Futurez  Kulkukoira

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145028 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #330 : 04.06.2020, 07:18:20 »
Joo juuri tuota samaa asiaa yritin selittää eli ymmärsit täysin oikein. Link G4+ bokseja tarkoitin tuossa kun itsellä ainoastaan kokemuksia siitä...siinä se on nimetty GP Output nimellä (se on vähän niinkuin virtuaalinen lähtö jolla ohjataan jotain kun halutut parametrit täyttyy) tässä asetuksessa joku haluaa ohjailla parilla eri parametrillä flektejä jossain kilpurissa.

http://forums.linkecu.com/topic/6830-gp-output-question/

Ja joo nuo diodit on pakollisia laittaa sinne muuten voi mennä kyllä suhteellisen mielenkiintoiseksi tuo ohjailu  :2funny:

Olishan se mahdollista varmaan tehdä kaksitoimisella vaihtoreleelläkin jossa päälle kytkentä toiselle puolelle ja pois kytkentä toiselle...olisko jopa helpompi sillä tiedä häntä?

Muok:

Tossa megassa näyttää siis olevan aikaslailla juurikin samanlaiset nuo systeemit kuin muissakin, nyt mitä nopeesti tässä töissä sitä kerkesin vilkuilemaan.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2020, 13:04:02 kirjoittanut ImportTuning »
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #331 : 05.06.2020, 15:36:31 »
Huhujen mukaan penkissä käyty? Kansa vaatii tuloksia  ::)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #332 : 05.06.2020, 21:48:45 »
Eei nyt ihan vielä  :)  Joden 960 T5 sen sijaan kävi penkissä torstaina, ja eiköhän hän päivittele tänne kohta itsekin että miten reissu sujui.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #333 : 19.06.2020, 00:27:12 »
Pikkuhiljaa pikkuhiljaa.

Sähköt alkaa olemaan aikalailla nipussa. Siistiytyi huomattavasti kun hieman edes mietti mistä johtoja vetelee ja mihin laittaa liittimiä jne. Tallikaverin kanssa tilattiin kiinasta 2 kpl Deutch-liitinparilajitelmia ja niillä oli kätevä tehdä suuttimien ja puolien johtosarjojen liitokset. Oikeastaan puuttuu enää diodien asennus remmin releen maadoituspiuhoihin ja sulakkeiden asentelu ja kaiken testaus. Sitten voikin tyhjätä tankkipumpulla polttoainetankin bensiinistä ja kaataa E85 tankkiin. Siitä sitten miettimään polttoainelinjojen vetelyä ja paineensäätimen asennusta.

Ahtoputket, öljynjäähdytin, lämpösuojasukkaa ja hukkiksen jouset tuli Speeding.nu:lta. Hukkaporttiin tuli nyt siis 1.6 bar perusjousi. Vanha vakiojousi jää varastoon jos tuolla tulisikin liikaa ahtoa. Ahtoputkia aloin jo mallailemaan ja joudun hieman perumaan edellisiä sanoja tuon putkituksen suhteen: remmiltä turbolle menevä ahtoputki on sittenkin helpointa vetää nykyisen coolerin edestä -> nykyisen coolerin eteen mahtuisi ''hyvin'' toinen ilma-ilmavälijäähdytin. Jotenkin olin ajatellut ettei maskin takana olisi syvyyssuunnassa tilaa enää toiselle coolerille. Maskin taakse tulee 25-rivinen öljynjäähdytin mutta siltikin sinne jää syvyyssuunnassa tilaa tarpeeksi toiselle välijäähdyttimelle. Luulen etten tässä vaiheessa kuitenkaan sellaiseen investoi. Ajellaan ensin hieman tuolla setupilla ja katsellaan millaisella alueella imulämmöt liikkuvat. Välijäähdyttimen asentaminen tuonne on kuitenkin sitten helpohko homma jos siihen ryhtyy. Putket poikki ja cooleri väliin ja joku kiinnikehässäkkä.




