Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D5 => Aiheen aloitti: dee viis - 19.11.2011, 20:42:40
-
eli onko tuossa yksi vai kaksi kattia? kun turbon jälkeen on yksi pienempi pönttö ja alhaalla vähän isompi! meinasin jos innostuisi tyhjentämään sisukset niin onko noissa molemmissa pöntöissä tavaraa sisällä?? onko siinä ideaa kun lueskelin et hitsais sinne sisään suoran putken sit lopuks paikalleen??
-
molemmat on niitä hiukkassuodattimia. ei muutako tyhjäksi vain molemmat.
ei sinne mitään putkea tarvi hitsata sisälle.
tuosta omasta v70:stä molemmat tyhjänä ja 3" ränni yhellä virtaavalla suodattimella turbolta perään saakka. ei ole edes pahat äänet.
ja mikä tärkeintä, savutus loppuu ja kulutus putoaa :)
-
Vähän vanha viesti, mutta itsellä sattuu olemaan samainen kiesi.. Olen luullut tähän asti, ettei vm 02 ole mitään hiukkassuodattimia?
-
oli siellä sen tapasta "keramiikkaa" tai jotain vastaavaa.
ainaki ne ahistaa ihan perkeeleesti siellä
-
mites se tyhjennys onnistuu? vetästäänkö kuori halki ja romut pois? vai miten. itellä kans 02 d5
-
Itse ainakin olen leikannut katin yläpuolelle rälläkällä luukun ja ottanut sisuskalut veks. Mikillä hitsataan sitten tämä "luukku" kiinni. Aika monta kattia oon tyhjentänyt samalla periaatteella. ;)
-
Koventuuko äänet merkittävästi? Tuntuuko persdynossa?
-
Itse ainakin olen leikannut katin yläpuolelle rälläkällä luukun ja ottanut sisuskalut veks. Mikillä hitsataan sitten tämä "luukku" kiinni. Aika monta kattia oon tyhjentänyt samalla periaatteella. ;)
ainaki kannattee semmosesta paikkaa aukassa että inssi ei näe ku konttorilla käyttää.
ite jouduin selitteleen että miksi se on hitsattu.
Koventuuko äänet merkittävästi? Tuntuuko persdynossa?
en usko että pelkästään tyhjentämällä ainakaan paljoa äänet kovenee. ei siinä muuta huomaa ko tankilla käydessä ku tekee koko putken virtaavammaksi.
-
ok. täytyypä tyhjätä ne kuhan saa itestään irti sen verran. takapöntön oonki ottanu jo pois.
-
Kuullostaa mielenkiintoiselta hommalta. Kuinkahan suuri "luukku" tarvitaan, että romut mahtuu ulos?
-
Kuullostaa mielenkiintoiselta hommalta. Kuinkahan suuri "luukku" tarvitaan, että romut mahtuu ulos?
Eikös se riitä, ku vaan sorkkaraudalla tms. paukuttelee sinne sisään, lähtee enin tavara liikkumaan? Tarttee ollenkaan aukoa?
Avaa vain riittävän ison aukon, niin lähteehän ne tulemaan. Puolet katin halkaisijasta?
-
Eikös se riitä, ku vaan sorkkaraudalla tms. paukuttelee sinne sisään, lähtee enin tavara liikkumaan? Tarttee ollenkaan aukoa?
Avaa vain riittävän ison aukon, niin lähteehän ne tulemaan. Puolet katin halkaisijasta?
aika kovaa se sisus siellä on.
vasaralla ja tuuman paksusella terävällä rauta piikillä sai hakata aika lujaa että alko hajoamaan.
-
ok. täytyypä tyhjätä ne kuhan saa itestään irti sen verran. takapöntön oonki ottanu jo pois.
Ota kuvia kun olet avannut, miltä sisukset näyttää.
-
Mites toi vaikuttaa päästöihin?
