Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Riikka - 28.08.2014, 18:37:53
-
Koska tältäkin foorumilta löytyy yllättävän paljon sala-Saabisteja, niin kokoonnutaanpa tänne niitä ihastelemaan :hello:
Asiaankuuluva video:
https://www.youtube.com/watch?v=8oqMRhKRCwM
-
Vanha suomalainen Saab mainos :)
http://youtu.be/LdVkG_QzBwU
-
Tuollaisella 99:llä tuli aloiteltua ajot, kun kortin sai vuosia sitten..
Mukava auto ajaa ja lämmin talvella, ajoin sillä 120 tkm ennen vaihtoa..
Vaihtoon mennessä kilsoja oli vasta 380 tkm..
Tuossa videossa 0:06:den kohdalla näkyy vilaus sellaisesta 99:stä, mikä oli aikojen alussa..
https://www.youtube.com/watch?v=nEHvhbJ1Np0
Ja lisää seuraa, kun etsimällä etsitään:
https://www.youtube.com/watch?v=JSnxaeVBy7U
-
Ex-appiukolla on vm89 900 saapas jolla oli ajettu alle 80tkm ja ajelin sillä jonkin verran työmatkaa telakalle ja yllätyin todella positiivisesti. Erittäin hyvä ajotuntuma, paremmat valot kun saman ikäsissä 2-satkuissa. Kulutus nyt oli samaa luokkaa kun volvossa.
-
Omat kokemukset saabista:
Superhelppo kytkinremontti vanhassa 900:ssa.
Uudemmissa opelsaabeissa venttiilinvarret tooooosi hentoiset, 5,5mm. Aina kun tuli koneistamolle kansiremonttin, meni useampi venttiili uusiksi.
-
Itse ostin ensimmäisen Saabini viime helmikuussa. Maaliskuussa tuli hankittua pitkäaikainen haave, Saab 96. Toukokuussa ostin sitten kolmannen Saabin pihaa koristamaan, tämä siis tuo allekirjoituksen 900:nen. Eli minusta tuli Saabisti heti kerralla... 8)
Mukavia autoja kaikki, kukin omalla tavallaan. S* Varsinkin tuo 900:nen yllätti mukavuudellaan ja ominaisuuksiltaan, tosi mukava auto ikäisekseen kaikin puolin. Joskus on vielä haaveissa omistaa tuollainen 99, mutta se sitten joskus...
-
Meillä on ollut muutama og-900, pari tonnaria ja nyt 9-5 Aero. S* Toi puolisko niiden perään on ollut, mutta kyllä mä voisin kauppakassiksi tuon uusimman ottaa ;D
Omat kokemukset saabista:
Superhelppo kytkinremontti vanhassa 900:ssa.
Uudemmissa opelsaabeissa venttiilinvarret tooooosi hentoiset, 5,5mm. Aina kun tuli koneistamolle kansiremonttin, meni useampi venttiili uusiksi.
Laatikon vaihto, ei niin helppo :D
-
Häpeäkseni tunnustan että ihan eka oma auto oli Saab 99 Super olisikohan vuosimalli ollut 76 ei ole enää muistikuvaa niin tarkasti mutta kommandot oli. Saab on ollut voimakkaasti läsnä nuoruudessa ihan ekat tuntumat tuli kaverin 96 saabilla jolla opin ajamaan ja se omakin oli kun olin jotain 11-12 vuotias... siitä asti ajeltu..
-
Mä olen ilmeisesti hiukan sekakäyttäjä (ja monien mielestä muutenkin sekaisin) , eli 2 Saabia , ja 1 Volvo :idiot2:
Muuten ok vekottimia kaikki , vaan yhdestä puuttuu turbo ja ruisku :P
Toivottavasti asia korjaantuu ensi kesään mennessä ?
-
Kyllähän Saabit on eittämättä ihan asiallisia pirssejä. :) Itse asiassa lähellä oli, ettei miustakin tullut '13 kesällä Saabistia, kun kauppaa väännettiin 9-3SS '08:sta mutta pidemmän korren veti kuitenni nykyinen Volvo.
