Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Amanssi - 13.07.2012, 12:44:34
-
Tahtoo siis Amazon nostella lämpöjä, ja kaipailisin vähän neuvoja. Termostaatti on otettu pois kokonaan, syylärin rivat ei näytä tukkoisilta, ja lämpöä tulee hyvin sisällekin asti -eli vesi varmaankin kiertää edes jollakin tavalla. Nestettä on riittävästi.
Lämpimällä kesäsäällä 60km/h vauhdissa lämmöt kestää siinä 80 asteen kantturoissa, mutta heti pienemmillä nopeuksilla lämpö kohoaa, viimeistään tyhjäkäynnillä keittää.
-
Näkyykö syylärin korkin aukosta käydessä virtausta nesteessä eikä kupli? Vesipumpun tehoa voi vähän tosta arvioida sekä kansipahvin kuntoa. Pyöriihän propeli 'oikeinpäin'!
-
Näkyykö syylärin korkin aukosta käydessä virtausta nesteessä eikä kupli? Vesipumpun tehoa voi vähän tosta arvioida sekä kansipahvin kuntoa. Pyöriihän propeli 'oikeinpäin'!
Meinaatko että kone käy väärinpäin ? Vaiko flektiäkö meinaat ?
-
Oisko kuitenkin syyläri tukossa?
Mulla teki 940 turbo tota samaa ja meni syylärin vaihdolla.
-
90-luvun alussa mulla oli 740 Gle joka teki ihan vastaavaa. Nopeutta kun nosti lämmöt lähti heti punaselle. Lämmityslaite täysille autto asiaa, mutta sisällä lämpöä kuin saunassa.
Jäähdyttäjän vaihto auttoi ja lämmöt alkoi kovassakin vauhdissa oleen kohdillaan.
-
Luin tässä just toiselta foorumilta, että konetiskiaineella saisi hyvin putsattua jäähdytysjärjestelmän. Eli konetiskiaineet syyläriin, kone ajellaan lämpimäksi, ja huolellinen järjestelmän huuhtelu.
Hallilla ois kyllä vielä kristallisoodaakin, josko siitä olisi tehnyt liuoksen ja kipannut syyläriin... Hyvin sillä ainakin tukivarsista paska irtosi, tosin elektrolyysin kanssa. Eikös ne soodalla putsaile kahvinkeittimiäkin? ;D
-
Jos se ilman termostaattiakin kuumiaa/keittää niin jäähdytin joutaa olla melko tukossa. Konetiskiaineella voi pestä järjestelmän, tabu syyläriin ja käyttää lämpimäksi, sitten letkulla vettä koneen ja jäähdyttäjän läpi niin kauan, että tulee kirkkaana läpi. Kristallisoodallakin voi pestä, muistaakseni jäähdytinkorjaamot käyttävät sitä, ei passaa vaan tehdä liian vahvaa seosta tai voi jäähdyttimen tinaukset kärsiä.
-
Voihan se olla niinkin päin että syylarista on hävinnyt lähes kaikki sisuskalut ja vesi kiertää nopeasti mutta ei kerkiä jäähtyä yhtään. Tallainen tapaus oli minulla, tosin ei volvossa.
Syylarin toimintaa voi tarkkailla vesiletkuista, käyttää koneen kuumaksi, jos alavesiletku lämpiää yhtä kuumaksi kuin ylävesi vesi kiertää mutta ei jäähdytä, jos taas alavesi pysyy kylmänä syylari on tukossa.
-
Ja termostaatti kannattaa laittaa paikoilleen, saattaa nesteet kiehua kannessa vaikka muuten käy todellisuudessa kylmänä. Poraa yläreunaan kolmen millin terällä reiän jos huolettaa, että vesi ei kierrä lainkaan.
Mitenkäs se "huilu" kannessa vaikuttaa jos on irronnut?
-
Laita nyt ensimmäiseksi sinne toimiva termostaatti. Keittää varmasti ilman termaria, kun takaisinkierto kannesta vesipumpulle on jatkuvasti auki, eikä nesteen tarvi käydä lainkaan syylarin kautta.
-
Laita nyt ensimmäiseksi sinne toimiva termostaatti. Keittää varmasti ilman termaria, kun takaisinkierto kannesta vesipumpulle on jatkuvasti auki, eikä nesteen tarvi käydä lainkaan syylarin kautta.