Itellä 04 V70 D5 ja ajattelin tyhjätä nuo kans..
-
eí kuulemma mitata katsastuksessa niitä asioita joita katalysaattorilla poistetaan.
jostain luin että pakokaasujen hajut olisi sen jälkeen kuin vanhassa diesel mersussa katin poiston jälkeen(liekö totta).
-
ei vaikuta katsastuksessa mitattaviin päästöihin mitenkään.
ja eikä kyllä haise samalle ku vanha diesel mursu. samanlainen katku ku uudemmissa autoissa on.
offina semmonen että oletteko egr:n tukkinu?
tuossa kuva ahtoputkesta egr:n jälkeen joka menee imusarjaan
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2790159.jpg)
-
Mulla on EGR tukittuna, juurikin syystä joka ilmenee tuosta kuvasta. Lastu, joten ei herjaa mitään.
-
Mulla on EGR tukittuna, juurikin syystä joka ilmenee tuosta kuvasta. Lastu, joten ei herjaa mitään.
Kuis on autossa tarennut kun EGR tulpattuna/millanen on kulutus?
-
Kuis on autossa tarennut kun EGR tulpattuna/millanen on kulutus?
egr on pakokaasujen takaisinkierrätys järjestelmä. että eipä se vaikuta lämmön riittämiseen.
tukittuna ei sotke imusarjaa --> virtaukset pysyy parempana joka vaikuttaa kulutukseen.
-
egr on pakokaasujen takaisinkierrätys järjestelmä. että eipä se vaikuta lämmön riittämiseen.
tukittuna ei sotke imusarjaa --> virtaukset pysyy parempana joka vaikuttaa kulutukseen.
Silläpä juuri ajattelin, kun se kierrättää lämmintä kaasua takaisin, että miten käy kun tätä ei tapahdu. Jossain topicissa ainakin oli puhetta, että koneesta tulee niin taloudellinen, että ei meinaa lämmetä riittävästi.
Edit:
Oman D5 "lastutuksen" yhteydessä tämä tuli Debilin edustajan kanssa puheeksi ja hän tiesi kertoa,että onnistuu mutta sen jälkeen kone alkaa käymään niin pihisti, että tyyliin "kesälläkin saa käyttää lisälämmitintä". Unohdettiin se idea sitten samointein.
-
En kyllä huomannut kulutuksessa mitään merkittävää eroa. Tulppasin sen noin 6kk lastutuksen jälkeen.
Jos lämpiäminen on ainoa huoli niin ei muuta kuin tulppa paikalleen. Ei mihinkään koneeseen pitäisi puhaltaa ilmaa joka on käytettyä (pakokaasua) ja vielä niin sottaavaa ;)
-
Hyvä tietää, että lämpeämisessä ei eroja ole ollut. Tiedä sitten vaikuttaako uudempi moottori tuohon lämpeämiseen jotenkin, onko ne niin paljoa muuttuneet(/ollenkaan)? Mulla siis kyseessä tuo allekirjoituksen S80 D5244T4.
Harmittaa toisaalta, että kulutuksessa ei (merkittävää) eroa ole kuitenkaan näkynyt. :(
Katsotaan mitä kevät tuo tullessaan. 8)
-
tuossa kuva ahtoputkesta egr:n jälkeen joka menee imusarjaan
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2790159.jpg)
Hyi raato.
-
Hyvä tietää, että lämpeämisessä ei eroja ole ollut. Tiedä sitten vaikuttaako uudempi moottori tuohon lämpeämiseen jotenkin, onko ne niin paljoa muuttuneet(/ollenkaan)? Mulla siis kyseessä tuo allekirjoituksen S80 D5244T4.
