Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 740 '87 "the First One"

  • 12 Vastauksia
  • 3998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Volvo 740 '87 "the First One"
« : 11.10.2020, 21:13:40 »
Tästä autosta on jo pitkään pitänyt tehdä topic. Kyseessä siis meikäläisen ensimmäinen auto joka tuli ostettua toukokuussa 2014 Laukaalta/Lievestuoreelta.

Eli 740 GL, tekniikkana B230K sekä M47, varustelista oli melko vaatimaton, soittimenakin vanha kasetti-Phillips (joka on edelleen  ;)). Melko siisti yksilö ja kauppasummana taisi olla 1020 vai 1030€

Auto kotia Heinolaan ja siitä parin kuukauden päästä ajokortti näppiin ja baanalle. Tuolloin tuli hieman topiciakin pidettyä täällä, joku saattaa muistaakin.




Linkistä löytyy lisää kuvia ostokunnosta ja oikeastaan ensimmäiseltä vuodelta.
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GL+'87+%22the+First+One%22+/Ostokunto/

Ja koska nuorella miehellä oli tietysti halua laittaa autoa mieleisekseen, alkuperäistä henkeä tietysti kunnioitan, tuli mm. takavalopaneeli ja takaspoileri sekä kaikenlaista pientä siistimistä. Päiviteltiin ruutumaskia, kirkkaita vilkkuja jne.




Taas linkin takaa lisää kuvia ensimmäisistä muutoksista
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GL+'87+%22the+First+One%22+/Ensimm%C3%A4iset+muutokset+/

Tekniikan vaihto pyöri lähes kaiken aikaa mielessä mutta tuolloin ei oikein ollut tiloja, vehkeitä saati yhtään tietotaitoa (liekö vieläkään.  :D)

Sitten alkoi kuvioissa pyörimään muitakin Volvoja ja tämä ei saanut enää ihan sitä 100% huolenpitoa, armeijasta 2016 lopulla päästessä tämä jäi Hall-anturin hajottua ja erinäisten vittumaisten nestevuotojen takia seisomaan.



Muut vehkeet vei kaiken ajan vaikka tämän elvyttämistä aina välillä tuli haaveiltua, ehdin jopa yhden B6254 + M90 tekniikankin ostamaan jonka mukana tuli mm. 3 litraisen pyörivät. Eväät siis olis ollu aika maukkaaseen tekniikkaan mutta kun ei saatu aikaiseksi niin ei vaikka oli hallipaikka ja vehkeet sekä hieman sitä tietotaitoakin jo kertynyt...

Mutta sitten 2018 vuoden lopulla kävi tuolle aiemmassa kuvassa vilahtaneelle turbo-ysille köpelösti. Tarina joka löytynee vielä vanhasta topicistanikin mutta siis pari vuotta tuli kyseistä autoa hierottua mieleiseksi, ja sitten 2018 marraskuussa Mersun maasturi täräyttää ensiliukkailla ysin lunariin.

Nyt mulla oli siis mieluisella tekniikalla, alustalla jne varustettu kolariraato, suht fiksukuntoinen kori joka kaipaa tekniikkaa ja vieläpä 2500€ vakuutusyhtiön maksamia kertakorvauksia. Ei muuta kuin tinakuus romppeineen myyntiin, autot kevään jälkeen vierekkäin ja puuhaamaan...


Mutta tästä lisää seuraavassa viestissä  ;)
Laitetaan tähän vielä kuvakansion linkki jos halua on käydä kurkkaamassa ennenkuin ehdin tänne tarinoimaan lisää
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GL+'87+%22the+First+One%22+/

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #1 : 12.10.2020, 02:24:38 »
Noniin jatketaampas tarinointia jotta päästään nykyhetkeenkin joskus.

Eli touko-kesäkuussa 2019 haettiin kaverin kanssa seiska mailta takaisin mun kotipaikan pihaan ysin raadon viereen.
Pikkuhiljaa siinä purin molempia autoja, osa rojuista suoraan seiskaan, osa pienen retusoinnin jälkeen ja jotain myytiin, jotain jätettiin hyllyyn.




Ysistä siirtyi siis B230FT johon vaihtui Lensun H-profiilit ja muuten rempattiin. Kantena pysyi vielä koskematon 530 + T-nokka. Kennot siirtyi ysistä, normi manuaalin pikkusyyläri isolla Mishimoton flektillä. Cooleri on KL Racingin mallikohtainen. Voimansiirto tuli kanssa ysistä, M90 SRE763 asetelman ja 6-lapaisen sintterin kanssa pottapyörään pultattuna. Perässä on Opelin kitkalukko sovitettuna ja 3.73 välityksellä.








