Autoracing  KL-varaosat

Latausjännite pienenee lämpimänä

  • 13 Vastauksia
  • 10058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Latausjännite pienenee lämpimänä
« : 22.06.2013, 15:14:20 »
Nyt on nöyrryttävä ja kysyttävä muiden mielipidettä. Olen tehnyt autohommia 45 vuotta ja saman ajan puuhannut elektroniikan parissa, sekä harrastuksen että työn puolesta, mutta nyt meni sormi suuhun.

Volvo 960 -97 ja Bosch 0123500006 100A laturi. Kylmämänä lataa ihan  OK 14,0-14,2 V ja virtaakin mittauksen mukaan, kaikki mahdolliset kuluttimet päällä, 80A joten kaikki OK. Mutta kun ajan autolla ja moottori on käyntilämmössä, on latausjännite pudonnut 13,5 volttiin.

Tämä olisi periaatteessa oikein jos akku on täynnä ja ollaan ylläpitolatauksessa. Mutta onko auton laturissa niin fiksu latauksensäädin, että se osaa pudottaa automaattisesti latausjännitteen? Ei oikein siltä vaikuta sillä jos kuumana kuormitan akkua moottori pysähdyksissä, ei latausjännite kuitenkaan nouse kuormituskokeen jälkeen.

Lämpötilakompensaatiosta voisi olla kyse mutta jos säädin olisi lämpötilakompenstoitu, pitäisi lämmön mittausanturin olla akun navassa tai akun alla. Latauksensäätimen sisällä on jonkintapainen lämpötilakompensointi, mutta onko sillä muuta merkitystä kuin tasata laturin omien lämpötilan muutosten aiheuttamat latausjänitteen muutokset?

Olen vaihtanut latauksensäätimen ja lopulta koko laturin, mutta sama tilanne. Äsken irrotin diodisillan 1127328009 ja mittasin diodit lämmittäen diodeja kuumailmapuhaltimella ja kaikki diodit käyttäytyivät lämpötilan noustessa oikein ja yhtäläisesti.

Akku on muutaman vuoden ikäinen, Volvolta ostettu ja DHC akkutesterillä mitattuna OK, antaen 610A virtaa. Lataan sitä auton seistessä tallissa CTEK MXS 5.0 Polar -laturilla, joka näyttäisi lataavan akkua ihan normaalisti.

Tähän liittyen outo asia; kun lämpimän laturin latausjännite (jonkin aikaa kuormitetulla akulla) on tuo 13,5 V ja laittaa yhtaikaisesti kyseisen CTEK:in päälle, nousee latausjännite normaaliksi eli 14,2 voltiksi! CTEK puskee latausvirtaa tällöin arvatenkin sen 5A.

Katsoin laturin ulostulonavan jännitemuotoakin skoopilla mutten nähnyt mitään kovin tarkkaa. Ehkä jotain ajoittaista piikkiä alaspäin. Pitäisi saada tahdistettua jostain ulkoisesti jotta olisi rauhallisempi. Käyttämäni oskilloskooppi on TEK:n TV-huoltoskooppi, eikä ole suunniteltu vartavasten autohommiin.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2013, 13:54:09 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #1 : 22.06.2013, 22:25:35 »
Vastaavantapainen vika löytyi kerran yhdestä crysleristä. Siinä viaksi paljastui maadoituskaapeli alumiiniseen vaihteistoon. Liitos oli hapettunut ja jotain voltin verran oli vajausta latausjännitteessä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #2 : 22.06.2013, 23:42:26 »
Vastaavantapainen vika löytyi kerran yhdestä crysleristä. Siinä viaksi paljastui maadoituskaapeli alumiiniseen vaihteistoon. Liitos oli hapettunut ja jotain voltin verran oli vajausta latausjännitteessä.

Tuon ja kaikki muut paitsi laturin sisäiset häviöt saa mitattua sillä pois, että mittaa sen laturin säätöjännitteen laturin rungon ja B+:n välistä, eikös.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #3 : 23.06.2013, 00:06:21 »
Jep. (Näin elektroniikkamiehenä tuo sana "säätöjännite" tuntuu tässä aina yhtä oudolta, koska yleensä se on sellainen jännite, joka säätää jotain :P ). Kuten olen sivullani kertonut. Se jännite putoaa itse laturissa, koska olen jännitteen mitannut myös sieltä. Mutta hyvä huomio. Maa kytkeytyy suoraan moottorin runkoon erittäin tukevien kiinnitysten kautta, jotka ovat muutamien laturin vaihtojen aikana myös putsautuneet. Edelleen maa kulkee akulle tukevaa touvia pitkin, joka myös antaa virran startille. Startti toimii lämpimänäkin erittäin hyvin, joten sekin viittaa jännitehäviöiden (tässä tapauksessa lämmetessä aiheutuva huono kontakti) poissulkeutumiseen. MUTTA tästä toki innoittuneena käyn mittamassa kyseiset häviöt.

