Samppasport  Futurez

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4859 Vastauksia
  • 1059527 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #60 : 10.07.2015, 21:34:59 »
Heitän nyt esimerkin, että akustokotelon tuulettimen ilmansuodattimet voivat olla yksi huoltokohde.

Näyttäisi olevan nestejäähdytys. Siinä on kieltämättä yksi uusi huoltokohde, nesteet pitää varmaan jossain vaiheessa vaihtaa ja tasoa kytätä. Pumppukin hajoaa jossain vaiheessa.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #61 : 23.07.2015, 15:15:46 »
No siinä laskelmaa tulikin puhtaasta "polttoainekulusta", mutta kokonaispohdintana:

-  Hankintahinnan erotus. Nissan Pulsar alkaen 21t€ päättyen 29t€, saman kokoluokan sähköauto Nissan Leaf alkaen 36t€ päättyen 42t€. Leaf on parhain " normaali" auto lajissaan (jätetään Teslat pois)

Nissan pudotti Leafin hintaa 5 tonnilla ja hinnat alkavat nyt 29.900,- eurosta. Se alkaa olemaan jo sillä tasolla, että vastaavan polttomoottorikäyttöisen 25 tonnin hintaan verrattuna ero on helposti kurottavissa polttoainekulujen säästönä. Plussana Leafin reilusti halvemmat huoltokulut ja luultavasti parempi jälleenmyyntiarvo.

- Leafin akku riittää jo jonkinlaiseen käyttöön, vaikka talvi viekin herkästi lähes 50km toimintamatkaa pois jos joutuu ulkona pitämään. Tavallinen lataus on armottoman hidas, kolmivaihe latausasemat on melko harvassa ja ne suunnilleen puolittavat lataukseen tarvittavan ajan. En ala kännykällä Nissanin mainioita sivuja selaamaan, mutta joku vois tutkia onko arvioni latausajasta karkeasti sinnepäin jos mitsun optimi 50km kestää sen 9h niin Leafin 24h tyhjästä täyteen ilman pikalaturia? Suuremmalla käytöllä siis et välttämättä ehdi kattamaan arjessa kulutusta, ilman pikalatausasemaa?

Ei ole edes 10 A sulakkeen takaa latausaika lähelläkään vuorokautta, vaan 12 h riittää valmistajan mukaan. Itse olen koeajo- ja vuokra-autoa lataillut 16 A pistorasiasta ja akku on ollut aina aamuisin täynnä vaikka olisi tullut iltayöstä kotiin.

Käytännössä 8 h on täysin riittävä, koska käytännössä akku ei ole koskaan täysin tyhjä ja normaalissa päivittäiskäytössä suositellaan käyttämään max 80 %:n latausta (saa rajoitettua auton valikoista). Näin akku olisi aina 80 %:n ladattu niin kotoa kuin työmaaltakin lähdettäessä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #62 : 24.07.2015, 11:25:43 »
Koskien viiden tonnin eroa: meillä on hädintuskin nyt mennyt viisi tonnia polttoaineisiin, joten ei sitä Leafin kokoluokassa "ihan helposti" kurota viittä tonnia umpeen polttoainekuluissa.

Semminkin, kun ei se sähköauton lataaminen ilmaista ole esimerkiksi näillä julkisilla lautauspisteillä:

https://www.helen.fi/kotitalouksille/palvelumme/uudet-energiatuotteet/sahkoautojen-lataus/latauspisteiden-hinnat/

Esimerkiksi puolen tunnin pikalautauspysäköinti on noin 7 €?

Mutta täyssähköllä sen sijaan huollot varmaan auttavat myös?


Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #63 : 24.07.2015, 19:08:11 »
Koskien viiden tonnin eroa: meillä on hädintuskin nyt mennyt viisi tonnia polttoaineisiin, joten ei sitä Leafin kokoluokassa "ihan helposti" kurota viittä tonnia umpeen polttoainekuluissa.

Teistä ja teidän kulutuksesta en tiedä, mutta lasketaanpa hieman:

5.000 €:llä saa 1,55 € / l hintaista bensaa 3.225 litraa. Jos realistinen kulutus olisi 7 l / 100 km (automaattivaihteinen pieni perheauto, ajot taajamapyöritystä), niin tuolla bensalla ajaisi 46.000 km.

