Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: arska11 - 25.08.2019, 10:57:43
-
Olen nyt ruvennut vakavasti miettimään harraste Ärrän viritystä, kun jonkinlainen budjettikin olisi kasassa...
Autossa on tällä hetkellä:
- 16T Mitsu
- 3" downpipe+ 2.5" loppu putkisto
- avarampi pakosarja uudemmasta V70 T5:sta
- KL-Racing 40mm alucuuleri
- valkoiset suuttimet
- H-kanget
- joku custom lastu? Ahtopaineet n. 1.3-1.4bar, joilla olen ajellut ainakin pari vuotta..
- Simota vapaavirtaussuodatin orig. kotelossa
Eli olen miettinyt joko Mitsun 20T+säädätys/penkitys ( Harinen, Karala)?
Tähän setuppiin varmaan riittää bensapumpussa tuotto, suuttimet, kytkin jne...?
Mutta, entäs joku kovempi viritys, esim. Holset HY35W(näytti olevan nettiautossa yhdessä S60R), joka kenties mahtuu tuohon normi pakosarjan ja koneen väliin?
Itse en ole innokas tekemään pakosarjaa :-[, eli vähän semmoista bolt on viritystä kuitenkin haen..toki öljynpaluulinjat, ahtoputkistot jne.. voin tehdä :)
Tehotavoite 300-400hv välissä, kun kuitenkin ihan katuauto kyseessä.
Hyviä ideoita?
-
Ei kumpikaan noista. Garretilta tai Precisionilta jotain, esmes Garret GTX2860R.
-
Ei kumpikaan noista. Garretilta tai Precisionilta jotain, esmes Garret GTX2860R.
Joo, että sitten heti kallein mahdollinen ja väärä pakosarjanlaippa jne...ei hyvä vaihtoehto, vaikka turbo varmasti hyvä onkin :)
-
Joo, että sitten heti kallein mahdollinen ja väärä pakosarjanlaippa jne...ei hyvä vaihtoehto, vaikka turbo varmasti hyvä onkin :)
Laipan kanssa ongelmia myös Holsetin kanssa. Garrettia kylkeen vaan, niin alkaa meno maistaa.
-
Hyvin mahtuu HY35W, sopii vakiopakosarjan laippaankin kun sama jako.
Linkissä kuva:
https://www.facebook.com/208633592529282/photos/a.279921302067177/758863974172905/?type=3&theater
-
Hyvin mahtuu HY35W, sopii vakiopakosarjan laippaankin kun sama jako.
Linkissä kuva:
https://www.facebook.com/208633592529282/photos/a.279921302067177/758863974172905/?type=3&theater
Takavetoinen ja aivan eri moottori mitä 850r :P
-
Takavetoinen ja aivan eri moottori mitä 850r :P
;D , juu pitäs lukea näköjään kysymys tarkemmin. Toimii tuollane Hy uudemmassakin moottorissa
-
Hyvin mahtuu HY35W, sopii vakiopakosarjan laippaankin kun sama jako.
Linkissä kuva:
https://www.facebook.com/208633592529282/photos/a.279921302067177/758863974172905/?type=3&theater
Juu, hiukan on erilainen pakosarja tuossa takapotkussa, mutta aika maltillisen kokoinenhan tuo on, että uskoisin sopivan paikalleen ilman pakosarjan muutoksia.
Minkäs kokoinen pakopesä tuossa on ja by-bassiahan tässä ei ollut, eli pitäisi laittaa ulkoinen?
-
Tuota T3/4 kiinan ahdinta on moni kehunut ja ihan hyvin on tehojakin otettu irti noilla, eikä olisi hinnan kiroissa ;)
https://www.vauhtiputka.fi/tuote/17739764
-
No niin, eli nyt olisi turbo tiedossa, 20T Mitsun kuoret, joihin laitetaan vielä isommat siivet (48pako ja 50kompura).
Tuolla pitäisi kuulemma päästä hienosti +350hv ja pitäisi olla vielä mukava ajettava normi ajossa :).
Mihin asti tuo Motronic riittää, ettei tarvisi ruveta mitään erillistä moottorinohjausta virittelemään.. :(
Alkuviikosta pitäisi tulla tietoa, että minkälaiset suuttimet ja b.paineensäädin pitäisi laittaa.
-
Vakio paineensäädin ja suuttimiksi esim 600cc ev14. Sen jälkeen vaa ohjelman teko kyseisille kilkkeille.
-
Vakio paineensäädin ja suuttimiksi esim 600cc ev14. Sen jälkeen vaa ohjelman teko kyseisille kilkkeille.
Kiitti järkevästä vastauksesta.
Mites bensapumppu, riittääkö vakio vai paljonko pitäisi olla tuottoa? Aem 320l/h katselin jossain välissä.
Ei vaan ollut Karala innokas ruveta tekemään säätöjä, eikä kyllä kerkeekään.
Ihmettelen vaan missä porukka sitten säätää näitä +300hv tinakoneita, kun nämä säätäjät on aina laittamassa erillistä moottorinohjausta, johon en ole suostumassa.
On kuulemma vaikea säätää tuo vanha Motronic...
-
Mulla oli T-5R:ssä 420 hv vakioruiskulla.
-
Niin kuin Juha tossa mainitsi, kyllä se motronic säätäminen onnistuu tosi hyvin.
Ei taida olla markkinoilla missään muussa autossa yhtä hyvää alkup. ruiskua joka soveltuu auton trimmaukseen yhtä hyvin kuin Volvon motronic 4.3. Ruiskun pystyy säätään vaikka 4.0 bar asti jos on vain tarvetta. Tietenki se vaatii sen asiansa osaavan henkilön ja mistä sellaisen löytää esim. suomesta en osaa sanoa. Ruottin puolella voi auton viedä esim. TM Racingille jossa homma kyllä onnistuu…
Volvo ei olis päästänyt tuollaista ruiskua markkinoille ollenkaan jos he olisivat tieneet mitkä "viri" mahdollisuudet
siinä on. Alla olevissa autoissa on paikallaan tosiaan se alkup. Motronic 4.3, virityksistä huolimatta.
https://www.garaget.org/?car=174314
https://www.garaget.org/?car=231155
https://www.garaget.org/?car=151039
https://www.garaget.org/?car=235863
https://www.garaget.org/?car=310193
jos tuntuu ettei tämä kirjoitus sovi tänne tai että tuli liikaa mainosta niin voi poistaa kokonaan, en ota ollenkaan
pahasta. (ei mene ns. herne nokkaan)
-
Mulla oli T-5R:ssä 420 hv vakioruiskulla.
Niinpä, mutta missä olet auton säädättänyt?
-
Niinpä, mutta missä olet auton säädättänyt?
En missään. Autossa oli bulkkilastu, isommat suuttimet ja ns viemäriilmamassamittari. :juhau:
-
En missään. Autossa oli bulkkilastu, isommat suuttimet ja ns viemäriilmamassamittari. :juhau:
Ok ja laajakaistalambdalla vaan seuraat seoksia?
Mikä on viemäri IMM? ;D
-
Ok ja laajakaistalambdalla vaan seuraat seoksia?
Mikä on viemäri IMM? ;D
Laajakaista oli tosiaan paikoillaan.
Viemäri-immu on termi LH2.4 ajoista. Eli siirsin auton oman imm sähköosat isompaan massamittadin runkoon. Taisi om D5 koneesta.
-
En missään. Autossa oli bulkkilastu, isommat suuttimet ja ns viemäriilmamassamittari. :juhau:
Millanen bulkkilastu sulla muuten oli?
-
Ok, mulla olisi parissakin ecussa lastu tällä hetkellä, mutta tästä Ärrän lastusta ei ole mitään tietoa...
Juu, isoveli oli taas oikeassa, kun se sanoi ihan samaa, että suuttimia isontamalla, ja bensapumpun tuotolla saa auton säädettyä toimivaksi :)
Piru kun tuo talvi tulee, niin pitää miettiä kannattaako vielä mitään laitella..