Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S/V 40 T4 -98, nykiminen

  • 0 Vastauksia
  • 2275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tea4me2fast

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
S/V 40 T4 -98, nykiminen
« : 08.01.2012, 00:24:06 »
Perustiedot: V40 T4 man. -98. 326 000 km. Olen kamppaillut nykivän moottorin kanssa aika kauan, eli lähes kaksi vuotta. Merkkiliike ei ole löytänyt vikaa, vaikka olen siitä huomauttanut jokaisen määräaikaishuollon yhteydessä. Moottori on täysin alkuperäiskunnossa. Luettuani kirjoituksia tästä aiheesta  näillä ja Volvolandian sivuilla tarkastin sytytyspuolat. Ja miten ollakkaan, molemmat olivat halki. Sen lisäksi kakkossylinterin kaapelin päässsä eristeputken sisällä oleva metallihylsy (joka työnnetään tulpan "ruuvin" päälle) oli 11 mm liian syvällä, joten se hädin tuskin kosketti tulpan ruuvia. Vaihdettuani tilalle uudet sytytyspuolat ja uuden kaapelin auto kulkee taas kuin ohjus.

Varoituksena haluan kertoa että poltin alkuperäisen moottorin (nelossylinterin tulppa ja toinen pakoventtiili suli, männässä luultavasti reikä). Tapahtumaketju oli seuraava: moottori nyki, eikä halunnut ottaa kierroksia. Kiukkuisena ajattelin että ehkä moottori on karstainen paljosta hitaasta ajosta, joten painoin kaasun pohjaan ja annoin mennä. Moottori pätki ja nyki yhä enemmän, ja lopuksi oli lähellä sammua kokonaan. Kun tulin kotiin moottori oli yltä päältä öjyn peitossa, eikä enää käynyt kaikilla sylintereillä. Merkkikorjaamo totesi edellä mainitsemani viat. Öljy oli tullut öljytikun kautta, ylisuuren kampikammiopaineen seurauksena (=reikä männässä?). Ostin uuden vähän käytetyn moottorin Ruotsista. Vanhasta moottorista otettiin pakosarja (joka oli hiljattain uusittu halkeamien vuoksi), turbo, ohjausyksikkö jne. UUsi moottori pätki ihan samalla tavalla. Merkkikorjaamolla mitattiin polttoaineen paine ajon aikana, ok. Sitten mitattiin ahtopaine, ja kas, 1,3 baria. Eli, 30% enemmän ilmaa kuin polttoainetta tarkoittaa aivan liian laihaa seosta raskaalla kaasulla ja ylikuumeneminen on väistämätön seuraus. Hukkaportin toiminnan korjaaminen siten että ahtopaineen rajoitus olisi taas tehtaan arvojen mukainen on hankalaa ja riskialtista, koska eräs ruuvi turbossa joka ajan mittaan on jumiutunut kuumuudesta, voi mennä poikki ja sen korjaaminen kuulema maksaa hunajaa.  Olen oppinut ajamaan siten että en turhaan aja ylisuurella ahtopaineella.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2012, 10:49:08 kirjoittanut Tea4me2fast »

 

RallyBaron  Samppasport