Alustana BC Racing, takana 2x19mm vakaajat, edessä yksi 23mm vakaaja uretaanipuslilla. Panhard on säädettävä uniballeilla. Jarrut tuli ysistä suorilteen, pääsylinteriä myöden. Eli levyinä Mtecin pinnoitetut levyt, Redstuff-palat, teräspunosletkut sekä edessä perinteinen etuvedon 302mm levyt/satulat/kannakkeet.






Ulkokuorikin piristyi hieman takalasin ritilällä ja 17" B1 Brockeilla



Tankkiin eksyi 255lph Walbro. Linjat, suutintukki ja paineensäädin vakiot. Suuri yllätys oli että kaasarikoneisessa seiskassa oli paluulinja jo valmiina.




Moottorinohjaukseksi tuli ATecu V3 joka ehti jo pitkään pyörimään hyllyssä kun 242 ei edistynyt tuolloin yhtään.
VAG hukkakipinää sytyttää ja johdot on Accelin tavarasta tehdyt. Suuttimet oli alkuun 668cc Dekat mutta päivittyivät myöhemmin isompiin. MAP on GM 4bar, triggeri vakio 60-2 ja lambdana PLX.

Ahtimena Lensulta HX35 muokattuun vakiopakosarjaan, eli sarjasta tuli nielu vingutettua T3 mittoihin, vaihdettua pinnapultit M10 kokoon sekä Black Satinit suihkittua pintaan. Hukkaportti on 38mm Tialin kopio joka sovitettiin suoraan pakopesään.





Hallikaveri hitsaili imulämpöanturille ja dumpille paikat ahtoputkeen.



Alustasta säädeltiin hieman kulmia jotta sai tarvittavat laput kulmien säädöstä leimalle



Näillä eväillä jarruteltiin sitten syksyllä 2019 Kausalan dynossa vähän leimalappua ja 1.2bar paineilla 283hv/409nm. Kuitenkin onnistunut reissu sillä auto toimi hienosti ja päästiin ajamalla molempiin dynoon ja takaisin. Auto muutoskatsastettiin ensimmäisellä yrityksellä onnistuneesti lokakuun alussa.





Dynoreissusta sitten pari johtopäätöstä ja pistettiin hieman uusia hankintoja listalle  ::)


Loppuun vielä linkkiä tähän elvytyksen aikaiseen kuvakansioon
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GL+'87+%22the+First+One%22+/Back+To+Life/

Jatketaan seuraavassa viestissä talvesta 2019 - 2020 nykyhetkeen  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #2 : 12.10.2020, 02:28:34 »
Mainittakoon tässä välissä että koko tekniikan vaihto siitä pisteestä kun auto hinurilla tuotiin pihaan siihen pisteeseen että auto oli siirtokilvillä ajettavissa tehtiin käytännössä tuossa kotipaikan pihassa. Joitain osia tuli puuhasteltua hallilla ja kotipaikan tallissa, mutta itse auto ei sisätiloja nähnyt ennenkuin loppukesästä/alkusyksystä 2019 kun pääsi tarralapuilla ajelemaan
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #3 : 12.10.2020, 05:32:40 »
Sen verran tuppaa yövuorossa olemaan hiljaista että rykäistääs vielä yksi viesti jolla päästään nykyhetkeen...

Tosiaan korissa on vuosien tuomaa pientä maalivikaa ollut jo mulle tullessaan joten ylimaalaus oli luvassa. Luukkujen sisäpinnat ja ovien välit oli sen verran hyvässä maalissa ettei niitä lähdetty nyt maalaamaan. Työtä oli auton purkamisessa ja kasaamisessa jo nyt ihan riittävästi  :D





Eli auto hinurilla Vääksyyn Custom Paintille jossa maalari hieroi pohjat ja veti värit ja lakat pintaan.









Tästä sitten auto omalle hallille taas hinurin kyydissä ja kasailemaan. Tässä välissä tuli hitsattua myös nuo akun ja pissapojan poterot sekä puhalleltua hieman ruosteen alkuja tuolta keulan palkkien päistä. Fiksuahan tämä olisi ollut tehdä ennen maalarille menoa mutta aikataulu ei tätä mahdollistanut. Onneksi uusi maalipinta säilyi vahingoittumattomana ja suihkun itse näihin paikkoihin happopohjamaalia sekä värin. Piiloonhan nuo jäi muutenkin.






Siinä sitten kasailtiin autoa onnesta soikeana. Add on helmat sekä etusplitterit tuli eräältä foorumilaiselta punaisesta farkku-seiskasta joka aikoinaan on suorastaan tykästyttänyt mut tiilikeulan muotoihin add oneilla. Tämä ilmeisesti jatkaa elämäänsä nykyään Lankulla?
Samalla tuli mm. 960 ovenkahvat, tai oikeastaan nämä on vain nuo orkkis kahvojen päälle napsautettavat kuoret.





Lisäpitkät karsiutu pois tässä vaiheessa ja sumaritkin tuli myytyä Kalamiehelle kun ei ne oikein miellyttäneet omaa silmää.



Peräluukkuun löytyi ihan iskemättömät uudet merkit joten pakkohan ne oli laittaa vaikkei tämä alkuperäinen Turbo olekaan.





Takalasin ritilän pistin takaisin naftaliiniin ja päivitin kabiinia nahkaratilla sekä sinisillä puolinahoilla. TVS:lle iso kiitos takapenkistä, ei meinaan ollut helppo rasti löytää jakkaroita
Muuta mukavaa tuli laiteltua mm. mukitelineellinen käsinoja.










Nyt kun auto alkoi olla keväästä/alkukesästä visuaalisesti mieleinen niin piti sitä tekniikkaa vielä hieman päivittää.
Suuttimet vaihtui 957cc EV14, hukkaportille vastapaineohjaus, 3" putkisto koko matkan sekä suurimpana tuon aneemisen yläkerran tilalle Kansisetin kairaama 531 46/38 venttiileillä, KLR T3 nokalla sekä säädettävällä pyörällä. 3" hurrimutka tuli tietysti.



Näiden muutoksien jälkeen taas Kausalaan penkkiin ja sieltä irtosi ~2bar paineilla 406hv ja 513nm.


Tämän jälkeen sitten ei isompia ongelmia ollut kuin jotain sulanutta tulpanjohtoa kunnes Nastola Cruisingeista lähtiessä kävi kompliit exitus ahtimelle ja hinurilla Heinolaan.


Ahtimesta ei tosiaan jäänyt ehjää kuin öljyn kierron laipat  :D
Oli kompurakotelo irronnut - > jarruttanut kompurasiiven irti ja työntänyt rojut pakopuolelle aiheuttaen sinne suurimmat tuhot. Onneksi moottori säilyi ehjänä ja ahtimen lisäksi meni uusiin puihin vain lambda-anturi sekä tulpat jotka pimeni raikkaasta öljykylvystä.

Lensulta sitten uusi HX35 ja koska nyt tulikin 12 pakopesä vanhan 16 tilalle piti hieman putkistoa muokata.




Sanomattakin selvää että vetoalue hieman siirtyi alemmas, mikä tietysti on ihan suotavaa. Käynyt aikoinaan kämmi kun pitänyt tilata ahdin 12 pesällä enkä minä uuvatti ole asiaa tajunnut ennenkuin nyt uutta etsiessä.

Vaan nyt auto on tosiaan ollut jo jokusen kuukauden elävien kirjoissa. Ajot olleet hieman vähällä johtuen kaikesta kiireestä. Seuraava homma on laittaa katti putkeen ja ehkä sähköinen alipainepumppu jarrutehostimelle sekä käyttää leimalla ennen talvisäilöön vientiä joka olisi ajatus tämän kuun loppuun mennessä suorittaa.

Tulevaisuuden ajatuksissa olisi asennella vakkaria, sähköpeilit ja ainakin sähkölasit eteen. Pientä siistittävää olisi mm. reijättömän etupuskurin metsästys, lasien listojen päivittäminen mustiin ja parempiin, turbon mittariston tai alkuperäiseen voltti ja ahtopainemittarien lisääminen (mikäli onnistuu). Repsikan penkkiä varten olisi uudet verhoilut mikäli joskus haluaa vaihtaa, kuskin penkkiin ne tuli jo viime talvena vaihdettua. Sitten olisi yhdet siniset kangasmatot, ilmeisesti tarvikkeet kylläkin mutta ajatuksissa ollut verhoilijalla teetättää niistä alkuperäisen tyyliset.
Jossain vaiheessa varmaan pitäisi tämä kiillottaakin kun pinnathan on vielä ruiskun jäljiltä.

