Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: blackmoor - 30.03.2011, 17:31:36
-
ois 850 paku. Jospa halvan veron ja isomman henkilömäärän toivossa tekisi siitä matkailuauton. resepti:
Korkeusvaatimus ei päde koska on jo ollut henkilöauto->verot maksettu.
Alkuperäiset takaistuimet, laittaisi sängyt peräkonttiin (kehikko kahdelle patjalle) joka menisi penkkien selkänojiin (vaatimus 0,6*1,8m sängyt jotka voi muuttaa istuimiksi).
Taakse laatikko (säilytystilaa) kiinteästi, sen päälle sähkökäyttöinen keittolevy pultattu. (ei tarvi ottaa sähköjä autosta, kuhan on keittomahdollisuus)
katolle suksiboxi-> säilytystilat esim vaatteille.
Eikö ala ehdot jo täyttyä?
Onnistuisikohan...? kokemuksia, ideoita?
-
ois 850 paku. Jospa halvan veron ja isomman henkilömäärän toivossa tekisi siitä matkailuauton. resepti:
Korkeusvaatimus ei päde koska on jo ollut henkilöauto->verot maksettu.
Alkuperäiset takaistuimet, laittaisi sängyt peräkonttiin (kehikko kahdelle patjalle) joka menisi penkkien selkänojiin (vaatimus 0,6*1,8m sängyt jotka voi muuttaa istuimiksi).
Taakse laatikko (säilytystilaa) kiinteästi, sen päälle sähkökäyttöinen keittolevy pultattu. (ei tarvi ottaa sähköjä autosta, kuhan on keittomahdollisuus)
Ei onnistu.
monia syitä mm, 1.8m sänky ei mahdu enään sen jälkeen kun taakse on asentanu keittolevylaatikon... taas jos laittaa levyn ja laatikon sängyn "alle" niin loppuu korkeus. kyllä siinä joku raja on muistaakseni paljonko tarvii olla sängyn yllä tilaa, ihan samalla lailla kuin istumapaikan yllä.
-
Ei onnistu.
monia syitä mm, 1.8m sänky ei mahdu enään sen jälkeen kun taakse on asentanu keittolevylaatikon... taas jos laittaa levyn ja laatikon sängyn "alle" niin loppuu korkeus. kyllä siinä joku raja on muistaakseni paljonko tarvii olla sängyn yllä tilaa, ihan samalla lailla kuin istumapaikan yllä.
jostain luin tuosta korkeudesta, se oli muistaakseni 50 cm. joten se ei liene ongelma.
näin akella:
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Eipä tuossa korkeudesta mainita, joten miksi ei onnistuisi?
-
Ja tuo pöytähän voisi ollakin Tämmöinen:
Huonekalukiskot kiinni hansikaslokeron sivuille, sitten levy niitten väliin. siihen pulttaa kiinteästi keittolevyn. johdon voi laittaa suoraan defan pistorasian luo. Näin olisi piilotettava pöytä ja keittolevy hansikaslokerossa :D takaosan vois pyhittää sille sänkyrakennelmalle. ja katolle suksiboksi tilaksi. Ja eiku kasurille :)
-
Ihmettelen, jos tällaisen saa menemään läpi.
Jos Volvosta haluaisi retkeilyauton, mahdollinen aihio voisi olla joku ex-ambulanssi.
-
Pitää olla muu kori kuin normaali farmari ,korotetut ruumarit ,ambulanssit ja muut kiraffin kuljetus mallin korit käy...
-
Jos Volvosta haluaisi retkeilyauton, mahdollinen aihio voisi olla joku ex-ambulanssi.
Tai linja-auto!