-
Odotellut että milloin Saabien hinnat(aikakausi?) "romahtaa" sillä valmistuksen loppuminen saattaa tietää tulevaisuudessa arvon nousua
Muutenkin valmistuserät maltillisia
Sijoituskohteena melko arvoituksellinen?
Pitää vissiin ottaa sokeana riski ja hankkia sairaus
-
Laatikon vaihto, ei niin helppo :D
Ainiin ja vanhan 900:sen laatikot hajoaa helposti. Hävis pakki kaverilta. Ei alettu vaihtamaan vaan paaliin ;D.
Ei näy vanhoja saabbeja enää edes ruotsissa. Koko ajan 200/700/900 volvoja mut samanikäiset saabit kadonnu
-
Ainiin ja vanhan 900:sen laatikot hajoaa helposti. Hävis pakki kaverilta. Ei alettu vaihtamaan vaan paaliin ;D.
Ei näy vanhoja saabbeja enää edes ruotsissa. Koko ajan 200/700/900 volvoja mut samanikäiset saabit kadonnu
On noita Volvoja varmaan 10 kertainen määrä ruotsissa myytykin verrattuna Saabiin ?
-
Itseltäni löytyy kolmen Volvon lisäksi pari harraste- Saabia. Eli 900 GLs -1979 ja 99 GL -1981. Kumpikaan ei tosin ole tällä hetkellä kunnossa. Viime viikolla lähti juuri kolmas Saabini (96 V4 vm. 1975) uudelle omistajalle.
-
Joku tommonen Trionic5 Saabas saattoi vahingossa päätyä omistukseen ja itseasiassa tässä paraillaan muokkailen softaa ja testailen toimiiko CAN softaus vai pitääkö jatkaa ECUN aukomisella BDM portin kautta softan latauksella
-
Ainiin ja vanhan 900:sen laatikot hajoaa helposti. Hävis pakki kaverilta. Ei alettu vaihtamaan vaan paaliin ;D.
Ei näy vanhoja saabbeja enää edes ruotsissa. Koko ajan 200/700/900 volvoja mut samanikäiset saabit kadonnu
Me ostettiin sellainen laatikkovikainen 900 kun halvalla saatiin, tuli vielä laatikkokin mukaan.. Parisuhde meinas olla koetuksella siinä urakassa :2funny:
Tonnari meni eilen kaupaksi, ei ehtinyt kuin pari päivää olla myynnissä. 9-5 sain ajoon tänään enkä taida kyllä antaa takas >:D
-
Itselläni ei henkilökohtaista suhdeta Saabbeihin ole, mutta lähipiiristä näitä
perv...harrastajia löytyy. :D
Appiukko on oikeastaan viime vuosia lukuunottamatta miltei koko aikuisikänsä ajanut kahdella eri merkillä/mallilla: Saabilla (on löytynyt 99, 90, 900, taisi sillä joskus 96 myös olla) ja VW Transporterilla. Itsekin yhtenä kesänä jonkun verran 99:llä ajelin kun ei silloin mitään omaa ollut.
Ja työpaikkani pomo on Saab-mies henkeen ja vereen. On jo pitkään vaihtanut 3 vuoden välein aina uutta Saabbia alle. Nyt tosin tuo viimeisin 9-3 TTiD taitaa jo kohta täyttää 5 vuotta. Olen koettanut puhua Volvon ilosanomaa, mutta ei ole vielä lämmennyt. Elättää vissiin toiveita, että se uusi Saab saisi jotain aikaan ja voisi kohta taas ostaa uuden Saabin. :)
Mutta hiton hieno kone tuo TTiD on.
-
Pari kertaa ollut tutun 9-3 farkun kyydissä. Mukavat penkit oli. Ajokokemuksia Volvon kotimaisesta kilpailijasta ei taida olla yhtään mutta kyllä 9000 ja 9-5 voisi kiinnostaa.
-
Onhan noita saappeja ollut useampi ja löytyy edelleen, tällä hetkellä vain projektia odotteleva tonnari + varaosa-autoja pari.