Ei mielestäni mikään yltiöpäisen mahdoton ajomäärä. Tuon verran kertyy jo vaikkapa 30 km työmatkasta ajoa kahdessa vuodessa. Jos autoa pitäisi vaikkapa 90 tkm:iin asti, niin bensakuluina olisi säästetty 10.000 euroa.

Sähkön lataaminen maksaa tietysti jotain, mutta erittäin halpaa se kuitenkin kotona yösähkönä ladattuna on. Varsinkin kun useimmilla lienee työpaikallakin mahdollisuus lataamiseen, jolloin ajot voisivat periaatteessa olla jopa täysin ilmaisia.


Semminkin, kun ei se sähköauton lataaminen ilmaista ole esimerkiksi näillä julkisilla lautauspisteillä:

https://www.helen.fi/kotitalouksille/palvelumme/uudet-energiatuotteet/sahkoautojen-lataus/latauspisteiden-hinnat/

Esimerkiksi puolen tunnin pikalautauspysäköinti on noin 7 €?

Nuo ovat kyllä täysin ryöstöhinnoittelua, kuten myös Fortumin pikalatauspisteet. Toisaalta osa pikalatauspisteistä on maksuttomia, kuten Nihtisillan ABC Espoossa tai Toijalan ABC.

Sähköauton järkevä käyttö ei kuitenkaan voi perustua pikalataamiseen vaan siihen, että auto on kotona ja mieluusti töissäkin piuhan päässä. Pikalaturit mahdollistavat satunnaiset pitemmätkin reissut, mutta eihän sitä jokaisella työmatkalla voi kuvitella kökkivänsä 20 minuuttia jossakin apsin takapihalla!


Volvoon palataksemme toivon hartaasti, että Geely toisi pikapikaa markkinoille ladattavat mallit pienempiinkin malleihin ja vaikka täyssähkömallitkin. Ketjun V60 plug in on hinnoiteltu täysin kuutamolle, mutta pisteet tietysti siitä, että toivat ensimmäisten joukossa töpseliauton markkinoille. Olen koeajanut useimmat töpseliautot ja niissä todellakin on tulevaisuus.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2015, 19:12:37 kirjoittanut sjvirt »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #64 : 27.07.2015, 09:58:56 »
Teistä ja teidän kulutuksesta en tiedä, mutta lasketaanpa hieman:

5.000 €:llä saa 1,55 € / l hintaista bensaa 3.225 litraa. Jos realistinen kulutus olisi 7 l / 100 km (automaattivaihteinen pieni perheauto, ajot taajamapyöritystä), niin tuolla bensalla ajaisi 46.000 km.

Ei mielestäni mikään yltiöpäisen mahdoton ajomäärä. Tuon verran kertyy jo vaikkapa 30 km työmatkasta ajoa kahdessa vuodessa. Jos autoa pitäisi vaikkapa 90 tkm:iin asti, niin bensakuluina olisi säästetty 10.000 euroa.

Ok, ajattelin jostain syystä itse 4...5 litran kulutusta, onhan tuo autokin niin kevyt ja pieni. Vitosen kulutuksilla ajaisikin jo sellaiset 60 000 km, ja kinnereillä kait ajetaan yleensä aika vähän (tsekkaa nettiauto)... tuossa on siis jo neljän viiden vuoden ajot.

Lainaus
Sähkön lataaminen maksaa tietysti jotain, mutta erittäin halpaa se kuitenkin kotona yösähkönä ladattuna on. Varsinkin kun useimmilla lienee työpaikallakin mahdollisuus lataamiseen, jolloin ajot voisivat periaatteessa olla jopa täysin ilmaisia.

Koska kyse ei ole Teslasta, niin kyllä siihen sähkönlataukseen jotain on syytä laskea. Ei ne firmankaan "maksuttomat" latauspisteet välttämättä kauaa kestä, jos siellä on autoja jonoksi asti :) On meilläkin hallissa normaaleja sähköpistokkeita, mutta varmasti tulisi sanomista, jos siellä latailisi jatkuvasti sataa sähköautoa.

Toki sähköllä ajaminen on paljon halvempaa, olisiko "varovaisuusperiaatteen" mukaisesti sellaiset pari euroa per km?

Eli tuonkin huomioimalla ei tuossa nyt paljoa voitolle vieläkään olla menossa, mutta tärkeintä varmaan on se, että ei se ole kalliimpaakaan ajaa sähköautolla, koska hankintahinta lähenee bensaversiota.

Ja plussaa tulee huoltohinnoista, vuotuisesta autoverosta, vakuutuksesta (?) ja muusta sellaisesta vielä lisää.


Lainaus
Nuo ovat kyllä täysin ryöstöhinnoittelua, kuten myös Fortumin pikalatauspisteet. Toisaalta osa pikalatauspisteistä on maksuttomia, kuten Nihtisillan ABC Espoossa tai Toijalan ABC.

Sähköauton järkevä käyttö ei kuitenkaan voi perustua pikalataamiseen vaan siihen, että auto on kotona ja mieluusti töissäkin piuhan päässä. Pikalaturit mahdollistavat satunnaiset pitemmätkin reissut, mutta eihän sitä jokaisella työmatkalla voi kuvitella kökkivänsä 20 minuuttia jossakin apsin takapihalla!

Totta molempiin. Kerran mietin, että olisipa kätevää, kun Kulosaaren metroasemalla on latauspistokepaikat usein tyhjänä, että siihen vaan päiväksi parkkiin sähköautolla, että eihän se voi paljoa maksaa... no kyllä se aika kalliiksi tulisi vrt. maksuttomiin paikkoihin joita on vieressä :) Lisäksi niissä oli jotain outoja aikarajoituksiakin.

En sitten tiedä paljonko maksaa esimerkiksi Stockalla ja vaikka Prismassa tuo sähköautolatauspaikka. Kiva kuitenkin se, että ne on usein vapaana ja hyvällä paikalla.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2015, 10:01:29 kirjoittanut Rodion »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #65 : 27.07.2015, 10:48:20 »
Tuolla muutaman D6 kulutus löytyy. Kohtuu kulutuksella on 8)
http://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/1213-V60.html?fueltype=7&powerunit=2
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #66 : 27.07.2015, 10:56:40 »
Tuolla muutaman D6 kulutus löytyy. Kohtuu kulutuksella on 8)
http://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/1213-V60.html?fueltype=7&powerunit=2

Pieni kulutus joo, mutta jo pienin ilmoitettu keskikulutus on 89% suurempi kuin valmistajan ilmoittama EU-yhdistetty :(  Monet ilmoitetut kulutukset ovat yli 100% suurempia kuin EU-yhdistetty.

Autoryhmän keskiarvo on 170% suurempi kuin valmistajan ilmoittama keskikulutus.

Sama kuin meillä olisi lähes 15 litran keskikulutus  :o
« Viimeksi muokattu: 27.07.2015, 10:58:22 kirjoittanut Rodion »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #67 : 27.07.2015, 11:09:08 »
Ilmeisesti tuo Eu  testisykli suosii tuollaista ajoa ::)
Muutamassa näkyi olevan perävaunua vedetty ja nopeudetkin taitaa olla korkeammat, niin ei se taida suosia hybridiä kulutuksen suhteen.
Toki varmaan montaa harmittaa, kun luvataan 1,9 litraan ja 5 litraa meneekin.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa teepee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #68 : 27.07.2015, 11:10:59 »
Niin, taitaa aika harva näitä plug-in-hybridejä oikeasti säännöllisesti sähköllä latailla, kuten yo. luvuistakin voisi päätellä. Pitäisi saada langaton lataus näihinkin.

Hollannista uutisoitiin, että ovat lopettamassa verohelpotuksia plug-in:lle koska käytännössä kuluttavat/saastuttavat saman verran kuin ei-plug-in hybriditkin.


http://europe.autonews.com/article/20150510/ANE/150509993/dutch-plug-in-hybrid-boom-set-to-end


Tokihan tuo jarrutusenergian hyödyntäminen auttaa sinällänsä kaupunkiliikenteessä ja plug-in:sta saatavat tulot auttavat akkufirmoja kehittämään yhä energiatehokkaampia akkuja ja ehkis tuota langatonta latausta.
XC60 D4 MY18

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #69 : 27.07.2015, 11:24:05 »
Juu, kyllähän tuossa näkee miten kulutussykli on kaukana "normaalista" näillä Plug-In -vehkeillä. Eihän se tietenkään autojen ja autovalmistajien syy ole, vaan mittaustavan.


Niin, taitaa aika harva näitä plug-in-hybridejä oikeasti säännöllisesti sähköllä latailla, kuten yo. luvuistakin voisi päätellä. Pitäisi saada langaton lataus näihinkin.