Pakosarjaan hitsuutin jarrunipan pakopaineen mittausta varten. Tuosta urosliittimellä jarruputkea pikku kierukka ja siitä letkulla painemittarille. Kabiiniin ei tule pakopainemittaria, lähinnä tuon arvo on penkissä säädettäessä. Kabiiniin sen sijaan tuli polttoaineen painemittari. Tuollainen tuli joskus aiemmin hankittua kun ihmeteltiin ensimmäisen penkityksen polttoaineongelmia. Ongelmathan eivät johtuneet polttoaineen paineesta mitenkään, mutta onhan tuollainenkin mittari toisaalta ihan tervettä olla. Periaatteessa kai tuosta voisi nähdä jos painepumput alkavat olla elinkaarensa päässä eivätkä jaksa ylläpitää painetta. Ei neljällä mittarilla vielä tallin lisämittarikuninkuutta voiteta, mutta muutama sija ainakin noustaan ylöspäin  :)

Pikkuhiljaa täytyy laittaa pakoputkitarvikkeet tilaukseen, eli käytännössä tarvikkeet dp:n tekoon. Tarkoituksena tehdä nyt 4 tuuman downpipe ja siitä jatkaa nykyisellä 3 tuuman kylkiputkella. 4 tuuman dp on ahdas mutta pitäisi mahtua paikoilleen. Kaapin pohjalta löytyi vielä lämpösuojakäärettäkin niin ei tarvitse lämmön kanssa huolehtia niin paljoa. Downpipen alapää haarautuu niin että toisesta haarasta lähtee pakoputki ja toiseen tulee 3 tuuman paineohjattu cutout josta joku lyhyt pätkä johonkinpäin. Kyllä maailmaan pauhua mahtuu, mutta pakoputkeen ei vastapainetta niinkään. Samalla saadaan mielenkiintoista lisädataa tästä pakoputkiston vaikutuksesta vastapaineeseen ja hukkiksen avautumispaineisiin. Pakoputkisto tulee varmaankin ihan mustasta. 4 tuuman rst alkaa olemaan jo aika hintavaa. Periaatteessa tuon dp:n ja pakosarjankin voisi suihkutella VHT:n flameproofilla. Mistähän tuo 4 tuuman putki olisi edukkainta ostaa  ??? 

Kohtahan tässä täytyy alkaa jo kuumottelemaan remmin hihnapyörän ja kardaanin jaonmuutoslaipan koneistajaa  :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #334 : 19.06.2020, 06:37:45 »
Ei se 4" rst putki oo mitenkään älyttömän hintavaa. Dp tuollaiseen koppaan tulee käytännössä kun ostaa 2kpl 90 asteen loivia mutkia ja väliin tyyliin 10cm suoraa putkea.

Tässä kuva omasta.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2020, 07:04:14 kirjoittanut [Max] »

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #335 : 19.06.2020, 06:41:06 »



Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #336 : 22.06.2020, 07:16:37 »
Mulla on nykyisin myös 4 tuuman rosteri osia.

Vaimentimia ei ole mutta supparit,mutkat, suorat löytyy.



1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #337 : 28.06.2020, 15:37:21 »
Sähköt kun alkaa olemaan kohta tapulteltu niin tekeminen siirtynyt pikkuhiljaa ahtoputkistoihin. TIGistä vaan loppui kaasu juuri sopivasti niin ei pääse tänään enää jatkamaan hommia.





Mekaanisen ahtimen alle tuleva alkuperäinen lähtöpala on siitä näppärä että sen pulttijako on symmetrinen, eli sopii paikoilleen miten päin tahansa. Aikani kun ihmettelin ja pyörittelin niin totesin että sopii käytännössä sen kummemmin rälläköimättä paikoilleen, jos ahtoputken lähdön saa sivulle kohti lokasuojaa. Kaasuläpän alareuna on käytännössä runkopalkissa kiinni ja ahtimen runko on hyvin lähellä jo konepeltiä, ja tuo lähtö tulee siis sieltä välistä.

Turbon imuilman venttiilikin etenee jo hämmentävän vähin takaiskuin. Tuon mitat ovat noin 115x115 ja sisään tuleva putki on nelituumaista. Yritin rakentaa tuon niin että keinuva läppä tiivistäisi tuohon neljän tuuman putken päähän. Tottakai alumiini kuitenkin veteli hieman hitsauksissa eikä läppä ollutkaan hitsauksien jälkeen enää täysin tiivis. Pikkusen kun näyttää viilaa tai muuttaa läpän nivelöintipistettä niin korjaantuu. Toiseen päähän täytyy vielä tehdä samanlainen lähtö neljän tuuman aluputkelle ja sitten hitsuutella suurimpia koloja umpeen nivelöinnin seudulta, ja muutenkin miettiä haluaako tuon jotenkin eristää niin ettei varmasti vuoda ulospäin. Mekaanisen ahtimen tulo yhtyy turbon imuputkeen tuon venttiilin jälkeen.