Mitähän tääkin tarkottaa?????? Kyllä normaali kaavalla, jos termari puuttuu, niin kaikki kierto käy syylarin kautta heti kylmänäkin alusta asti. Eli kone lämpenee hitaasti ja vähän jos kunnossa muuten!!!!! Siis täysi kierto myös kannen läpi heti.
-
Mitähän tääkin tarkottaa?????? Kyllä normaali kaavalla, jos termari puuttuu, niin kaikki kierto käy syylarin kautta heti kylmänäkin alusta asti. Eli kone lämpenee hitaasti ja vähän jos kunnossa muuten!!!!! Siis täysi kierto myös kannen läpi heti.
Kannattaisko kurkata sinne termarin alle? Volvossa on ohituskanava kannesta vesipumpulle. Kylmällä koneella neste kiertää kannesta takaisin pumpulle. Kun kone lämpenee, niin termari sulkee ohituskanavan ja päästää tavaraa syylariin..
-
Olen joskus joutunut poistamaan termarin kun vesitilassa oleva öljy jumitti termarin kiinni ja rupes keittämään. Jos termaria ei ole niin kone lämpeää kesällä jonkinverran. Parhaimmillaan ehkä 60 astetta ja pakkasilla lämmöt saattaa nousta jopa 10 asteen paikkeille jos ei ole kovinpaljon pakkasta.
-
Eipä luulis olevan kauhee työ vaihtaa uuteen syylariin ja termariin. Hieman suurempi vaiva on sitten irrotella kantta jne. Jos pääsee kunnolla keittää. Vaik ei se kansiremppakaan mikää suuri homma oo näis veteraaneis. Tekee muutamassa tunnissa pahvin vaihdon ;) nimim kokeiltu on kun jälkitiukkaus unohtu :P
-
Kävin ostamassa 80 asteen termarin. Laitan huomenna paikalleen, ja samalla puhdistan jäähdytysjärjestelmän. Kerron sitten miten kävi.
Tällä hetkellä kaupungissa ajaminen on lähes mahdotonta :-[
-
Moro. Itsellä auttoi samaan vaivaan ihan vaan jäähdyttimen peseminen painepesurilla (ainakin puoli tuntia suihkuttelin). Rupesi valo näkymään läpi niin ilmakin pääsee vähän kulkemaan. Ei ole keittänyt enään helteilläkään.
-
Laitoin uuden termostaatin (oli näköjään sittenkin 87 asteinen, vaikka piti olla 80...), kilometri ajoa, ja jumalaton keittely :nuhtelu Tähän väliin tyhmä kysymys, että eikös sen niinpäin pidäkin olla siellä, että jousi on alaspäin? Otin sitten taas termostaatin kokonaan pois, että pääsee edes jotenkuten ajelemaan.
Alkaa tässä itselläkin keitellä pikkuhiljaa.
Edit: vihreäkantisen mukaan pitäisi olla ihan oikeinpäin... Jatketaan tutkimista huomenna.
-
Keittää niinkauan kunnes korjaat. Termari oli oikealla arvolla ja oikeinpäin. :)
-
Putsasitko syylarin? Lähtikö skeidaa?
Pään hakkaaminen seinään loppuu syylarin kennotuksella tai uudella syylarilla. ::)
-
Perehdyinkin vasta tänään tarkemmin tuohon putsailuhommaan. Ensimmäiseksi laitoin tiskiaineet syyläriin (noin desi), termostaatti edelleen irrallaan. Ajoa noin 10km, sitten valuttelemaan nesteitä pihalle ja huuhtelemaan järjestelmä. Suoritin homman töissä, siellä kun saa letkusta lähes kiehuvaa vettä.
Kas näin:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/DSCN0889.jpg)
Hyvin virtaa, ja aika puhtaan näköiset vedet pihalle. Annoin veden virrata läpi noin varttitunnin verran.
Seuraavaksi syylärin vuoro, tätä ennen syyläri on jo pesty ulkoapäin painepesurilla:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/DSCN0891.jpg)
Hyvin juoksee vesi läpi. Varttitunnin annoin virrata taas.
Sitten kamat takaisin nippuun pellin alle (termostaatin kanssa, johon porasin 3mm reiän), ja sillälailla vedet sisään, että ei pitäs ilmaa jäädä mihinkään:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/DSCN0892.jpg)
(vähän on nurinpäin, mutta saanee ideasta kuitenkin kiinni)
Ja toimiko? ...no ei.
Eli keittää yhä termostaatin kanssa. Nyt vasta tajusin kokeilla tuota ylä- ja alavesiletkun vertailua, ylävesiletku kuumuu, mutta alavesiletku on kylmä. Mutta hyvinhän se vesi virtasi syylärin läpi putsatessa? :idiot2:
Oisko nyt sitten seuraavaks vesipumpun ja kansipahvin vaihdon vuoro.
-
Vesipumpun kimppuun sitten, kun kerran vesi kiertää syylärissä.
-
Noniin, tänään vertailin ensimmäistä kertaa ylä- ja alavesiletkun lämpöjä ILMAN termostaattia. Ilman termostaattia alavesiletkukin oli lämmin.
Eli vesi kiertää nyt ilman termostaattia ainakin osaksi syylärin läpi, ja osa vedestä palautuu takaisin vesipumpulle, niinkuin nimimerkki reve aikaisemmin kirjoitti.
Tulin nyt siihen johtopäätökseen, että tuo uusi, 87 asteen termari on jo uutuuttaan paska, eikä päästä vettä läpi ollenkaan syyläriin, ainoastaan kierrättää veden takaisin pumpulle, josta siis johtuu nopea keittely.
Ostin nyt vielä uuden termarin, 83 asteisen. Kokeilen sillä.
-
Heitä termari kattilaan veteen ja rupea nostamaan lämpöä, näkee toimiiko.
-
Osta mikä tahansa termari, kunhan ostat sen Volvolta. Monen monta kertaa olen saanut taistella tarvikkeiden kanssa, vaan en enää...
-
Wahler ;)
Kyllä tuo ongelma vaikuttaa vesipumppuvialta jos keitti vaikka oli termostaatissa reikä ja jäähdytin on auki. Olen kyllä semmoisenkin vian nähnyt, että letkulla jäähdyttimen läpi vettä laskiessa vaikutti vesi kiertävän syylärin läpi mutta kone keitti silti. Ilmeisesti jäähdyttimen pillit oli niin tukossa ettei vesi kiertänyt kuin osassa jäähdytintä ja siksi ei jäähdytysteho piisannut. Uudella jäähdyttimellä ongelmat poistuivat.
-
Ite oon tavannut sellasen vesipumppu vian että pumpun siivet ei pyöriny akselin mukana ollenkaan.. oli prässäys pettänyt ja oli kun olis ollu laakeri siipipyörän ja akselin välillä! ;D eli kaikki mahdollista, myös noitten pumppujen osalta!
-
Sama ongelma oli täälläkin, lämpeni hieman liikaa ja työnsi sitten vesiä ulos paisuntasäiliöstä. Syylari ulospäin ihan ruosteinen, vuotanut joskus ei kuitenkaan enään. Vesipumpun kunnosta en tiedä, 10v vanha. Termari 87. No auto meni pajalle katsastus remppaan. Vaihdettiin hyväkuntoinen syylari, uusi vesipumppu ja 82 termari. Nyt pysyy lämmöt normaalina. Samaten hävisi pulputus kun koneen lämpimänä sammutti. Luulin jo että kannentiiviste on mennyt. Syylari taisi olla läpiruostunut ja tukossa. Auto oli seissyt 6 vuotta. Mutta nyt toimii - hain tänään leiman.
-
Itse en ole nyt kerennyt perehtyä oman Aman lämpöhommiin. Kelit on nyt viilentynyt senverran, että toimii ihan kohtalaisesti. Talvella taidan viedä syylärin kennotettavaksi. Muutenkin talvella tehdä vähän parannuksia konehuoneen puolelle, niin tekee siinä sitten samalla.
Nyt kelien viilentyessä lämmöt siinä 60-70 asteen välissä, ilman termostaattia :o ja hyvin puskee lämmintä hyttiin, "vähän" lämpimämpi auto kuin tuo miun B Kadetti ;D
-
Kas näin:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/DSCN0889.jpg)
Onko sulla tuo ilmanputsarin putkessa oleva lämmönjakoläppä varmasti kesäasennossa? Sen pitäisi toimia automattisesti, mutta jos on juminnut talviasentoon, niin saattaa aiheuttaa ylimääräistä lämpenemistä.
-
Onko sulla tuo ilmanputsarin putkessa oleva lämmönjakoläppä varmasti kesäasennossa? Sen pitäisi toimia automattisesti, mutta jos on juminnut talviasentoon, niin saattaa aiheuttaa ylimääräistä lämpenemistä.
Otin koko läpän irti, ja tuon alapuolella olevan lämpimän ilman putken reiän tukin sopivalla vanerikakkaralla. Saa siis raitista ilmaa maskin takaa, niinkuin kuuluukin näin kesäautotarkoituksessa.
-
nostan tätä aihetta hieman ylös, koska omassa autossani on sellaista ominaisuutta joka käy täne. eli oma auto on 69 ama B20 koneella, olen itse myös seuraillut nuita lämpöjä ja huomannut seuraavaa. Eli minun on säädettävä auton tyhjäkäynti n 1200 kierrokseen jotta lämmöt pysyvät mittarin puolessavälissä ja flekti jaksaa jäähdyttää. ajossa lämmöt pysyvät hyvinä sekä maantie että taajamanopeuksissa. Mutta auton sammutuksen jälkeen lämpö nousee melkein punaiselle viivalle. Nythän on vielä pakkasia mutta pelkään että helteillä voi tulla ongelmia. syyläri on käytetty joten ajattelin konetiskiaineella sen puhdistaa. termostaatista minulla ei ole hajua mutta vesipumoou on uusi. mitä siids kannattaa tehdä
-
Ite joutuin kesällä kaupunkiajossa vähän väliä pysähtelemään lämpimillä keleillä, konepelti, öljykorkki ja syyläri korkki auki että kone jäähtyy kun meni jatkuvasti ylilämmölle. Maantie nopeuksia pystyi ajelemaan normaalisti. Sitten kuten aiemmin kirjoittelinkin tein perusteellisen huuhtelun syylärille sisältä ja ulkoa, kun ei siitä näkynyt edes aurinko läpi. Ensikesänä ihan suosiolla etsin kunnollisen syylärin ja laitan sähköflektin, koska ei se muutenkaan tunnu korjaantuvan. Sähköinen ropelli ainakin osaa itse hoitaa tuon lämmön vakaana pysymisen riippumatta vauhdista ja kierroksista.
-
Ite joutuin kesällä kaupunkiajossa vähän väliä pysähtelemään lämpimillä keleillä, konepelti, öljykorkki ja syyläri korkki auki että kone jäähtyy kun meni jatkuvasti ylilämmölle. Maantie nopeuksia pystyi ajelemaan normaalisti. Sitten kuten aiemmin kirjoittelinkin tein perusteellisen huuhtelun syylärille sisältä ja ulkoa, kun ei siitä näkynyt edes aurinko läpi. Ensikesänä ihan suosiolla etsin kunnollisen syylärin ja laitan sähköflektin, koska ei se muutenkaan tunnu korjaantuvan. Sähköinen ropelli ainakin osaa itse hoitaa tuon lämmön vakaana pysymisen riippumatta vauhdista ja kierroksista.
jos autoa käytetään vain kesällä, onko jäähdyttimessä pelkkä vesi?
-
Auto on ympäri vuoden käytössä. Kesällä on pelkkää vettä ollut, syksymmällä ihan pieni liraus nestettä seassa, niiden ruostesuoja aineiden vuoksi(ja pikkupakkasten). Talvella luonnollisesti vahva seos. Ehkä liiankin vahva taisi tulla "vahingossa" :buck2:
Kelin mukaan olen tuota jäähhdytysseosta tehnyt.
Eikös tuo jäähdytinneste huononna enemmin ja vähemmin tuota lämmönjohtokykyä ?
Varmasti itelläkin on syyläristä vähemmistö kennoista enää auki, ja kun ei oikein vieläkään ilma pääse kennoston läpi, eikai tuossa muuta vakavempaa ole. en tiedä miten tuon kennston raot saisi puhdistettua auki, hajottamatta kennoja.
-
itse ainakin pidän ihan jäähdytinnestettä säiliössä. kunhan kelit lämpiää ajattelin puhdistaa painepesurilla syylärin. uusi syylärihän olisi varma valinta,mutta taitaa aman syylärin hinta olla siinä 350€ tuntumassa. tuo sähköflekti tieten olisi hyvä. suoraan piuhat siihen ja katkaisin josta saisi flektin päälle jatkuvasti.
edit : tuota minunkin piti kysyä, eli miten puhdistaa syyläri hajottamatta sitä. uskaltaako painepesurilla esim työntää vettä syyläriin yms
-
50/50 vesi-glykoliseoshan kiehuu noin 106°C asteessa ja, jos järjestelmä on ehjä ja paineellinen niin kiehumispiste nousee vielä tästäkin.
Oikeat aineet järjestelmässä vähentää sen ruosteen lisäksi myöskin kattilakiven syntymistä.
Katselin muuten juuri amazonin irtolämpömittaria ja 100°C kohta näyttää olevan punaisen alueen yläpäässä.
Itse olen pessyt jäähdyttimen päältä liuottimella ja kohtuupaineella ja sisältäpäin koko järjestelmän jollain tarvikeliikeistä saatavalla aineella (wurth wynn's jne.) ohjeiden mukaan ja kunnolla huuhdellen.
Tosin, jos kennostossa on kovasti kattilakiveä niin se ei tahdo lähteä ilman ammattiapua. Eli uudelleen kennottamista tai uutta jäähdytintä.
P.S. Taitaa olla tuo tappikoneen alkuperäinen peltituuletin lähinnä vitsi, jos lämmön pitäisi pysyä kurissa ruuhkaliikenteessä...
-
Komppaan kimisetää tässä asiassa, 50/50 seokset vaan koneeseen ja pelkkä vesi järjestelmässä ei ole suotavaa, tulee epäpuhtauksia järjestelmään ja lämpötila muuttuu rajummmin kun jäähdytinnesteellä. Ongelmista kärsineestä moottorista poistivat pakkasroput ja kanavat puolillaan ruostetta ym. ottivat koneen auki ja puhdistivat kanavat ongelmia ei sen jälkeen ollut.
-
voe ähvänä. huomadin tuossa juuri seuraavaa. ajelin amalla ilta-ajelut ja huomadin että jäähdyttimen yläletku on kuuma mutta alaletku kylmä. syyläri tukossa siis
-
Eikös nyt ihan perusasia pitäisi ensin varmistaa? Toimiiko se termostaatti? :o
-
no joo kyllä ja sen ajattelin vaihtaa jokatapauksessa. kuinka termoataatin toimivuus voidaan teastata
-
Otat irti ja keität sataan asteeseen,kuuluu aueta reilusti auki. Ei riitä jos aukeaa vain ihan pikku riikkisen.helppo testata, eikä uusi maksa paljon mitään. :)
-
Jos on tuttua autokorjaamolla nii heiltä vois löytyä jonkin näköinen lämpötilamittari, esim infrapuna... noi vanhojen autojen lämpötilamittarit on aika epäluotettavia..
-
Juu eipä löytynyt ratkaisua tuohon minunkaan Amazonin lämpöprobleemaan, tosin en sitä ajokauden loputtua ole etsinytkään. Hommasin "uuden" moottorin, jossa ei ole ollut lämpöongelmia, josko sillä sitten korjaantuisi (tosin vanha syyläri jää kokoonpanoon, jos lämpöongelmat jatkuu, niin vika on varmasti siinä). Tuossa uudessa moottorissa (peräisin 244:stä) on muovinen, viisi lapainen ropelli kiinni, saattaa olla hitusen tehokkaampi kuin Aman oma peltikäkkärä.
Jos on tuttua autokorjaamolla nii heiltä vois löytyä jonkin näköinen lämpötilamittari, esim infrapuna... noi vanhojen autojen lämpötilamittarit on aika epäluotettavia..
Omaan ostin Tokmannilta tarvikemittarin :D hyvin tuntus pelittävän, kun ei orkkiksen paikkansapitävyydestä ollut täyttä varmuutta.
-
Minun Amazonini ylilämpö- ja kiehuntaongelmat vaivasivat ajoittain alkup. B18 ja täysremontin jälkeisen B20:n (kone pesty, uudet; syylarin kennosto, vesipumppu, termari) kanssa.
Usein koneen lämmitessä ajossa tai tyhjäkäynnillä lämpö nousi keittämiseen asti. Ensiapuna
auttoi ylävesiletkun puristelu jolloin termari ilm. aukesi ja jäähtyminen alkoi. Jututtaessani (15 v. sitten) hyvin kokenutta Volvo-asentajaa hän neuvoi ilmaamaan jäähd.järjestelmän vähintään perusteellisesti.
Tarkkoja ohjeita en enää muista, mutta oma maallikkoharrastelijan systeemini on: Moottorin käydessä( j-järjestelmä täytettynä) täysin lämpimänä n.2000 kier./min, lämppärin kierto auki, paisuntasäiliö ylös- korkki avattuna, tarvitt. nestettä lisäten, puristellen ylävesiletkua 5-15 min. kunnes ilmakuplia ei enää lainkaan tule p-säiliöön.
Asentajan mukaan Amaan jää herkästi ilmakuplia, jotka häiritsevät temostaatin ja vesipumpun kohdalla nesteen kiertoon lähtöä. Ilmavaivat olivat siis meillä onkelmana, koska alku-ylilämpiäminen loppui tyystin. Tässä vain yksi syy-, seuraus-, ja ratkaisuesimerkki.
-
Hei!
Minulla on vastaavia kokemuksia edellisen viestin kirjoittajan kanssa. Ilma-kupla jää todella helposti tuohon ylävesiletkuun. Itse olen myös harrastanut tuota letkun puristelua, paisuntasäiliö ylhäällä. Joskus olen jättänyt säiliön yöksi roikkumaan konepeltiin kiinnitettynä.
Pari kertaa on meinannut ylikuumeta kovalla yli -30 pakkasella, kun on lähtenyt ajamaan kylmällä autolla. Termostaattikoteloon ottaa vissiin kylmä ajoviima, joka huijaa termostaattia. Bussipysäkille kun on pysähtynyt niin termari on auennut lähes välittömästi. Sen jälkeen toimii normaalisti. Etumaskiin laitetut pahvit ovat poistaneet tämän ongelman.
-
Ite aina kun oon nesteet laittanu oon täyttäny ekaks täyteen, sitte konetta pari minuuttia revitelly ja lisänny nestettä, menee aina mukavasti vielä lisää. Muuta en oo tehny, ilmankos tuo sitte keittelee. Pitääki enskerralla tehä tuo huohotussäiliö juttu kokeeksi. Letkut pitäisi uusia myös syylärille, ne on aika lopussa, ei vaan oikein mistään tunnu saavan käypiä letkuja edes sovellettua, ainakaan täälläpäin.
-
Eiköhän ainakin noista letkut löydy ja tulee postiin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=239.0
Jos ei sitten Jupetilla tai Pirkanmaan v-palvelulla ole hyllyssä.
Ja taas postiin.
-
Toki varmasti löytyy noista. Mutta oon koittanut ettiä ihan vaan paikallisista tarvikeliikkeistä, alaletkun ostin viimekesänä, se oli jonkun ihan toisen auton letku, mutta pätkäsemällä kävi, menin sitten vaan leikkaamaan sen väärinpäin vahingossa, lyhyeksi jäi ja pieleen meni :buck2: Eihän tuossa muuta kunhan on halkaisija ja mutka sopiva.
E. Niin se käypä letku löytyi sekin jostakin varaston pohjalta, kun myyjä aikansa kaivoi :)
-
olisikohan tuo ilmaus yksi syyllinen miksilämmöt nousee. ite laitoin nesteet seuraavasti. eli syylärin korkki auki ja nestettä täyteen, paisuntasäiliöön nesteet fulliin ja kone käyntiin , lämppäri täysille ja antoi lämmetä.eli käsitinkö oikein että paisuntasäiliö otetaan telineestään irti, avataan korkki ja käännetään koko psäiliö ylösalaisin ja sitten aletaan ilmaamaan laitetta, välillä siis puristellen yläletkua ja kierrokset n 2000
-
Jututtaessani (15 v. sitten) hyvin kokenutta Volvo-asentajaa hän neuvoi ilmaamaan jäähd.järjestelmän vähintään perusteellisesti.
Tarkkoja ohjeita en enää muista, mutta oma maallikkoharrastelijan systeemini on: Moottorin käydessä( j-järjestelmä täytettynä) täysin lämpimänä n.2000 kier./min, lämppärin kierto auki, paisuntasäiliö ylös- korkki avattuna, tarvitt. nestettä lisäten, puristellen ylävesiletkua 5-15 min. kunnes ilmakuplia ei enää lainkaan tule p-säiliöön.
Asentajan mukaan Amaan jää herkästi ilmakuplia, jotka häiritsevät temostaatin ja vesipumpun kohdalla nesteen kiertoon lähtöä.
