Futurez  Kulkukoira

volvo 144 vm-74, vaihdelaatikon irroitus

  • 5 Vastauksia
  • 5700 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
volvo 144 vm-74, vaihdelaatikon irroitus
« : 13.11.2013, 17:00:14 »
Kuinka se laatikon irroitus tapahtuu ?
Aloitin siitä että irroitin vaihdekepin alapäässä olevan jousisokan ja vedin kepin irti, mutta kepin siällä onkin melkein samankorkuinen sisäkeppi joka jäi paikoilleen. Pitääkö laatikon peräpää pudota tosiaan niin paljon että tämä sisäkeppi tulee ensin kardaanitunnelin reiästä läpi, ja sitten pääsee laatikkoa vetämään irti ?
Laatikko on varmaankin M40, loikkaria ei ole.
Kiitos neuvoista jo etukäteen.

Jussi

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 144 vm-74, vaihdelaatikon irroitus
« Vastaus #1 : 13.11.2013, 19:16:42 »
Osta Haynesin tai vastaavan huolto-opas, siitä on paljon apua.

Ota isoilla pihdeillä auki se kepin juuressa oleva iso "mutteri", jolloin koko keppi lähtee irti.
Kardaanista pultit pois
Pakkivalon piuha pois
Kytkinvaijeri pois
Nopeusmittarin vaijeri pois
Kytkinkopan pultit auki

Hop - laatikko on irti.
144-70

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: volvo 144 vm-74, vaihdelaatikon irroitus
« Vastaus #2 : 13.11.2013, 19:26:20 »
Kyllä se keppi lähtee kokonaan irti. Suojakumi kepin ympäriltä pois ja sitten kierretään aukosta keppiä kiinnipitävä mutteri irti. Uudemmissa lyhyt keppisissä (joka sinunkin autossasi pitisi olla) keppi on laatikon hännässä kiinni joko mutterilla tai lukkorenkaalla, jonka irrottamisen jälkeen kepin voi nostaa irti.
Tässä kuvassa oikean puoleisessa pitkäkeppisessä laatikossa kepin ympärillä oleva mutteri auki niin kepin saa nostaa pois:

Tässä kuvassa ylempänä lyhyt keppinen laatikko (tosin M41) mutta keppi ja sen kiinnitys on sama kuin M40:ssä eli mutteri auki ja nostaa kepin pois
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 144 vm-74, vaihdelaatikon irroitus
« Vastaus #3 : 13.11.2013, 19:40:55 »
No joo olinpas taas tyhmä.
Minulla on juuri tuo lyhytkeppilaatikko hännällä, mutta siinä ei ole tuota kuusiomutteria. Siinä täytyy sitten olla tuo lukkorengas, en huomannut kun on rasvan peitossa.
Jos kytkintä pitää ropata niin kannattaako ottaa kytkinkoppa yhdessä vaihdelaatikon kanssa irti ?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: volvo 144 vm-74, vaihdelaatikon irroitus
« Vastaus #4 : 13.11.2013, 20:34:30 »
Jep se lukkorengas on vähän piilossa siellä kepin juuressa.
Helpompi se laatikko on ainakin nostaa pois ja takaisin jos irrottaa kytkinkopasta. Tosin kytkimen rassaamiseksi koppa kumminkin pitää irrottaa koneesta.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: volvo 144 vm-74, vaihdelaatikon irroitus
« Vastaus #5 : 14.11.2013, 08:51:10 »
On myös makuasia että jättääkö vaihteen silmään kun asentaa laatikkoa, laipasta kun pyörittää niin saa kytkinakselia pyöritettyä ja haettua akselin kytkinlevyyn helpommin. Jos vaihde on vapaalla niin sitä joutuu hieman heiluttelemaan ja toivomaan että boorit hakee nopeasti oikean asennon. Eli ainakin minä laitan vaihteen päälle asentaessa. Ja samalla kun on laatikko maassa niin kannattaa katsoa että kaikki tiivisteet on ehjät. Helppo vaihtaa kun laatikko on lattialla.
940 classic

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo