Itse ostin auton noin 2kk sitten ja laajahuolto oli tehty eräässä suurenketjun korjaamossa 9.3.2016 (ei Volvo-liike). Ostettaessa autoa (siniseltä) koeajolla sain auton nykimään reilusti vedätettäessä, tarkistivat auton - tulpat olivat huonokuntoisia ja eriparia! Laittoivat orginaalit ja kaupat tuli. Auton oli tutkinut autotohtori ja se sai huomautuksen jäähdytysnesteen pakkaskestosta -30C-astetta.
Nyt vaihdoin huvikseni etuajassa raitisilmasuodattimen. Ilmeni, että edellinen oli laitettu väärinpäin ja oli aika lailla rutussa. Autossa on ECC-ilmastointi, niin pitäisi käyttää paksumpaa 1,5 tuuman suodinta, olivat laittaneet pienen ja senkin päinhonkia.
Soitin tänään liikkeeseen, missä huolto oli viimeksi tehty. Kertoivat sieltä ystävällisesti, että kaikki suotimet, tulpat, jakopää, ilmastointihuolto ja jäähdytysnesteet on vaihdettu. Eli ainakin jäähdytysnesteet ja tulpat oli vaihtamatta, sekä raitisilmasuodatin oli väärin asennettu/väärä suodatin. Raitisilmasuodattimenkotelonluukkukin on rikottu, mutta voihan se olla mennyt joskus muulloinkin. Paisuntasäiliön reunoilla näkyy punaista tahraa - luultavasti laitettu punaista longlife nestettä sinisen sekaan.
Soittelin liikkeeseen uudelleen tällä viikolla ja sovittiin, että saan 100 euron hyvityksen ja voin käyttää auton jäähdytysnesteen vaihdossa ko. liikkeessä ilmaiseksi, mutta omilla nesteillä. (Olin jo hommannut orggis-nesteet autoon). Kävin tänään Saarijärvelle ajelemassa ja nihkeätähän tuo palvelu meinasi olla. Ei oltu lainkaan pahoillaan tapahtuneesta. Nesteet sinne vaihdettiin, mutta meinasi laittaa ilman järjestelmän huuhtelua. Onneksi olin sen verran hereillä. Volvon neste on HOAT-tyyppistä, muutamalla lisäaineella ja perusvihreä bulkkikura on OAT-nestettä. Jos niitä sekoittelaa, niin ei saa mitään hyötyä tuosta paremmasta nesteestä, vaan joutuu vaihtelamaan kahden vuoden välein...
Selitykset:
Tulpat olivat loppuneet kesken ja oli käytetty kahden erimerkin tulpppia, kuulemma olisi pitänyt olla käypäiset. (No Eivät olleet. Volvot tuntuu muutenkin olevan tarkkoja tulpistaan)...
Vesipumpun vahdon yhteydessä valuneen nesteen tilalle oli laitettu etukäteen asentajan sekoittamaa jäähdytysnestettä 6 litraa. Ei osannut selittää mikä on voinut olla syynä matalaan pakkaskestoon.
Raitisilmasuodatin: On mahdollista, että suodatin on mennyt väärin päin. Merkintöjä ennalta rikkonaisesta tai asennuksen aikana rikkoontuneesta kotelosta ei ollut. Käyttävät kuulemma noin vanhoissa Volvoissa vakiona halvimpia mahdollisia suodattimia, eivät aktiivihiilimalleja (vm. 2007). Arveli, että on se läppä voinut jossain muuallakin hajota, kuin heillä, niin ei siitä hyvittänyt mitään. Auto on käynyt huollossa kaksi viime kertaa heillä, sitä ennen aina Volvolla.
AD-Autokorjaamon suodattimenvaihdon työtapa on aukaista vain kaksi etummaista ruuvia ja vääntää luukkua auki ja työntää uusi suodatin siitä helvetin pienestä raosta solmuun sinne koteloonsa. Sanoi, että kyllä ne Volvollakin, noin sen sinne vääntävät. Epäilen vahvasti. Kotelon luukussa oleva murtuma kertoo selvästi, että ruuvi on ollut vielä kiinni, kun on vienyt mukanaan niin ison kappaleen. Hieno tapa vaihtaa suodatin ja kyllähän siinä säästää aikaakin - kaksi minuuttia.
Tarina jatkuu... 9.3.2016 tuo asentamo oli laittanut autoon myös jarrut taakse - uudet palat ja levyt, nesteen vaihdosta ei ole tietoa. Tänään oli tarkoituksena vaihtaa varmuudeksi jarrunesteet. Takana liukutapit oli laitettu aivan helvetin tiukkaan, kaksi avainta meni rikki ja yksi liuku jäi aukaisematta. Liukutapeissa ei ollut lainkaan rasvaa, kuiviltaan asennettu, eikä varmuudella oikeaan momenttiin. Ne liukutapit mitkä irti sain, olivat aivan hirveässä karstassa, niitä ei oltu putsattu keväällä, vaan asennettu takaisin paskoine päivineen. Takajarrut arvelin sen takia avata, kun vinkuivat välillä. Palojen asennuksessa ei oltu käytetty lainkaan jarrurasvaa.
Aivan uskomatonta kuraa tuolta liikkeeltä! Ite jos olen jarrut huoltanut, niin kaikki on aina lähtenyt vuosienkin jälkeen hyvin auki, Ad-korjaamon jäljiltä 7 kuukauttakin on liikaa!
Liike oli AD-autokorjaamo, Juhan AD-Autohuolto Saarijärvi Jyväskyläntie 31.
Onhan siellä useita asentajia ja joku niistä saatta jopa tuntea momenttiavaimen, ainakin nimeltä, mutta itse en veisi autoani tuonne huoltoon. Jos viet, kannattaa kaikki tarkistaa itse jälkikäteen ja tehdä oikein.