Itse olen ilmannut oman Amukkani (B18-motilla) aikalailla tuolla systeemillä. Enoni (42 v. Volvo-mekatsuna P>) neuvoi tuon ja hyvin on toiminut. Kierroksia en tosin ole pitänyt koko aikaa korkealla, vaan välillä ihan tyhjäkäynnillakin ja sitten "ryntäyttänyt" korkeammiksi joksikin aikaa. Itsellä ainakin juuri ryntäytyksen alettua tulee aika hyvin ilmaa poijes.
Niin, ja paisaria ei siis käännetä ylösalaisin, vaan ihan oikein päin pidellään. Ja riittää kun se on vaan jonkin verran syyläriä ylempänä.
-
selvä. ja paisuntasäiliöön ilmeisesti laitetaan normaalisti nnestettä kun ilmaus aloitetaan
-
Kyllä, aluksi nestettä pais.säilöön normaalisti ja lisätään tarvittaessa , kun järjestelmästä poistuva ilma korvaantuu nesteellä. Paisuntasäiliö irroitetaan telineestään ja nostetaan-pidetään ylhäällä oikeinpäin, ei tosiaankaan ylösalaisin. Melko tarkkaa ilmausta vaatii moni muukin merkki esim. emännän Citikassa on ilmausruuvit jäähd. järjestelmässä sitä varten.
-
ajattelin kysyä onko seuraava ominaisuus viite siitä että jotain on hajalla vai onko ollut huonoa tuuria muutaman syylärin kanssa. huomasin syyläreissä vuodot ja kumpikin syyläri oireilee samallalailla. eli kun kierrokset nousee n 5000 yli, räiskäisee syyläri erittäin ikävästi. tyhjäkäynnillä ei tätä tapahdu.
onko siis mahdollista että joku särkee syylärin vai onko hajonneet vain vanhuuttaan
-
ajattelin kysyä onko seuraava ominaisuus viite siitä että jotain on hajalla vai onko ollut huonoa tuuria muutaman syylärin kanssa. huomasin syyläreissä vuodot ja kumpikin syyläri oireilee samallalailla. eli kun kierrokset nousee n 5000 yli, räiskäisee syyläri erittäin ikävästi. tyhjäkäynnillä ei tätä tapahdu.
onko siis mahdollista että joku särkee syylärin vai onko hajonneet vain vanhuuttaan
Tyyppivika. Tämän voi luultavasti juottaa umpeen. Niin ainakin omaani tehdään jahka sattuu hetki jolloin autoa ei tarvita. Vuotaa ylävesiletkun laipan juuresta.
-
ajattelin kysyä onko seuraava ominaisuus viite siitä että jotain on hajalla vai onko ollut huonoa tuuria muutaman syylärin kanssa. huomasin syyläreissä vuodot ja kumpikin syyläri oireilee samallalailla. eli kun kierrokset nousee n 5000 yli, räiskäisee syyläri erittäin ikävästi. tyhjäkäynnillä ei tätä tapahdu.
onko siis mahdollista että joku särkee syylärin vai onko hajonneet vain vanhuuttaan
Kansi halki tai tiiviste mennyt :P Ilmaantuu kyllä kun lämmetessä paisarin korkki pois paikoiltaan , ja kun on
lämmin (termari auennut muutaman kerran ) korkki kiinni , ja sammuttaa koneen ???
-
en usko kannen hajoamiseen, lämmöt ovat hyvät ja lämmintä tulee autoon. nyt uusi käytetty syyläri ja toimii. lämmöt edelleen meinaa nousta auton sammuessa. ensiviikolla vien syylärin huoltoon jossa se kennoitetaan uudelleen.
-
Kun auto sammutetaan, lämmöt nousee hetken ennen kuin jäähtyy. Kokeilitko laittaa sytkää myöhäisemmäksi ?
-
Mulla on kovan ajon jälkeiseen jäähdytykseen tehty turbotimerin ajastamana webaston kiertovesipumppu ja sähköflekti. Ei tarvi montaa minuuttia koneen sammuttamisen jälkeen käyttää.
-
Ilari sytkä tosiaankin oli liian aikaisella, auto käy paremmin ja vastaa kierroksiin paremmin kun säädin sytytystä myöhemmälle. vielä kuitenkin vähän lämmöt nousevat
-
Jos jäähdytysjärjestelmässä on vuoto niin se ilmaaminen on aika turhaa hommaa. Koneen jäähtyessä ja nesteen supistuessa vuotokohdasta tuppaa tulemaan ilmaa järjestelmään ja taas on ilmalukko mahdollinen.