Harmittaa toisaalta, että kulutuksessa ei (merkittävää) eroa ole kuitenkaan näkynyt. :(
Katsotaan mitä kevät tuo tullessaan. 8)
tuosta uuemmasta en osaa sanoa alkaako tekeen vikailmotusta. se kannattee kysyä joltain muulta. ku tuossa D5244T:ssä ei ilmottele mitään. mutta suosittelen tukkimaan jos vain mahollista. loppujen lopuksi käy huonosti. moottori tukkeutuu ja seuraa kallis remontti.
Hyi raato.
nimenomaan. se on ihan puhasta nokea. aikamoinen työmaa oli putsata pelkästään tuo putki että sai puhtaaksi.
-
aikamoinen työmaa oli putsata pelkästään tuo putki että sai puhtaaksi.
Millä konsteilla tuota kannattaa ylipäätään ruveta putsaamaan?
-
Millä konsteilla tuota kannattaa ylipäätään ruveta putsaamaan?
Täällä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12994.0) vähän aiheesta, vaikka uudempi onkin kyseessä.
-
Millä konsteilla tuota kannattaa ylipäätään ruveta putsaamaan?
no kaikkihan tietää että löpö on ihan hyvä puhdistus aine. ja lisäksi käytin brake cleaneria, rättejä ja paineilmaa.
-
no kaikkihan tietää että löpö on ihan hyvä puhdistus aine. ja lisäksi käytin brake cleaneria, rättejä ja paineilmaa.
Juu kun aattelin vaan kun meiltäkin pihasta löytyy yks 1.4 tdi niin saattaa olla tuo operaatio edessä.....
-
No nii nyt ois pöntöt tyhjätty! Ja äänet on miehekkäät perkele! Herkkyyttä, ja vetoja tuli lisää eteenkin yläkierroksilla!
Kuvia laitan tyhjäyksestä viikonlopun aikana, kunhan selviän..... Hik!
-
mites tuo takapöntön laita? vakio siis kyseessä vaihtoon vai annanko olla? eli ahdistaako? katit tyhjätty ja muutenkin auto lastutettu ym eli onko hyötyä tuosta takapöntön vaihdosta? vai tuleeko muuta kun enempi ääntä? ja sen takia sitä en kyllä vaihda!!
-
mites tuo takapöntön laita? vakio siis kyseessä vaihtoon vai annanko olla? eli ahdistaako? katit tyhjätty ja muutenkin auto lastutettu ym eli onko hyötyä tuosta takapöntön vaihdosta? vai tuleeko muuta kun enempi ääntä? ja sen takia sitä en kyllä vaihda!!
3" ränni sinne muuten. Tulee mukavat murinat eikä ahista ::)
-
No nii nyt ois pöntöt tyhjätty! Ja äänet on miehekkäät perkele! Herkkyyttä, ja vetoja tuli lisää eteenkin yläkierroksilla!
Kuvia laitan tyhjäyksestä viikonlopun aikana, kunhan selviän..... Hik!
Ootko alkunut pikkuhiljaa jo selvitä .. jos vaikka niitä kuvia sais nähtäville.. ;)
-
Joo kyllä jo nyt sen verran....
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497523.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497523/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497526.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497526/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497527.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497527/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497562.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497562/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497564.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497564/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497566.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497566/)
eihän siinä ihmeitä... rälläkällä luukku sitten tamppia ja moskaa rojut pois luukku kiinni
-
Joo kyllä jo nyt sen verran....
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497523.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497523/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497526.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497526/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497527.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497527/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497562.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497562/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497564.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497564/)
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3497566.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3497566/)
eihän siinä ihmeitä... rälläkällä luukku sitten tamppia ja moskaa rojut pois luukku kiinni
Pakko kysyä missä kunnossa jousto oli? ??? Ja paljon on kilometrejä?
Omassa V70:ssä oli jousto sökö ku putkea aloin tekemään..
-
kokeilin paineilmalla ettei hirveesti vuoda kun näytti vähän mustalle ni arvelin et rikki. kilsoja 290tkm. kumma kyllä että toi jousto on vielä hengissä ku oli se moottorin ylätukikumi rikki ni repi putken melkein poikki.....