Olihan tässä juttua nyt kerrassaan ja yritetään pitää tätäkin nyt ajantasalla.  :)

Ja vielä kuvakansioon linkki
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GL+'87+%22the+First+One%22+/Vuosi+2020+/



« Viimeksi muokattu: 12.10.2020, 05:47:09 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #4 : 12.10.2020, 16:36:55 »
Varsin asiallinen laite ja hyvällä viimeistelytasolla. Yleensä nää seiskat kun tuppaa olemaan loppuunpiestyjä luisupulkkia.

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #5 : 13.10.2020, 14:31:39 »
Komee peli kyllä!  S* S* Mistäs noi uudet penkkien verhoilut on hommattu?
Itellä kanssa samanlaiset siniset puolinahat GLE seiskassa ja alkaa olla etupenkkien verhoilut aika kärsineet.
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #6 : 13.10.2020, 19:29:03 »
Komee peli kyllä!  S* S* Mistäs noi uudet penkkien verhoilut on hommattu?
Itellä kanssa samanlaiset siniset puolinahat GLE seiskassa ja alkaa olla etupenkkien verhoilut aika kärsineet.

Penkkien verhoilut löytyi yksityiseltä täältä foorumilta joskus. Jakkara kävi sitten P. Hoffrenilla Hollolassa verhoiltavana ja sen jälkeen CCLDesingilla missä värjäsivät "nahkaosat"
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #7 : 21.10.2020, 23:22:42 »
Tänään tuli haettua leimaa varten päästölappu. Hieman tuo rajumpi nokka toi mausteita päästöjen mittaamiseen kun alle 1000rpm pitäisi mitata ja tyhjäkäynti alkaa vasta siinä tuhannen nurkilla tasoittumaan. Normaalisti pitänyt nyt tyhjäkäyntiä siinä 1050 - 1100rpm tienoilla. Mutta pikkuisen kun karttoja korjasi ja pari kertaa kokeili niin sai kelvollisen lapun leimalle. Huomenna olisi ajatus lähteä ennen iltavuoroa kokeilemaan josko konttorilta aikaa liikenisi.

Sit katsellaankin talvisäilöä kohti tätä.



Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #8 : 22.10.2020, 11:47:10 »
Leima tuli tänään puhtain paperein. Hieman katsuri noita Brockeja taivasteli kun edessä on spacerit välissä ja takana saisi olla karvan leveämmät renkaat 10" vanteella mutta sen verran katsoi noita sormien läpi että toivotti tervetulleeksi vuoden päästä uudestaan. Vasemmassa takapyöränlaakerissa tuntui pikkuisen klappia, täytyy se vaihtaa ja pestä huolella koko auto vielä ennen talvisäilöön vientiä. Jos ensi viikolla saisi säilytyspaikan avaimet.  :)

Muuta huomioitavaa leimareissulla oli jarruvoimien tasainen lasku viime vuotiseen nähden.
Hieman voi nuo pidemmät pihassa seisomiset näkyä tässä, mutta uskoisin että tuo jarrutehostimen "puuttuminen" vaikuttaa enemmän. Tuo rajumpi nokka kun aika tehokkaasti laski alipaineen määrää käydessä ja syö jonkun verran tuosta jarrutehostimen voimasta.

Täytyy keväällä sitten katsoa sitä sähköistä alipainepumppua jarrutehostimelle.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #9 : 30.10.2020, 12:38:57 »
Tänään tuli aamusta suoritettua viimeinen pesu ennen talviunille vientiä. Täytyy keväällä sit suorittaa liikenteeseen otettaessa pieni sisäputsaus kun jäi nyt vähän torsoksi.




Sitten polttoaineensäilytysaineet tankkiin ja talvilevolle puolilämpimään halliin




Sen verran käyn vielä tässä lähipäivinä autoa moikkaamassa että haen akun kotipaikan talliin ladattavaksi ja heitän peitteen päälle. Mutta keväällä sitten taas haetaan tämä ajoon. Nyt tuli katsastusten välissä vain noin 2000km ajoa, toivotaan että ens kesänä vähän enemmän.

Keväälle 2021 to do-lista:
Muistetaan ottaa auto liikennekäyttöön!
Sisäpesu
Kiillotus
Vas. takapyöränlaakerin vaihto
Sähköinen alipainepumppu
Paremmat lasien listat
Takavalopaneelin kiinnityksen parantaminen
Taakse leveämmät renkaat, meibi 255 leveät

Katsotaan sitten jos vielä noita sähköherkkuja ja vakkaria saisi aikaiseksi alkaa rakentelemaan  :)
Mutta tämä kausi on paketissa.... NYT!
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #10 : 04.09.2021, 03:30:04 »
Päivitelläämpä tätäkin hieman...