Tässä se sivuni jännitehäivöistä. Kuvat hieman iäkkäämpää plaatua, mutta perusasiahan ei muutu.  ;)

http://www.mattikaki.fi/autot/jannitehavio.htm
« Viimeksi muokattu: 23.06.2013, 00:59:02 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #4 : 23.06.2013, 08:18:22 »
Että nuo vanhanajan kuvat teksteineen on parhaita  ;D

Tuossa on eräs konsti joka tuli vastaan foorumilta, en ole kokeillut toimiiko: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3054.msg66708#msg66708

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #5 : 23.06.2013, 14:18:21 »
Kätevä kikka. Kiitos. Tuota voisi kokeilla jollain noista vanhemmista säätimistä. Jossain vaiheessa ajattelin jopa rakentaa kokonaan uuden ja siihen akun lämpötilaa tunnistavan anturin. Itse asiassa ihmettelen suuresti, ettei Suomen oloihin suunnitellussa autossa ole vakiona lämpötilariippuvaista latausjärjestelmää. Akun latausjännitettä pitää nostaa 0,03 V jokaista astetta kohden kun mennään huoneenlämpötilasta alaspäin. Näin ollen esimerkiksi -25 asteen pakkasessa pitäisi jännitettä nostaa 1,5 V eli sen tulisi olla luokkaa 15,5 V. Ja sitten ihmetellään kun autot ei käynnisty ja akut hyytyvät ja sulfatoituvat. Tämä koskee siis akun lämpötilaa ja kun sitä varataan , sen lämpötila nousee eli talvella ajettaessa pitkähköjä matkoja, ongelma tasoittuu. Sen sijaan  lyhyissä ajoissa se on suuri haitta.

Koska ajan nykyään hyvin lyhyitä pyrähdyksiä, olenkin liittänyt auton lämmityspistokkeeseen laturin (CTEK MXS 5.0 Polar) joka on jatkuvasti akussa kiinni. Kytken tarpeen mukaan moottorin ja sisätilan  lämmittimet mukaan. Autoni on kylmässä tallissa ja toisinaan tulee moottoria ja sisätiloja lämmitettyä kauko-ohjatusti.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2013, 14:37:41 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #6 : 23.06.2013, 22:02:06 »
On olemassa moottorin ja cabiinin lämittimet, mutta miksi ei ole akun lämmitintä? Lämmin akku olisi paljon tehokkaampi kuin kylmä akku.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #7 : 23.06.2013, 22:05:33 »
On olemassa moottorin ja cabiinin lämittimet, mutta miksi ei ole akun lämmitintä? Lämmin akku olisi paljon tehokkaampi kuin kylmä akku.
On niitä, googleen akkulämmitin.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #8 : 24.06.2013, 01:13:37 »
Erittäin hyvä huomio! On joo olemassa akkulämppäreitä. Ainakin muistaakseni 60-luvulta saakka. Voisi olla myös akussa yhdysrakenteisena joka tosin nostaisi akkumalaattorin hintaa paljon. Ne, mitä olen (kuvissa) nähnyt, ovat olleet litteitä, akun alle asennettavia. Näyttäisi nykyään olevan kotimainen versiokin olemassa. Jos haluaa tutustua ulkomaisiin innovaatioihin, niin laittaa Googleen hakusanaksi "battery heater".

http://oulun1.blogspot.fi/2012/10/polar-heater-oyn-akkulammitin.html

Faija kantoi akun kylminä öinä sisälle ja kerran laittoi sen kylpyammeeseen. Kylpyamme ei oikein tykännyt siitä akusta huokuneeasta haposta vaan jätti karhean jäljen, joten en suosittele akun  laittamista ihan mihin hyvänsä. Tämä oli 60-luvulla, aikana ennen synteettisten öljyjen. Autoonkin vaihtoi talveksi SAE 5 -öljyt, jotka vanhasta kuplan koneesta tulivat tehokkaasti ulos. Samassa kuplassa oli myös öljypohjan lämmitin. Sitten huomasi, että naapurin kuorma-autoilija kävi käyttämässä autojaan yöllä ja faijakin nousi aamuyöllä lämmittämään autoa. Silloin oli myös kunnon pakkasia. :)
« Viimeksi muokattu: 24.06.2013, 01:23:13 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #9 : 24.06.2013, 01:40:29 »
Täsmälleen samanlaisia lukuja voltin kymmenyksen tarkkuudella on antanut kahden volvon kaksi erilaista laturia.

