Kulkukoira  Proturbo

140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)

  • 8 Vastauksia
  • 2416 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« : 17.06.2013, 22:49:46 »
Laitoin tossa vetarit paikoilleen 142:een molemmille puolille. Mutterit kiristetty ja sitten huomaan että vetari liikkuu kiinnitettynä noin 4 milliä edestakaisin molemmilla puolilla. Onko tämä ominaisuus, vai merkki jostakin ikävämmästä? Mitään ei ole vaihdettu eikä tehty sen kummemmin, esim. laakereita ei ole vaihdettu. Pisti mietityttämään onko normaalia tällainen?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« Vastaus #1 : 18.06.2013, 08:51:49 »
Minkä ikäisestä on kyse? Oliko pyöränlaakerin ulkokooli akseliputken reiässä, vai tuliko se ulkoa päin vetarin asentamisen jälkeen?

Jos on tuo jälkimmäinen vaihtoehto, niin sitten siellä pitäisi olla shimmejä, joilla saa laakereiden välyksen säädettyä kohdalleen. Jos taan on se ensimmäinen versio, niin 4mm kuulostaa todella rajulta. Aina niissä hieman on päittäisvälystä ja se johtuu pyöränlaakerin verrattain tyhmästä systeemistä. Uusi laakeri auttaa tilanteeseen.

On huomioitavaa, että jos kartorullalaakerissa on välystä sivusuunnassa, niin silloin sitä on myös pystysuunnassakin.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« Vastaus #2 : 18.06.2013, 20:58:37 »
Kyseessä on vuosimalli 1969 ja valmistusvuosi 1968, eli shimmejä ei löydy...vai? ymmärsinkö oikein?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« Vastaus #3 : 18.06.2013, 21:07:24 »
Tuon ikäinen on ymmärtääkseni jo se uudempi. Kummin päin se laakerin ulkokooli oli, siitä saadan varma vastaus?

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« Vastaus #4 : 18.06.2013, 22:51:57 »
Tässä on kuvat vetareista. Oikean puolen vetarissa on selvästi sellainen rulla, jota voi säätää, taas vasemmalla puolella vastaavaa ei löydy. Kumminkin laakerit ovat molemmilla puolilla samoin päin. Käsijarru on akselin yläpuolella. (1970 mallissa se oli akselin alapuolella)


Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« Vastaus #5 : 19.06.2013, 08:50:32 »
Ahaa! Tuo on sittenkin se vanhempi malli, joten on säädettävissä. Kuvassa näkyvä rulla on ihan uusi tuttavuus, mutta liittynee jotenkin just laakereiden välyksen säätöön. Systeemi tuossa on muuten sama, mitä Amazoneissa, eli vetarit painetaan toisiaan vasten noilla laakereiden ulkokehillä. Molemmissa vetareissa pitää siis tuntua yhtä suuri päittäisvälys ja säätämällä molemmat puolet kiritysvät yhtä aikaa.

Tosiaan tuon säätörulla puute toiselta puolelta ihmetyttää, koska ainakin Amazoneissa vetareiden säädössä ei ole paljoa pelivaraa, vaan molemmat puolet pitää shimmata suht tarkkaan oikeaan kohtaan. Olisiko siellä toisella puolella shimmejä ja toisella puolella se rulla?

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« Vastaus #6 : 19.06.2013, 11:13:03 »
En havainnut kyllä toisella puolella mitään shimmejä, mutta eikö se olisi aika epätoivoista irroitella välillä laakeria ja vaihdella shimmilevyjä ja kokeilla taas onko sopiva?
Olisiko sitten joku vaihtanut toiselle puolelle ton systeemin? Varmaan pitäisi hankkia toi säätorullalla varustettu osa myös kuskin puollellekin?

Meneekö takajarrukilpi 1970-74 malli tähän vanhaan niin että laittaa paikallaeen vastapäisen puolen kilven siten että käsijarrunreikä menee akselin yläpuolelle?
« Viimeksi muokattu: 19.06.2013, 11:44:27 kirjoittanut astonmartin »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« Vastaus #7 : 19.06.2013, 22:37:25 »
En havainnut kyllä toisella puolella mitään shimmejä, mutta eikö se olisi aika epätoivoista irroitella välillä laakeria ja vaihdella shimmilevyjä ja kokeilla taas onko sopiva?

Saahan sen päittäisvälyksen mitattua, niin sitten tietää tarvittavien shimmien määrän. Amazoneissa ainakin loppuviimein aika simppeli homma.

Tarkempiin yksityskohtiin en osaa auttaa, kun en ole livenä tuollaista vanhempaa 100-sarjan perää nähnyt.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjan taka-akselin ominaisuudet (kysymys)
« Vastaus #8 : 21.06.2013, 00:25:40 »
Muistaakseni se säätö on vain toisella puolella alunperin ja jos oikein muistelen omasta vm-69:stä tuon samaisen välyksen sain pois vetarin laakerit vaihtamalla uusiin. Aikaa jo yli kymmenen vuotta, ei meinaa muistaa  :idiot2:

Vai laitoinko vetarien väliin 4mm shimmi palan (toisen vetarin päähän hitsillä joku prikka)??? Ei pysty muistaan
« Viimeksi muokattu: 21.06.2013, 00:33:03 kirjoittanut kilikali »

 

Proturbo  Autodiagnoosi