Autoracing  KL-varaosat

Tasapainottamisesta asiaa

  • 40 Vastauksia
  • 16816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #15 : 12.09.2011, 14:37:37 »
kaippa  näissä voi olla kone kohtasia eroja mutta oon ollu töissä vianorin 4:ssä eri toimipisteissä ja näissä joka koneella sama juttu, tosin koneet oli saman merkkisiä mut en nyt muista minkä merkkisiä...
mut tosiaan mulle sysättiin aina kaikki erikoisemmat hommat esim. 185 rengas 8,5" leveelle vanteelle ja 215/35 19 rengas väärinpäin kasattaville alpinan alkuperäis vanteille (maksaa!!), yms. nää vaan niinku esimerkkinä...
voin ihan hyvin olla väärässäkin, niillä koneilla vaan mitä minä olen käyttänyt niin hyvin pieni todennäköisyys oli että näytti 2 kertaa samaa jos pyörä kävi välillä irti...
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #16 : 12.09.2011, 18:39:02 »
Miksi muuten lähes kaikki tuntuvat käyttävän niitä vanteen reunaan hakattavia painoja aluvanteisiin?

Eikö ne "liimapainot" olisi parempia ja vanteelle ystävällisempiä?

Löytyykö muuten jostain tollaisen tasapainoituskoneen käyttöohjetta "for dummies" olis ihan hauska tietää teoriassa miten homma toimii / mitä heppu käytännössä koneella tekee.

Renkaan kiinnitys, irroitus aukeaa katsomalla. Pyöritetään, mut miten painojen paikat ja koot tiedetään -miten paljon voi mokailla. Jne. turhaa tietoa.


Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #17 : 12.09.2011, 18:45:32 »
Miksi muuten lähes kaikki tuntuvat käyttävän niitä vanteen reunaan hakattavia painoja aluvanteisiin?

Eikö ne "liimapainot" olisi parempia ja vanteelle ystävällisempiä?
Jos aluvanne on mallia että siinä on paikka hakattaville reunapainoille, silloin niitä käytetään ellei toisin pyydetä. Toki ne painotkaan eivät ole samoja kuin peltivanteissa.

Liimapainot kalliimpia ja eivät uudelleen käytettävissä :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #18 : 12.09.2011, 19:02:03 »
Alumiinivanne paino, lyötävä, pitää aina olla pinnoitettu. Mielestäni se on kallein paino. Tiedä sitten.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #19 : 12.09.2011, 19:06:10 »
Alumiinivanne paino, lyötävä, pitää aina olla pinnoitettu. Mielestäni se on kallein paino. Tiedä sitten.
Saattapi olla se malli kalleinkin, ei ole niiden hinnasta tietoa mutta liimalätkät suht hinnakkaita, ainakin joskus olivat.  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #20 : 12.09.2011, 19:18:47 »
Lyöntipainolla on pienempi vaiva kuin liimapainolla ja pysyy paremmin paikallaan, tosin kyllä se liimapainokin pysyy. Itellä oli tapana pistää sitä mitä oli ollutkin.
Tasapainotuskone toimii käytännössä siten että
1. kiinnitetään pyörä koneeseen, tähän on muutamia erilaisia tapoja
2. syötetään koneeseen ohjelma, millain painotetaan, eli liima&liima, lyönti&liima, lyönti&lyönti, keskipaino
3. syötetään koneeseen mitat: vanteen halkaisija, leveys, sekä painojen paikat.
4. pudotetaan suojakansi, jolloin kone lähtee pyörimään

Koneessa on kaksi kappaletta lcd näyttöjä sekä 2kpl ledinauhoja. Ledit näyttävät mihin paino laitetaan ja näyttö kertoo kuinka paljon, toiset näyttää toisen puolen ja toiset toisen.
Joka ainoassa kohdassa voi mokata!
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #21 : 12.09.2011, 19:30:05 »
2. syötetään koneeseen ohjelma, millain painotetaan, eli liima&liima, lyönti&liima, lyönti&lyönti, keskipaino
Eihän se kone ymmärrä millä painoilla sä sen painotat? Vai ymmärtääkö?
Se painon paikkahan siihen vaan valitaan.   ???

