ei se ratkeillut. Toki "tapetti" taitaa olla aika monitulkintainen termi, varmaan jotkut materiaalit kestää venytystä paremmin kuin toiset. Meillä käytössä oli Ässätex.

Ässätex on lasikuitua ja liimattu kiinni seinäliimalla. Sitä ei kannata verrata mihinkään normitapettiin.

Ässäteksiä ei sitten saakkaan sileälle maalipinnalle tai normitapetille kuin ylilevyttämällä/tasoittamalla.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Autotallin lehti-ovien lisäeristys. Tiedän että ei ole oikotietä onneen, mutta kysytään nyt kuitenkin: Helpoin ja halvin tapa lisäeristää?

Minulla korkea talli, jossa 2kpl 3x3m ovet. Edellinen asukas itse tehnyt - 50x30mm putkirunko kiertää ja jäykistää ovilehdet 60cm vaakavälein, runko pellitetty molemmin puolin ja eristetty sisältä 50mm uretaanilevyllä. E: Runkoputkien väli siis oven sisällä eristetty..

Ongelmana aika runsaat kylmäsillat runkoputkien kohdalla. jos ollenkaan tallia lämmittä niin runkojen kohdat kuurettuu ja jäätyy pakkasella - eli hukkaa lämpöä aika tehokkaasti. Muutoin olisi eristetty talli, mutta yksi seinä ovineen ja karmeineen nyt käytännössä hukkaa lämmön aika hyvin. Puhallinpatteri lämmittää, mutta rakennus jäähtyy aika äkkiä - ei raski... Ovikarmit olen nyt rakentanut paremmin ja ovet alkaa tiivistyä kunnolla.

niin ja lähtötietona vielä, että ovien vaihtoa ei ole budjetoitu ihan lähivuosille  ::) Vaikka p***eestähän nuo nykyiset on.

« Viimeksi muokattu: 10.09.2020, 15:10:26 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Ei kait tuossa muuta kun 30mm uretaanilevyt saumattomasti ulkopuolelle lisää ja pelti päälle :-\...
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Ässätex on lasikuitua ja liimattu kiinni seinäliimalla. Sitä ei kannata verrata mihinkään normitapettiin.

Ässäteksiä ei sitten saakkaan sileälle maalipinnalle tai normitapetille kuin ylilevyttämällä/tasoittamalla.

Ite oon tasotellu noita aika hyvällä lopputuloksella tasotetapetilla  ::)
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

 

RallyBaron  Samppasport