Oikeastaan "pakon edestä" ajan ajoni Volvolla, koska Saabilla ei ole 9-5:een muutaman tonnin hintaluokassa oikein kiinnostavaa dieseliä. 3.0 v6 tdi olisi varmaan hieno, mutta kun siinä koneessa on ongelmana vajoavat sylinteriputket.
-
Mulla on ollut 2 Saabia. Molemmat oli tosin virallissti vaimon käyttöautoja.
Eka oli 900S matalapaineturbo ja jälkimmäinen 9-3 etanolivehje, jossa Aeron ahdin ja viinäpäivitys.
Tuo 9-3 oli kyllä hintalaatu suhteeltaan todella asiallinen laite ja liikkuihin kivasti. Saman ikäinen T5 Volvo jäi kayselemaan takavaloja.
-
Huudellaan nyt täälläkin että, käyttoauton virkaa toimittaa 9-5 2,3t saab automaatti vm.2005
S60.stä volvoa katselin alunperin mutta saabin sai samoilla ominaisuuksilla halvemmalla ja pihi kun olen niin päätös oli tehty :)
Nyt on puoli vuotta ajeltu saabilla eikä mitään huonoa sanottavaa tule mieleen, plussana olen pitänyt ainakin että ilmastointi ja lämmitin tuntuvat todella tehokkailta ja valot on hyvät jo vakiona.
Käyttävätkö muut saabistit yöllä ajaessa sitä "night panel" ominaisuutta, ekaks totesin että ompas turha nappi mutta kyllä sitä tulee välillä käytettyäkin :)
-
Kyllä tuota Nightpanelia tulee joskus käytettyä, ihan kätevä toiminto tuokin. :)
Tänään poistan 96:n liikennekäytöstä, vapun tienoilla taas takaisin liikenteeseen. 8) Vanha kunnon 900 pääsee palvelemaan talveksi.
-
Käyttävätkö muut saabistit yöllä ajaessa sitä "night panel" ominaisuutta, ekaks totesin että ompas turha nappi mutta kyllä sitä tulee välillä käytettyäkin :)
Aivan mahtava ominaisuus! Ei se mittaristo normaaliajossa tarjoa mitään mielenkiintoista, niin ihan sama vaikka sen suurimaksi osaksi sammuttaakin.
-
Nuoruuteni olen pääasiassa Saabin kyydissä istunut.
Isäni ei hyväksynyt muita autoja kuin Saab. Nekin piti olla aitoja Saabbeja, ei Ooppeleita :P
Ja ensimmäinen peltoautoni oli tietysti Saab. Malliltaan 99, vuosimallia taisi olla 79.
Ruskea ja neljä ovea. Tekniikka oli 2.0 tuplakaasareilla.
Minusta ei ole Saabisti tullut, ainakaan vielä.
-
Saabeja on ollut..Ja onnistuin tietysti löytämään sen naisenkin, jonka isä on päälle 40v ropannut pelkästään Saabeja omalla pajallaan :idiot2:
9-3 2.0t vm. -02 10tkm-110tkm
Huonoin autoni, mutta silti aika mukava toimiessaan. Koko 100tkm ajan, jonka auto itselläni oli, jäähdytysnesteet vuotivat, välillä syynä oli vesipumppu, pari kertaa meni kannentiiviste jne. Onneksi autossa oli takuu voimassa, sen verran onneton peli, että piti hankkiutua eroon takuun loppuessa. Tulipahan ainakin koeajettu melkoinen määrä autoja, kun sai toistuvien ongelmien takia huollosta ilmaista sijaisautoa.. Hirveä rengasmeteli, ei 140kmh vauhdissa enää radion teho riittänyt. Alusta oli todella löysä, kaarteissa auto tuntui lentävän katolleen, mutta tietysti ettei liian hyvin menisi, niin pintakovahan se oli kuitenkin pienemmissä heitoissa. Ilmastoinnin säätimet jäi käteen ja muutenkin muoviosat tuntui tehdyn ladan standardein.
