Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Juice - 06.06.2012, 09:14:27

Otsikko: XL eli extra load luokitus
Kirjoitti: Juice - 06.06.2012, 09:14:27
Miten XL luokitettu rengas eroaa ns. normaalista renkaasta ajo-ominaisuuksiltaan, onko jäykempi/kovempi kun painoluokka on suurempi?

Vertailukohtana olisi vaikka tuo 205/55-16 91V ja XL renkaana 205/55-16 94V.
Otsikko: Vs: XL eli extra load luokitus
Kirjoitti: IceSun - 06.06.2012, 10:43:13
XL = Extra Load
RF = Reinforced
Varmaan periaatteessa/käytännössä sama asia? Riippuen tietysti renkaasta, mihin on suunniteltu tai mikä on käyttötarkoitus.

Rengas kestää suurempaa kuormaa ja ilmanpainetta vs. normaali rengas, ilman merkintöjä.
Ovat rungoltaan erilaisia vs. normaali.
Otsikko: Vs: XL eli extra load luokitus
Kirjoitti: Juice - 06.06.2012, 12:26:44
XL = Extra Load
RF = Reinforced
Varmaan periaatteessa/käytännössä sama asia? Riippuen tietysti renkaasta, mihin on suunniteltu tai mikä on käyttötarkoitus.

Rengas kestää suurempaa kuormaa ja ilmanpainetta vs. normaali rengas, ilman merkintöjä.
Ovat rungoltaan erilaisia vs. normaali.

Tuli vaan tuo mieleen kun oon tuohon omaan V70 katsellut kesärenkaita ja parissa vaihtoehdosta on samalla pintakuviolla 91V ja 94V XL rengasta tarjolla joista 94V on hieman halvempi kuin tuo ensin mainittu.
Pitäydynkö vain tuossa 91V luokassa??
Otsikko: Vs: XL eli extra load luokitus
Kirjoitti: pomo - 06.06.2012, 12:43:39
Mulla oli talvirenkaat 91 luokituksella ja oli vetelät. Suosittelen ottaan XL renkaan.
Otsikko: Vs: XL eli extra load luokitus
Kirjoitti: IceSun - 06.06.2012, 13:22:25
Tuli vaan tuo mieleen kun oon tuohon omaan V70 katsellut kesärenkaita ja parissa vaihtoehdosta on samalla pintakuviolla 91V ja 94V XL rengasta tarjolla joista 94V on hieman halvempi kuin tuo ensin mainittu.
Pitäydynkö vain tuossa 91V luokassa??

Jos ei ole tarvetta kuljettaa niin suurta kuormaa, että saa renkaisiin pitää lyödä painetta reilusti lisää ja kantavuus menee reilusti yli rajan niin tuo 91V hyvä valinta.
Myös nuo XL, RF renkaat ovat jäykempiä rungoltaan joka vaikuttaa "pehmeyteen" tai mukavuuteen. Pientä sporttisuutta ehkä tuolla jäykemmällä mutta 55 sarja on muuten aika kaukana sporttisuudesta.  ::)
Saattavat pitää myös kovempaa rengasmelua?
Tuskin normaaliajossa on ominaisuuksilla muuten eroa, ei mitkään racerace kokoiset renkaat kuitenkaan ole.  :)

Talvirenkaat ovat pehmeät jotta olisi pitoa ja vetelät/löysät. Pullarenkaat eli vähän kuin taikinan päällä ajaisi.  :D
Otsikko: Vs: XL eli extra load luokitus
Kirjoitti: pomo - 06.06.2012, 13:28:12
Talvirenkaat ovat pehmeät jotta olisi pitoa ja vetelät/löysät. Pullarenkaat eli vähän kuin taikinan päällä ajaisi.  :D
Niin ovat. Mutta selitäppäs se miten 195/65-15 voi olla jäykempi kuin 205/55-16. Niissä oli selvä ero.
Otsikko: Vs: XL eli extra load luokitus
Kirjoitti: IceSun - 06.06.2012, 14:05:30
Pare kirjoittaa uudestaa ku ajatus karkailee.

Tuossa on paljon muuttujia miksi toinen olisi jäykempi.
Pelkkästään eri valmistaja, samassa rengaskoossa voi tehdä toisesta pehmeämmän ja toisessa jäykemmän. Erilaiset rungot kuitenkin noissa 65/15 ja 205/55 joten sekin vaikuttaa.
Oliko toinen ecorengas ja toinen pitäväksi tehty saderengas, oliko paineet täysin samat tai oikeat noihin renkaisiin, Pienemmässä RF/XL rengas jolloin runko on ollut jäykempi, renkaiden "paistopäivä" toiset oli uudet ja toiset kovettuneet jo?  Jouset ja iskarit löystynyt hieman?  :2funny:
Karkeina esimerkkeinä, vaikea kuitenkin sanoa.  :P

Im not the tire man.  :pomo:

He is -> (http://www.factsoffishing.com/wp-content/uploads/staypuft-marshmallow-man.jpg)

Otsikko: Vs: XL eli extra load luokitus
Kirjoitti: pomo - 06.06.2012, 14:13:44
Paineet oikeat mutta 16" oli halpis renkaat ja 15" oli todella vanhoja. Molemmat nastoilla. Ero oli kuin yöllä ja päivällä.   :P
Mutta se siitä. Mä ottaisin V70:iin 94XL, jollaiset mulla nytkin on alla, tosin 17".