Vanhasta HKL:n Volvo-bussista saa helposti matkailuauton ja sängytkin voi rakentaa vaikka kakkosnelosesta, ei lopu tila eikä kantavuus kesken. :2funny:
-
C303 olisi myös oiva aihio, pääsisi retkeilemään maastoonkin. :pomo:
-
keittolevylle on vaatimus että sen pitää lämmetä kohtuu ajassa että hyväksyvät, ainakin ylivieskan katsurit oli sillä kannalla.
keittolevyksi kelpaa veneeseen tarkoitettu kaasu keitin eli sama kuin mitä retkikeitin mutta sisäkäyttöön hyväksytty.ja ja sisäkorkeus ei farmarissa riitä ellei ole katsataja auvan uuno näissä asioissa. ambulanssi volvon saa rekistöröityä matkailuautoksi kohtuu työllä.
-
Tuolla sanothan tuolla akessa että sisäkorkeus ei ole merkitsevä jos ei olla tekemässä verovapaata matkailuautoa.
akelta suoraan lainattu:
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:
· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.
tuo toinen kohta ei ole voimassa mun tapauksessa koska autosta on maksettu verot.
tai näin ainakin jossa foorumilla väittivät kun tuosta väänsivät.
-
Pöytä ja sänkyhän voivat sitten olla osittain samoja asioita. Monessa matkailuvaunussa ja -autossa pöydästä tulee osa sängyn pohjaa.
-
Pöytä ja sänkyhän voivat sitten olla osittain samoja asioita. Monessa matkailuvaunussa ja -autossa pöydästä tulee osa sängyn pohjaa.
Khyllä, olet oikeassa, mutta tosiaan ku tuo keittolevy/pöytä kerran pitää olla, niin ajattelin että tuo piilotettava hansikalokero pöytä/keittolevy olisi varmaan ihan käypänen. Motonetistä CE merkitty semmoinen ei liene pariakymppiä enempää maksa. Samalla tulis tuo keittolevy maadoitettua runkoon ( lienee defan johto sisätilan haaroitus on runkoon maadoitettu) ja ku 230 volttia tulee sisätilan pistokkeesta, luulis keiton lämpiävän :)
Lähetin asiasta trafille eilen viestä, mutta sieltä ei oo kuulunu...Vastaakohan ne ikinä niille laitettuihin posteihin, kokemuksia?
-
Kyllä ne trafilta vastaavat mutt saattaa "tovonen" vierähtää ;D
Ihan uteliaisuuttani kysyn, onko tässä projektissa tarkoitus tehdä "mahdottomasta" mahdollinen? Pyryharakkana veikkaan että torppaavat tuon homman juuri tuohon korkeussääntöön vedoten ja taustalla on kuitenkin verotulojen säilyttäminen :-\
-
Trafilta sain vastauksen kerran 15:ssa minuuttiin että joskus näin.
Mutta millaiseksi pakettiautoksi auto on muutettu ?
Pari vinkkiä joiden perusteella olen joutunut moisen muutoksen hylkäämään.
Ihmeellistä tuo autoveron nollautuminen toisessa vaihtoehdossa...
Esimerkkejä ajoneuvolajin tai ajoneuvoryhmän peräkkäisten muutosten vaikutuksista autoveroon(autoverolain 48 §:n 3 momentti)
1. Henkilöauto => pakettiauto (autoverolaki 23 ja 24 § / autoverolaki 8 §) => henkilöauto
· auto on ensirekisteröity henkilöautona
· maahantuoja on maksanut täysimääräisen henkilöauton autoveron
· auto muutetaan henkilöautosta autoverolain 23 ja 24 §:n / autoverolain 8 §:n mukaiseksi pakettiautoksi
· ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan korkeamman verokannan mukaan verotetusta lievemmin verotettavaksi
· auto muutetaan pakettiautosta takaisin henkilöautoksi
· autosta on suoritettava täysimääräinen autovero vähennettynä autoverolain 23 ja 24 §:n / autoverolain 8 §:n mukaisella verolla, koska auto muutetaan lievemmin verotetusta korkeamman verokannan mukaan verotettavaksi
· ensirekisteröinnin yhteydessä maksettua autoveroa ei oteta huomioon