Huhtikuussa tuli otettua talvilevolta ajoon uuden akun kera ja tulipalo-katastrofi oli melko lähellä heti talvisäilöstä hallille ajeltuani. Ahtimen öljynpaineletkun teräksinen pää oli hieronut hieman alumiinista laippaa ja sen nippaa ruvelle minkä seurauksena vuoti öljyä aika miehekkäästi suoraan kuumalle ahtimelle / pakosarjalle. Tästä onneksi selvittiin säikähdyksellä ja uudella öljyntulon laipalla.

Seuraavaksi oli ajatus alkaa hieman syksyllä laadittua to do-listaa purkamaan ja ensimmäisenä vaihdettiin väljä pyöränlaakeri.
Perus pesut ja sit tulikin päätettyä että peräpää näyttää paremmalta ilman takavalopaneelia. Konepellin äänieriste tuli poistettua ja osa pellistä tuli suojattua kultaisella lämpösuojakalvolla joka heijastaa lämpöä poispäin. Keväällä auto alkoi myös rötäämään ahtopaineilla ja alkuun ajattelin ongelman johtuvan rikkaalla käymisestä kun ahdin tuntui pienemmällä pakopesällä hieman alempaa heräävän ja alkuun sopan vähentäminen tuntuikin auttavan.

Vika alkoi kuitenkin taas pahenemaan ja diagnoosi oli taas lämmön tappamat tulpanjohdot. Nippu uusia Accelin metritavarasta tehtyjä johtoja korjasi ongelman ja taas kesti ahtopaineita rötäämättä sen 2bar.

Kesällä tuntui kiirettä riittävän eikä seiskalla ole tullut kuin ~ 1000 kilsaa ajoa, eikä oikeastaan mitään suunnitelluista päivityksistä ole tullut tehtyä.

Osaltaan vähäiseen ajomäärään vaikuttaa myös se ettei tämä oikein ajonautinto ole moottorin luonteen takia. Liekö sit tuo huono orkkis pakosarja suurimpana jarruna vai tekeekö myös nokka osaltaan sen ettei alle 3000rpm oikein ole moottorissa elämää. Tähän on onneksi nyt ollut ajatuksena alkaa ens talvena tekemään 6-pyttyistä tinakonetta, perinteisellä "T6" reseptillä. Tällä tekniikalla vielä haetaan leima loppusyksystä ja varmaan keväällä otetaan vielä ajoonkin kun auto on ajatus pistää talvisäilöön tämmöisenään. Sen verran paljon on kaikenlaista puuhaa vielä syksyksi että jos talvella pääsee tähän uutta moottoria kasailemaan niin homma on hyvällä mallilla.

Alkukesästä tuli ostettua myös toinen seiskan koppa johon olisi tarkoitus harjoitella hieman tinakone-swäppiä. Tästä sitten lisää omassa topicissaan.

Loppuun vielä muutama kuva ettei ihan pelkällä tekstillä mentäis.










Tässä tosiaan vielä yksi kaverikuva uusimman tulokkaan kanssa.


Niin ja sen verran on tullut kuolattua erästä vannemallia joka muutaman foorumilaisenkin Volvon alta jo löytyy, eli 59Northwheelsin D-004 niin pistin sitten itsellenikin sarjan tilaukseen. Takavanteet jo tulikin koossa 9,5x17", eteen saan tuumaa kapeampia vielä viikon pari odotella.
Nämähän nyt pitäis sopia kaikkiin talosta löytyviin Volvoihin alle joten näitä tullaan varmaan hieman fiiliksen mukaan kierrättämään. Etusille ajatus tilata 225/45 rengastus ja taakse 245/40 niinkuin noilla Brockeillakin. Noilla puolta tuumaa kapeammilla Northwheelseillä tuo 245 kumi näyttänee hieman paremmalta kuin noilla 10" leveillä Brockeilla.



Meikäläinen painaa nyt nukkumaan ja jos päivän valjetessa päivittelis hieman lisää tuosta uusimmasta tulokkaasta  ;)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #11 : 17.10.2021, 19:47:20 »
Tämä seiska tuli tuossa reilu viikko sitten leimattua ja laitettua suihkun kautta talvisäilöön.

Leimalta tuli ensiyrityksellä hylky, takajarrujen heitoista ja löytyneestä takaiskarin alapäästä mutta pienellä herkistelyllä ja iskarin kiristyksellä napsahti leima puhtain paperein.