Positiivisena asiana jäi mieleen notkea moottori ja kohtuullinen kulutus.
Saab 9-5 1.9 TiD vm. 2008 85tkm-109tkm.
Tämä on ehdottomasti paras Saabini. Auto tosin oli itselläni vain reilun 20tkm ajan. Ei mitään vikoja ja kulutus oli 2.5T Volvon jälkeen jotain aivan ihmeellistä. Aika vanha konstruktio, mutta silti oikein toimiva, mutta perusvarusteinen Linear tuntui kyllä facelift S60:n jälkeen hyppäykseltä ajassa taaksepäin sisätilojen laatuvaikutelman suhteen. Yleisolemukseltaan oli aika pappa ja malli-iän huomasi melko hyvin joistain jutuista, kuten ajoasennosta. Maantiellä todella hyvä auto, kaupungissa vähän kankea ja melko karkeasti toimiva manuaali sen seurana ei ollut paras yhdistelmä.
Tällä oli tarkoitus ajella, mutta sitten tuli hyvä tarjous Saab 9-3:sta, johon ei olisi koskaan pitänyt vaihtaa..
Saab 9-3 SS 1.9 TTID vm.2011 (220hp,450Nm) 58tkm-92tkm
Tämä auto herätti ehkä ristiriitaisimmat fiilikset itselläni. Hyvänä päivänä tuntui siltä, että auto on oikein mahtava, mutta seuraavana harmitti ne kaikki huonot ominaisuudet. Vm. 2011 auto ei vaan kertakaikkiaan voi olla niin pelkistetty ja ruma sisältä edes perusmallina. Penkit oli mallia lauta, vaihteisto toimi todella jähmeästi, rengasmeteli oli kova, valot oli huonot, penkit narisi, taustapeili resonoi todella kovaäänisesti vähänkin epätasaisemmalla alustalla jne, mutta ulkonäkö on mielestäni vieläkin todella hyvä, vaikka malilla on jo ikääkin.
Ajo-ominaisuuksista ei voi valittaa, pientä sivutyyliherkkyyttä oli, mutta muuten hyvä auto ajaa. Auton ehdottomasti paras puoli oli TTID-kone, jossa riitti vääntöä alhaalta (ilmeisesti liiaksikin) ja kulutus oli alhainen ja veti hyvin aina punarajalle asti.
70tkm ajettuna auto alkoi pitää ihmeellistä rahinaa tyhjäkäynnillä, ja selväähän se oli, että piti jakopääremppa tehdä. Onneksi sai todella kohtuulliseen 399e hintaan. No ei tämä vielä mitään, ilmeisesti ensimmäinen omistaja oli vedättänyt pienillä kierroksilla ja jo ostettaessa tuntui ihmeellistä nypytystä, kun painoi kaasua 1500rpm tuntumassa. Tätä sitten arvuuttelin loppuun asti ja tulppasin EGR:n jne, mutta ominaisuus vain pysyi. Kaksoismassa ainakin oli täysin väsähtänyt jo 80tkm ajetussa autossa, käyntiääni muuttui melkoisesti kun painoi kytkimen pohjaan. Lopussahan sen huomasi jo ajossa, kun kaksoismassa jousti aivan älyttömästi ennen kuin pääsi vauhtiin kaasua painettaessa vaihteenvaihdon yhteydessä. Ehdin jo tilata uuden kytkinpaketin ja kaksoismassan, mutta olin myös käyny jo pariin kertaan katsomassa Peugeot 508:ia ja sain kuin sain Saabista niin hyvän tarjouksen, että kannatti pistää vaihtoon. Eivät liikkeessä halunneet uutta kaksoismassaa mukaan, vaan heidän mielestään oli ihan fine koko auto kun koeajolla kävivät. Noh sama se minulle..mutta en voi olla tyytyväinen, jos 30tkm/1v omistusajalla pitää uusia jakopää ja kaksoismassa..ja mukaan mahtui muutakin pientä.
Kokonaisuutena voi sanoa, ettei ehkä ihan hirveästi voi ihmetellä Saabin konkurssia. Samoja malleja pienillä uudistuksilla ja kaikista älyttömintä oli, että samat viat vaivasivat autoja läpi vuosien. Mitään ominaisuutta, kuten tota rämisevää taustapeiliä, ei oltu saatu parannettua, vaan samaa ongelmaa oli myös uudessa 9-3:ssa esittelystä alkaen, eli yli kymmenen vuotta.
Nyt sitten mennään ranskalaisilla ja taidan olla vähän rakastunut näihin ranskalaisiin autoihin ja jos nämä eivät kovin hirveästi petä luotettavuuden suhteen, niin tuskinpa tulen muuta enää ostamaankaan.
-
:hello: täällä kans yks tärähtänyt jonka isäukolla oli oikeestaan vaan Saabeja ja nykyään sukuvika on jo saavuttanut veljen josta tuli Saabbi-mies.
Itse olen välillä katsellut nettiauton tarjontaa vähän sillä silmällä, mutta aina on vaan Volvo löytynyt..
Joskus vielä jos ei käyttikseks Saabia niin sitten harrasteeks og-viistokeulasatkuAero tyyliin:
(http://www.classicandperformancecar.com/images/front_picture_library_UK/dir_970/car_photo_485311_25.jpg)
-
:hello: täällä kans yks tärähtänyt jonka isäukolla oli oikeestaan vaan Saabeja ja nykyään sukuvika on jo saavuttanut veljen josta tuli Saabbi-mies.
Itse olen välillä katsellut nettiauton tarjontaa vähän sillä silmällä, mutta aina on vaan Volvo löytynyt..
Joskus vielä jos ei käyttikseks Saabia niin sitten harrasteeks og-viistokeulasatkuAero tyyliin:
(http://www.classicandperformancecar.com/images/front_picture_library_UK/dir_970/car_photo_485311_25.jpg)
Tuollainen OG Aero satku on vaan hieno peli! 8) 8)
-
Trolli (http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6076163) S*
-
Trolli (http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6076163) S*
Onneksi bensakoneista autoa en tällä hetkellä voi harkitakaan, muuten olisin tuosta saattanut jopa innostua... :buck2:
-
Onneksi bensakoneista autoa en tällä hetkellä voi harkitakaan, muuten olisin tuosta saattanut jopa innostua... :buck2:
Aero jonka muuttaisi viinamalliksi? Itse vain tykkään tuosta ekasta 9-5 Saappaasta.
-
Aero jonka muuttaisi viinamalliksi? Itse vain tykkään tuosta ekasta 9-5 Saappaasta.
No kun edelleen tuota työmatkaa sekä työn takia ajoa tulee sen verran, ettei kertakaikkiaan pysty ja kykene...
Hieno auto on tavallisestikin ja onhan tuo tuunattu malli aika maukas...
-
Onhan sitä juu tätäkin sairautta tullut joskus hetki harrastettua...
(http://www1.garaget.org/archive/33/32832/80271/80271-960913.jpg)
(http://www1.garaget.org/archive/33/32832/80271/80271-1126219.jpg)
Diesel-tekniikka oli täysin susi, mutta muuten Aero alustaltaan yksi parhaita autoja ajaa, joita olen koskaan omistanut.
-
Saappeja on ollut useampikin aina 9 satasesta ysi tonniseen turboon, kaikkein rakkain on kuitenkin Saab sport vm 62 joka on minulla vieläkin säilössä kolmella kaasarilla ja puolikytkin. Ostin sen joskus siskoltani näillähän voitettiin rallejakin aikoinaan.
-
Onhan sitä juu tätäkin sairautta tullut joskus hetki harrastettua...
(http://www1.garaget.org/archive/33/32832/80271/80271-960913.jpg)
(http://www1.garaget.org/archive/33/32832/80271/80271-1126219.jpg)
Diesel-tekniikka oli täysin susi, mutta muuten Aero alustaltaan yksi parhaita autoja ajaa, joita olen koskaan omistanut.
Kylläpä sopii Volvon vanteet hienosti femman alle. S*
-
Alkukesästä hommasin työkaverilta öljynpainevammasen 9-5 2,0t:n vm 2000 ja tänään sain auton vihdoin nippuun. Huomenna leimalle kolmen vuoden tauon jälkeen.
(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Saab/2014-06-01140848_zps9e9b65db.jpg)
-
Allekirjoitus nyt kertoo kuinka pahasti on ollut/on saabvammainen :idiot2:.
Kun vajaa 2v sitten vaihtoi viimeksi kärryä niin järki voitti tunteen eli en ostanutkaan viimeisten vuosien farkku femmaa kun oli jo hieman kokemuksia osien saatavuudesta faijan auton kohdalla. Pari kertaa kyllä tein jo lähtöä vkl aamuna kun jostain oli ilmestynyt myyntiin nettiautoon joku hyvä yksilö... Piti sitten vaan kovettaa sydän ja jättää lähtemättä.
Kakkosautona varmaan tulee olemaan Saabia jatkossakin mutta tuskin pääasiallisena kulkineena. En oikein usko että Saabin raunioista tehdään enään kunnon autotehdasta.
Nyt mennään todella mukavalla Volvolla mutta ilman suurta "tunteen paloa" ;)
-
Minullakin ensimmäisen autoni lunastukseen mentyä oli vahvana vaihtoehtona seuraavaksi menopeliksi OG900 (Päädyin sit kuitenkin Volvoon, 242L -76 oli malli).
Mutta onhan nuo vanhemmat Saabit kerrassaan mielenkiintoisia pelejä, ja erityisesti tuo vaihdelaatikko-asia alkoi nyt kiinnostamaan tämän topikin luettuani, tuommoisen jutun löysin missä näkyy aika hyvin laatikon rakenne:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18307534
(https://lh5.googleusercontent.com/-Rq3I9InYGek/TkfQbjib75I/AAAAAAAAACo/E9Zc5gOGWu0/s640/DSCF9211.JPG)
Onko tuo nyt sitten tosi nerokas vai tosi outo - ehkä vähän molempia...
Ainut Saab millä olen ajanut tai edes ollut kyydissä oli kaverin 9-3 joku turbomalli, mukavan oloinen auto ja aika hyvin se liikkui.
Top Gearin "Tribute to Saab" oli oikein mainio kooste Saabin outouksista ja ominaisuuksista (koko pätkäkin löytynee jos oikein etsii, tuossa teaseri):
https://www.youtube.com/watch?v=jemRabq74WA
-
Tuli kurkattua tuonne 9-5.n konehuoneeseen niin kaveri huomasi että se suhisee oudosti, Oli huohottimen takaiskuventtiili menny poikki.
Aika normaalia näissä, löysin googlesta kuvankin osasta,
(https://lh3.googleusercontent.com/-P1Zq-bM_k9c/UszpGK8kMLI/AAAAAAAACso/aaDBndNDS18/w748-h561-no/Saab+9-5%252C+juttu.jpg)
Kai sinne voi motonetistä laittaa tollasen yleismallisen dieselin takaiskun? http://kauppa.motonet.fi/fi/tuote/190306/Takaiskuvaliventt-Diesel-o8mm
-
Joitakin vuosia sitten oli muistaaksen -95 9000 2.0 turbiini. Ihan kiva peli, vaimo ei tykänny, vaihtu takasin Volvoon...
-
Mulla on nyt ollut 2 vuotta Saab 900 Talladega turbo (B204L, pienillä muutoksilla, "steg 0,5"), vuosimallia 1998, joskin tehty vuoden 1997 puolella.
Auto on toiminut kohtuullisen luotettavasti, perinteiset sytkäkasetti ja virtalukko on jouduttu vaihtamaan. Ajettavuus ei ole kovin hyvä, vaikka alla on uudet renkaat ja iskarit/jouset.
Auto käyttäytyy hieman levottomasti maantiellä, asia saattaa johtua raidetangon liikkumisesta edes-takaisin. Saatavilla on "steering rack clampeja", joilla raidetanko voidaan lukita koriin toisesta päästä...
Hyvänä ominaisuutena on todella pieni kulutus n. 200hv kaksilitraiselle autolle. Kovimmilla etelä-suomen pakkasilla tammi/helmikuussa, 15km/suunta työmatkoilla suurin kulutus on ollut n. 9l/100km mitattuna. Keskiarvona kesällä on menty n. 7,5l lukemilla. Pienin on Vantaa-Hanko-Vantaa reissulla 6,1l/100km (ei ajotietokoneen näyttämää, vaan trippi/tankkaus-menetelmällä).
Kaikenkaikkiaan ihan kelvollinen noin tonnin hintaluokan auto.
Edit: 1,5v myöhemmin: Vaihdettu imuilman lämpöanturi ja uusi OEM-lambda. Kulutus ollut kovimmilla tammikuun pakkasilla 8,4l/100km. Keskiarvo kesällä pysynyt siinä 7,5l.
-
Tuli kurkattua tuonne 9-5.n konehuoneeseen niin kaveri huomasi että se suhisee oudosti, Oli huohottimen takaiskuventtiili menny poikki.
Aika normaalia näissä, löysin googlesta kuvankin osasta,
(https://lh3.googleusercontent.com/-P1Zq-bM_k9c/UszpGK8kMLI/AAAAAAAACso/aaDBndNDS18/w748-h561-no/Saab+9-5%252C+juttu.jpg)
Kai sinne voi motonetistä laittaa tollasen yleismallisen dieselin takaiskun? http://kauppa.motonet.fi/fi/tuote/190306/Takaiskuvaliventt-Diesel-o8mm
Voi laittaa :)
-
Voi laittaa :)
Hyvin toimii ;) onneks jää muovien alle piiloon ku näyttää vähän patentilta
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Mobile%20Uploads/20141030_102738_zps0360d053.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Mobile%20Uploads/20141030_102738_zps0360d053.jpg.html)
-
Muista laittaa kaikki letkut paikalleen myös se joka lähtee ahtoputkesta, nipassa punainen rinkula.
-
Muista laittaa kaikki letkut paikalleen myös se joka lähtee ahtoputkesta, nipassa punainen rinkula.
Siinä on tollanen tulppa paikallaan, tossa mun autossa ei taida kuulua mitään letkua siihen
-
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Saab/DSC_0079_zpseyw5eexp.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Saab/DSC_0079_zpseyw5eexp.jpg.html)
9-5 sai tänään uudet öljyt automaattiin ja moottoriin, laatikon öljyt pitääkin vaihtaa vielä pariin kertaan et saa vanhat kokonaan pois.
Olikin ihan mustaksi mennyt :-[
Tähän ei mikä tahansa öljy kelvannutkaan ku on 5-vaihteinen niin pitää laittaa mobilin 3309 öljyä.
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Saab/DSC_0102_zps1hqa6rvq.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Saab/DSC_0102_zps1hqa6rvq.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Saab/DSC_0103_zpsm99srnzz.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Saab/DSC_0103_zpsm99srnzz.jpg.html)
(http://i53.photobucket.com/albums/g73/240-gl/Saab/DSC_0101_zps9fx24r5k.jpg) (http://s53.photobucket.com/user/240-gl/media/Saab/DSC_0101_zps9fx24r5k.jpg.html)
-
Tossahan on liki sama loota kuin volvossa aw55-50.
Onko sulla ihan bensalla toi vai e85?
-
Vähän meinaa käyttissaappi vastustella, ei mikään ihme ettei lämpösenä oo öljynpaineita tyhjäkäynnillä, kun toisen tasapainoakselin laakeri näyttää tältä
(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Saab/IMG_20160401_123200_zps0ulak6ba.jpg)
Mielellään vois noita harrasteautojakin välillä ropailla.
-
Tossahan on liki sama loota kuin volvossa aw55-50.
Onko sulla ihan bensalla toi vai e85?
Ajelen bensalla vaan.
Saishan sen ohjelmoitua viinalle ja vähän tehojakin samalla,mut ei olevinaan oo kerenny käydä :)