ð autosta maksuun pannaan veroa kahteen kertaan:
· 1. kerran ensirekisteröinnin yhteydessä
· 2. kerran jälkimmäisen muutoksen yhteydessä
2. Henkilöauto => pakettiauto (ei autoverolaki 23 ja 24 § / ei autoverolaki 8 §) => henkilöauto
· auto on ensirekisteröity henkilöautona
· maahantuoja on maksanut täysimääräisen henkilöauton autoveron
· auto muutetaan henkilöautosta pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:ssä / autoverolain 8 §:ssä säädettyjä ehtoja
· ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan täysimääräisen verokannan mukaan verotetusta edelleen täysimääräisen verokannan mukaan verotettavaksi
· auto muutetaan pakettiautosta takaisin henkilöautoksi
· ei maksuun pantavaa autoveroa, koska auto muutetaan täysimääräisen verokannan mukaan verotetusta edelleen täysimääräisen verokannan mukaan verotettavaksi
-
Noniin, trafilta tuli vastaus, kun laitoin kysymyksen uudestaan. Tässä suora lainaus:
"Matkailuauto on erityiskäyttöön valmistettu auto, missä on majoitus tiloja. Volvo 850 on tavallinen henkilöauto, missä ei ole majoitustiloiksi katsottavia tiloja. Auton valmistajan ja tyyppihyväksyntäviranomaisen mukaan autossa ei ole matkailukoria, vaan tavallinen henkilöauton kori. Autoa ei voida pitää matkailuautona."
Johon vastasin:
"Jos asia on näin, miksi sitten esim hummer h2 ja mersun g mallista voidaan tehdä kuorma auto? Mielestäni niissä ei ole kuorma-auto koria eikä niitä ole rakennettu kuorma autoiksi, eivät ole edes kuorma auton näköisiä?
Eikö samalla periaatteella minun volvo voi olla matkailu/retkeilyajoneuvo?"
vastausta odotellessa :)
-
Jotenkin odottelin Trafin kaltaista vastausta.
-
Johon vastasin:
"Jos asia on näin, miksi sitten esim hummer h2 ja mersun g mallista voidaan tehdä kuorma auto? Mielestäni niissä ei ole kuorma-auto koria eikä niitä ole rakennettu kuorma autoiksi, eivät ole edes kuorma auton näköisiä?
G-sarjan mersu ja Hummeri saadaan kuorma-autoiksi niiden kantavuuden takia :nohnoh
-
G-sarjan mersu ja Hummeri saadaan kuorma-autoiksi niiden kantavuuden takia :nohnoh
volvon kantavuus ylittää myös tuon matkailuauton kantavuus määritelmän, 1800 kg. Ja tuossa heidän viestissä sanottiin että koska ei ole rakennettu matkailuautoksi eikä tyyppihyväksytty, ei voi muuttaa. Miten prkl lailla sitten voi tollasen 3500 kg möhkäleen joka ei muistuta mitenkään kuorma autoa, enkä usko että on edes tyyppihyväksytty JA RAKENNETTU kuorma autoksi, voidaan SILTI muuttaa kuorma autoksi. Eikö tämä ole periaatteessa nyt niin että laki ei ole kaikille sama, koska kuorma autoksi voi muuttaa, mutta matkailuautoksi ei, vaikka matkailuauton vaatimukset täyttyvät.
-
Matkailuautot muutetaan korin mukaan ja kuorma-autot kantavuuksien mukaan .
Suomen ensimmäinen kuorma-autokaan kovin iso ollut mutta kuorman ajoon tehty auto ,kannattaa tutustua suomessa oleviin kuorma-autoihin hiukan tarkemmin ....
Eikös tuossa Trafin vastauksessa ollut korin pitää olla muu kuin henkilöauton kori josta mainitsin jo aiemmin..
-
Mikäs esimerkiksi tuon Hummerin M-kirjaimen jälkeinen numero on rekisteriotteessa jos on rekiströity henkilöautoksi? Kuorma-autona lienee N1 tai N1G???
-
Matkailuautot muutetaan korin mukaan ja kuorma-autot kantavuuksien mukaan .
Suomen ensimmäinen kuorma-autokaan kovin iso ollut mutta kuorman ajoon tehty auto ,kannattaa tutustua suomessa oleviin kuorma-autoihin hiukan tarkemmin ....