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #22 : 12.09.2011, 19:32:31 »
Okei, jotain tollaista kuvittelikin. En vain ole kehdannut mennä iholle ihmettelemään prosessia. Teoriassa voisin tasapainottaa omat renkaat -teoriassa..

Voiko noita lyötäviä painoja, edes teoriassa, ottaa irti ilman vaurioita?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #23 : 12.09.2011, 19:39:20 »
Okei, jotain tollaista kuvittelikin. En vain ole kehdannut mennä iholle ihmettelemään prosessia. Teoriassa voisin tasapainottaa omat renkaat -teoriassa..

Voiko noita lyötäviä painoja, edes teoriassa, ottaa irti ilman vaurioita?
Jos sulla vaan on kone käytössä.

Voi.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #24 : 12.09.2011, 19:54:23 »
Eihän se kone ymmärrä millä painoilla sä sen painotat? Vai ymmärtääkö?
Se painon paikkahan siihen vaan valitaan.   ???
Kyllä se sen haluaa tietää.  ::) Ellei se oo sitten ihan karvalakkikone.



3. syötetään koneeseen mitat: vanteen halkaisija, leveys, sekä painojen paikat.

Puolan sijaintiakin voidaan kysyä. Mielenkiinnosta, tiedätkö vaikuttaako tuo mitään lopputulokseen, kun yleensä se jätetään ilmoittamatta?
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #25 : 12.09.2011, 19:58:39 »
Kyllä se sen haluaa tietää.  ::) Ellei se oo sitten ihan karvalakkikone.
Siis oikeesti. Pitääkö siihen oikeen valita lyödäänkö se paino vai liimataanko?

En oo sellaseen koneeseen vielä törmännytkään ja ite kun aikoinaan (yli 10v) käytin niin paikat vaan valittiin.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #26 : 12.09.2011, 20:02:35 »
Siis oikeesti. Pitääkö siihen oikeen valita lyödäänkö se paino vai liimataanko?

En oo sellaseen koneeseen vielä törmännytkään ja ite kun aikoinaan (yli 10v) käytin niin paikat vaan valittiin.
:facepalm: ootko koittanut pistää lyöntipainoa vanteen sisäkehälle, ju nou wot ai mean, oota haen rautalankaa rautakaupasta ;D siis painon paikkaa tarkoitin
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #27 : 12.09.2011, 20:20:43 »
:facepalm: ootko koittanut pistää lyöntipainoa vanteen sisäkehälle, ju nou wot ai mean, oota haen rautalankaa rautakaupasta ;D siis painon paikkaa tarkoitin
En oo kokeillu. Pysyyköhän se?   :D  Paikkaa nimenomaan sen pitäis kysyä eikä sitä että liimataanko se paino vai lyödäänkö, sitä se kone ei ymmärrä.   :juhau:
Eli siis ei tarvita rautalankaa.   :pomo:

Onko Riikka eri mieltä?   ???

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #28 : 13.09.2011, 16:51:49 »
En oo kokeillu. Pysyyköhän se?   :D  Paikkaa nimenomaan sen pitäis kysyä eikä sitä että liimataanko se paino vai lyödäänkö, sitä se kone ei ymmärrä.   :juhau:
Eli siis ei tarvita rautalankaa.   :pomo:

Onko Riikka eri mieltä?   ???
samalla se juuri näyttää sitäkin että kummanlainen paino kun lyöntipainoa ei pysty laittaan sisäpinnalle :juhau:
 8) ;D
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #29 : 13.09.2011, 18:44:59 »
Miksi muuten lähes kaikki tuntuvat käyttävän niitä vanteen reunaan hakattavia painoja aluvanteisiin?

Eikö ne "liimapainot" olisi parempia ja vanteelle ystävällisempiä?.

Helpompi myös saada renkaat painoihin mitä reunemmassa painot ovat. Aika iso ero lyödä paino ulkoreunaan kuin liimata puolien taakse, lähemmäs keskilinjaa.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

 

Kulkukoira  Proturbo