Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1260 : 12.03.2015, 16:13:43 »
olisi hienoa, kun olisi varaa tehdä ABX-testi renkailla jossain järven jäällä. Kymmenen eri henkilöä ajamaan kymmenen kertaa samalla autolla, mutta eri renkailla. Ja eri ajokertojen välillä ei kerrottaisi mitkä renkaat alla on... ja ne voisi olla vaikka kymmenen kertaa samat. Ja tietenkin mittaristo peittäen, että ei tiedä todellista nopeutta, ainoastaan tunne miten hyvin pitää ja miten lujaa kulkee.

Ja jokaisen ajokerran jälkeen kommentit miltä tuntui ja mitä veikkaat oliko nastat vai kitkat alla.
Kuten jo aiemminkin sanoin, en saa kovin helposti tilaisuutta vertailla erilaisia renkaita vastaavissa olosuhteissa, joten osallistuisin itsekin erittäin mielelläni tuollaiseen testiin, ja juuri tuolla periaatteella, että ajalla ei ole merkitystä, vaan sillä kuinka helppo on ajaa.

Eri autoilla on tosiaan eroja, ja jätän suosiolla muille koeajot jollain Sitikalla, jonka etupuskurin päällä makaa kuollut Eiffeltorni. Pehmeä rengas (vaikkapa Michelin) toimii vaikkapa S80:ssa tai Sitikassa ihan hyvin, mutta on hirveä ajaa takavetoisen alla. Koe pitäisi tehdä muutamalla eri tyylisellä autolla.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1261 : 12.03.2015, 16:14:45 »
Uutta tutkimustietoa kitka- ja nastarenkaiden korrelaatioon liukkaan kelin kolareissa osoittaa kitkarenkaan kasvattavan todennäköisyyttä osua kolaripaikalle liukkaalla:

http://www.mynewsdesk.com/fi/nokian-renkaat/pressreleases/vtt-n-tutkimus-nastarenkailla-ajavilla-vaehemmaen-onnettomuuksia-kuin-kitkarenkaiden-kaeyttaejillae-1129498

ja itse tutkimus:

http://www2.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
« Viimeksi muokattu: 12.03.2015, 16:16:19 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1262 : 12.03.2015, 16:21:33 »
Aika pieni vaikutus?

– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma

Harmi kun ei tutkittu, mitä "säästyisi", jos kaikki ajaisivat kitkoilla:

a) teiden korjauksissa ja uudelleenpinnoittamisessa säästetyt eurot

b) hyväkuntoisten teiden aikaansaama pelastusefekti (urissa ei lähde auto enää vesiliirtoon, kesällä tai talvella)

c) melun vähenemisen seurauksena vähemmän sairauksia: "Autoliikenteen melu voi tanskalaistutkimuksen mukaan herkistää sydänkohtauksille, jos melulle altistuu jatkuvasti. Onkin mahdollista, että autojen meluhaittojen vähentäminen vähentäisi myös sydänkohtauksia."

Nytkin tuolla menee edelleen 90% autoista nastoilla, vaikka on +7 astetta ja aurinkoista, viikko tolkulla. Tiet kuluu, karmea melu koko ajan...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1263 : 12.03.2015, 17:56:14 »
Nytkin tuolla menee edelleen 90% autoista nastoilla, vaikka on +7 astetta ja aurinkoista, viikko tolkulla. Tiet kuluu, karmea melu koko ajan...

So? Meinaatko, että jos aamulla on mustajäätä niin sä lähdet kesärenkailla liikenteeseen? Näin esimerkiksi keski-suomessa.

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1264 : 12.03.2015, 18:15:14 »
So? Meinaatko, että jos aamulla on mustajäätä niin sä lähdet kesärenkailla liikenteeseen? Näin esimerkiksi keski-suomessa.
Todella liukkaita paikkoja jo nyt oli missä auringon sulattama vesi oli jäätynyt niin ei siinä edes tuntunut kitka pitävän.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1265 : 12.03.2015, 18:17:39 »

c) melun vähenemisen seurauksena vähemmän sairauksia: "Autoliikenteen melu voi tanskalaistutkimuksen mukaan herkistää sydänkohtauksille, jos melulle altistuu jatkuvasti. Onkin mahdollista, että autojen meluhaittojen vähentäminen vähentäisi myös sydänkohtauksia."


Ja kyllä tuo melu mikä tuosta tieltä tänne sisälle kuuluu niin ei kuulu renkaista.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1266 : 12.03.2015, 19:23:12 »
Harmi kun ei tutkittu, mitä "säästyisi", jos kaikki ajaisivat kitkoilla:

a) teiden korjauksissa ja uudelleenpinnoittamisessa säästetyt eurot

b) hyväkuntoisten teiden aikaansaama pelastusefekti (urissa ei lähde auto enää vesiliirtoon, kesällä tai talvella)

c) melun vähenemisen seurauksena vähemmän sairauksia: "Autoliikenteen melu voi tanskalaistutkimuksen mukaan herkistää sydänkohtauksille, jos melulle altistuu jatkuvasti. Onkin mahdollista, että autojen meluhaittojen vähentäminen vähentäisi myös sydänkohtauksia."
Puurot ja vellit menivät jo sekaisin, joten iskenpä omankin lusikkani sekaan:

a) todellinen pointti, mutta tämä ei ole turvallisuusvaikutus, vaan pikemminkin saavutettavan turvallisuushyödyn hinta. Sekään ei ole yksikäsitteinen, koska tutkimusten mukaan tien kuluminen kiihtyy nastojen ja suolan voimasta suunnilleen saman verran ja tuhoisin on tietenkin näiden yhdistelmä. Nastakiellon aikaansaama tien säästö siis vesittyy sitä pahemmin mitä enemmän suolan käyttö lisääntyy.

Mutta hinta on syytä tietää mielekkäiden valintojen tekemiseksi. Siksi pitääkin laskea myös suolaamisen hinta.

b) tämä on se todellinen vastapaino, jota tutkimus ei ota huomioon. Tämä on myös tasapuolisesti aina ja joka kerta suolan käytön etuja puolusteltaessa unohdettu argumentti. Samoin kuin jarrujen jumiutuminen ja autojen ruostuminen ja hengitystiesairaudet suolaeroosion tiestä irrottaman aineksen vuoksi.

c) Et oo tosissas? Oletko aivan varma, että meluongelmasi on ulkopuolellasi eikä omasi? No, minulle EVVK, ajan vain isolla Volvolla tai Mersulla.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2015, 19:25:30 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1267 : 12.03.2015, 20:25:05 »
Puurot ja vellit menivät jo sekaisin, joten iskenpä omankin lusikkani sekaan:

a) todellinen pointti, mutta tämä ei ole turvallisuusvaikutus, vaan pikemminkin saavutettavan turvallisuushyödyn hinta. Sekään ei ole yksikäsitteinen, koska tutkimusten mukaan tien kuluminen kiihtyy nastojen ja suolan voimasta suunnilleen saman verran ja tuhoisin on tietenkin näiden yhdistelmä. Nastakiellon aikaansaama tien säästö siis vesittyy sitä pahemmin mitä enemmän suolan käyttö lisääntyy.

Mutta hinta on syytä tietää mielekkäiden valintojen tekemiseksi. Siksi pitääkin laskea myös suolaamisen hinta.

b) tämä on se todellinen vastapaino, jota tutkimus ei ota huomioon. Tämä on myös tasapuolisesti aina ja joka kerta suolan käytön etuja puolusteltaessa unohdettu argumentti. Samoin kuin jarrujen jumiutuminen ja autojen ruostuminen ja hengitystiesairaudet suolaeroosion tiestä irrottaman aineksen vuoksi.

c) Et oo tosissas? Oletko aivan varma, että meluongelmasi on ulkopuolellasi eikä omasi? No, minulle EVVK, ajan vain isolla Volvolla tai Mersulla.

Olen tosissani. Toki melun vähentymisen positiiviset vaikutukset on vaikea todentaa, ja se on todellinen ongelma lähinnä kaupungeissa.

Jos ison väylän melua saadaan laskettua kuusi desibeliä, pienenee pinta-ala, jossa melun vaikutus on sellainen, että se aiheuttaa stressiä ja mm. sydänongelmia.

Nastarenkailla siis ohiajomelu nousee 3...6 dB.

Toki sitten sileä ja pehmeä asvaltti, jota voitaisiin käyttää, vähentäisi melua vielä enemmän.

Ja neljönkympin nopeuden jälkeen nykyautoissa suurin melunlähde on rengas, kun puhutaan ohiajomelusta. Jossain nopeudessa mukaan tulee ilmanvastusmelu, mutta se on autobahnalla se.

Nastojen haitat ovat siis todella monisyiset ja holistinen tarkastelu on syytä ottaa huomioon.


Ja aika vähän ne tiet ovat kuluneet esimerkiksi Saksassa talven aikana, vaikka liikenne on dekadiluokkaa vilkkaampaa kuin Suomessa ja suolaakin kylvetään vielä enemmän. Silti Münchenin kehäteillä uria ei näy missään... Että silleen se suolaus lisää kulumista?
« Viimeksi muokattu: 12.03.2015, 20:28:07 kirjoittanut Rodion »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1268 : 12.03.2015, 21:08:23 »
Ja aika vähän ne tiet ovat kuluneet esimerkiksi Saksassa talven aikana, vaikka liikenne on dekadiluokkaa vilkkaampaa kuin Suomessa ja suolaakin kylvetään vielä enemmän. Silti Münchenin kehäteillä uria ei näy missään... Että silleen se suolaus lisää kulumista?

Nyt heität sitten mitattua faktaa paljonko Saksassa kylvetään rahaa teihin VS Suomi, vaikka unohdetaan että täällä talvi on hieman erillainen, kuin Saksassa?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1269 : 12.03.2015, 21:25:28 »
Nyt heität sitten mitattua faktaa paljonko Saksassa kylvetään rahaa teihin VS Suomi, vaikka unohdetaan että täällä talvi on hieman erillainen, kuin Saksassa?
Ei kannata, se romuttaisi kitkapilvilinnan...

Nyt oli oikein hyvä päivä ruuvata kitkarenkaat alle, vaikkei rengasmelu kyllä sillä oikeastaan miksikään  muuttunut, no alta neljänkympin ropina jäi pois. Alkaa olla semmoset kelit että kitkoilla pärjäilee.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1270 : 12.03.2015, 21:29:12 »
Ja perkele. Uudessa nelikossa minkä haen sunnuntaina on R2 Noksun kitkat. Miten mä voin elää tuon asian kanssa? Ehkä ensi syksyyn saakka, että on taas parhaat mahdolliset nastat alla. Sen jälkeen voin taas parin vuoden jälkeen nauttia talvesta nelivedolla  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1271 : 12.03.2015, 23:06:42 »
Nyt heität sitten mitattua faktaa paljonko Saksassa kylvetään rahaa teihin VS Suomi, vaikka unohdetaan että täällä talvi on hieman erillainen, kuin Saksassa?

Saksa: 18 miljardia, tieverkko 413 000 km

Suomi: 1,1 miljardia, tieverkko 25 000 km

Moottoritiemäärässä ero on huikea, ja kannattaa ymmärtää, että moottoritie on moninkertaisesti kalliimpaa rakentaa ja ylläpitää kuin maantie.

http://ec.europa.eu/transport/themes/sustainable/studies/doc/2008_road_infrastructure_costs_and_revenues.pdf



Täällä rannikolla talvi nyt ei paljon eroa jostain Hoch-Bayernin talvesta.


p.s. Kuljetus- ja liikennetekniikan DI täällä terve

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1272 : 13.03.2015, 03:13:11 »
jokainen tekee tutkimuksesta tietenkin omat päätelmänsä.

Omani pysyy samana kuin ennenkin, että ajaisin mielelläni kesäisin sileää tietä ja olisin valmis vaihtamaan kitkoihin sen saadakseni vaikka saman tien.

Mutta koska en ole vielä löytänyt kitkoja jotka luistavat oikein, joutuisin luopumaan jostain siinä samalla. Sileän tien toivossa olisin valmis pieneen vaivannäköönkin talvella, mutta enhän minä omalla päätökselläni saavuta kuin pienen lisävaivan itselleni, joten motiivit vaihtoon ovat vähissä. 

Oma suosikkireseptini sekä stressin että sydämen hoitoon on treenit ja hyvä ruoka.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2015, 03:20:32 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1273 : 13.03.2015, 03:17:29 »
Saksa: 18 miljardia, tieverkko 413 000 km

Suomi: 1,1 miljardia, tieverkko 25 000 km
Suhde on tosiaan kaistojen määrän vuoksi vielä hurjempi.

Mutta koska suolan vaikutus tulee märän ja jäätyvän tien eroosion kautta, olisi hyvä verrata myös suolan ja pakkaspäivien määrää.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1274 : 13.03.2015, 07:34:59 »
Chrysler PT Cruiser :smoke:

 

Carcom Oy  Ateho