Eikös tuossa Trafin vastauksessa ollut korin pitää olla muu kuin henkilöauton kori josta mainitsin jo aiemmin..
Tähän liittyen, pakettiauton voi muuttaa matkailuautoksi laittamalla varusteet kondikseen. MIKSI? eihän sitäkään ole rakennettu matkailuautoksi. ja samaan syssyyn, mulla on tuo volvo tällä hetkellä pakettiauto. Pakettiauton voi trafin mukaan muuttaa matkailuautoksi->miksei volvoani voi?
-
Mikäs esimerkiksi tuon Hummerin M-kirjaimen jälkeinen numero on rekisteriotteessa jos on rekiströity henkilöautoksi? Kuorma-autona lienee N1 tai N1G???
Maastohenkilöauto, M1G.
-
Tähän liittyen, pakettiauton voi muuttaa matkailuautoksi laittamalla varusteet kondikseen. MIKSI? eihän sitäkään ole rakennettu matkailuautoksi. ja samaan syssyyn, mulla on tuo volvo tällä hetkellä pakettiauto. Pakettiauton voi trafin mukaan muuttaa matkailuautoksi->miksei volvoani voi?
Luetko yhtään noita edellisiä vastauksia ?
Kaikista pakettiautoista ei saa tehtyä matkailuautoa ,lue verotus systeemit ja kaiva sieltä minkä saa minkä ei
Onko se volvon kori vieläkään matkailuauton korin määritelmän täyttävä kori ?
-
mitenkäs tämä sitten:
""Alennetun autoveron alaisen pakettiauton tavaratilaan voidaan ilman autoveroseuraamuksia asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 7 kuutiometriä, voidaan asentaa istuin yhdelle henkilölle
· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 8 kuutiometriä, voidaan asentaa istuimet kahdelle henkilölle
· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on 9 kuutiometriä tai enemmän, voidaan asentaa istuimet kolmelle henkilölle
Tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet on asennettava selkä menosuuntaan välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse. Istuinten on oltava istuinosaltaan ylöskäännettävissä ja yläasentoon lukittavissa. Istuimen ja selkänojan enimmäispaksuudesta ei nykyisin ole säädetty, joten istuimet voivat olla normaalipaksuisia. Turvavöitä ei edellytetä.
"
Olisikohan tilavuus tuolla peräkontissa yli 7 neliötä, vois periaatteessa kuljettajan penkin taakse vanerista väsätä istuimen selkä menosuuntaan, jossa ei tarvihe olla etes turvavöitä. Tai niin minä tuon ymmärrän, korjatkaa jos olen väärässä? Ja pitäisi kyllä mennä muutoskatastuksesta läpi iahn heittämällä, eikö?
-
Maastohenkilöauto, M1G.
Jep ja N2G jos on rekisteröity kuorkiksi.
Massat ja vetävien akseleiden määrä oli ratkaisevassa osassa noiden ajoneuvoluokkiin määrittelyssä eli sieltäkään tuskin saa vauhtia. Henkilömallin Volvot lienevät kaikki liian kevyitä saada N2 kuorma-autoiksi ja sitä kautta kikkailla matkailuautoksi. Ja sitten toisaalta liian matalia että ne saisi suoraan N1 alaluokan matkailuautoksi ...vai olikos se noin :buck2:
mitenkäs tämä sitten:....
7m3, uskallan epäillä ettei 850 Volvo täytä tuota tilavuusvaatimusta.
-
7m3, uskallan epäillä ettei 850 Volvo täytä tuota tilavuusvaatimusta.
Ei itkemälläkään. Mitä nyt pikasesti laskeskelin niin koko auton sisätilojen tilavuus jää alle tuon.
-
joo jäähän se tuosta 7 neliöstä. prkl :)
-
blackmoor, kyse on kuutioista, ei neliöistä.
