Ateho  Elekma

Jambon "fiksu" käyttis - Amazon B20 '69

  • 43 Vastauksia
  • 11582 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #15 : 05.09.2017, 00:40:26 »
Hejssan alla!
Taas on saatu jotain särjettyä, jotain jopa tehtyäkin...


Etuvanteita en ole vieläkään saanut, nyt olis syyskuulle lupailtu. Eli tuskin on enään tänä vuonna alla muutakuin sovituksessa korkeintaan.
Takavanteet sain sorvarilta ja niitä tulikin mallailtua 5mm lättyjen kanssa.





Alustaa tuli hiukan säädeltyä, etupäätä tuli reilu sentti pudotettua ja säädettyä jäykemmälle.
Koittaa huomenna muistaa lisätä nykykorkeudesta kuvaa...


Ja kuten kuvasta voi päätellä niin voimansiirtoon tehtiin pientä muutosta


Eli M46:sta tehtiin verkonpaino ja tilalle M90, kaverinaan TDIC:n massalevy, SRE763 ja uus sachsilainen painelaakeri.
Skandixilta tilailin lootan tukikumin, kardaanin tukikumin/laakerin (ei ainakaan vielä täristä) ja keppitelineesee/siirtäjään holkit, puslat yms kilkkeet.
Öljyiksi Liqui Molyn tuotetta.


Swäppi vähän viivästyi kun annoin kiireessäni kaverille oman asetelmani kun vielä odottelin kardaaniani ja jäin sitten odottelemaan hänen tilaamaansa missä menikin melkein pari viikkoa.
Ja kytkinkin päätti juuri ennen swäpin aloittamista levitä. Oletinkin että varmaan keskiö/jouset oli kun vanhalla laatikolla surahteli, mutta lopullisesti se hajosi toissa viikon torstaina kun ajoin NÄTISTI illalla kotiin. Auto kyllä liikkui mutta pykälien päälle saanti oli tuskaisaa. Näky oli kuitenkin tämä kun nappasin asetelman irti  :2funny:

Niin ja yksi takastefakopan pulteista oli varissut irti ja pyörähtänyt jossain välissä :buck2:
Vauhtiksessa tai muuallakaan ei ollut mitään jälkiä  :idiot2: :idiot2:
Ja muutkin pultit oli aika löysässä mutta tämä piruilainen oli hyppinyt irrallaan tuolla kytkinkopan sisällä...





Samalla kun lootan swäppäsin niin vaihtelin (ylläripylläri  :D) vuotaneen kampuran takastefan ja vauhtis uusilla pulteilla ja lukitteilla kiinni.
Kuvasta huomaa vaikka ehdin paskat ympäriltä putsaamaan että vanha vuotanut...


110mm viemäriputkesta tekee muuten täydellisen asennustyökalun tuolle stefalle  ;)


Kardaanin liuku oli aivan järkyttävän tiukka saada uppoamaan pohjaan. Sai ihan oikeasti vasaralla paukuttaa laipasta sitä pohjaan vaikka booreissa ei mitään vikaa. Kaverin Volvossa oli ihan sama juttu vaikka se pois tuli ihan nykäsemällä  :idiot2:

Samaten vaihteensiirron rakentelu tuotti vähän harmaita hiuksia kun tuo keppitelineeni olikin kokenut kovia ja perästään oli se korvake murtunut mistä se koriin pultataan.
No tämän sain rakenneltua 58mm pakoputkiklemmarista ja 50mm latasta. Mutta edelleen pykälät oli aivan tunnottomat eikä esim 3. pysynyt päällä mitenkään.
Tämä ratkesi kun pistin paskan sitten tulille ja pukkien päällä kokeilin vaihteita.
Tuloksena että loota vuotaa öljyä siirtäjätangon kohdilta laatikon kyljestä.
No sieltäpä puuttui se 8mm kuula ja jousi jotka pitävät pykälän päällä. Töihin pilkkomaan pari laakeria kun en sunnuntaina muualtakaan saanut sopivaa kuulaa. Sopivan jousen kanssa nippuun ja taas pellaa!




Mutta nyt paketti pelaa ja ei voi kuin olla tyytyväinen  :)


Mishimoton 16" sähköflektin laitoin imemään syylärin läpi ilmaa ja hetin viskolla vesilintua. Nissensin syylärin mukana tullut kierteellinen anturipa ei ollutkaan ehjä joten vielä mennään katkaisijan kautta. Uusi anturi tuli tilattua kuten takapyöränlaakeritkin.
Katkaisija on merkkivalollinen ja valo syttyy nappulaan vaikka flekti lähtisi anturinkin kautta pyörimään, lisää mun mielenrauhaa.
16" puhallin sopi just sopivasti tohon alkuperäiseen tuulitunneliin ja kiinnityksen tein 2mm alumiinipellistä taittamillani listoilla.