Ajatuksena oli tällä erää jättää tuo ihan vaan sellaisenaan sinne, eli alipaineella aukeavaksi. Saa nähdä miten toimii. Tuo tulee asennettua lähestulkoon pystyasentoon, tarkoittaen että läpän tulee auetessaan nousta aluksi suoraan pystyyn. Tai ainakin näin ovat suunnitelmat tällä hetkellä. Asennussuuntahan vaikuttaa aika lailla tuon läpän liikuttamiseen vaadittavaan voimaan. Jos asentaisi vaakaan ja niin että nivelöintipiste on sivulla niin painovoima ei vaikuttaisi lainkaan läpän aukeamiseen. Melko kevyesti tuo tuntuu liikkuvan, mutta toki tuohon voi asentaa jonkin keventävän jousimekanismin jos tuntuu ettei aukeakaan. Ja tosimieshän tekisi tuosta parametrien mukaan solenoidilla ohjatun. Pikkuhiljaa alkaa vaan oikeasti loppumaan megaspruitsista sopivat lähdöt  :D


TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #338 : 29.06.2020, 21:20:38 »
Tänään valmistui venttiili.




Aamu alkoi kaasupullojumpalla ja siitä vertyneenä olikin hyvä jatkaa kolvin heiluttelua. Venttiilin läpän nivelpiste piti tehdä uudelleen jotta läppä asettuisi putkenpäätä vasten tasaisesti. Muuten olikin vaan saumaa ja saumaa ja vähän siistintää. Ja toki tuon vastapainotuksen tekeminen. Näiden jälkeen kolvailin pömpelin kiinni turbon imuputkeen.

Sain aamulla hyvän (ehkä) idean että jousikevennyksen sijaan tuota läppää voisi keventää painottamalla. Ja ei muuta kun tuumasta toimeen: pikku varsi johon 12,5 mm reikiä pari kappaletta ja näihin painoksi M12 pultteja ja muttereita. Sitten vaan mallailua lopullisessa asennusasennossa jotta tarvittavan painon määrä hahmottui. Nyt läppä on painotettu niin että sellaisenaan tahtoo hieman aueta. Tätäkin pitää sitten joskus penkityksessä säätää ja tutkia, että kuinka paljon tuo kaipaa painoa ja miten käyttäytyy eri painomäärillä. Onneksi läpän pyörintäakseli on lähestulkoon auton pituusakselin suuntainen, eli auton kiihtyvyyden ei pitäisi vaikuttaa merkittävästi läpän toimintaan. Ilmansuodatin tulee näillä näkymin puoliksi etupuskurin alle ja remmiltä tuleva ahtoputki yhtyy tuohon tänään tehtyyn putkeen tuossa mutkassa ennen turbon kompuraa.

Olettaisin että remmin käydessä sen tuottama paine lyö tuon helposti kiinni, ja vastaavasti turbon spoolatessa ja remmin kytkeytyessä pois läppä pysyy turbolle tarvittavasta ilmavirrasta auki. Mutta oletus ei toki ole tiedon tai kokemuksen väärti. Hieman tuota täytyy vielä hitsata jotta saa nivelöinnin alueen mahdollisimman tiiviiksi. Sataprosenttisen tiivistähän siitä ei toki saa mutta jos nyt vuotaisi edes mahdollisimman vähän ulospäin. Sekään tuskin tekisi pahaa jos venttiilin läpän ruiskuttelisi jollakin ohuella kumisprayllä(?) paremman tiivistämisen toivossa. Plastidip tuli ehkä ensimmäisenä mieleen.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #339 : 09.07.2020, 21:45:28 »
Lähempänä ollaan käynnistymistä koko ajan. Otan huomenna kuvia niin saa tämäkin päivitys hieman täytettä.