-
kokeilin paineilmalla ettei hirveesti vuoda kun näytti vähän mustalle ni arvelin et rikki. kilsoja 290tkm. kumma kyllä että toi jousto on vielä hengissä ku oli se moottorin ylätukikumi rikki ni repi putken melkein poikki.....
Mulla oli jotain 320-340tkm sillon ku ite tyhjensin pöntöt. Ja jousto oli aika finaalissa joten se meni samalla vaihtoon, tai oikeastaan koko putki meni vaihtoon. Ei ahista ::)
-
Kuvat näyttää hienoilta, ainoa etten saa isoja kuvia näkyviin, kuvablogi näyttää vain punaisia X kuvan paikalla. Mikähän siinä?
-
Kuvat näyttää hienoilta, ainoa etten saa isoja kuvia näkyviin, kuvablogi näyttää vain punaisia X kuvan paikalla. Mikähän siinä?
no mikäs? saikos Julma-Henri kuvat auki?
vai enkö osaa laittaa niitä oikein?! :idiot2:
-
no mikäs? saikos Julma-Henri kuvat auki?
vai enkö osaa laittaa niitä oikein?! :idiot2:
Kyllä mulla ainakin toimi eilen + just kun katsoin pari kuvaa.
-
Mulla on työpaikan kone ja IE 8. Voi olla jotain suojausasetuksia. Kokeilen illalla kotona, enemmän mahdollisuuksia.
-
Kyllä kuvat näkyy.
-
No nii nyt ois pöntöt tyhjätty! Ja äänet on miehekkäät perkele! Herkkyyttä, ja vetoja tuli lisää eteenkin yläkierroksilla!
Mittailitko kulutuslukemia, muuttuiko johonkin suuntaan?
-
Mittailitko kulutuslukemia, muuttuiko johonkin suuntaan?
En tiiä puottiko putken tyhjäys kulutusta kun meni heti ohjelmointii... Mut viimeks ku käytii keski-suomes ni laskettu kulutus oli 5,5l. Ja muuten sit riippuu kaasujalasta joka on raskas..... Mut kertaakaan ei oo ollu yli seitsemää! Tietokone näyttää 4,5l eli ei ihan oikeeta
-
Mittailitko kulutuslukemia, muuttuiko johonkin suuntaan?
Vaikuttaa jos muutenki putkea vähän avartaa.
-
Mites, onko tuossa wanhempi (mk1)-koppasessa tdi:ssä ja bensiini-moottorisessa v70 samanlainen dp ja katti?
Ois tuossa naapurissa kaupan bensiinikäyttöisen v70 alkupätkä pakoputkistosta,ni arvelin josko suorittas tuon tyhjäyksen siten, jotta jättäis varmuuden vuoks kunnollisen katalysaattorin tallin perukoille ruostumaan ::)
-
Mites, onko tuossa wanhempi (mk1)-koppasessa tdi:ssä ja bensiini-moottorisessa v70 samanlainen dp ja katti?
Ois tuossa naapurissa kaupan bensiinikäyttöisen v70 alkupätkä pakoputkistosta,ni arvelin josko suorittas tuon tyhjäyksen siten, jotta jättäis varmuuden vuoks kunnollisen katalysaattorin tallin perukoille ruostumaan ::)
En tiedä mitä eroja noissa on, mutta multa löytyy yksi 2.5tdi:n ylimääräinen katti tyhjättäväksi jos on tarvetta.
-
En tiiä puottiko putken tyhjäys kulutusta kun meni heti ohjelmointii... Mut viimeks ku käytii keski-suomes ni laskettu kulutus oli 5,5l. Ja muuten sit riippuu kaasujalasta joka on raskas..... Mut kertaakaan ei oo ollu yli seitsemää! Tietokone näyttää 4,5l eli ei ihan oikeeta
Tyhjäsin perjantaina katit, sama S60 D5 '02. Mulla on ollut lastu jo 150 tkm (mittarissa 299tkm) ja kulutusta olen seuraillut. Jonkun viikon päästä on jokin käsitys. Kun kelit vähän kuivaisi, pääsisi Racechronolla tsekkaan 80-120km/h, jos kateilla siihen on mitään vaikutusta. Parhaimmillaan tasaisella vedot on ollut 4.1s. Polttoaineen paine vaan laskee, suunnitelmissa vaihtaa pa-suodatin nyt aluksi.
Putken keskijatkon mutterit oli aika ruostuneet, jouduin ottaan koko putken alas jotta pääsin laikalla käsiksi. Kaikki tämä autotallin lattialla ilman monttua / nosturia ;)
-
Kuinkas on, rupeaako ohjelmoimaton -04 D5 herjaamaan jotain jos katit tyhjentää? Hiukkassuodattimilla varustetuthan ilmeisesti rupeaa jotain valittamaan.
-
Kuinkas on, rupeaako ohjelmoimaton -04 D5 herjaamaan jotain jos katit tyhjentää? Hiukkassuodattimilla varustetuthan ilmeisesti rupeaa jotain valittamaan.
Onko putkessa jotain anturoita?
Jos ei ole niin ei sen mitään pitäis alkaa herjaamaan.
Muistaakseni facelift:iin tuli hiukkassuodattimet..
-
Tyhjäsin perjantaina katit, sama S60 D5 '02. Mulla on ollut lastu jo 150 tkm (mittarissa 299tkm) ja kulutusta olen seuraillut. Jonkun viikon päästä on jokin käsitys. Kun kelit vähän kuivaisi, pääsisi Racechronolla tsekkaan 80-120km/h, jos kateilla siihen on mitään vaikutusta. Parhaimmillaan tasaisella vedot on ollut 4.1s. Polttoaineen paine vaan laskee, suunnitelmissa vaihtaa pa-suodatin nyt aluksi.
Putken keskijatkon mutterit oli aika ruostuneet, jouduin ottaan koko putken alas jotta pääsin laikalla käsiksi. Kaikki tämä autotallin lattialla ilman monttua / nosturia ;)
Racechrono kertoi että nyt 80-120 olisi 3.9s. Pitää toistaa muutaman kerran, että tietää, pysyykö samalla tasolla. Kiihdytyksen aikana on edelleen pieni tauko, ei taida VNT siivet oikein säätyä.
Kulutukseen voin kommentoida, että keskikulutusnäyttö on perinteisesti 4.4 ja todellinen 5,55 (tankatessa laskettu). Ajoin perheen kanssa viikonloppuna etelästä Jyväskylään (lahden motaria heinolaan asti, mittarissa 130km/h, siitä Jyväskylään enimmäkseen satasta) ja keskikulutus laski 4.4 -> 4.0 reilun 200km ajon aikana. Tankkasin paluumatkalla ja kulutus oli 5,44 L/100km. Täytyy laskea muutaman tankkauksen keskiarvo. Nollasin keskikulutusnäytön kun tankkasin ja satasen alueella näytti asettuvan noin 3,4 L/100km. Motarilla nousi 3.9 ja tänään nousi työmatkalla 4.0. Jos keskikulutuksen virhe olisi lineaarinen, tasaisella 110km/h mittarissa eli todellinen vähän päälle sata, keskikulutus jäisi alle viiden litran.
-
Olisi minkäänmoista vinkkiä antaa tuon downpipen irrotukseen turbosta? Aika lujassa tuntuu pultit olevan kun eilen koitin vähän ihmetellä. Lähtevätkö ihan esim. lämmittämällä?
-
Olisi minkäänmoista vinkkiä antaa tuon downpipen irrotukseen turbosta? Aika lujassa tuntuu pultit olevan kun eilen koitin vähän ihmetellä. Lähtevätkö ihan esim. lämmittämällä?