Jarrupäivitys eteni kun heitin JuhaU:lta ostamani etusatulat hyllyn perälle ja löysin foorumilta ihan uudet Bilteman satulat. Skandixilta tuli niille jo länkiraudat ja liukutapit.
Seuraavaksi ostella Greenstuffit eteen/taakse, laikat, teräspunosletkut ja nesteet.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #16 : 05.09.2017, 08:45:34 »
Sulla lienee väärällä boorilla se jurdaani. Menee hollilleen ja vähän matkaa nätisti, mutta loput vasaralla? Sillä oikeella ja just nimenomaan vaan sillä oikeella se menee lähes puhaltamalla pohjaan.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #17 : 05.09.2017, 12:14:31 »
No kun ei muilla booreilla mennyt sitäkään vähää  :idiot2:
Se muovipinnoite on ehjä boorin harjalta, eikä booreissa vikaa muutenkaan. Kaverin 940:ssä ihan sama juttu...

Ja siis meni ehkä 3mm kunnes piti alkaa taputtelemaan.
Lopussa taas hölleni. Mutta ongelmatta tuo on kuitenkin nyt pelannut...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #18 : 05.09.2017, 12:27:34 »
Minulla sama. Jos sitä tuuppailee eestaas, niin kevenee.

"Iliman rasvua" männöö kevyemmin, joten oma lottokuponki osoittaa rasvan tiivistämään booriin ja täten nestepuristukseen.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #19 : 05.09.2017, 21:02:09 »
Täytyykin tästä lähtien painaa kuivana  :D
Ei kyllä käynyt mielessäkään vaikken rasvaa laittanut kuin nimeksi...

Mutta siitä alustan korkeudesta:



Kumma juttu vaikka kuinka alkaa luonnossa olemaan jo sievä etukeno niin kuvissa näyttää keulivan!

Tuo alemmas kuvassa näkyvä valkonen 15" peltivanne nastarenkaalla leikki tänään varapyörää siiheksi että sain tuon toisen takarenkaan paikattua. Mikä lie kivi puhkassut  :P

Ja flektin asennuksesta pari kuvaa, mitään ihmeellisempää näissä näy.



Tässäkään liika tilaa ole välissä mutta saapahan ainakin apulaitehihnat vaihdettua flektiä irroittamatta.

Relettä en tuon kummemmin jemmaillut mihkään ja johtoja en muutamaa nippusidettä enempää vielä uskaltanut niputtaa kun ajattelin ensin testata toimivaksi  ;)



Katkaisija on melkein samanlainen kuin orkkikset. Merkkivalo syttyy siis aina kun rele on vetäneenä.



Sitten kysäsempä täälläkin että mikähän on tuo 1-napainen liitin vanhan M46:n päällä?



Ei meinaan enään laatikkoswäpin jälkeen vakkari pelaa ja kun M90:ssä ei tuolle paikkaa ollut niin jätin kiepille irralleen...

Ja kun kuvat on kivoja niin laitetaanpa vielä räpsy pannuhuoneesta:



Ja jatkossa toivottavasti ainakin vähenee tuo ulkosalla ropaaminen kun sain tänään hallin avaimet  :)
Muutaman auton kimppatalli missä nosturi ja muutenkin ihan hyvä kalusto.
Satunnaisia käyttis-remontteja tulee tehtyä siellä ja mikä oli päätarkoitus niin saan tuon allekirjoituksen 242:n etenemään siellä! Vielä kun tuolle seiskalle keksisi rakenteluintoa, kai se on maille vietävä tuosta pihan päädystä  :(


Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #20 : 06.09.2017, 17:56:35 »
Nelosvaihteen haistelija.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #21 : 07.09.2017, 11:37:44 »
Just viikonloppuna prokkikseen kardaanin laittelin paikoilleen ja booreilleen meni todella kivuttomasti. Ei oo oikeestaan yhdenkään kanssa tarvinu väki valtaa käyttää  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #22 : 07.09.2017, 15:03:36 »
Vakkari rupes itsestään pelaamaan  :idiot2:

Sitten vastoin käymisiä taas:
Molemmat takafillarit rupes eilen vuotamaan uudestaan joten nyt on taas 15" BWA:t takana alla.

Hemiltä tilaamani pyöränlaakerit olikin Multi-linkin laakerit, noo josko huomiseksi saisi oikeat.

Ja sitten suurin ketutuksen aihe! Kytkin nimittäin luistaa.
Nätillä ajolla pitää, mutta kun se nyt ei riitä...
Liekkö kuulamutterin alla liikaa prikkaa ja painelaakeri sitten kantais asetelmaan  :P Laatikkoa vaihtaessa katoin vaan että edellisen omistajan jäljiltä on prikkaa mutterin alla, että varmaan riittää mutta nyt kun selailin muitten juttuja niin olisko tuota nyt sitten liikaa...

