KL-varaosat  Race.fi

amazonin stromberg

  • 11 Vastauksia
  • 8062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvo123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
amazonin stromberg
« : 29.05.2013, 13:03:37 »
Voiko 175 cd strombergissa säätää myös neulaa ? Kaasutin malli on sellainen että vaatii erikostyökalun pohjaan kun säädetään laihemmalle ja erikoistyökalu jolla säädetään rikkaammalle ja se puolestaan tehdään yläpuolelta ?
Oliko niin, että jos neulaa laskee menee laihemmalle ja jos nostaa niin menee rikkaammalle ?
Mikä on co ? 2 ? 3 ? 4 ?  tai paremminkin mikä pitäisi olla ? Ja milloin on liian rikkaalla tai liian laihalla ?

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #1 : 04.06.2013, 15:20:48 »

100 ihmistä on tätä töllännyt vastaamatta  ELK  Strombergista on olemassa tämä ikävästi säädettävä versio joka vaatii erikoistyökalun, totta. Olen säätänyt vain vanhempaa versiota jossa on sormimutteri pohjassa, sen säätö on leikintekoa.

Periaate on juuri kuin kerroit, neulan ja suutinputken väli kasvaessaan rikastaa seosta ja supistuessaan seos laihenee. Mutta ota kaasari auki ylhäältä ja katso voiko neulan korkeutta säätää ilmamännän kyljestä ruuvia hölläämällä.
Stromberg on simppeli kaasutin, se on helppo purkaa puhdistusta varten, samalla selviää kuinka suutinputken ja neulan korkeutta voi säätää kotikonstein. Mikäli ovat  kuluneita, uusi molemmat.
 
CO tulisi olla 2 - 3,5 %, liian laiha seos saa saa koneen 'laukkaamaan' ja liian suuri laskee kierroksia. Säädä kunnes kierrokset ovat korkeimmillaan, tämä on hyvä lähtökohta.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2013, 15:56:20 kirjoittanut VolvoPösö »

Poissa volvo123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #2 : 05.06.2013, 07:29:45 »
Kiitos !  :)

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #3 : 05.06.2013, 12:36:12 »


Suomesta saa osia Kaasutinexpertiltä:

http://www.kaasutinexpertti.fi/

Suositan neulan ja suutinputken uusintaa. Jukka Koskeli auttaa myös näissä asioissa, hän hoitaa Volvo-osia harrastajille:

 ruki_ver@hotmail.com


Räjäytyskuvia on netissä paljon ja youtubesta löytyy säätöohjeita videomuodossa.

Kuva:

http://www.oldengine.org/members/diesel/Carburettors/ZenithSP127.htm

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=_hE_i5wtfYs




Poissa volvo123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #4 : 06.06.2013, 09:47:08 »

onko millimetreissä määritelty missä korkeudessa neulan pitäisi olla ? ( tähän ilmeisestikin vaikuttaa myös suutinputken korkeus ? )
säädin neulaa ja auto käy todella hyvin lämpöisenäkin, mutta ajettaessa pieni tai isompikin lenkki niin  lämmetessään ontuen ja raskaasti ? moottori melkein pysähtyy välillä – epätaisaisesti ”pöpöttäen”.
Mikä neuvoksi menikö liian rikkaalle ? Eli neulaa pitäisi laskea ? vai mitä tekisin seuraavaksi ?

Ostin kaasuttimen (uuden) ja se olikin sellainen malli jossa bensaletku tulee rintapellin puolelle,
kyseessä lienee tuplakaasuttimen jäähdyttimen puoleinen versio, voiko tämän asentaa vaikka bensaletku tuleekin
vastakkaiselle puolelle, imun kanssa näyttää tulevan myös ongelmia koska se ei sovi oikein liikkumaan.
jos tämä on tuplista toinen, onko neula ja suutinputki samanlainen eli voi käyttää yksistään ?
harmittava ostos, kun meni poskelleen mutta se on sellaista – joskus.

Terveisin tee se itse mies - ainakin toistaiseksi  :D

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #5 : 06.06.2013, 10:50:09 »
Vaihda runko vanhasta tuohon uuteen tai palauta se liikkeeseen ja pyydä oikeanlainen kaasari vaihdossa.

Poissa volvo123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #6 : 06.06.2013, 12:06:47 »

eli suutinputki ja neula ok yms.. muut kilkkeet ?

ei taida voida vaihtaa - Traderan huutokauppa ostos..... myyjän kuvassa näkyy että bensan syöttö on vastakkaiselta puolelta mutta ei sitä aina kaikkea huomaa.....ja tuote myytiin amazon /  140 sarjan kaasuttimena ja siinä ei puhuttu mitään että kaasutin on tuplan toinen...

