Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 878048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #30 : 23.09.2011, 14:21:31 »
Aikoinaan oli semmoinen käsitys että kitkoja ei minulle tule. Nastoillakin meinas lipsua välillä (mistähän mahtais johtua? :juhau:). Koitti aika, tammikuu 2007, jolloin ostin elämäni ensimmäisen ooppelin. Tässä oli alla kitkarenkaat. Heti alkuun kun opetteli jarruttamaan oikeasti ajoissa niin niillä pärjäsi vallan mainiosti. Kaksi talvea niillä meni enemmän ja vähemmän luistellessa. ABSit on kitkojen kanssa korvaamattomat. Vajaavetoiseen autoon en positiivisista kokemuksista huolimatta ostaisi kitkoja. Nyt kun käyttöautona toimii takavetoinen auto niin kyllä siinä nastat täytyy olla. Siltikään ei meinaa päästä liikkeelle.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #31 : 23.09.2011, 16:05:24 »
Omassa kontissa on ollut kaksi talvea alla Nokian RSi:t ja tänä keväänä päätin, etteivät ne enää mene alle konttiin tai mihinkään muuhun kotteroon ja siirsin niiden kumit osaksi asfalttia (renkaissa oli pintaa n. 7mm).

Talviautoilusta on kokemuksia vajaavetoisilla kitkoilla ja nastoilla reilun puolen elämän ajan.

Renkaat toimivat ja pitivät erittäin hyvin kuivalla/märällä asfaltilla ja olivat äänettömätkin, vaan siihen niiden hyvät ominaisuudet loppuivat.

Lumipito?
Kyllähän ne pitivät jotenkin ohuella pakkaslumella mutta kovaksi tamppautuneella lumella eivät (sivutiet tai kaupunki).
Tai olihan noilla kumeilla lumipitoa, kun alle veivasi lumiketjut.  :2funny:

Jääpito? Siis mikä?
Monasti rekkaa ohittaessa pito loppui tyystin kunhan ahdot nousivat sinne 0,6bar luokkaan oli nopeus mikä tahansa renkaan nopeusluokan rajoissa. Olivathan ne toki näyttäviä ohituksia ovi edellä, mutteivat sellaisia kuin itse halusin, saati turvallisia.   >:(

Parina viime talvena olen todella alkanut haikailla nastarenkaiden perään, vaikka suurin osa ajoistani tapahtuu auratuilla ja myös suolatuilla valta/moottoriteillä. Sen verran heikosti nuo RSi:t ovat pitäneet. Erityisesti stadin peileiksi kiillotetuilla risteysalueilla niitä nastoja kaipasi, vaikka liikkeelle pääsin pääsääntönä muita nopeammin, mutta sekin onnistui vain maltin, kokemuksen, automaatin ja lukkoperän vuoksi.
Edellisen kantin brigestone blizzakit toimivat kohtuullisen hyvin mutta samat ongelmat niilläkin oli RSi:n kanssa mutta paremmin ne hoitivat virkansa kuin RSi:t. Liekö syy siinä, että edelliset olivat 14 tuumaiset ja 70 profiiliset ja RSi:t ovat 15 tuumaiset ja 60 profiiliset. Kantavuusluokka taisi olla molemmissa 92, joka tuntuu hitusen pieneltä omien kokemuksien mukaan.

Toki nuo RSi:t olivat ennakoitavia ja rauhalliset luistoissa yms. tilanteissa mutta jatkuva pidon reunoilla ajaminen normaaleissa olosuhteissa alkoi rasittamaan jos ajosuunta oli jotakin muuta kuin viivasuoraan. Kaverin kontin perässä en mökkitiellä pysynyt millään talvikelillä, vaikka hän ajoi ihan asiallisen rauhallisesti.

Joten kohta menen rengaskauppaan ja haen sieltä tälläiset. Toivottavasti ne toteuttavat tarpeeni talvirenkaista. Pitäisi kantavuusluokankin riittää (95) ilman pelleilyä.

Joten natsat ne on!   ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #32 : 23.09.2011, 20:07:54 »
Nastat alla, jotka ovat kyllä aika välttämättömät stadissa.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #33 : 23.09.2011, 22:32:00 »
.

Joten kohta menen rengaskauppaan ja haen sieltä tälläiset. Toivottavasti ne toteuttavat tarpeeni talvirenkaista. Pitäisi kantavuusluokankin riittää (95) ilman pelleilyä.

Joten natsat ne on!   ;D
Mene kauppan mutta älä osta tuohon hintaan noita. ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #34 : 23.09.2011, 23:42:56 »
Muutamilla kitkoilla olen ajanut ehkä yhteensä 500km joten kokemusta ei kauheasti niistä. Mutta nättinä talvipäivänä ajeli noita isompia teitä ihan mielellään, mutta piti muistaa jarruttaa kaupungin risteyksissä.

Nastoilla ajanut kolmetalvea ja on sitä niilläkin sattunut, mutta ei niin paljoa, kuin kitkoilla olisi voinut sattua.

Ja maaseudun tiet on niin huonosti hoidettu että kunnon piikki pyörät ois siellä plussaa ;)

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #35 : 24.09.2011, 11:39:49 »

Ja maaseudun tiet on niin huonosti hoidettu että kunnon piikki pyörät ois siellä plussaa ;)
Sen verran tarkennusta maaseudun tiet jotka on Destian tai kunta/kaupungin hoidossa ovat tasoltaan huonoja verraten yksityistiehen ....kesät talvet

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #36 : 25.09.2011, 10:55:32 »
Kitkat.
Ainut miinus on liikkellelähdön hankaluus liukkaissa risteyksissä, mutta siihenkin on syynä takarenkaat jotka eivät auta yhtään.
C30 2.0D R-design

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #37 : 25.09.2011, 12:10:06 »
Mene kauppan mutta älä osta tuohon hintaan noita. ;)

 ???

Hinta (kallis?) ? Vaiko muut ominaisuudet?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #38 : 25.09.2011, 12:36:08 »
???

Hinta (kallis?) ? Vaiko muut ominaisuudet?
Joo siis hinnakkaat renkaat. Ei kait ominaisuuksissa vikaa ole.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #39 : 25.09.2011, 21:15:05 »
Lainaus käyttäjältä: Mariini
Tarkoittaa ilmeisesti, että on niin vesijään keliä ts pääkallokeli, että edes ne nastat ei pure. <- Tai pureehan ne, mutta auttaako sekään.

Tuota juuri tarkoitin.
Ne muutamat pienet hetket voisi kaivata nastoja pelkästään hieman paremman ohjattavuuden takia, kun pysähtyminen ei onnistu sitten millään.
OK. Nyt taidan ymmärtää.

En hoksannut tuota näkökulmaa, koska se on oman valintani vastakohta. Itse kärsin epämukavuutta melun muodossa suurimman osan talvea, koska painotan valintani sen perusteella, ettei ikinä tarvitse hiljentää tien liukkauden vuoksi (muiden syiden vuoksi joskus tarvii, ja niihinkin ostan mielelläni parannuskeinon jos sellainen on olemassa)

Te optimoitte tyypillisimmän talvikelin mahdollisimman mukavaksi ja hankala keli on joka tapauksessa harvinainen. Ihan hyvä valintaperuste tuokin.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #40 : 25.09.2011, 21:33:59 »
Koska kakkosnelosessa ei ole ABSeja, lukkoperää eikä vetäviä pyöriä joka nurkassa niin ajelen ihan mielelläni nastoilla jotta se lähtee liikkeelle ja pysähtyy edes jotenkin. Tottahan se on että nastoja todella tarvitsee ehkä kaksi kertaa talvessa mutta mieluummin pelaan varman päälle ja jätän Volvon romuttamatta sen kaksi kertaa talvessa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #41 : 25.09.2011, 21:49:57 »
OK. Nyt taidan ymmärtää.

En hoksannut tuota näkökulmaa, koska se on oman valintani vastakohta. Itse kärsin epämukavuutta melun muodossa suurimman osan talvea, koska painotan valintani sen perusteella, ettei ikinä tarvitse hiljentää tien liukkauden vuoksi (muiden syiden vuoksi joskus tarvii, ja niihinkin ostan mielelläni parannuskeinon jos sellainen on olemassa)

Te optimoitte tyypillisimmän talvikelin mahdollisimman mukavaksi ja hankala keli on joka tapauksessa harvinainen. Ihan hyvä valintaperuste tuokin.
Eipä ole tarvinu vielä kitkojen takia hidastaa vauhtia. Silloin joskus kun joutunu kelin takia hidastamaan niin sama mitkä renkaat olis ollu niin olis pitäny hidastaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #42 : 26.09.2011, 19:52:32 »
Itse vannon kitkojen nimeen. Ovat hiljaisemmat, eivät menetä ominaisuuksiaan niinkuin nastarenkaat tekevät nastojen irrotessa. Eivät myöskään kuluta asvalttia niin paljoa eikä lentele nastoja muihin autoihin... Ja sellaisia päiviä jolloin on ns. pääkallokeli, on vain muutama vuodessa joten kyllä nekin kitkoilla menee kun tarkasti ajaa ;)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #43 : 26.09.2011, 20:15:34 »
Kitkat.
Ainut miinus on liikkellelähdön hankaluus liukkaissa risteyksissä, mutta siihenkin on syynä takarenkaat jotka eivät auta yhtään.

Itse kanssa kirjoitin tuossa aikaisemmin että vajaavetoiseen en kitkoja osta. Emännän auto raapii joka kulmasta mutta nastat siihen tuli ostettua nastojen tilalle. Ehkä parempi niin, itse voin katsella tulevaan autoon sitten kitkoja.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #44 : 27.09.2011, 10:13:01 »
Itse vannon kitkojen nimeen. Ovat hiljaisemmat, eivät menetä ominaisuuksiaan niinkuin nastarenkaat tekevät nastojen irrotessa. Eivät myöskään kuluta asvalttia niin paljoa eikä lentele nastoja muihin autoihin... Ja sellaisia päiviä jolloin on ns. pääkallokeli, on vain muutama vuodessa joten kyllä nekin kitkoilla menee kun tarkasti ajaa ;)
Kun suoritat ns sisäänajon renkailla nastat ei tosiaan lentele yhtään mihinkään. Niin siiheen äkkitilanteseen jossa 10 m lyheympi jarrutus matkaa merkkaa ei tarvita kuin se yksi päivä tai tunti vuodesta josta voi jäädä elinikäiset muistot..
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Samppasport  Futurez