-
blackmoor, kyse on kuutioista, ei neliöistä.
sori, siis kuutiosta tarkoitinkin. pitää seuraavaksi sitten alkaa kattoa korottaan niinku oli mersuissa ja citikoissa 90 luvulla :D
-
Mites on sitten henkilöauton kanssa joka sattuu olemaan pakettiauton näköinen...itse olen muuttanut Transporterin joka oli alusta asti ollut henkilöauto, eli suunniteltu henkilöautoksi, muutin retkeilyautoksi ja se kävi erittäin helposti, petipaikat tuli penkeistä, autossa oli jo tarvittava pieni pöytä, tein pari pientä "kaappia" jossa teoriassa voi säilyttää vaatteita ja ostin keittolevyn halpahallista jonka ruuvasin kaapin päälle kiinni ja sammutin seinään ja se oli siinä...mitkään korkeus- tai koko vaatimukset eivät siis täyttyneet...sisäkorkeus alle 190 cm (tais olla 160 cm) ja tilavuus alle 7 m3 (tämä tais olla vähän päälle 5 m3).
Oliskos se niin että matkailuauton ja retkeilyauton määritelmät ovat erilaisia...retkeilyautolta ei ainakaan vaadittu noita mittoja.
-
ja eikös nuo hummerit ja muut ole alunperinkin k-autoksi rekisteröityjä? ei niitä kukaan osta henkilöautona ja muuta sitten k-autoksi. juurikin ilmeisesti tuon kokonaismassan takia... ?
-
Tuo tyyppihyväksyntä voisi olla tässä se mihin tuo jää. Volkkari on transportterin tyyppittänyt retkeilyautoksi, koska sellaisen saa, tai on ainakin saanut ihan volkkarin piirimyyjältäkin. Tuo keittolevy on suomalainen erikoisuus, mutta esim saksassa on ihmisillä retkeilytransporttereita, elikäs siis transportteri jossa on takana penkit, jotka voi kääntää vuoteiksi. Tuollaisen jos tuo suomeen pitää lisätä se keittolevy että sen saa retkeilyautoksi. Autovero menee täysimääräisenä kun korkeus ei riitä.
Samoin 850 on joskus tyypitetty myös pakuksi siksi sen voi pakuksi muuttaa.
Mitä tulee hummeriin ja G mersuun, niin nehän ovat lähtököhtaisesti kuorma-autoja, mutta kokonaispainoa rajoittamalla ne voidaan reikisteröidä myös henkilöautoiksi. Kantavuudella ei tässä ole mitään merkitystä.
mitenkäs tämä sitten:
""Alennetun autoveron alaisen pakettiauton tavaratilaan voidaan ilman autoveroseuraamuksia asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 7 kuutiometriä, voidaan asentaa istuin yhdelle henkilölle
· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 8 kuutiometriä, voidaan asentaa istuimet kahdelle henkilölle
· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on 9 kuutiometriä tai enemmän, voidaan asentaa istuimet kolmelle henkilölle
Tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet on asennettava selkä menosuuntaan välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse. Istuinten on oltava istuinosaltaan ylöskäännettävissä ja yläasentoon lukittavissa. Istuimen ja selkänojan enimmäispaksuudesta ei nykyisin ole säädetty, joten istuimet voivat olla normaalipaksuisia. Turvavöitä ei edellytetä.
"
Olisikohan tilavuus tuolla peräkontissa yli 7 neliötä, vois periaatteessa kuljettajan penkin taakse vanerista väsätä istuimen selkä menosuuntaan, jossa ei tarvihe olla etes turvavöitä. Tai niin minä tuon ymmärrän, korjatkaa jos olen väärässä? Ja pitäisi kyllä mennä muutoskatastuksesta läpi iahn heittämällä, eikö?
Eiköhän nuo pykälät ole jo kummottuja.. Tai ainakin vaativat että istuimet ovat e-hyväksyttyjä.
-
G mersuun, niin nehän ovat lähtököhtaisesti kuorma-autoja
G-mersu on lähtökohtaisesti M1G-luokan henkilöauto.