Ahtoputkistot ovat yhtä silikonimutkaa ja ilmansuodattimien asennuksia vaille valmiit. Remmiltä tuleva ahtoputki menee puskurin sisällä/alla ja alittaa jäähdyttimen ja menee alavesiletkun vierestä ylös kohta turbon imuputkea. Välijäähdyttimen kummankin pään lähdöt on siirretty sopivalle korkeudelle. Olivat liian korkealla kummassakin päässä. Ilmansuodattimista on tullut mieleen tuo scoopin teko konepeltiin remmin ilmanotoksi. Jos jostain saisi hyvän ja halvan 960 konepellin niin voisi mallailla ja leikkiä idealla. 940 konepelti on ainakin aivan erilainen, mutta käykö tuohon mikään muun kantikkaan konepelti  ???

Sähköt ovat yhtä maajohdon liitintä vaille valmiit. Vähän kun suojasukittaa muutamat johdot vielä niin ei pompi silmille niin pahasti, vaikka aika hyvin ovatkin piilossa kaiken alla. Sisustan muovit ja paneelit ja apukuskin penkki takaisin paikoilleen vaan.

Polttoaineen paineensäädin löysi paikkansa imusarjan kyljestä. Tärinän kannalta ei ole varmaan optimaalisin paikka mutta alkaa konetilan imupuoli olemaan niin täynnä ettei tuota oikein muualle enää tahtonut saada asennettua niin että mittarinkin olisi vielä nähnyt. Polttoainelinjojen vetoon seuraavaksi. Gates Racingin 8 millin E85-linjaa alusta loppuun, uusi suodatin ja kabiinin pa-painemittarin asennus linjan väliin. Sitten voikin tankkipumpulla tyhjätä tankin bensasta ja lyödä viinaa tankkiin. Ja vanhat turhat metalliputkilinjat pois.

Öljynjäähdytin pääsi maskin taakse välijäähdyttimen eteen. Lattaraudasta teline, niittimuttereilla kiinni oikean puolen runkopalkin alapuolelle ja öljynjäähy lähdöt ylöspäin lattaraudan päälle. Vielä pikku vahvike latan alapuolelle ettei latta tahdo taipua. Linjoiksi tulee an10 ja menevät jäähdyttimen alta ryöstölaipalle. Liittimet on jo hankittu mutta linjat pitäisi vielä jostain saada.

Downpipeksi tuli kuitenkin 3,5 tuuman rst-putki. Pikku konsultoinnit isojen poikien tietotoimistosta ja ohitusventtiilillä tuo 4 tuuman dp olisi kuitenkin ehkä suurempi rasite kuin hyöty, ottaen huomioon tilanahtauden. Tuo 3,5-tuumainen rööri mahtuu vielä paikoilleen ja poiskin melko helposti, eikä vastapaineen pitäisi kuitenkaan olla ongelma tuolla venttiilillä. Mutta sen verran tilaa tuo 3,5'' syö että alapäässä saa kyllä miettiä mihin tuon ohitusventtiilin asentaa. Loppuputkena saa vielä ainakin toimia tuo tyylikäs ja viimeistelty 3 tuuman kylkiputki. Joustopalan siihen voisi kyllä asentaa johonkin väliin.

Koneistajakin on aktivoitunut ja kampiakselin limppu lienee valmis huomenna.



Työn alla on nyt kaasuläpän vivusto/vaijeristo mikä (tottakai) menee taas kokonaan uusiksi, nuo polttoainelinjat ja turbon öljynpaluulinjan pikku modaus. Paluulinja tulee nyt niin läheltä kompressorikoteloa että an12-liitintä ei mahdu enää kiristämään kun linja on paikoillaan, ja väliin pitäisi vielä saada lämpösuojasukkakin kun pakosarjan putkia on niin lähellä. Hieman kun näyttää rälläkkää ja taivuttaa putkenpätkää niin luulisi riittävän. Dp:n ohitusläppä on ilmeisesti Suomessa jo, mutta kauanko toimitus siinä vielä kestää on sitten eri juttu. Sitä nyt ei käynnistelyyn toki tarvitse. Lambadan mutteri pitää vielä hitsuuttaa dp:hen ja miettiä haluaako noita pako-osia pinnoittaa/päällystää jollain. Kaapissa olisi pakosarjakäärettä mutta sen ruostuttavat ominaisuudet ovat tiedossa. Toki dp:n voisi sillä kääriä mutta pakosarjaa en ehkä viitsisi.

« Viimeksi muokattu: 11.07.2020, 11:31:34 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #340 : 14.07.2020, 20:42:18 »

Downpipeksi tuli kuitenkin 3,5 tuuman rst-putki. Pikku konsultoinnit isojen poikien tietotoimistosta ja ohitusventtiilillä tuo 4 tuuman dp olisi kuitenkin ehkä suurempi rasite kuin hyöty, ottaen huomioon tilanahtauden. Tuo 3,5-tuumainen rööri mahtuu vielä paikoilleen ja poiskin melko helposti, eikä vastapaineen pitäisi kuitenkaan olla ongelma tuolla venttiilillä. Mutta sen verran tilaa tuo 3,5'' syö että alapäässä saa kyllä miettiä mihin tuon ohitusventtiilin asentaa. Loppuputkena saa vielä ainakin toimia tuo tyylikäs ja viimeistelty 3 tuuman kylkiputki. Joustopalan siihen voisi kyllä asentaa johonkin väliin

Kyllä se sinne mahtuu. Tänään leivoin vastaavan 3,5" paketin kasaan. Kun vetää DP:n mahollisimman läheltä tulipeltiä sopivan viistossa, niin jää venttiilille kivasti poikkipalkkeihin nähden tilaa.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #341 : 15.07.2020, 20:56:38 »
Kyllä se sinne mahtuu. Tänään leivoin vastaavan 3,5" paketin kasaan. Kun vetää DP:n mahollisimman läheltä tulipeltiä sopivan viistossa, niin jää venttiilille kivasti poikkipalkkeihin nähden tilaa.

Eiköhän se sieltä paikkansa löydä. On tässä jo muutenkin oppinut olemaan ns. tilatehokas, varsinkin tuolla konehuoneen puolella  :D

Hihnasiiva tuli koneistajalta ja ei voi kyllä kuin kehua työnjälkeä.



Mitoituskin oli just eikä melkein, keskittää itsensä dampperiin hyvin ja pulttijako osuu kohdilleen. Polttoainelinjojen teko meni vähän niin kuin voi olettaakin, eli sekä letku että klemmarit loppui kesken. No ei siinä. Öljyt kaadoin koneeseen ja primasin hieman että öljynpaineet olisi > 0 bar kun ensi kerran käynnistelee. Hieman jäi mietityttämään tuo öljyn täyttömäärä kun on tuo öljynjäähdytin nyt. Kuutisen litraa kaadoin koneeseen ja sehän on se suodattimen vaihdolla menevä öljymäärä, mutta kai sinne vaikka puoli litraa vois vielä kaataa että pinta pysyy kohdillaan kun ryöstölaipan termari aukeaa ja jäähdytin täyttyy öljyllä.

Ohjaustehostimen säiliö päätyi sekin tuohon imusarjan päälle. Saa nähdä kuinka hyvin pitävät omat tig-saumat.

Tänään meni jokunen tunti ihmetellen kummallista sähkövikaa tuossa laitoksessa. Päärele ei halunnut saada millään 12 volttia virtalukon kautta. No, hetken kun ihmetteli ja lueskeli kaavioita niin omissa asennuksissahan se vika oli. Konehuoneen sulake/relerasian poistossa olin jättänyt tarkoituksella sellaisia sulakkeita ja releitä pois mitä en tarvitse. Noh. Yksi sulakkeista oli nimetty ''engine control unit'' ja ''eihän tälläsellä sulakkeella tee enää yhtään mitään''. Se sattui kuitenkin juuri olemaan se piuha mistä olin ottanut omien sähköjen pääreleen ohjauspuolelle virrran  :)  Liitin väliin ja homma rokkaa.

Eiköhän tuo tällä viikolla käyntiin hörähtäisi. Paljon ei olisi enää hommaa.
 



« Viimeksi muokattu: 15.07.2020, 21:00:38 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #342 : 18.07.2020, 21:25:56 »
Tänään hörähti sitten käyntiin.