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #7 : 06.06.2013, 14:47:43 »


Kaasutin voi olla myös Saabista tms. kotoisin. Neuloja on miltei sata erilaista, varmistu että käytät juuri oikeaa. B20 neula B2 AF, B18 on 1F, muistaakseni. Kaasutinexpertiltä saat oikean, väärällä varmasti kuvaamiasi vaikeuksia.

Täältä kannattaa veisata säätöohjeet:

http://www.volvoamazonpictures.se/documents/Volvo_Amazon_manuals_en.htm

Lähtökohtaisesti neulan pitäisi olla ilmamännän kanssa samassa tasossa ja itse säätö tehdään suutinputkea nostamalla ja laskemalla. Mutta tätä päältä säädettävää en ole itse ropeloinut, joten en sano enempää.

Onko kyljessä lämpötilakompensaattori? Pura ja puhdista se ja muista missä asennossa sen sisältämä metalliliuska on.

Poissa volvo123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #8 : 07.06.2013, 09:40:00 »
Kaasutin experitltä sain seuraavanlaista tietoa:

- Neulan olake männän alareunan tasalla ja suutinputken yläpää 2,5 mm sillan alapuolella ovat lähtöarvoja.
- Karkeasti ottaen +/- 0,25 mm on hyvän seoksen säätöalue ja ehkä vielä +/- 0,5 mm voi olla vähän liian lihavan ja vähän liian laihan   seoksen säätöalue.

Eli melko tarkkaa puuhaa, 0,25 mm muutos on jo merkitsevä.

Veteranprodukter sivuilla on kaksi eri neulaa – autoni on valmistenumeron mukaan vm 1970
mutta se on käyttöönotettu 11/1969
eli kumpi neula on oikea ? ja onko noilla suurta eroa/merkitystä kumman ottaa ?

Jet needle B20A 1969 "B2 AF" Stromberg 175 CD

Jet needle B20A 70-72 "B1 AN" Stromberg 175 CD

Olen päätymässä suositukseesi vaihtaa neula ja suutinputki. Vanhalla kaasarilla mennään kun ei ole kuitenkaan väljä.
Tilaan nämä kaasutinexpeltiltä.

Harha ostokseni stromberg on (kuulemma) joko volvo B19, tai Saab ja tupla römppäsiä on ollut amazoneissa joita on viety jenkkeihin
niin pieni mahdollisuus on että, se voisi olla tupla kaasarin toinen.....mutta oli mikä oli en aio sitä asentaa.


Poissa J.Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #9 : 07.06.2013, 16:03:29 »
Mulla on '67 Amazonissa '74 Saab 99:n Stromberg, siinä on tosiaan bensan tuloputki toisella puolella ja halkaisijaltaan 8 mm vs. Amazonin 6 mm. Seoksen säätö on vielä kätevällä sormimutterilla pohjassa. Neulaksi sopii vaan ne uudemmat jousitetut mallit, ei B18:n alkuperäinen jäykkä neula. Muuten on samanlainen kaasutin kuin alkuperäinen 175CD 2S.

Mulla on neulana B2BB, pitäisi olla kait 1,8 koneeseen sopiva. Hyvin se ainakin pelaa, kulutus noin 8 L/100km.

Poissa volvo123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #10 : 13.06.2013, 22:22:29 »
ostin neulan ja suutinputken:
Suutinputki on nyt vaihdettu-->
Löin vanhan suutinputket irti tuurnalla ja uuden naputtelin ensi 9 mm hylsällä ja loput vasaralla
erittäin varovasti, hitaasti ja harkiten - ulkoisia vaurioita en näe ainakaan silmällä ja neulaa kokeilin suutinputkeen niin
sekin liikkuu normaalisti - menikä tämä sitten kaikkien oikeiden sääntöjen mukaan tämä vaihto.....niin jaa a ;)
Kaasuttimen sillasta suutinputki on nyt noin 2,30 mm alenpana - piti olla 2,50 mm - mutta miten mittaa ja miten lyö niin
melko tarkkaa puuhaa.... :o
sitä en tiedä menkikö oikein mutta, - miten Te olisitte tämän tehneet ?
Huomenna tai viikonloppunan kasaus jatkuu......

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: amazonin stromberg
« Vastaus #11 : 14.06.2013, 10:05:21 »
Siitä kun tuollaista säädin on kohta 20 vuotta, mutta muistaakseni sorvasin tuurnan lyöntiä varten, mutta muuten meni aikalailla noin. Onnistuin hommassa lopulta ihan hyvin, mutta muutaman kerran joutui säätämään ennen kun sain säädön kohdilleen. Mulla ei ollut mitään ohjearvoja, mutta seosmittari oli käytössä.

 

Ateho  Elekma