Autoracing  KL-varaosat

Volvo T6 Kysymyksiä

  • 12 Vastauksia
  • 1304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JokuPaikallinen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Volvo T6 Kysymyksiä
« : 11.11.2023, 08:58:58 »
En ole hirveästi t6 koneisiin perehtynyt, joten ajattelin, että täällä joku tietää varmasti enemmän. Mites noi t6 moottorit? Mitä kantta, lohkoa tai koneen osia käyttää? Onko millaisia kokemuksia ja kumman rakentaisit mielummin? B230 vai T6? Mistä kyseisiä moottorin osia voisi lähteä etsimään? Onko öljysumuille vaativa tarve turbokäytössä? Yritän siis saada jonkinmoiset 300-600hp ulos, eikä oo niin justiisa :)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2367
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #1 : 12.11.2023, 18:29:38 »
Jos ensimmäinen turboprojekti meneillään niin B230 on helpompi ja halvempi aihio aloittaa harrastus. Molemmista saa sen 3 - 400hv jo lähes vahingossa. T6 on toki paljon potentiaalisempi vaihtoehto. Ja öljymusumut ei ole mitenkään pakolliset, itse olen asian mieltänyt lähinnä niin että öljysumulliset lohkot on lähtöjään paremmassa kunnossa.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa JokuPaikallinen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #2 : 14.11.2023, 04:51:52 »
Jos ensimmäinen turboprojekti meneillään niin B230 on helpompi ja halvempi aihio aloittaa harrastus. Molemmista saa sen 3 - 400hv jo lähes vahingossa. T6 on toki paljon potentiaalisempi vaihtoehto. Ja öljymusumut ei ole mitenkään pakolliset, itse olen asian mieltänyt lähinnä niin että öljysumulliset lohkot on lähtöjään paremmassa kunnossa.

Tosiaan ei oo eka projekti, ja b230 on pari tullu tehtyäkin. Noi t6 on tosi vieraita jotenki, mut juurikin tämä 24 tappinen 6 pytty jotenkin kiehtoo. Eihän se rb kone ole, mutta kai tästäkin voimaa, hyviä ääniä ja melkoista menoa saa irti. Onko jotain tiettyä varianttia t6 koneista jota kannattaa käyttää? Onko 960 koneet hyviä? Entä s80?

Poissa rasmu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #3 : 30.11.2023, 23:11:17 »
Noihin tehotavoitteisiin riittää vielä b6254 lohko (960 2.5L), nokat kannattaa ottaa 204hv b6304 koneesta. Kampiakselin voi ottaa myös b6304:sta ja käyttää T5/T6 mäntien kanssa jos haluaa myös bensalla ajella.

Jos viinalla tarkoitus ajaa niin ainakin 400hv/500Nm tehoilla/väännöillä oli b6254 vaparimännät vielä OK. Turbojen männät ainakin huhupuheiden mukaan kestävämpiä, mutta ei itsellä varmaa tietoa tästä kun en ole noita käsissäni tai omassa moottorissa pyöritellyt.

Vakiota vahvemmat kanget taitaa olla pakolliset yli 350hv tehoille.

Lohkoon voi ja varmaankin kannattaa myös laittaa pyttyjen väliseen vesiuraan shimmit tukemaan lohkoa.

Varsinaisista T6:sista ei ole itsellä kokemusta mutta 81mm porauksella olevat varmaankin parhaita vaihtoehtoja niissäkin.


Siinäpä muutama asia mitä tuli äkkiseltään mieleen.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #4 : 04.12.2023, 07:17:05 »
Laita mulle suoraan meiliä, jos haluat tietää enempi.  Osia löytyy mun firmasta kohtuuhintaan Volvoihin aika paljon.

lensupowershop.fi
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #5 : 08.12.2023, 18:07:56 »
Noihin tehotavoitteisiin riittää vielä b6254 lohko (960 2.5L), nokat kannattaa ottaa 204hv b6304 koneesta. Kampiakselin voi ottaa myös b6304:sta ja käyttää T5/T6 mäntien kanssa jos haluaa myös bensalla ajella.

Jos viinalla tarkoitus ajaa niin ainakin 400hv/500Nm tehoilla/väännöillä oli b6254 vaparimännät vielä OK. Turbojen männät ainakin huhupuheiden mukaan kestävämpiä, mutta ei itsellä varmaa tietoa tästä kun en ole noita käsissäni tai omassa moottorissa pyöritellyt.

Vakiota vahvemmat kanget taitaa olla pakolliset yli 350hv tehoille.

Lohkoon voi ja varmaankin kannattaa myös laittaa pyttyjen väliseen vesiuraan shimmit tukemaan lohkoa.

Varsinaisista T6:sista ei ole itsellä kokemusta mutta 81mm porauksella olevat varmaankin parhaita vaihtoehtoja niissäkin.


Siinäpä muutama asia mitä tuli äkkiseltään mieleen.

Millasella alakerta setupilla sulla on ollut B6254 männät turbokäytössä? Oliko vielä 80mm iskulla vai 3l 90mm?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2023, 18:10:48 kirjoittanut mande44 »

Poissa rasmu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #6 : 08.12.2023, 19:20:15 »
Millasella alakerta setupilla sulla on ollut B6254 männät turbokäytössä? Oliko vielä 80mm iskulla vai 3l 90mm?
Vakio 80mm iskulla on tuo moottori.

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #7 : 08.12.2023, 19:31:15 »
Minkä pituisella veivillä?

Poissa rasmu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #8 : 08.12.2023, 19:36:57 »
Minkä pituisella veivillä?

Se jäikin puuttumaan aikaisemmasta viestistä. 139.5mm H-profiili veivit on kellarissa, eli saman mittaset kun vakiot.