Alkuun starttailtiin ja starttailtiin ja starttailtiin (ja kasteltiin tulppia) ja ihmeteltiin kun ei edes lupaa, ei sitten lainkaan. Säädettiin polttoaineenpaineen kanssa ja megan asetuksia jne jne. Kummasti auttoi sitten lopulta käyntiinlähtöä kun laittoi puolien maajohdon kiinni. Hörähtikin sitten aikalailla samantien. Päällimmäisenä huomiona voisi sanoa että nuo EV14 2200cc suuttimet tuntuivat paljon hiljaisemmilta kuin vanhat 870cc EV14. En tiedä tuliko Megaspruitsin asetusarpajaisissa nyt heti jonkin näköinen pikavoitto mutta tuntui käynnistyvän paljon paremmin ja jotenkin käyvänkin paljon nätimmin nyt tällä E85-setupilla kuin aiemmin bensalla. Deadtimeksi asetin 1 ms mikä taitaa todennäköisesti olla hieman liian paljon, nyt kun nettiä tutkiskelen.

Korjailtavia vuotoja nyt tuli muutama mutta ne on vaan korjattavia asioita. Ohjaustehostimen nestesäiliön tigaaja on ollut näemmä hieman laiskalla päällä ja polttoaineen paineensäätäjästä vuoti se ainoa liitos mitä en tiivistänyt teflonteipillä. Jostain syystä turbo vuosi öljyä tällä kertaa tulopuolelta. Laippaakin kiristin mutta ei toennut sillä. Pitää tutkia.

Positiivisiin asioihin: kone käy nätisti kaikilla pytyillä ja pienen ihmettelyn jälkeen saatiin mekaaninen ahdinkin mukaan toimintaan. En tiedä onko piuhoissa kosketushäiriötä vai missä mutta jotenkin epäloogisesti tuntui reagoivan megan asetusmuutoksiin. Johdotukset ja diodien asennukset testattiin ja olivat kunnossa. Lopulta saatiin toimimaan. Paljoa tuossa pukeilta käyttäessä ei voi toki vielä sanoa mutta ainakin äänet tuntuivat aika muhevilta. 3,5 tuuman dp toki jylisee siihen malliin että peittää vähän muut äänet alleen mutta kuului sieltä silti sellainen lupaava mekaanisen ahtimen vinkuna kun hieman antoi kaasua. Korostunee vielä kun pakoputken tekee loppuun. Hihnapyörä toimii kuten kuuluu ja hihnan kiristin myös. Melkoinen väpätys jää hihnan ''paluupuolelle'' kun kiristin on tulopuolella mutta ei kai tuolla niin väliä.

Tuo venttiilipönttö sen sijaan vuotaa aika iloisesti. Suhina vaan kävi ja ilma tuli ulos läpän nivelkohdan avoinaisista aukoista. Sen sijaan läppä itsessään ei päästä ilmavirtaa merkittävästi ulospäin, ja mekaanisen ahtimen tuottama ilmavirta painaa läpän iloisesti kiinni. Hieman kun antoi kaasua niin läppä myös alkoi liikkumaan kuten suunniteltukin. Pikkuisen kun noihin vuotopaikkoihin näyttää tigiä niin voi alkaa toimimaan vielä paremmin. Mutta all in all positiivinen päivä. Seuraavaksi purkamaan ja korjaamaan ja ensi viikolla kardinaaliaksilaa lyhennettäväksi.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #343 : 02.08.2020, 15:25:23 »
Hieman edistystä tässäkin.

Hitsuuttelin venttiilipöntön suurimpia aukkoja kiinni eikä tunnu enää hukkaavan ilmavirtaa niin pahasti ulospäin. Huomionarvoinen asia on myöskin se, että kun laitoin remmin ja turbon väliin perus-Boschin dumpin niin sehän on tottakai auki kun kaasuläppä on kiinni ja imusarjassa on alipaine. Ja päästää tällöin remmin ilmavirtaa ulospäin. Alipaineletkun jos otti dumpilta pois niin tyhjäkäyntikierrokset kasvoivat ja vuoto venttiilipöntöltä kasvoi - luonnollisesti. Luulen etten tuolle ahtoputkistolle tee enää mitään ennen koeajoja. Näkee niissä sitten miten toimii, vai toimiiko. Alakierroksien kaasuvaste on muuttunut melko heikoksi tuossa laitoksessa, mutta tämä nyt ei tullut kovin kummoisena yllätyksenä. Enemmän pyörivää massaa kampiakselilla ja vielä tuo mekaaninen ilmapumppu siihen lisäksi.