 
Leimapyörinä Hydrat nastoilla koska edelleenkään ei eteen tilaamiani D-004 ole kuulunut.





Ja puhtaana talviunille


Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '87 "the First One"
« Vastaus #12 : 14.06.2023, 10:42:38 »
Päivitellääs tämänkin nykytilaa.

Viime vuonna tällä ajettiin tasan yhtenä päivänä, paikalliseen Motor Showhon ja takaisin pesun kautta talvisäilöön. Syksyllä meni leimakin pitkäksi kun ei tolla vinotekniikalla tehnyt mieli ajella kun jatkuvasti suli tulpanjohto tms. ja muutenkin ollut jo pitkään ajatus että tähän tinakutonen pitää saada.

No loppukeväästä kävin tämän elvyttämässä talvisäilöstä ja hain tuoreen leiman, purin vanhan tekniikan veks ja nyt onkin kovaa kyytiä tulossa uutta tilalle  :)




Nyt alkuun tehdään hieman alkuperäistä suunnitelmaa kesympi versio, lähinnä niillä palikoilla mitä nurkista jo löytyy. Tulevaisuutta ajatellen on tullut hommattua jo aihioksi B6284T kellari ja imu-VVT kansi. Näiden perään olisi sit tarkoitus sovittaa mielellään joku muu kuin iso ZF, nyt kun näihin on jo menestyksekkäästi istutettu DCT-askia ja 8hp:ta...

Mutta nyt tulevaan reseptiin:
B6254 lohko, 3 litrasen kampuralla, rakotulkeilla, Lensun H-veiveillä ja turbon vakiomännillä. Kansi on perushuollettu 3 litrasen takavedon kansi 204hv nokilla.





Ahtimeksi tulee aiemmassa T5-projektissa alkuun kokeiltu Pulsarin GTX3582R, ar 1.01 pakopesällä. Hukkis on 50mm Turbosmartin kopio Lensulta ja pakosarja on 42mm putkesta 6 - 1 malli omaa käsialaa. Downpipe 3.5" ja siitä etiäpäin 3".




Välijäähyksi tuli toimivaksi todettu ilmastoituun tarkoitettu täysalumiininen. Imusarja on omaa tuotantoa itse sorvatuilla imusuppiloilla ja tilavuutta tais tulla aikalailla 5 litraa tai karvan yli. Kaasuläppä pitäis vielä hommata, ahtoputket tehdä, ja tuo Lensulta tullut suutinkisko kaipailis kiinnikkeitä niin sit vois viedä alumiiniosat kaverille hitsattavaksi. Samoin tuo ylävesiletkun lähtö tarvitsee rakennella uusiksi pois plenumin tieltä.





Ja tiedossa on että takavedon imusarja olisi piisannu varmasti pidemmälle mitä tästä setupista tullaan koskaan voimaa ottamaan, mutta kyse on lähinnä ulkonäöllisestä seikasta ja tekemisen ilosta.

Mosaohjauksen puolelle tulee nyt ATDriveboard jonka ostin viime vuonna yhtä vitoskonetta varten jemmaan mutta se tulee nyt alkuun tähän. Anturit ja puolat tulee tinakoneen omat. Vanhasta tekniikasta jäi 4kpl 1000cc EV14 suuttimia niin ne tuli käytettyä Finjectorilla huollossa ja niitä tuli 2kpl lisää samalla kun tuli otettua AEM:n bensanpaineensäädintä ja vähän liitintarpeita johtosarjaan. Vanhasta tekniikasta jää nyt alkuun myös vakio pa-linjat ja tuo 255lph Walbro saa piisata alkuun sen mitä tänä kesänä ajellaan kun se kuitenkin sinne 500hv tienoille piisaa bensalla. Linjat, mosaohjaus jne päivittyy kyllä viimeistään seuraavaan moottorisetuppiin.

Voimansiirron puolelle tulee taas alkuun mitä hyllystä löytyy, eli kova vauhtipyörä, 850 ärrän asetelma ja levy sekä M90. Sama setti kuin tossa T5:ssä oli ennenkuin siihen tuli ZF päivitettyä.

Mitäpähän muuta nyt osaisi luritella tänne, jos jokusen kuvan ripottelisi vielä jutun jatkoksi  :)

Vahva tarkoitus on että tämä vielä tänä kesänä on ajossa, penkissä tuskin tulee käytyä ellei sit syksyn puolella.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy