Volvoista en tiedä, mutta jenkkien kanssa (GM ruutta) tuosta E85:ta on ihan hyviä kokemuksia omassa lähipiirissä ja niistä voin jotain kertoa.
Käytännössä ainoa mikä ainakin noihin GM:n boxeihin tarvii kaytännössä tehdä on muuttaa boxin oletusseossuhde AFR 14.7 -> n 9.7 ja sama juttu kiihdytys ym. seoksille, tämä tehdään ohjelmoimalla uusi lastu, apuna voidaan käyttää myös emulaattoria (Ostrich 2.0).
Varsinaisiin bensa ja sytkä karttoihin ei tarvi tehdä mitään muutoksia...no sytkää voi varmaan muokata haluttaessa, koska kestäähän kone vähän erilaisia ennakoita E85:lla jossa 106 oct. Polttoainejärjestelmä kestää noissa vakiokuntoisena E85:n kunhan on tehtaan jäljiltä.
Tollanen GM:n TBI-ruiskulla varustettu vakiokuntoinen auto toimii samalla tavalla E85:lla kun bensallakin, ajossa ei havaittavaa eroa.
Huonoja puolia on lisääntynyt kulutus n. 30 - 33% joka kompensoi polttoaineen halvemman hinnan +/- nollaan eli ei kannata siinä mielessä. Lisäksi kylmäkäynnistykset heikompia pakkasesta, sahauttaa. Tähän ja koneen suureen kulutukseen osasyynä noiden matala puristussuhde, luokkaa 8 - 9.3:1...parempi olisi olla jossain 12 - 14:1, mutta sitten bensankäyttö hankalaa. Lisäksi vaikuttaa että etanolia tarvittanee suhteessa paljon enempi kylmäkäynnistyksissa kuin bensaa.
Etanolin vaatima huomattavasti suurempi polttoainemäärä saattaa asettaa lisävaatimuksia, mahdollisesti tarvitaan isommat suuttimet, lisää painetta yms. Noissa GM:n ruutissa ne näyttäisivät riittävän ihan vakiokuntoisessa autossa.
Perus seosmittareita voi käyttää myös etanolin kanssa, mutta se näyttää virheellisesti bensanseossuhdetta, ei haittaa kun sen tietää. AFR 14.7 -> Lambda 1.0 <- AFR 9.7, Lambda 1.0 = AFR 14.7 mittarissa.
Flexi-autoille välttämätön polttoainetunnistin on kallis murikka, noin 500eur. Siitä syystä sitä ei kovin moni Megasquirt virittelijäkään hommaa, vaikka juuri Megaan E85 olisi helppo lisätä, ohjeet löytyy B&G:n sivuilta.
Nuo valmiitt suuttimien ja boxin väliin tulevat lisäboxit avaavat suuttimen yhden kerran normaalien boxin ohjaamien avautumiskertojen välissä ja tällä tavalla moottoriin saadaan enempi polttoainetta. Mahdollisesti myös ruiskunlämpötunnistimen tietoa muokataan ja saadaan ohjausboxi luulemaan että moottori käy kylmänä ja se rikastaa silloin seosta, AFR 14.7 -> 9.7. Tämä sama saadaan ohjelmallisesti aikaan pidempinä suuttimen aukioloaikoina. Noissa ei takuulla ole kallista tunnistinta käytetylle polttoaineelle...sarjat halvempia kun se tunnistin.
Viritysmielessä ja etenkin ahdetussa tuo onkin sitten paljon kiinnostavampi litku...omissa suunitelmissa tuplajärjestelmä remmiahdetussa autossa, pikkulohko ja ruuvikompura. Toinen tankki ja toinen pumppu etanolille, tankinvaihtoventtiili vaihtamaan tankin, pumpun, polttoainemittarin tankista toiseen koelaudassa sijaitsevasta katkaisijasta, joka vaihtaa samalla myös käytetyn ohjelman. Boxissa on samalla lastulla on kaksi eri ohjelmaa.