Paineensäädin ei enää vuoda eikä ohjaustehostimen säiliö. Pientä savutusta tuli pakosarjan puolelta kun kone käytettiin lämpimäksi mutta vuotoja ei enää näkynyt kun puhdistin turbon öljyntulon liittimen ja kiristelin uudestaan kiinni. Pakosarjaan pitäisi vielä ruuvailla tuo pakopainemittauksen jarruputkikierukka kiinni.

Mielenkiintoinen ominaisuus tuli tuon flektin käytökseen uusien sähköjen myötä. Flektin relettä ohjaa megan VVT-piuha ja virtapiuhat ovat samankokoiset kuin aiemminkin, ja itseasiassa lyhyemmät kuin aiemmin. Maadoittuukin samoissa paikoissa. Mutta: kun lämpö nousee 94 asteesee, megaspruits käynnistää flektin ja samantien moottorin lämpö pomppaa tunerstudion näytöllä n. 105-110 asteeseen, riippuen onko flekti kytketty pyörimään hitaammin vai nopeammin, eli etuvastuksen kautta vai ei. AFR/öp/muut arvot pysyvät muuttumattomina. Oletan että 960 flekti on vaan sen verran tehokas että käynnistyessään akun jännite tippuu ja aiheuttaa sitten sitä kautta näitä lieveilmiöitä. Muutenhan tässä ei ole mitään ongelmaa mutta kerran kun flekti kytkeytyy päälle niin sehän jää päälle kun megan näkemä lämpötila muuttuu noin korkeaksi. Hassua tässä on nyt se että aiemmilla sähköillä ei tälläistä käytöstä ollut lainkaan. Pitänee laittaa akku latinkiin ja kokeilla tokenisiko sillä. Mutta sinänsä kaikki tuntuu nyt muuten toimivan.

Maanantaina lähtee kardaani lyhennykseen ja toivottavasti muunnoslaippakin saapuu lähiaikoina. Kuluneen viikon maanantaina sain lopulta postin sekoilujen jäljiltä dp:n alapäähän tulevan ohitusventtiilin. Nopeasti sovittelin jo ja aika ahdasta tuonne kyllä tulee. DP kulkee sen verran ''keskellä'' tulipellin ja pakosarjan välistä tilaa ettei sen alapuolella ennen alapään mutkaa ole oikein tilaa. Mutta tuota ehtii sovittelemaan. Ensi viikon lauantaina olisi Malmi Street Drags mutta sinne ei taida aivan vielä ehtiä  ::) 


 
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #344 : 10.08.2020, 11:29:20 »
kun lämpö nousee 94 asteesee, megaspruits käynnistää flektin ja samantien moottorin lämpö pomppaa tunerstudion näytöllä n. 105-110 asteeseen, riippuen onko flekti kytketty pyörimään hitaammin vai nopeammin, eli etuvastuksen kautta vai ei. AFR/öp/muut arvot pysyvät muuttumattomina. Oletan että 960 flekti on vaan sen verran tehokas että käynnistyessään akun jännite tippuu ja aiheuttaa sitten sitä kautta näitä lieveilmiöitä. Muutenhan tässä ei ole mitään ongelmaa mutta kerran kun flekti kytkeytyy päälle niin sehän jää päälle kun megan näkemä lämpötila muuttuu noin korkeaksi. Hassua tässä on nyt se että aiemmilla sähköillä ei tälläistä käytöstä ollut lainkaan. Pitänee laittaa akku latinkiin ja kokeilla tokenisiko sillä. Mutta sinänsä kaikki tuntuu nyt muuten toimivan.

Mulla on ollu tää sama ongelma 4 vuotta ja siksi ohjaan käsikytkimellä flektin relettä. Päivitin siihen aikanaan releen ja paksut lyhyet piuhat, mutta ei vaikutusta. Samalla öljynpaine tippuu mittarilla hetkellisesti flektin pamahtaessa päälle. Jostain se jännitehäviö sinne ilmestyy, liekö sitten akku, laturi tai piuhojen riittävyys ongelmana. Selvitellään tuota tallilla joku päivä, jos vaikka saataisiin se mullekkin vihdoin korjailtua  ;D Mites onko muilla megan käyttäjillä tämmöisiä ongelmia?
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

 

KL-varaosat  Race.fi