Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: moikki - 10.06.2012, 11:20:28

Otsikko: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: moikki - 10.06.2012, 11:20:28
Meillä on töissä ultraäänipesuri jolla pestään sahan kaasareita ymv roinaa niin uskaltaisikohan tuolla samalla vempaimella pestä sähköruutan suuttimia?
Otsikko: Vs: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: Ari E - 10.06.2012, 15:10:06
Meillä on töissä ultraäänipesuri jolla pestään sahan kaasareita ymv roinaa niin uskaltaisikohan tuolla samalla vempaimella pestä sähköruutan suuttimia?
no tottakai
youtubesta löytyy pätkiä
 http://www.youtube.com/results?search_query=ultrasonic+cleaner+injector&oq=ultrasonic+cleaner+&aq=8&aqi=g10&aql=&gs_l=youtube.3.8.0l10.1218.9200.0.14049.19.14.2.3.3.0.160.1341.11j3.14.0...0.0.KeZAg1lfkqM
Otsikko: Vs: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: Kisko - 11.06.2012, 22:42:30
240 B230F suuttimet käytin ultramöykkäpesurissa muutama päivä sitten, hyvin toimii.
Otsikko: Vs: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: Lasseter - 15.07.2012, 17:35:11
Suuttimien pesuoperaatiosta voisi antaa vähän parempiakin ohjeita meille "pöljille".

UÄ-pesuri löytyy, vain taito puuttuu :)

Eli mitäs sinne kannattaa laittaa pesunesteeksi? Jotain moottoripesuainetta vai...?

Entä olisko suuttimen kliksuttelu 12V jänniteellä asiaa samalla kun ne siellä pesukoneessa lilluu?
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 06.08.2012, 22:02:10
-
Otsikko: Vs: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: Kaino Assinen - 07.08.2012, 10:51:33
Kävisikö puhdistusaneeksi tuo sama mitä käytetään jarrulevyjan rasvanpoistoon. En ihan tunnista sitä, vaikka haju tutuu tutulta. Melko hyvin poistaa esim mustuneen karstan. Asetonia se ei ole. Asetoni on lisäksi melko ärhäkkä muoville. Lisäksi kliksuttelua sähköllä.

Ei se nyt ainakaan ihan samaa tavaraa ole, MSDS:n kertomaa:


CRC injektor cleaner:

aine                            CAS-nro                    pitoisuus %

Petroleum distillate                          68476-34-6                                60 - 70
Mineral spirits                                  8052-41-3                                  15 - 25
Petroleum naphtha                          64742-94-5                                5 - 10
Naphthalene                                    91-20-3                                      0.81
Additive blend                                  Trade secret                               5 - 10


CRC jarrukliineri:

aine                       CAS-nro                      pitoisuus %

Tetrachloroethylene (PERC)    127-18-4                                     65 – 80
Petroleum Distillates                8052-41-3 / 64742-47-8            15 – 30
Trichloroethylene                     79-01-6                                       < 0.1
Carbon Dioxide                        124-38-9                                      < 5


Varmaan kerettiläistä kyseenalaistaa tässä yhteydessä koko suuttimien puhdistamisen mielekkyys Suomessa? Eikös meillä ole niin puhdas polttoaine , ettei noissa suuttimissa tapahdu merkittävää muutosta vaikka kuinka puhdistais? Eiks nää suutintukkeumat ole enempi jenkkien riesa?
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 07.08.2012, 13:15:14
-
Otsikko: Vs: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: Kaino Assinen - 07.08.2012, 19:40:55
Ainakin minun autojani on tankattu myös "ulkomaisilla" polttoaineilla.
Kyse on 2 Volvosta. v.2000 TDI ja v.2008 D5. Edellinen on alkanut kuluttamaan, ennen kulutti alle 5l/100km maantiellä. Nykyisin ei taida 7 l riittää. Tuosta uudemmasta en vielä tiedä, mutta 8l/100km ei tunnu riittävän. Ainakin ranskassa myyvät noita suuttimia ihan valintamyymälöissä, kuten sytytystulppia ikään. Niitä kai pitäisi uusia joskus, mikä voisi olla vaihtoväli. Onhan se lienee mekaaninen kuluva osa.
Pitäisikö jotain säätöjä tehdä uusimisen jälkeen.

Jos "ulkomaat" tarkoittaa Ruotsia tai muita Pohjoismaita, niin ei niillä ainakaan meitä epäpuhtaammat polttoaineet ole. Yhtä hygieenisiä ja laatutietoisia siellä ollaan :)

Moottoriohjauksen pitäis kyllä säätää polttoaineen määrää lambda-arvoon, joten kulunut suutin ei pitäis päästä lurauttamaan sen enempää polttoainetta pyttyyn kuin uusikaan. Toki muuten se voi "vuotaa" ja sille ECUcaan ei pysty mitään.

Ihan hyvän kyssärin kyllä heitit. Vaihtaminen on varmasti järkevämpi optio kuin "puhdistaminen" ainakin paljon ajetussa vanhuksessa. Taitavat vaan olla aika kalliita nuo suuttimet? Volvoon kun menee aika usein 5 kpl niin huh huh, sehän melkein ylittää auton arvon ainakin Sinisen hinnoilla kun kaikki suuttimet pistää vaihtoon?
Otsikko: Vs: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: hyvoneju - 02.04.2013, 22:35:30
Onko kenelläkään tietoa onko jotain ainetta mikä oikeasti toimii , vai suuttimet irti ja ultraääntä ?
Otsikko: Vs: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: tomimikael - 07.04.2013, 13:57:12
Tuosta vähän hevimpi keino.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17942.0
Otsikko: Vs: Suuttimien puhdistus
Kirjoitti: Kaziganth - 07.04.2013, 14:00:49
Tuosta vähän hevimpi keino.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17942.0
Ite oon tehny vähän samantapasen systeemin :D Akulta virta irtonaiselle suuttimen pistokkeelle, plussassa kytkin millä pystyy katkomaan virtaa. Sit on ollu pieni pätkä pissapojan letkua minkä on klemmarilla kiristäny bräkleen-purkkiin ja toiseen päähän työntäny suuttimen :)