Seiskassa vanha laturi söi hiilensä loppuun ja lakkasi lataamasta. Ostin ensiapuna uuden lämpökompensoidun säätimen ja vanha laturi loppuun kuluneilla liukurenkailla toimi juuri aloitusviestissä kuvatulla tavalla muutaman viikon, kunnes lakkasi toimimasta kokonaan.
Tilalle vaihdoin kokonaan uuden 80A laturin, jolla latausjännite taas käyttäytyi juuri kuvatulla tavalla ja kaikki toimi mainiosti.

Nyt alla on kasipätkä, jossa myöskin laturi toimi alkuun samoin, kunnes kerran lakkasi lataamasta, tai latasi vain 12 voltin pintaan.
Tähän vaihdoin myös säätimen, jolla laturi on nyt toiminut hyvän tovin, toimien myöskin aloituksessa kuvatulla tavalla.

Kylmällä kelillä siis lataa aina alkuun 14,2V jännitteellä, josta hetken päästä laskee yleensä 14, sitten 13,8 ja lopulta 13,5 volttiin.

Olen pitänyt tätä ihan normaalina käytöksenä ???
Jännite on mitattu ajossa tupakansytkärin pistokkeeseen liitettävällä mittarilla, jonka näyttämän olen tarkistanut yleismittarilla. Jännitehäviö akusta saatuihin lukemiin verrattuna ei ollut mainittavan suuri.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa pötkäle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #10 : 24.06.2013, 08:34:29 »
850 vollessa kannattaa ainaki tarkistaa missä kunnossa akkukaapelit on.omassa vollessa kaapelit oli kovettunu ja hapettunu ihan rautakangeksi ja maa kaapelointiki oli hapettunu poikki liittimestä mikä tulee moottorin kylkeen.kyseisessä volvossa laturilta tuleva kaapeli liittyy startin piuhaan ja siitä akulle,sekin saattaa olla hapetunut.omaan volvoon tein kaapeloinnit 70 neliön kaapelilla suoraan laturilta ja startilta.alunperin lataus jännite oli alle 14 volttia mutta kaapeloinnin jälkeen 14.6 volttia eli parempi kuin uutena
volvo 850 stw vm94, volvo v70 turbo awd vm98
ford taunus 2.0 v6 vm78
oldsmobile delta88 royale vm78
oldsmobile custom cruiser 5.7 v8 vm85

Poissa pptalo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Volvoja vuodesta 1989
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #11 : 24.06.2013, 13:23:55 »
Laitoin Transportteriin volttimittarin koetauluun ja kyllä siinäkin voltit tippuu lämpötilan mukaan 13.7 Muutama viikko sitten juuri ennen akun hajoamista jännite tippui 13.5v ja nyt taas uudella akulla 13.7-13.8 V joten akulla on jotain merkitystä asiaan.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
V70N 2.4T AWD -01  S60 -01  / EX Volvot
Imperial -70  Royal -59 Firebird 5.7 tpi -80

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #12 : 24.06.2013, 13:53:19 »
Kun löytäisi tuon Boschin lataussäätimen kytkinkaavan, voisi katsoa onko se kuinka fiksu.

Akun keston vuoksi olisi hyvä jos se osaisi säätää latausjännitettä varaustilan mukaan. Tässä tapauksessa latausjännite on alhainen myös hetken aikaa puretulla akulla. Vaikka akkumittari (DHC) näyttää akun kunnoksi erittäin hyvää, en olisi 100% varma akun todellisesta kunnosta. Kyseinen  mittalaite mittaa akun jännitteen putoamista lyhyellä, tehokkaalla piikillä jonka perusteella se laskee akun antaman maksimivirran. Laite ei oikeasti osaa tutkia akkua sen kummemmin. Pitää jossain vaiheessa vaihtaa akkua. Minulla on autotallissa jatkuvassa ylläpitolatauksessa akku.

« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 12:55:05 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Latausjännite pienenee lämpimänä
« Vastaus #13 : 24.06.2013, 22:26:04 »
Kävin äsken mittaamassa sähkömiehen jatkuvuusmittarilla (mittaa tavallista yleismittarin ohmialuetta suuremmalla virralla) sekä maan että plussan ja kummassakin ohminen vastus akkukengän ja laturin välillä oli luokkaa 0.01 ohmia, eli erittäin hyvä. Lämpimänä en ole vielä mitannut mutta päivällä ajaessani latausjännite putosi 13.2 volttiin. Pitää huomenna arpoa laturiin seuraava latauksensäädin.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

 

Futurez  Kulkukoira