Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: moikki - 10.06.2012, 11:20:28
-
Meillä on töissä ultraäänipesuri jolla pestään sahan kaasareita ymv roinaa niin uskaltaisikohan tuolla samalla vempaimella pestä sähköruutan suuttimia?
-
Meillä on töissä ultraäänipesuri jolla pestään sahan kaasareita ymv roinaa niin uskaltaisikohan tuolla samalla vempaimella pestä sähköruutan suuttimia?
no tottakai
youtubesta löytyy pätkiä
http://www.youtube.com/results?search_query=ultrasonic+cleaner+injector&oq=ultrasonic+cleaner+&aq=8&aqi=g10&aql=&gs_l=youtube.3.8.0l10.1218.9200.0.14049.19.14.2.3.3.0.160.1341.11j3.14.0...0.0.KeZAg1lfkqM
-
240 B230F suuttimet käytin ultramöykkäpesurissa muutama päivä sitten, hyvin toimii.
-
Suuttimien pesuoperaatiosta voisi antaa vähän parempiakin ohjeita meille "pöljille".
UÄ-pesuri löytyy, vain taito puuttuu :)
Eli mitäs sinne kannattaa laittaa pesunesteeksi? Jotain moottoripesuainetta vai...?
Entä olisko suuttimen kliksuttelu 12V jänniteellä asiaa samalla kun ne siellä pesukoneessa lilluu?
-
-
-
Kävisikö puhdistusaneeksi tuo sama mitä käytetään jarrulevyjan rasvanpoistoon. En ihan tunnista sitä, vaikka haju tutuu tutulta. Melko hyvin poistaa esim mustuneen karstan. Asetonia se ei ole. Asetoni on lisäksi melko ärhäkkä muoville. Lisäksi kliksuttelua sähköllä.
Ei se nyt ainakaan ihan samaa tavaraa ole, MSDS:n kertomaa:
CRC injektor cleaner:
aine CAS-nro pitoisuus %
Petroleum distillate 68476-34-6 60 - 70
Mineral spirits 8052-41-3 15 - 25
Petroleum naphtha 64742-94-5 5 - 10
Naphthalene 91-20-3 0.81
Additive blend Trade secret 5 - 10
CRC jarrukliineri:
aine CAS-nro pitoisuus %
Tetrachloroethylene (PERC) 127-18-4 65 – 80
Petroleum Distillates 8052-41-3 / 64742-47-8 15 – 30
Trichloroethylene 79-01-6 < 0.1
Carbon Dioxide 124-38-9 < 5
Varmaan kerettiläistä kyseenalaistaa tässä yhteydessä koko suuttimien puhdistamisen mielekkyys Suomessa? Eikös meillä ole niin puhdas polttoaine , ettei noissa suuttimissa tapahdu merkittävää muutosta vaikka kuinka puhdistais? Eiks nää suutintukkeumat ole enempi jenkkien riesa?
-
-
-
Ainakin minun autojani on tankattu myös "ulkomaisilla" polttoaineilla.
Kyse on 2 Volvosta. v.2000 TDI ja v.2008 D5. Edellinen on alkanut kuluttamaan, ennen kulutti alle 5l/100km maantiellä. Nykyisin ei taida 7 l riittää. Tuosta uudemmasta en vielä tiedä, mutta 8l/100km ei tunnu riittävän. Ainakin ranskassa myyvät noita suuttimia ihan valintamyymälöissä, kuten sytytystulppia ikään. Niitä kai pitäisi uusia joskus, mikä voisi olla vaihtoväli. Onhan se lienee mekaaninen kuluva osa.
Pitäisikö jotain säätöjä tehdä uusimisen jälkeen.
Jos "ulkomaat" tarkoittaa Ruotsia tai muita Pohjoismaita, niin ei niillä ainakaan meitä epäpuhtaammat polttoaineet ole. Yhtä hygieenisiä ja laatutietoisia siellä ollaan :)
Moottoriohjauksen pitäis kyllä säätää polttoaineen määrää lambda-arvoon, joten kulunut suutin ei pitäis päästä lurauttamaan sen enempää polttoainetta pyttyyn kuin uusikaan. Toki muuten se voi "vuotaa" ja sille ECUcaan ei pysty mitään.
Ihan hyvän kyssärin kyllä heitit. Vaihtaminen on varmasti järkevämpi optio kuin "puhdistaminen" ainakin paljon ajetussa vanhuksessa. Taitavat vaan olla aika kalliita nuo suuttimet? Volvoon kun menee aika usein 5 kpl niin huh huh, sehän melkein ylittää auton arvon ainakin Sinisen hinnoilla kun kaikki suuttimet pistää vaihtoon?
-
Onko kenelläkään tietoa onko jotain ainetta mikä oikeasti toimii , vai suuttimet irti ja ultraääntä ?
-
Tuosta vähän hevimpi keino.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17942.0
-
Tuosta vähän hevimpi keino.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17942.0
Ite oon tehny vähän samantapasen systeemin :D Akulta virta irtonaiselle suuttimen pistokkeelle, plussassa kytkin millä pystyy katkomaan virtaa. Sit on ollu pieni pätkä pissapojan letkua minkä on klemmarilla kiristäny bräkleen-purkkiin ja toiseen päähän työntäny suuttimen :)