Hollannista uutisoitiin, että ovat lopettamassa verohelpotuksia plug-in:lle koska käytännössä kuluttavat/saastuttavat saman verran kuin ei-plug-in hybriditkin.


http://europe.autonews.com/article/20150510/ANE/150509993/dutch-plug-in-hybrid-boom-set-to-end


Tokihan tuo jarrutusenergian hyödyntäminen auttaa sinällänsä kaupunkiliikenteessä ja plug-in:sta saatavat tulot auttavat akkufirmoja kehittämään yhä energiatehokkaampia akkuja ja ehkis tuota langatonta latausta.

No tässä on sähköauto range extenderillä, eli plug-in  ja autoryhmän (3 kpl!!) keskikulutus on alle litran. Tuo ensimmäinen auto on vieläpä tankkaillut (lataillut) jo 169 kertaa:

http://www.spritmonitor.de/en/overview/6-BMW/0-All_models.html?fueltype=6&powerunit=2
« Viimeksi muokattu: 27.07.2015, 11:25:37 kirjoittanut Rodion »

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6010
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #70 : 27.07.2015, 11:41:55 »
Juu, kyllähän tuossa näkee miten kulutussykli on kaukana "normaalista" näillä Plug-In -vehkeillä. Eihän se tietenkään autojen ja autovalmistajien syy ole, vaan mittaustavan.


Miten niin mittaustavassa häikkää, jos suoritetaan ilman apulaitteita ja valmistajan itsensä ilmoittamilla vastusarvoilla? ???
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #71 : 27.07.2015, 16:24:32 »
Toki sähköllä ajaminen on paljon halvempaa, olisiko "varovaisuusperiaatteen" mukaisesti sellaiset pari euroa per km?

Nyt taisit sotkea omaan bemariisi  :D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #72 : 27.07.2015, 16:54:35 »
Nyt taisit sotkea omaan bemariisi  :D

Pari euroa per 100 km siis :)

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #73 : 27.07.2015, 22:05:18 »
Ok, ajattelin jostain syystä itse 4...5 litran kulutusta, onhan tuo autokin niin kevyt ja pieni. Vitosen kulutuksilla ajaisikin jo sellaiset 60 000 km, ja kinnereillä kait ajetaan yleensä aika vähän (tsekkaa nettiauto)... tuossa on siis jo neljän viiden vuoden ajot.

Kerrotko mikä Leafin kokoinen auto (V40, Golf, Auris, jne) kulkee kaupungissa 4-5 litran keskikulutuksella ja vielä tomaattina?

Omasta kokemuksesta tiedän, että hybiridi Auris kulkee vitosella, mutta kyllä se oikea kaupunkikulutus muilla tuppaa olemaan lähempänä sitä seiskaa. Maantieajoonhan Leafia ei oikein voi ajatella.

Tuossa ylempänä pohdiskeltiin V60 plug inin todellisten kulutusten ja EU-syklin välistä gappia, niin onhan se päivän selvää näiden töpseli hybridien osalla, ettei EU-normi anna lähellekään oikeaa tulosta, jos ajetaan pitempiä matkoja kuin akkujen latausta riittää.

Sinällään tietysti yhden tekevää ainakin V60:n osalta, koska se on nykyisin hinnoiteltu kuutamolle.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #74 : 28.07.2015, 10:34:54 »
Juu, kyllähän tuossa näkee miten kulutussykli on kaukana "normaalista" näillä Plug-In -vehkeillä. Eihän se tietenkään autojen ja autovalmistajien syy ole, vaan mittaustavan.


No tässä on sähköauto range extenderillä, eli plug-in  ja autoryhmän (3 kpl!!) keskikulutus on alle litran. Tuo ensimmäinen auto on vieläpä tankkaillut (lataillut) jo 169 kertaa:

No sikäli aika erilainen auto että se on lähinnä sähköpeli, range extender on lisävaruste. Ja se lisää matkaa vain 100km 130km sähkörangen lisäksi. Sinänsä kätevä kauppakassi varmasti. Voisi kuvitella että kalliilla ökyvolvolla ajellaan selvästi pitempää matkaa ja sähkökonetta pidetään powermoodissa.

Aika lähellä on että hybridi V60 olis liisarina kannattava. Vähän tarvisi lisää avustusta tai hinnan korjausta niin voisi harkita.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2015, 10:36:44 kirjoittanut v-femtio »

 

Samppasport  Futurez