No jos jollain pystyt lämmittämään niim auttaahan se.
-
ts. aja kone lämpimäksi ni pultitkin on kuumat ja lähtevät yleensä ihan kohtuudella auki.
-
Kuinkas muuten teillä kun katit ovat poissa, savuaako? Haiseeko? Entäs kun jollain muilla autovoorumeilla(ulkomaisilla) on lukenut että katin poisto ei ole pitkässä juoksussa turbolle hyväksi. Paljon on puhuttu että turbo vaatisi pienen "backpressure" eli vastapaineen, joka katin poistolla menetetään, jolloin se "spools up too fast". Onko tämä pelkkää schaibaa?
Esim tuossa. http://www.tdisport.com/Forum/viewtopic.php?t=5567
-
Eiköhän turbo ole keksitty jo ennen kattiaikaa :D
-
Omani ei savua yhtään enempää, kuin aiemminkaan. Haisee jonkin verran enemmän.
-
Harmi kun nuo jari2407 sivulle 3 laittamat kuvat on hukkuneet. Ilmeisesti tuo katalysaattori on hitsattavissa ihan mustan rauan vehkeillä?
Niin ja onko pitemmällä aikavälillä huomattu tässä mitään negatiivista?
-
Näköjään hävinny jonnekkin... rälläkällä H malliset viillot ni saa nätin luukun ja ihan migillä vetelin saumaa siihen.
Ei kai muuta ku haju.
-
Muuttuuko tuo haju vastaavaksi kuten ardicin pakokaasu vai miten. Onko kuinka voimakas?
-
Kyllähän siinä eroa on. Vanha mersu, pakettiauto yms vanhempi kottero jossa ei ole vielä kattia haisee samanlaiselle.
-
Mulla jäi 2002:sta d5 S60:stä ylimääräinen.
Tässä olisi tarjolla tyhjäykseen katti. Osta ylimääräinen niin voi harjoitella ensin, tai tekee valmiiksi ja heittää paikoilleen. Ei tarvitse autoa seisotella.
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1944079
S60:en kun korvautui 2005 V70 D5: lla
Niin pitäisi sitten perehtyä onko omassa 2005 V70:ssä hiukkasloukkua putkessa.
Pitää käydä nosturilla tutkimassa kunhan kiireet hellittää.
-
Sen näkee ilman nosturiakin kun kurkkaa alle. Jos pöntöstä lähtee pari pilliä niin sitten on.
-
Puoli vuotta ajellut tyhjällä katilla nyt. Tuossa minulla oli turbon jälkeen ainoastaa katti ja sitten vaimentimet. Ei siis ollut sitä hiukkaspönttöä ennen joustoa. Huomioita mitä on tullut:
- Haju kuin työkoneessa. Rukalla sain naapuriparkista kommentinkin asiasta.
- Turbon vihellys kuuluu mukavasti, mutta myös tyhjäkäynnillä sellainen suhina kuin vuotaisi jostakin. Ei ole kuitenkaan vuoto vaan katin kuoret jotenkin resonoi. Ääni hiljenee kun laittaa vaikka käden katin pohjaan tai teippiä kääräsee katin ympärille.
- Kulutuksessa ei ainakaan talvella mitään eroa.
- Ennen tyhjäystä diesel k-arvo katsastuksessa oli 0,06 ja tyhjäyksen jälkeen 0,02. Tuo ero saattaa tietenkin tulla vaikka mittaristakin tai ajotyylistä ennen katsastusta.
Itsellä ainakin semmoinen tunto jäi tuosta hommasta että jos putkistoa haluaa avartaa niin jättäisin tuon katin koskematta ja tyhjäisin vaikka äänenvaimentimen ja hiukkaspöntön mikäli semmoinen on.
vm 2002 D5 163hp