-
kiinni on syyläri joka ei vuoda. joten en usko ettävuotoja olisi
EDIT huomasin tuossa että ilmeisesti syylärin korkki falskaa hieman. . sieltä pääsee tihkumaan nestettä. minkälainen tuon korkin pitäisi olla. näppivoimat ei riittänyt vääntämään korkkia tiukemmalle. pihdeillä väänsin korkkia,mutta yllätykseksi kun sain korkkia väännettyä tarpeeksi, se aukesikin uudestaan. eli pitäisikö korkin olla sellainen että se ei aukea kun sen vääntää ihan pohjaan asti
-
ihmettelin vuotoa ja vuotavaksi kohdaksi osottautui syylärin korkki. väkersin siihen uuden tiivisyeen ja väänsin korkin sekä syylärin metallikielet patempiin asentoihin jo pitää korkkikin. Minua vain pelottaa että onko kannentiiviste kerennyt menemään. avasin paisuntasäiliön korkin ja siellä oli hieman painetta, sellainen pieni tsupääni kuului. heti sen perään nesteet pulputti ikäänkuin olisi ollut ilmaa. Miten voin helpoiten tarkistaa onko tiiviste ehjä
-
no niin tuli kesä ja helteet. Amazonin kannentiiviste sanoi poks. Eli kansi pois ja uusi tiivisti. Minkälainen homma on tuo tiivisteen vaihto ? pultit löytyy venakopan alta ja sivusta, mutta joutuuko keinuvivuston purkamaan pois ? mitä muuta tulee ottaa huomioon
-
Keinuvivusto on helppo irroittaa, muutama pultti. sit työntötangot veks (järjestyksessä) kannenpultit irti ja kansi pois. Vesipumppuun kandee laittaa uudet o-renkaat kasatessa.
Lohkosta kierteet kans kannattaa putsata tapilla.
Ja kaikki jengat on sitten tuumamittaisia.
-
tarviiko jousia ja lautasia irroitta ?
-
Ei
-
helppoa oli kannen pois ottaminen. Nyt on vanhat tiivisteen jämät rapsuteltu pois ja pinnat hiottu. Uusi vesipumppu asennettu ja termostaatti myös. Viikonloppuna sitten paketti kasaan ja uusiksi kennotettu syyläri kiinni. Vielä kysyisin, kuinka huohotin on lohkossa kiinni? se vielä vaatisi puhdistuksen
-
Yhellä ainoolla pultilla.
Sit vaa ve'ät pois. Siinä on sit tiiviste, varo ettet riko sitä.
-
kiitos , yritän säästää tiivarin ehjänä. huomasin vaan että huohottimeata oli tullut veden ja öljyn sekoitusta pihalle, vaseliinin tyylistä joten puhdistaahan tuo täytyy
-
Sitten kun olet saanut moposi käyntiin taas niin MUISTA JÄLKITIUKKAS. Eli kun olet saanut moottorisi käyttölämpötilaan niin odotat että jäähtyy kunnolla ja sitten kiristät kannenpultit uudelleen. Ei ole iso juttu ja eipähän ala vuotamaan
-
kyllä ! ehdottomasti jälkikiristys. mites pultit, kannattaako hommata uudet kannenpultit
-
kyllä ! ehdottomasti jälkikiristys. mites pultit, kannattaako hommata uudet kannenpultit
Ei pitäs olla tarvetta. Senkun oikein hyvin puhdistat kierteet pulteista ja lohkosta nii pelaa. Paljon wd:tä ja pulttia sisään ulos nii hinkkaa kierteet hyviks
-
no niin uusi kansipahvi paikallaan ja hilut kiinni. paikallistin luultavasti syyn , miksi kone on keittänyt. Koneen vesikanavan tulppapultti * lommipulttiko * oli lentänyt pois. Kysynkin minkälainen pultti siihen käy ? kierteet siinä näytti olevan. ilmeisesti löystynyt ajan saatossa ja puh vedet pihalle
-
Naamakirjan kuvasta päätellen väittäisin että lämpömittarin anturi tulee kyseiseen reikään, (alkuperin siis) ;)