-
viimeinen oljenkorsi, suoraan trafin sivuilta:
"Kaikki pakettiautot, joissa on kuljettajan ja kuljettajan vieressä olevien istuinten lisäksi tavaratilassa yksi tai useampi pyörätuolipaikka (tavaratilan koolla ei ole merkitystä)"
Eli: kaksi pyörätuolia kiinni takaistuinten paikalle, tarviiko edes muutoskatsastusta?
-
Ei pyörätuolin kiinni oleminen tee sitä pyörätuolipaikkaa, sinne pitäisi päästä sisään pyörätuolilla ja mahtua istumaan siinä pyörätuolissa. Vrt invataksit.
Ehdotan, että jätät haaveilun ja pidät sen Volvosi 2-paikkaisena tai sitten maksat dieselveron suosiolla.
-
Ei pyörätuolin kiinni oleminen tee sitä pyörätuolipaikkaa, sinne pitäisi päästä sisään pyörätuolilla ja mahtua istumaan siinä pyörätuolissa. Vrt invataksit.
Ehdotan, että jätät haaveilun ja pidät sen Volvosi 2-paikkaisena tai sitten maksat dieselveron suosiolla.
Aina verottajan silmään pissaaminen on kivaa :) ja jos tosiaan on noin, että pitää olla hissi ja tietyt kulkuvälykorkeudet jne. että voi merkitä pyörätuolipaikaksi, asia on toki selvä sen osalta, mutta kun tuossa kuuklea tutkin, sellaista määräystä ei tullut vastaan...
-
Aina verottajan silmään pissaaminen on kivaa :) ja jos tosiaan on noin, että pitää olla hissi ja tietyt kulkuvälykorkeudet jne. että voi merkitä pyörätuolipaikaksi, asia on toki selvä sen osalta, mutta kun tuossa kuuklea tutkin, sellaista määräystä ei tullut vastaan...
Jatka vaan projektia ja pistä tänne matskua. Mielenkiinnolla seuraan että kuinka pitkään menee täällä nähdystä H-hetkestä siihen että keksivät kieltää ennenkuin tulee "kansanhuvia" :)
-
Jatka vaan projektia ja pistä tänne matskua. Mielenkiinnolla seuraan että kuinka pitkään menee täällä nähdystä H-hetkestä siihen että keksivät kieltää ennenkuin tulee "kansanhuvia" :)
Kiitos kannustuksesta. aken sivuilla lausutaan pyörätuoli asiasta näin:
"Auto katsotaan yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetuksi pakettiautoksi, mikäli pyörätuolia vakituisesti käyttävä vammainen matkustaa auton tavaratilassa asianmukaisesti kiinnitetyssä pyörätuolissa. Säännösten mukaan pyörätuoli on kiinnitettävä hyväksyttävillä laitteilla eli kiinnityslaitteet on katsastettava asennuksen jälkeen. Myös pakettiauton, jota kuljettaa vammainen henkilö pyörätuolista, katsotaan olevan yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitettu. Etuistuimen muutokset eivät vielä tee autoa henkilöautoksi. Tässä tapauksessa muita pakettiautoja koskevia säädöksiä on noudatettava.
Myös vammaisen henkilön kuljettamiseen tarkoitetussa pakettiautossa on muuten noudatettava niitä säädöksiä, jotka koskevat tavarankuljetukseen tarkoitettuja pakettiautoja. Pakettiauton lisäistuinten määrästä on säädetty erikseen. Pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet otetaan huomioon tilapäisistuinten lukua määrättäessä.
Pakettiautossa voi kuljettaa useampaa kuin yhtä vammaista henkilöä kerrallaan. Se edellyttää liikenneturvallisuudeltaan hyväksyttävien laitteiden asentamista jokaiselle pyörätuolia käyttävälle matkustajalle."
Ei tuossa puhuta mistään korkeuksista tai hissistä. Vain puhutaan että henkilö matkustaa hyväksyttävästi kiinnitetyllä pyörätuolilla.
Olisiko tässä nyt se porsaanreikä :)
-
Onkohan tuossa pyörätuolihommassa jotakin omistukseen tai sukulaisuuteen liittyviä juttuja? ...mutta voi olla porsaanreikä.
-
Meniskö tää nyt vähän jo yli?? Valot päälle!? Mun mielestä sen on ihan ok, että sellaiset ihmiset jotka joutuvat pyörätuolia käyttämään tai muuten ovat invaliideja, saavat veroalennuksia ajoneuvoistaan. Mutta se että jokin penninvenyttäjä alkaa laittamaan rullatuoleja autoihinsa, että säästäisi veroissa, menee mielestäni yli hyvän maun rajoista!
-
Miksei ihan oikeaa matkailuautoa tai retkeilyautoa? Tai sitten paku jos jo on ko. 850, patjat rullalle, keittovehkeet yms. mukaan takatilaan, ja reissunpäälle. :D On sulla nimittäin projektia edessä, jos meinaat tämän idean viedä loppuun asti. Hattua nostan, jos tahtoa siihen löytyy. -H-
-
Ei tuossa puhuta mistään korkeuksista tai hissistä. Vain puhutaan että henkilö matkustaa hyväksyttävästi kiinnitetyllä pyörätuolilla.
8pätkään et saa edes yhtäpyörätuolia sovitettua niin että siinä voi istua, lisäksi muut määräykset vaativat että se pyörätuoli pitää sopia jostain luukusta matkustajineen sisään/ulos.
joten taas käännä suosiolla katseesi ruumisauto/ambulanssi linjaan, niissä onnistuu ihan määräyksien mukaankin pyörätuolipaikat, taikkapa ihan se retkeilyauto...
-
Vaikka se katsastus onnistuisikin (mitä vahvasti epäilen) tuolla pyörätuolin kiinnikkeillä, niin en ymmärrä mitä iloa siitä olisi?
aken tekstissä puhutaan "tavaratilassa pyörätuolissa matkustavasta vammaisesta". Lisäksi tuolla sanottiin, että muut määräykset lisäistuimista ei muutu.
Joten siellä takapenkillä saisi matkustaa pyörätuolia käyttävät vammaiset pyörätuolissa, ei muut.
-
Tuohon edelliseen kommentiin. Ei kait vammaisella ihmisellä ole tarvetta olla korttia asiasta. Niinkuin ei terveelläkään tarvi sellasta olla. Vai jos poliisi pysäyttäs, kysyisikö sellasta.
-
Ehdotan, että jätät haaveilun ja pidät sen Volvosi 2-paikkaisena tai sitten maksat dieselveron suosiolla.
jos haluaa vain yhden lisäpaikan niin silloin voi rek. 2+1 PA mutta silloin on täysi vero ja vastaavasti vakuutuksissa säästää.
esim. mersuista ja bemareista voidaan tehdä 2+2 tai 2+3 PA koska niiden kantavuus riittää.
-
jos haluaa vain yhden lisäpaikan niin silloin voi rek. 2+1 PA mutta silloin on täysi vero ja vastaavasti vakuutuksissa säästää.
esim. mersuista ja bemareista voidaan tehdä 2+2 tai 2+3 PA koska niiden kantavuus riittää.
Tälle tahtoisin saada perusteluja? Mulla on lähis varma muistikuva, että mulla olisi omassa merikontissa riittänyt kantavuus 2+2:seksi, mutta kun tavaratilan tilavuus loppuu. Jos on useammalla rivillä penkkejä, tarttis olla se 7 kuutiota tms tavaratilaa...
-
Tälle tahtoisin saada perusteluja? Mulla on lähis varma muistikuva, että mulla olisi omassa merikontissa riittänyt kantavuus 2+2:seksi, mutta kun tavaratilan tilavuus loppuu. Jos on useammalla rivillä penkkejä, tarttis olla se 7 kuutiota tms tavaratilaa...
EI kai tuo koske kuin alennetun autoveron pakettiautoja.
Mun käsittääkseni 850 voi rekisteröidä 2+2 pakuksi ihan helposti, hyötyä on sitten se 20 euroa pienempi liikennevakuutusmaksu.
-
Tälle tahtoisin saada perusteluja? Mulla on lähis varma muistikuva, että mulla olisi omassa merikontissa riittänyt kantavuus 2+2:seksi, mutta kun tavaratilan tilavuus loppuu. Jos on useammalla rivillä penkkejä, tarttis olla se 7 kuutiota tms tavaratilaa...
2v. sitten kyselin asiaa ja tuon vastauksen sain konttorilta joten rekisteröin suoraan 2 paikkaiseksi...
nyt puhuin 850/70 sarjasta joissa taitaa olla vieläkin huonompi kantavuus kuin 700/900 sarjassa
-
2v. sitten kyselin asiaa ja tuon vastauksen sain konttorilta joten rekisteröin suoraan 2 paikkaiseksi...
nyt puhuin 850/70 sarjasta joissa taitaa olla vieläkin huonompi kantavuus kuin 700/900 sarjassa
Joo, siis pakettiauton saat lukemaan rekisteriotteessa, mutta henkilöauton diiselivero siitä menee jos on enempi kun 2 paikkaa, koska sillon tarttis olla se 7 kuutiota tavaratilaa. Ei ihan tule merikontissakaan täyteen...
EI kai tuo koske kuin alennetun autoveron pakettiautoja.
Mun käsittääkseni 850 voi rekisteröidä 2+2 pakuksi ihan helposti, hyötyä on sitten se 20 euroa pienempi liikennevakuutusmaksu.
Hmmm, mulla ainakin 940:ssä on 40e kalliimpi liikennevakuutus pakettiautona kun henkilöautona.
-
Joo, siis pakettiauton saat lukemaan rekisteriotteessa, mutta henkilöauton diiselivero siitä menee jos on enempi kun 2 paikkaa, koska sillon tarttis olla se 7 kuutiota tavaratilaa. Ei ihan tule merikontissakaan täyteen...
Hmmm, mulla ainakin 940:ssä on 40e kalliimpi liikennevakuutus pakettiautona kun henkilöautona.
Kyllä se korkeampi dieselvero menee siitä huolimatta että kuutioita on kavereille asti jaettavaksi. Sen sijaan alennetun autoveron saa kun uuden ostaa.
-
Hmmm, mulla ainakin 940:ssä on 40e kalliimpi liikennevakuutus pakettiautona kun henkilöautona.
Jaa, no kaipa se voi olla myös noinpäin. Useimmiten pakuissa on kuitenkin vähän pienempi liikennevakuutus.
-
Jaa, no kaipa se voi olla myös noinpäin. Useimmiten pakuissa on kuitenkin vähän pienempi liikennevakuutus.
Joo, yllätyin kovasti mutta näin kertoi yhtiön myyjä kun asiaa kyselin vakuutusta ottaessa, ja se laski mulle eka henkilöautolle vakuutuksen.
-
8pätkään et saa edes yhtäpyörätuolia sovitettua niin että siinä voi istua, lisäksi muut määräykset vaativat että se pyörätuoli pitää sopia jostain luukusta matkustajineen sisään/ulos.
joten taas käännä suosiolla katseesi ruumisauto/ambulanssi linjaan, niissä onnistuu ihan määräyksien mukaankin pyörätuolipaikat, taikkapa ihan se retkeilyauto...
Olen ihan samaa mieltä.
Ja jos VAIN halvemman verotuksen takia tätä muutosta tekee niin aivan :idiot2: touhua.
-
Kyllä se korkeampi dieselvero menee siitä huolimatta että kuutioita on kavereille asti jaettavaksi. Sen sijaan alennetun autoveron saa kun uuden ostaa.
Vakuutusmaksujen eroja en kommentoi, mutta tekihän se ikä korotuksen käyttömaksuihin tuohon 2+3 rekisteröidylle 245:lle.... Vuotuinen käyttömaksu nousi 1.1.11 öpaut 140 ekestä noin 220 ekeen....
Mikähän mahtaa muuten olla 200-farkun käyttömaksu dieselinä, jos otteessa lukeekin henkilöauto ???
Markka-aikana takapenkki asennettuna oli maksussa vuoden jälkeen.....