Huomenna saan kuitenkin varmuudeksi uuden levyn ja painelaakerin että töitten jälkeen aamulla pikkuset unet ja sit hallille. Täytyy toivoa ja rukoilla että tuo asetelma vaan on vielä hyvä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #23 : 07.09.2017, 21:49:01 »
Oliko kytkin tuliuusi? Jos oli, elä jännitä, mullakin ekat 100km oli deekulla ajettava varovasti kun ahtojen noustessa alko tulenuus sachsi luistamaan. Kun oli joku 150km takana niin piti, ja sen jälkeen on ajettu joku 60-70tkm ja vedetty traikkuakin tuhansia kilsoja, kein problem.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #24 : 07.09.2017, 23:51:55 »
Joo tulen uus deekun massalevy on tuo SRE:n kaverina.

On tuolla nyt ajeltu joku +300km ellei enemmänkin, ja isolla vaihteella vedättäessä lipsahtaa ennenkuin nappaa kiinni.
Kävin kokeilemassa vähän kumin sulattelua ja kun nappas ratilla luisuun niin piti (ainakin suurimmalti) mutta kun paikallaan jarrua vasten aloin sutimaan niin ykkönen meni normaalisti mutta kakkosen kun tyrkkäs tupaan niin luisti ja rankasti...

On vain pahentunut tässä parin päivän aikana.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #25 : 08.09.2017, 10:34:04 »
Se kytkimen maltillinen sisäänajo :juhau:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #26 : 08.09.2017, 21:08:24 »
Vanhasta levystä oli 0.2mm hävinny eikä kauheita jälkiä luistamisesta, mutta pistin nyt uusilla nippuun.

Luistamiselle varmaan suurin syy oli että kuulamutterin alla oli yli 10mm prikkaa. Nyt pistin 3.5mm ja haarukka paljon paremmassa kulmassa.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #27 : 09.09.2017, 15:29:07 »
Mainittakoon nyt että luistaminen on poissa, mutta nyt irroittaa vähän uittumaisen alhaalla.
Kattoo josko asettuessaan vähän muuttuu, jos ei muutu niin sellanen milli korottaa kuulamutteria...

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #28 : 11.09.2017, 21:17:39 »
Niin ja tulihan tuossa perjantaina vaihdettua kytkimen lisäksi taakse pyöränlaakerit.

Ihmeen pehmosta räkärautaa oli krympit uusissa! Painoin töissä prässillä laakerit paikalleen, samaten ekan krympin.

Vituiksi kylläkin, oli niin pehmosta että mullakun ei ollut sopivaa holkkia niin laitoin vain reunoille vasteet joita vasten painoin. Meni krymppi ropelille eikä pysynyt yhtään.

Sitten kahden palikan väliin kiero krymppi ja lytistin sitä vähän kasaan siinä toivossa että tiukkaantuisi ja tiukkaantuihan se.
Tästä oppineena vedin vaan pillillä kuumaks ja pudotin paikalleen. Onneks pysyneet hyvin, muuten oisin täpännyt paikalleen...

Ja selvisi mikä takapäässä kolis, ei tainnut olla väljä laakeri vaan irtonainen satula  :D Oli ylempi kiinnityspultti kuskin takasatulasta karannut ja kolahteli sitten aina välillä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Jambon "fiksu" käyttis
« Vastaus #29 : 12.09.2017, 11:21:45 »
Niin ja tulihan tuossa perjantaina vaihdettua kytkimen lisäksi taakse pyöränlaakerit.

Ihmeen pehmosta räkärautaa oli krympit uusissa! Painoin töissä prässillä laakerit paikalleen, samaten ekan krympin.

Vituiksi kylläkin, oli niin pehmosta että mullakun ei ollut sopivaa holkkia niin laitoin vain reunoille vasteet joita vasten painoin. Meni krymppi ropelille eikä pysynyt yhtään.

Sitten kahden palikan väliin kiero krymppi ja lytistin sitä vähän kasaan siinä toivossa että tiukkaantuisi ja tiukkaantuihan se.
Tästä oppineena vedin vaan pillillä kuumaks ja pudotin paikalleen. Onneks pysyneet hyvin, muuten oisin täpännyt paikalleen...

Ja selvisi mikä takapäässä kolis, ei tainnut olla väljä laakeri vaan irtonainen satula  :D Oli ylempi kiinnityspultti kuskin takasatulasta karannut ja kolahteli sitten aina välillä...
:2funny: tuo on tuttua  :2funny: Ollu kertaalleen jopa kaikki 4 pulttia löysiä
Viime syksynä vaihdoin toisen takapyörän laakerin kun kuulu naputtavaa ääntä perän suunnalta moottori jarrutuksessa. Noh luulin että laakeri oli syyllinen mutta eihän se ollu kun keväällä sit pamahti G80 pikkurattaa halki  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Samppasport  Futurez