Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Kuhaz - 17.08.2018, 19:12:53
-
Mikähän mahtaisi vaivata otsikon mukaista volvoa kun täristää 80-100km/h vauhdissa. Automaatti kyseessä ja ei vaikutusta vaikka laittaa pienemmän vaihteen kepistä niin tärinä jatkuu. Pahiten tuntuu n.90kmh vauhdissa. Renkaat tasapainotettu ja alkuperäiset vanteet. Teki samaa pientä tärinää myös talvirenkailla. Onko näissä vetoakseli ongelmia? Ainakin suojakumit näytti ehjille. Auto 220tkm ajettu suomiauto. Mitä mahdollisia vikapaikkoja kannattaisi tutkia?
-
Voisi olla renkaan korkeusheitosta kyse vaikkakin on tasapainoitettu. Renkaiden pieni kokoero voisi tuon tehdä. Kokeile vaihtaa edestä taakse renkaat ja mahdollisesti nypytys häviää. Sillä edestähän tuo resonassi tulee sillä sen tuntee ensimmäisenä. Voi toki olla päinvastoin mutta takana renkaan pieni kokoero ei tunnu. Ei tarvi muuta kuin yksi rengas on hivenen kuluneempi kuin muut ja se voi tuon tehdä. Jos muilla nopeuksissa se ei tee niin kyllä veikkaisin renkaita. Katsoivatko tasapainoituksessa myös renkaiden korkeusheiton?
-
Ostin kevättalvella uudet talvirenkaat ja teki samaa myös niillä eli tuskin renkaista johtuvaa, mutta pitää huomenissa vielä varuilta vaihtaa renkaat edestä taakse. Tärinä on pientä, mutta tottunut että auton pitää mennä ns sukkasillaan. Tärinän pahenee hiukan kun ylämäkeen vedättää matalilla kierroksilla. Jotain lueskelin täältä foorumilta takertuvista jarruista ja mittailin tänään jarrujen lämpöjä lasermittarilla ja ei niissäkään ollut isoja eroja.
-
Ominaisuus, aika monta XC vapinatapausta täällä.
-
Ominaisuus, aika monta XC vapinatapausta täällä.
Nojoo voihan se olla yleistä ja ominaisuus mutta jokin vika tai alkava vikahan varmasti kyseessä on. Tuskin näistä yksikään on uutena täristellyt.
-
Ei ainakaan pitäisi täristää.
Itsellä oli taannoin vastaava ja siksi kirjoitin korkeusheitto kyseessä. Kesäkauden tullessa RIAL-vanteet alle ja kumit viime kesänä ostettu. Pari viikkoa ajelin ja työ nypytys/pienoinen ravistus alkoi kiusaamaan.
Tampereella Askosaarelle tutkimaan renkaita ja yhdessä renkaassa (vanteessa) oli hyvin pieni heitto muihin nähden jota hieman fixattiin ja tämä takarenkaaksi ja se ravistus loppui siihen.
Juurikin moottoritielle tullessa kun vauhti 100 - 105 tuolla välillä siis ennen ravisti.
-
Luin tarkemmin.. tärinä, eli nopea taajuista? Peräöljyt kirkkaat? Jakolaatikko öljyt kirkkaat? Etupyörän laakeri, vaikuttaako laajat käännökset tärinään?
-
Lienee sitä samaa tärinää/tutinaa jota itse metsästin kunnes lopulta luovutin. Vika ei ollut ainakaan renkaissa, vanteissa, vetareissa, navoissa(laakereissa) tahi moottorin tuennassa. Auto oli V70 ja siinäkin oli TF80SC.
Veikkasin silloin ja veikkaan edelleen että syypää on tuo TF80SC laatikko. Nykyinen XC60 samalla laatikolla ja välillä tuntuu kuin antaisi jo ensimmäisiä merkkejä tämäkin.
Yhden neuvon voin antaa: älä polta rahaa vian korjaamiseen. Lienekö kukaan saanut korjattua kyseistä syndroomaa
-
Luin tarkemmin.. tärinä, eli nopea taajuista? Peräöljyt kirkkaat? Jakolaatikko öljyt kirkkaat? Etupyörän laakeri, vaikuttaako laajat käännökset tärinään?
Kyllä, perä laakeroitu helmikuussa wetterillä (alkoi ääntää), jakolaatikkoon myös öljyt vaihdettu. Ei mielestäni myöskään käännökset vaikuta tärinään. Luulisi etupyörän laakerin ääntävän jos olisi menossa?
-
Lienee sitä samaa tärinää/tutinaa jota itse metsästin kunnes lopulta luovutin. Vika ei ollut ainakaan renkaissa, vanteissa, vetareissa, navoissa(laakereissa) tahi moottorin tuennassa. Auto oli V70 ja siinäkin oli TF80SC.
Veikkasin silloin ja veikkaan edelleen että syypää on tuo TF80SC laatikko. Nykyinen XC60 samalla laatikolla ja välillä tuntuu kuin antaisi jo ensimmäisiä merkkejä tämäkin.
Yhden neuvon voin antaa: älä polta rahaa vian korjaamiseen. Lienekö kukaan saanut korjattua kyseistä syndroomaa
Voipi olla ihan viisain ratkasu! Ei tuo tosiaan niin paljoa tärise että paikat tippuisi hampaista.. ;D tuota vaihdelaatikkoa itsekin mietin, mutta luulisi että tärinään vaikuttaisi kun kepittää pienemmän/isomman vaihteen, tässä yksilössä ei ainakaan sillä ole merkitystä vaan sama tärinä jatkuu sillä hetkellä.
-
Muutaman kympin voi investoida laatikon lisäaineisiin niin saa selville johtuuko laatikosta, shudderfix ja rvs. Jotain muutosta pitäis tapahtua jos laatikosta johtuu.
Tuli mieleen vielä Haldeksin öljy, voi vaihtaa pariinkin kertaan, niin lieju poistuu.
-
Voipi olla ihan viisain ratkasu! Ei tuo tosiaan niin paljoa tärise että paikat tippuisi hampaista.. ;D tuota vaihdelaatikkoa itsekin mietin, mutta luulisi että tärinään vaikuttaisi kun kepittää pienemmän/isomman vaihteen, tässä yksilössä ei ainakaan sillä ole merkitystä vaan sama tärinä jatkuu sillä hetkellä.
Ei vaikuttanut vaihteet minullakaan. Voi syy silti olla laatikossa (tasauspyörästö tms)
-
Onko täristystä pelkästään nelivedoissa tai automaateissa? Sitä kautta voisi yrittää arvioida aiheuttajaa.
-
Onko täristystä pelkästään nelivedoissa tai automaateissa? Sitä kautta voisi yrittää arvioida aiheuttajaa.
Esim. mulla oli etuveto enkä ollut ainut. Täältä palstalla löytyy japinaa sekä etu- että neliveto Volvoilijoilta. Automaatteja lienee valtaosa kun manuaalit aika harvinaisia
-
Esim. mulla oli etuveto enkä ollut ainut. Täältä palstalla löytyy japinaa sekä etu- että neliveto Volvoilijoilta. Automaatteja lienee valtaosa kun manuaalit aika harvinaisia
Vaihdoitkos sinä volvoon molemmille puolille vetaritkin? Tuossa huomasin että mielestäni tärinä vaimenee kun kaartaa jyrkästi vasempaan rattia 90kmh vauhdissa. Ei kyllä äännä pyöränlaakerit mut voisko olla.?
-
Vaihdoitkos sinä volvoon molemmille puolille vetaritkin?
Kyllä.
-
Itellä XC 70-15 ja värisee maantie nopeuksissa.
Miten mahtaa se kulmavaihteen booriholkki ilmoittaa itsestään ??
-
Kait se rutisee ensin kun hyppii booreillaan, saattaa rutina loppua kun metallin palaset kiilaa paikat väliaikasesti jumiin kunnes seuraavan kerran voimaa tarvittaessa hyppää taas yli...? En kyllä ole vielä ite päässyt todistamaan asiaa joten liekkö turhaa jorinaa.
Tuo vetaritärinän tunnistaminen kiinnostaa itseäkin, ei haluttaisi summassa vaihtaa suht arvokkaita osia. Tunnistaako viallisen/väljän vetarin paikallaan tai ajossa jollain konstilla?
Vanha 2-koppanen XC70 kulkee kuin sukkasillaan, V70 III tärisee nopeudesta riippuen enemmän tai vähemmän ja tuntuu että se on välillä päivästäkin kiinni. :idiot2:
-
tuntuu että se on välillä päivästäkin kiinni. :idiot2:
Kovin on tuttua. En suosittele polttamaan rahaa ennenkuin juurisyy selvillä.