Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Huikkoster - 08.01.2011, 01:17:01
-
Mitenköhän moinen operaatio tapahtuu jos joskus tulevaisuudessa sellainen pitäisi tehdä?
-
Mihin vehkeeseen? Kelkkoihin ja pyöriin tuo on kohtuudella toteutettavissa, mutta suunnitteletko sitä esim. autoon? Entä mitä haet sillä?
Edit. Niin tarkoititko aivan oikeaa perää vai takapään iskareita? Jos aivan perää niin tuossa hieman juttua skylinen perästä, periaatteet samat http://www.skylinesaustralia.com/forums/topic/164288-diydiff-shimming-for-r33-gtst/
-
Takaveto lankkujen tasauspyörästöä ajattelin jos vaikka joskus tulisi lukkoperä joka pitäisi asentaa.
En tuosta linkistä löytänyt mitään missä olisi mittailtu hammaskosketuksia ????
-
Tässä aika seikkaperäinen (teksti) ohjeistus perän hammaskosketuksen säädölle, tosin lontooksi:
http://www.differentials.com/install.html (http://www.differentials.com/install.html)
-
English is quite easy for me, thanks -H-
-
English is quite easy for me, thanks -H-
You´re welcome. :hello: Check also this, don´t need shimming:
http://www.aussielocker.com/ (http://www.aussielocker.com/)
-
Jos vaihtaa vanhaan perään pelkän lukon, niin hammaskosketuksesta ei tarvitse välittää, se ei muutu. Ainoastaan hammasvälys ja sekin kannataa mitata ennen vanhan purkamista ja säätää samaan, mitä on ollutkin ja vähät välittää ohjearvoista. Tällätavoin on kaikkein suurin todennäköisyys, että perä ei ulise.
Volvoihin joskus lisävarusteena asennetut lukot on vaan vaihdettu tavallise tasauspyörästön tilalle, samoilla laakerilla, shimmeillä ym. ja jälkitarkastusta ei ole suoritettu. Mittatarkkuudet ovat niin lähellä, että lopputulos oli aina toleranssien sisällä.
-
Tuosta perän shimmauksesta sen verran että jos vaihtaa uudet hammasratta ja laakerit, niin melkein onnistuu vanhoilla shimmilevyillä hoitamaan sen. Olen itse harvoin uusia palikoita asentaessa joutunut erikseen shimmaamaan.
Mutta vanhojen hammasrattaitten ja uusien laakereiden kanssa "backlap" ja kosketuskulman joutuu aina "Shimmaamaan"
Tarvittavia vermeitä:
- Shimmilevyjä tarpeeksi
- väriainetta, maalia, keltainen öjlymaali koettu hyväksi
- Heittokello väljyyden mittaamiseksi
- momenttiavain, jossa on viisarinäyttö ja toinen viisari lukeman saamiseksi, kun pyörität pinion akselia
- Hydrauliprässi laakerien asentamiseen ja pois ottamiseen.
- Uudet laakerit, jotka on hiottu väljiksi, jottei pilaa oikeita laakereita, kun joutuu hakemaan oikean kosketuskulman (DANA44)
- kärsivällisyyttä