Kellari siis veivejä lukuunottamatta vakio.

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #9 : 08.12.2023, 19:51:10 »
Se jäikin puuttumaan aikaisemmasta viestistä. 139.5mm H-profiili veivit on kellarissa, eli saman mittaset kun vakiot.

Kellari siis veivejä lukuunottamatta vakio.

Ok kiitos tiedosta. Mukava kuulla että olet koeponnistanut onnistuneesti vaparimäntiä. =) Itse olen ollut siinä käsityksessä että 2,5l olisi jollain +145mm veiveillä vakiona. Olen noita 2,5l mäntä+veivi+kampura settejä heittänyt metallinkeräykseen useita ainaisen 2,8l konversion takia ja nyt kun olisi mielenkiintoa kokeilla jotain tyhmää ja "erikoisempaa" niin ei niitä ole käsivarastossa ollenkaan.  :D

Poissa rasmu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #10 : 08.12.2023, 20:06:40 »
Ok kiitos tiedosta. Mukava kuulla että olet koeponnistanut onnistuneesti vaparimäntiä. =) Itse olen ollut siinä käsityksessä että 2,5l olisi jollain +145mm veiveillä vakiona. Olen noita 2,5l mäntä+veivi+kampura settejä heittänyt metallinkeräykseen useita ainaisen 2,8l konversion takia ja nyt kun olisi mielenkiintoa kokeilla jotain tyhmää ja "erikoisempaa" niin ei niitä ole käsivarastossa ollenkaan.  :D

Jep, puristuskorkeus (ja tietty se lakipaksuus) taitaa lähinnä olla vain erona noiden vaparin ja turbon mäntien välillä, eli samanmittasen veivin pitäis käydä pidemmän iskun setillä. Olishan tuo mielenkiintosta tietää missä vaiheessa tuo pienempi lakipaksuus alkaa oikeasti olemaan ongelma mutta kun ei ole tainnut kukaan kokeilla niin joutuu itse selvittämään.

Tuo samanmittanen veivi oli yksi kriteeri jonka perusteella kehtasin kokeillä tätä moottorikokoonpanoa. Voi sitten ainakin teoriassa käytää samat veivit pitkäisku mäntien/kampuran kanssa jos nykyiset männät pettää.

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #11 : 08.12.2023, 20:29:17 »
Jep, puristuskorkeus (ja tietty se lakipaksuus) taitaa lähinnä olla vain erona noiden vaparin ja turbon mäntien välillä, eli samanmittasen veivin pitäis käydä pidemmän iskun setillä. Olishan tuo mielenkiintosta tietää missä vaiheessa tuo pienempi lakipaksuus alkaa oikeasti olemaan ongelma mutta kun ei ole tainnut kukaan kokeilla niin joutuu itse selvittämään.

Tuo samanmittanen veivi oli yksi kriteeri jonka perusteella kehtasin kokeillä tätä moottorikokoonpanoa. Voi sitten ainakin teoriassa käytää samat veivit pitkäisku mäntien/kampuran kanssa jos nykyiset männät pettää.

Hienon kuuloista tekemistä. Vakiopurkka on mielestäni ehkä vähän turhan kova turbokäyttöön ainakin isommalla ahtopaineella? (Tähän se miettivä hymiö) Mutta toisaalta tehoa tavoiteltaessa olisi hauska testata nostaa orkkis turbomäntien kanssa purkkaa hieman, kun melko lailla kaikilla lienee tähän mennessä ollut aina jo jonkinlainen ns. perusrespti. Sen takia olisi ollut mielenkiintoista nähdä käyrää siitä sun laitteesta ilman ahtopaineenrajoitusta. Mulla omassa myllyssä on ollut muutaman kesän +2,5bar painetta ja tehoa sen verran että ei harmita isommalla vaihteella vedättäessä. Joskus aikanaan kun alkoi näitä harrastelemaan niin pidin puhuttuna merkkipaaluna sitä että B6254 lohkon "luvattu/povattu/arvailtu" kesto oli 100hp/sylinteri, mutta halusin tämän todistaa vääräksi. 

Poissa rasmu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo T6 Kysymyksiä
« Vastaus #12 : 08.12.2023, 23:27:34 »
Hienon kuuloista tekemistä. Vakiopurkka on mielestäni ehkä vähän turhan kova turbokäyttöön ainakin isommalla ahtopaineella? (Tähän se miettivä hymiö) Mutta toisaalta tehoa tavoiteltaessa olisi hauska testata nostaa orkkis turbomäntien kanssa purkkaa hieman, kun melko lailla kaikilla lienee tähän mennessä ollut aina jo jonkinlainen ns. perusrespti. Sen takia olisi ollut mielenkiintoista nähdä käyrää siitä sun laitteesta ilman ahtopaineenrajoitusta. Mulla omassa myllyssä on ollut muutaman kesän +2,5bar painetta ja tehoa sen verran että ei harmita isommalla vaihteella vedättäessä. Joskus aikanaan kun alkoi näitä harrastelemaan niin pidin puhuttuna merkkipaaluna sitä että B6254 lohkon "luvattu/povattu/arvailtu" kesto oli 100hp/sylinteri, mutta halusin tämän todistaa vääräksi.

En sen perusteella mitä tähän mennessä lukenut ja kuullut pidä tuota vielä liian kovana puristussuhteena kun E85 polttoaineena. Ei tosin ole mitään faktaa mihin nojata tämän väitteen kanssa, mutta onhan tuokin moottori ainakin tähän mennessä läjässä pysynyt ja jos nakuttamaan olisi päässyt jossakin välissä niin eiköhän nuo männät olisi jo entiset.

 

Ateho  Elekma